Sida 3 av 3

Re: Daniels första niva

Postat: 04 jul 2016 22:26
av Daniel_line
aha det måste jag kolla

Re: Daniels första niva

Postat: 04 jul 2016 22:45
av Daniel_line
Bild

Här är vad jag tagit tag i nu fästet till ena "ja,vad,det,nu,heter,stången,till,bakaxeln" och domkraftsfästet har inget kvar att själva sitta fast i. har beställt nya plåtbitar från ebay

Re: Daniels första niva

Postat: 04 jul 2016 22:54
av Daniel_line
Nu när den blir svetsad och fin under, vad rekommenderar ni för behandling av plåten,

alt 1: ca primer och röd lack

alt2: röd hammarlack

alt3: underredsmassa baserad på linolja

Re: Daniels första niva

Postat: 05 jul 2016 09:19
av Vazmannen
Skulle föredra etsande grundfärg och sedan brukar jag köra med tunnflytande rostskydd som får dra nån dag och sedan tjock massa...


Har oxå rost där bak,,, Får se om jag får lust att laga plåt nån dag...

Lycka till :-)

Hälsn Jan

Re: Daniels första niva

Postat: 04 jan 2017 23:55
av Daniel_line
Kämpar med motivationen, ju mer man letar desto mer finner man (rost) frågan är vart man drar gränsen å ringer skrotkalle istället...

Suget efter niva är större än någonsin nu på vintern, dessutom har behovet av oöm andrabil blivit mycket större.

Re: Daniels första niva

Postat: 05 jan 2017 10:55
av Hulkovius
lärde mig vid svetsningen av duetten att alla bilar går att laga :( du ser ju vart jag bor på min profil. bor vi nära och jag kan hjälpa dig med något (trots mina begränsade kunskaper) får du höra av dig :)

Re: Daniels första niva

Postat: 05 jan 2017 21:01
av Johansson
Den som söker, finner rost. Klassiskt Niva ordspråk:)
Efter en sommar med solbrännan från migen brukar jag "trösta" mej med denna kanal: https://www.youtube.com/channel/UCWTpbJ ... faKYLemdDw
Den ger inspiration till varför man inte ska ge upp:) har hjälpt mej....
Krävs lite ryska kunskaper för att förstå, men kan man överse med det så är det en bra inspirationskälla!

// Lars J Niva 1980

Re: Daniels första niva

Postat: 06 jan 2017 18:23
av ahlberg
Fundera på att lägga bilen på sidan när du svetsar. Även det hemskaste rosthål känns mer hanterbart när man får det i vettig arbetshöjd och slipper jobba underifrån.

Jag brukar låta B-stolpen vila på ett reservhjul. http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f ... t=15#p9728

Re: Daniels första niva

Postat: 08 jan 2017 17:46
av Daniel_line
Bra motivations kanal precis såna resor man vill göra. genom skog över berg och under snö.

Ahlberg, den var mer rostig än frisk plåt på den. Betydligt rostigare än min.

Ursäktar mej denna helgen med att hela familjen ligger i influensa. Surfarna runt på umeåoffroad, sugen på att beställa något motivationshöjande...

Re: Daniels första niva

Postat: 08 jan 2017 22:32
av niva-2121
Daniel_line skrev:Nu när den blir svetsad och fin under, vad rekommenderar ni för behandling av plåten,

alt 1: ca primer och röd lack

alt2: röd hammarlack

alt3: underredsmassa baserad på linolja
Min erfarenhet av rostskyddsbehandling av partiellt lagade/svetsade bilar(mest Citroen i 40 år) är att Corrostabil följt av linolja är utmärkt om man vill förhindra återkommande rost.
Corrostabil för pensling föredrar jag.
Sprejförpackningen är ohemult dyr och tenderar att fastna i munstycket om man inte tömmer en burk på en gång.
För "skönhets skull" brukar jag spreja på Biltemas tröskel-/stenskottsskydd.

Re: Daniels första niva

Postat: 08 jan 2017 22:58
av Hulkovius
Kör också biltrma tröskelmassa... ej att förväxla med rostskyddsmassan i snarlik burk. Den vill jag inte ha på något jag ska röra vid :( tröskelmassan torkar däremot snabbt :) vilket inte den andra burken gör :)

Re: Daniels första niva

Postat: 09 jan 2017 09:38
av niva-2121
Lite o t men dock inom ämnet:
För bortåt 40 år sedan fick jag av en granne en förpackning om 12 st sprejburkar med kedje-/kugghjulsfett som han hade "hittat" på sin byggarbetsplats och får med sig hem(av misstag :shock: ).
Heeeelt suveränt som underredsbehandlingsmedel(om man inte själv ska meka med bilen efteråt :oops: ).
Misstänker starkt att förste ägaren till Ludmilla behandlat henne under med snarlikt medel.
Att ta i länkarmar och annat under var som att ta i ett flugpapper(om någon är så gammal att hen vet vad det är :? )
Den som besökt västkusten efter att ett utsläpp av tjockolja flutit iland "draperat" klippor och stränder vet konsistensen. :(
Bland andra bilar behandlade jag en SAAB 97 med kedjesprejen.
Såg bilen mer än 10 år senare och kedjesprejen var lika klistrig fortfarande.

Re: Daniels första niva

Postat: 09 jan 2017 11:13
av Daniel_line
Oj vilket tips, låter som en bra idé kedjeolja är ju gjort för att stå emot det mesta under längre tid. Jag har något liknande kvar i en burk som jag snålat med länge cc12 krypsmörjfett med klistereffekt http://www.lensona.se/cc12-480-p-33.html

Ett av de mångskdigaste bästa smörjmedel jag testat, äter sej in igenom vad som helst.