Daniels första niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!

Re: Daniels första niva

Inläggav Bjurström » 14 okt 2014 00:34

Låter som tjuvluft i mina öron!
Prova att spruta startgas vid förgasarfoten t.ex. och lyssna om motorn reagerar på någe vis! :)
"Pain is only weakness leaving the body"

Lada Niva 1600 1985.
Bjurström
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 okt 2013 21:51
Ort: Enköping

Re: Daniels första niva

Inläggav Bruno » 14 okt 2014 08:31

Hej

Det kan även vara bromsservo, kan test att ta av slangen provtrycka den om själva slangen är tät så sätt igen änden med finger och testa.

/bruno
Bruno
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2014 23:39
Ort: Tjörn

Re: Daniels första niva

Inläggav Daniel_line » 14 okt 2014 09:04

Ok ska testa ikväll men ni tror inte på något allvarligt haveri iallafall
Daniel_line
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 okt 2013 07:59

Re: Daniels första niva

Inläggav Bruno » 14 okt 2014 15:41

Man kan ju alltid mäta kompressionen men det låter som om att han suger luft.
Bruno
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2014 23:39
Ort: Tjörn

Re: Daniels första niva

Inläggav rid54 » 14 okt 2014 18:47

Kompressionsprov är aldrig fel. Det bör kanske också kollas att inte bränslepumpen suger luft, det kan vara lurigt och det räcker med en mycket liten spricka på sugsidan. Utöver det, alla vakuumanslutningar, är de OK? Det finns kanske nånting på förgasaren som är vakuumstyrt (kan inte mycket om just dessa förgasare) och där kan det ju bli problem om det läcker eller nån slang e.d. har lossnat.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Niva 2006; "Snövit" (Sniegbaltīte)
Volvo TL 22 (935)
Användarvisningsbild
rid54
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna

Re: Daniels första niva

Inläggav Daniel_line » 07 jul 2015 21:22

Mjaha,,,, verkar va svårt med försäljning och köpstopp på andra bilar, så jag får väl försöka fixa den jag har :o

Ska försöka göra en prio lista: OBS denna lista är blandad med lika delar fantasi förhoppningar motivation och svordomar

1: Få den att gå ordentligt
2: Fixa rost i bärande delar
3: Fixa bromsarna
4: Fixa däck
5: Översyn
6: Hitta och montera ett baksäte
7: Översyn för besiktning
8: Besikta, får väl boka en tid typ 2017.05.15 lr nåt :mrgreen:
9: Ljudisolera och snygga till inredningen
10: Måla/Lacka nån kombination av vit och grön
11: Allt som är kul, vinch, backkamera, takräcke, lampor, jeepdunkar mm

Hjälp mej att be till de sibiriska gudarna att jag ror iland detta
Daniel_line
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 okt 2013 07:59

Re: Daniels första niva

Inläggav Daniel_line » 02 jul 2016 10:58

Långt uppehåll när man varit upptagen med annat och väldigt trött på allt vad bilar heter. Tänkte länge sälja bilen men har ångrat mig och nu är jag mer taggad än någonsin att fixa den.

Sedan sist så har jag flyttat och skaffat mig en hel del mer plats, egen svets och alla möjliga verktyg.

Motorn går fortfarande konstigt och jag funderar på att plocka ur den och gå igenom allt ordentligt, samtidigt så blir den då ett övningsobjekt inför en eventuell större 6cyl motor till Mantan.

Undrar nu om det finns någon mer volym att hämta ur 1600an alltså plats för ökad borrning eller något stroker kit?
Daniel_line
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 okt 2013 07:59

Re: Daniels första niva

Inläggav Tapio » 02 jul 2016 18:35

Halaj!

Överlag verkar det vara dåligt intresse för trimning hos Nivafolket. Enda stället för trimbitar jag hittat ( har iofs inte letat heller) är: http://www.ladamoscow.com
väldigt dålig info om bitarna, men man kan ju maila och fråga. De svarar på engelska.
Haft lite korrespondens med dem eftersom jag beställde en ljuddämpande matta till huven via ebay.

Jag tycker att det är en bättre ide att lägga i en annan motor istället.
Inte för att jag nånsin kommer att orka, men jag har lekt med tanken att lägga i en Volvo B23:a. Jag gillar momentkurvan på den motorn. Jag är inte intresserad av mer effekt, men skulle önska mer bottendrag.
Frågan är vad resten av drivlinan skulle tycka om saken. Antagligen inte alls.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Tapio
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Daniels första niva

Inläggav IvaniNivan » 03 jul 2016 00:48

Trimma lite gör bilen bättre och roligare att köra. det finns en hel del grundläggande förbättringar att göra på motorn.
Jag håller med om att det är svårt att hitta info om hur andra har gjort. Jag har byggt en del på min Riva som har samma motor och låda mm som min Niva.
Jag har skrivit och fotat lite om den på Vaz-Lada- forumet.
Kommer snart att bygga/trimma lite på min Niva med.
Här är lite info jag hittat:
http://zsiguli.hu/public/menu/347
http://www.havassy-motorsport.hu/index.html
http://translate.google.ru/translate?hl ... dval.ru%2F
http://www.race-parts.eu/en/?Lada___Lada_2101-2107
http://ladaway.com/20-off-road-and-tuning
http://stt-performance.ru/shop/exhaust- ... ika-4-2-1/
http://www.lada.co.uk/forum/viewtopic.p ... bd2762218e

Så finns det en engelsman som lagt i en Ford V6 i sin Niva,
En finne har också lagt i en Ford V6 i sin 2105.
Hittar inte länkarna till dessa just nu.

Havassy har jag handlat kammar ifrån och de har funkat bra.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
IvaniNivan
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 22 jan 2014 18:39
Ort: Läggesta

Re: Daniels första niva

Inläggav Daniel_line » 03 jul 2016 18:36

https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... -Tz9706iMA

Hittade v6 nivan, jättehäftig med automat dessutom.

Fråga vilket är bäst i skogen och leran automat eller manuell
Daniel_line
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 okt 2013 07:59

Re: Daniels första niva

Inläggav ahlberg » 03 jul 2016 20:19

Automat är väldigt trevligt i skogen, du har full kontroll på hur mycket kraft du vill få ner i backen. Men, det är tungt och kräver mycket kylning, speciellt i låga hastigheter då momentomvandlaren jobbar hårdast.

Motorbyte har många velat göra, men få är särskilt nöjda, verkar det som. Nivan är redan otäckt framtung, och det är svårt att hitta en lättare OCH piggare motor som vill trivas i en Niva. Tyngre och starkare är ganska enkelt.. Men det är då ont om plats, bland annat eftersom Nivan även har en väldigt kort växellåda i orginal och man kommer snabbt i konflikt med fördelningslådan.

Att skrämma upp orginalsnurran är nog en bra idé. .
/mats
Niva -96 1.7 TBI "Grödlan"
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Stolt sponsor av lada-niva.se 2017
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4612
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Daniels första niva

Inläggav Daniel_line » 03 jul 2016 21:00

Jo körbarhet på orginalsnurran vore väl det smidigaste, sen är jag nöjd om den toppar typ 100kmh om ens det, bättre då att man kan krypa på tomgång och har rejält med vrid från tomgång, även bra om man kan få bra snurr på generatorn vid låga varv
Daniel_line
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 okt 2013 07:59

Re: Daniels första niva

Inläggav ahlberg » 04 jul 2016 07:07

Att få en Niva att gå i 100 knutar kräver inget trim, det är bara att se till att prylarna fungerar som de ska.. Förgasare, fördelare-tändkablar-stift-tändinställning, ventiler, slangar... Klassisk felsökning. Varför inte börja med ett komptest?
/mats
Niva -96 1.7 TBI "Grödlan"
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Stolt sponsor av lada-niva.se 2017
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4612
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Daniels första niva

Inläggav Daniel_line » 04 jul 2016 13:49

Aha jo det där med 100km/h var mest för att påvisa att fart är ointressant tycker jag i den här typen av bil.

Problemet jag har med den nu är att med gasen i ett visst läge där motorn når ca 1900rpm så dör den på alla cylindrar.

Har bytt förgasare och fördelare till nya utan resultat, därför har jag rivit hela avgas och insugs delen, ska städa bort allt vad egr och sånt heter och nu väntar jag på en packningssats
Daniel_line
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 okt 2013 07:59

Re: Daniels första niva

Inläggav rid54 » 04 jul 2016 18:34

Apropå att motorn går lite konstigt... Jag har länge trasslat med min 2107 (1500-motorn), som haft uselt uppförande avseende gasrespons och tomgång. Det visade sig till slut, att den stora boven var vakuumslangen till bromsservot. Den var inte tät, kan man säga med ett milt uttryck. Det fanns andra mindre problem, men nu, med ny förgasare, ny fördelare och pluggad vakuumport till servot går den finemang. Den motorn är komptestad (OK), nyservad avseende ventilspel etc. EGR är kvar och funkar som den ska. Just EGR brukar mest stöka till det med tomgången (om den inte stänger ordentligt).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Niva 2006; "Snövit" (Sniegbaltīte)
Volvo TL 22 (935)
Användarvisningsbild
rid54
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna

FöregåendeNästa

Återgå till Våra bilar och projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst