Hyllning till NivaMicke - ny växellåda

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Lindberg
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 jul 2012 09:20

Hyllning till NivaMicke - ny växellåda

Inlägg av Lindberg »

Jag har nu bytt min dåliga växellåda till en som NivaMicke har renoverat.

NivaMickes renoverade 5-växlade låda (original utväxlingar) är ju helt fantastisk, känns som att köra med helt ny drivlina,(jag gjorde lite annat också, se nedan) ett mycket välgjort jobb av denna kunniga kille, tack vare att NivaMicke ställde upp och renoverade en låda slapp jag ställa bilen medan lådan renoverades, och själva bytet gick bra.

Många vill ha (special)lådor av NivaMicke för dom blir ju så bra, det var helt klart värt väntan - stort tack till NivaMicke!

Nu till vad jag gjorde i samband med lådbytet och vad jag fick special-lösa:
1. Byte komplett koppling med urtrampningslager och gaffel (en serviceåtgärd när allt ändå är isär)
2. Byte knutkors i fram- och bakkardaner (med smörjnipplar nu placerade så man slipper trassla), ett knutkors hade begynnande liten kärvhet, lika bra och byta alla
3. Ny hardyskiva
4. Oljetätningar i Transferlådan
5. Nya bussningar i krängningshämmaren (som åkte bort under lådbytet, dock ej nödvändigt att ta bort den, ett h.e. att få tillbaka den på plats)
6. Ny upphängning bak till växellådan
7. Naturligtvis ytrenoverat / målat alla delar som plockades bort

Ett problem med linjeringen av lådorna som jag inte vet vad det beror på konstaterades (kan förklara trassel jag haft att få till det sedan jag köpte bilen).
Mellanaxelns med CV knut var "för kort" då tc-lådans justeringmån gick i botten, den skulle behöva komma fram ca 5-6mm för att hamna någorlunda i mitten av justeringsmånen i tc-lådans fästen.

Efter att ha spenderat en gäng timmar i systematisk provning och felsökning konstaterade jag att jag måste ordna så att tc-lådan hamnar inom justeringsmånen med marginal.

Lösning:
Jag svarvade fram ett kardanshims på 5,5mm, med kardan hane / hona, borrade hålbilden för pinnbultarna, samt satte den mellan flänsen på ingående i tc-lådan och cv-knuten. Jag fick göra längre pinnbultar och byta ut dom för att klara de extra 5,5 mm.

Med detta specialshims hamnade nu tc-lådan perfekt i justeringsmånen och jag kunde för första gången få till linjeringen.
Först sökte jag ut rätt höjd på tc-lådan (här hjälper det att ha bilen på tomgång med en växel i och justera underifrån tills vibrationer och rörelsen är minimala, det syns extra tydligt om man lossar kardanmuttrarna vid cv-knuten lite, man ser då bättre hur mellanaxeln rör sig och när man är på rätt höjd, samt man kan grovjustera enkelt då flänsarna ska hamna parallellt), därefter kan man finlira med tråd-metoden och geom att prova med växel i på olika varvtal.

Bilens drivlina känns nu som helt ny att köra, massvis med oljud och vibrationer försvann (nästan för bra)
Jag är jättenöjd !
Lindberg
Niva 1997 1,7i TBI