Min än så länge namnlösa niva...

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av majsfält »

Jag tänkte att kanske var dags att hälsa på alla här, jag har passivt suttit och sugit åt mig av alla gobitar på forumet ett tag nu och får väl börja med att tacka för ett fantastiskt bra och informativt forum av världsklass(många andra forum i världen länkar gärna hit). :D
Jag hoppas att jag inte sänker standarden allt för mycket.
Jag har iaf köpt mig en niva-83 som just blivit skattefri som jag tänkte försöka rädda.
Har just lagt en order på lite reservdelar på tredubbla värdet av vad jag köpte bilen för. :o Nu var iofs inte bilen så dyr att köpa. :)
Och jag fick väldigt mycket prylar för pengarna t.ex. renoveringssats till förgasaren, fjädrar runt om, stora backspeglar, tändkablar, styrleder, filter, lyktglas, avgasupphängning, låscylindrar, bussningar, bakluckedämpare, div karosseridetaljer, osv, osv..
Hittills har det blivit mycket kapande och svetsande då mycket av det som varit plåt nertill mera känns som pappfnas om ni förstår vad jag menar. Så det blev kapade och inrullade skärmkanter, några trevliga balkar istället för sparklådor, allt nedan kofångaren bak försvann, lite nytt golv, lappade hjulhus, kofångaren fram ser inte ut som en spiral längre och de flesta djuren har blivit vräkta. Nu ska jag väl banka till plåten lite och svetsa lite mer tills jag får grejorna... :)
Och ja, jag ska ta kort och lägga upp här vid tillfälle(efter jag slipat mina fula svetsar), men jag är dålig på att dokumentera och vill inte gärna pilla på telefon med skitiga händer och jag är jätteduktig på att komma på ursäkter.
Hur som helst, det var allt...

/Per-Erik

PS.
Mitt reg.nr. är AHH590 om det är nån som känner igen det, kanske någon tidigare ägare(det finns ett par) är medlem här.
DS.

PPS.
Om nån nu undrar varför jag har majsfält som användarnamn så beror det på en felläsning av översättningen av niva som tydligen är cropfield(sädesfält) och inte cornfield som jag läste... :oops:
DS.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av Virre »

Kul att det finns fler som räddar gammel Nivorna från rostdöden, välkommen hit.
Men ursäkterna får du lägga undan och lägg upp bilder i massor :D
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av maggan »

+1
Får börja med att önska välkommen!
Se tycker jag att det är dåligt gjort att berätta om allt spännande å inte visa en enda bild :(
Lykka till med renoveringen, gläder med till att följa detta och ser fram mot massa bilder :D

Bild
Bild
Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av majsfält »

Med sådan uppmuntran kan man ju inte annat än anpassa sig. :D

Och nu har jag faktiskt skitat ner mobilen och tagit två kort, inte så mycket men en början iaf.

Håller på och kapar bort lite rost som sagt, så nu vart den rak och fin i baken. (Bubblan är inte min.)
Bild

En närbild på en slipad kant med fulsvets i bakgrunden, och mina skärmkanter som jag gjort förut.
Bild

Tyvärr inga lättklädda kvinnor runt nivan, normalt brukar dom dra sig till den men dom fick gå pga brandrisken. ;)

Ska försöka att vara bättre på att ta bilder under själva jobbet, annars är det lätt att man tar kort efter man är klar, men det är alltid kul att se "work in progress" för att se hur andra har löst saker. Jag har lärt mig mycket från andras bilder och vill gärna försöka föra detta vidare...
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Härlig färg...

Kämpa på...

Hälsn Jan
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av Jens.H »

Målar du den i samma färg med vitt tak så är namnet givet..."smurfen" :mrgreen:eller varför inte klättersmurfen ;)
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av majsfält »

Jo, det vore kanske inte så dumt. :)
Men jag har faktiskt redan köpt ny färg till den, jag vet bara inte riktigt vad det är för färg...
Färghandlarn jag köpte av är nog pensionär sedan länge och hade en annat uppfattning av vad olivgrön är. Nån typ av ljusgrå tror jag(jag är färgblind), så jag sa att jag hade nog tänkt lite mer typ skogsgrönt, då slängda han i lite grönt och svart så jag vet faktiskt inte vad det blev för färg, men den var billig och tålig(enligt handlarn) och jag är som sagt färgblind så det var väl inte så noga. Funkar nog som grund om den skulle se helt för jävlig ut.
Om den blir typ grön kanske man kan kalla den hulken. :mrgreen:
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av Jens.H »

Ha ha ha den där texten gjorde min morgon...skrattade mig tårögd!!! Då blir det extra roligt att se vilken färg det blir ;)
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av maggan »

Så stiligt med bilder. Ser ut att bli bra det där Bild
Blir en överraskning för alla att se vad det blir för färg sen :shock:
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av majsfält »

I väntan på grejor for jag runt i byarna här omkring och hittade lite andra grejor som jag spontanhandlade.
Nu har jag nog dock sexdubblat värdet på nivan, snart har jag en lyxbil! ;)

Va tror ni, vita texten in eller ut? Sitter med texten in nu...
Bild
Bild

Fick dessutom tag på två saabsäten som ska in och förgylla nivan.

Om nån undrar så är däcken 30X9.5R15 på 7tum breda vitara fälgar med et10, kanske får höja lite, men annars borde dom väl passa eller?

Vad är förresten det rekommenderade höjningssättet? Hoodoo eller nån variant eller ändra raminfästningen? Jag såg nivanörden trixade med nån specialhöjning för att behålla geometrin...
Jesperns
Inlägg: 60
Blev medlem: 22 mar 2013 20:08
Ort: Östersund

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av Jesperns »

Aha, de va dit dom försvann, vart lite sugen på dom hjulen jag också:)
Niva -97
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av Virre »

Fint jobb!
Ang däcken lär du få höja liiiiite :D . Finns spaltmeter skrivna i ämnet på forumet, läs och begrunda och var en smula kritiskt till all information som finns på webben, mycket av det stämmer men långtifrån allt märkte jag.......
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av majsfält »

Jag tog och montera ny däcken för att se hur det såg ut och det såg bra ut!
Lätt värt pengarna! minst dubblat värdet på bilen. :)

En vacker sidovy: (ni får bortse från stolpen.)
Bild

Och lite yoga-övningar:
Bild
Bild

Och med en entusiastisk medhjälpare. :D
Bild

Får höja lite, blir nog en hoodoo 5cm och lite slägga på innerskärmarna.
Är det nån som provat forma om plast-innerskärmarna med värmepistol eller liknande eller är det bara att ge upp?
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av Jens.H »

Fränt!!! Hur gick det att svänga med dom där fetingarna?tog det i överallt?
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av maggan »

Oj oj oj, det blev ju asballt!
röstar för den vita texten ut. finns däckfärgpenna att fylla i om färgen har mist sin ursprungliga nyans. Sticker det ut mycket utanför skärmarna?
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Skriv svar