Min än så länge namnlösa niva...

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av Virre »

majsfält skrev:Jahapp, då har man varit och pillat lite på nivan igen...
En annan fråga, hur bär ni er åt när ni byter fjädrar?
Jag klämde ihop fjädern och bökade in den, men det var ett jävla spänn i den fjädern och jag var tvungen att mosa ihop den bra för att få in den, var inge kul.
Kan man släppa ner undre länkarm, stoppa i fjädern och sen trycka upp länkarmen mot fjädern igen?
Eller finns det nått annat sätt att göra det.
Kan inte tänka mig att det ska vara så bökigt, vad gör ryssen som inte har verktyg???
Jag pallar upp framvagnen på bockar, sen sätter jag en domkraft under undrespindeleden och pressar upp tills övrebärarmen släpper från genomslagsgummit.
Sen sätter jag för säkerhetsskäl ett spännband från hubben till fjädertornet och släpper övre kulbultens tre skruvar.
Efter det sänker jag domkraften och undre bäramen, simsalabim så är fjädern lös. Eller ialf så lös så jag utan att spräcka ett blodkärl eller två kan vicka loss den för hand.
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av majsfält »

Jens: 73,5cm fick jag det till på ett fristående däck(ingen belastning), eller möjligtvis 29 tum(73,66cm) vilket ju var lite lustigt då det står på däcken att det är 30 tum?

Tack för råden angående fjäderborttagning, på höger gjorde jag som jag brukar på andra bilar, klämde ihop fjädern med en fjäderspännare och försökte krångla ut och in den nya, men det rekommenderar jag inte, skitbökigt. På vänster gjorde jag mer eller mindre som virre och niva-2121(i ludmilla tråden) beskrev och det var mycket enklare! Stort tack!

Såg dock nu att jag måste byta damask på vänster inner. :(
Nån som provat dom snygga röda som ladaworld har? Såg dom även hade matchande ball joints. Man vill ju vara fin under också. :)
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av Virre »

Dom röda damaskernasla vara bra har jag hört, tydligen silicon i stället för gummi o det låter ju alltid trevligt :D
Jag har beställt dom och borde hinna montera nästa vecka om du kan/vill vänta på utlåtande.
Min inre vänstra har också lämnat in:-(
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av majsfält »

Nej, jag är inte mycke för att vänta och jag behöver ju dom iaf, så jag kommer beställa dom så fort jag skrivit klart detta inlägg. :)
Blir nog nya kulleder också, inte för att dom var helt slut, men dom var inte långt ifrån...
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av majsfält »

Dags för en liten uppdatering i sommarvärmen...

Nu har jag monterat lite nytt i upphängningen så inte hjulen rasar av förhoppningsvis. Men är det fler än jag som bytt till nya fjädrar bak och inte fått ner dom i nedre fjäderfästet? Hur kommer det att funka på besiktningen?
Bild

Sen kapade jag ur säten som någon tidigare ägare tyckte det var en bra ide att svets direkt i golvet så att dom inte gick att justera eller montera ur. :(
Bild
Bild

Men jag har tagit mig tid för lite annat också. ;)
Bild

Ha de!
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av Virre »

Om dom ser det på bilprovningen kan dom säkert ha åsikter men framförallt skulle jag vara en smula nervös i skogen när det bryter och flexar att dom hoppar ur :shock:
Det är inte fjädrar till nyare Niva M? Det skiljer ju lite på deras grejer vet jag.
Som (nöd)lösning går det att ta några slangklämmor och dra runt fjäder och skål för att hindra fjädern från att ploppa ut.
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av majsfält »

Det är dessa fjädrar:
http://www.russian4x4.de/en/Spare-Parts ... 12712.html
Det bör väl vara rätt eller?
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av Virre »

Ja det verkar vara rätt fjädrar, för Niva innan 2010. Lustigt, det är inte så att fjädern är konisk?
Jag har inte hört eller sett det hos någon iofs men det kan kanske vara värt att kolla. Är det mkt som skiljer?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av ahlberg »

Det är inte så enkelt att det är plåten som rostat och blivit skivlig? Den sväller ganska mycket då..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av majsfält »

Nej, fjädern är "rak". Saknas kanske 5mm.
Det lustiga var att bägge fjädrarna som satt där hade gått av längst ner i själva fjädertallriken.
Kanske själva fästet är fel tillverkat. Hmm.. :?
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av Virre »

ahlberg skrev:Det är inte så enkelt att det är plåten som rostat och blivit skivlig? Den sväller ganska mycket då..
Så sant så, samt kolla om du inte gjort redan att inte någon lagt en gummiduk i skålen för att ta bort knarljud från fjädern. Gummiduken bukar torka och vara slående lik metallen både i hårdhet och färg efter några år :)
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av majsfält »

Hmm... Får ta hammarn och banka lite...
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: Min än så länge namnlösa niva...

Inlägg av majsfält »

Halloj!

Det var ett tag sen jag uppdaterade här. Men som jag varnade i början på denna tråd så är jag lite sisådär på att dokumentera... :roll:
Jag har dock tagit lite bilder under tidens gång och får väl släppa en liten fotobomb här så småningom. :twisted:

Men tills dess får ni nöja er med några bilder från en fiskeresa förra veckan.

Här har vi anlänt.
Bild

Packat upp lite packning och börjat borra hål för pimplingen.
Bild

Nu är flötet i och det är bara att vänta på napp.
Bild
Bild

Tyvärr hade jag inte tillräckligt med minne i kameran för att kunna fota hela fisken...
Skriv svar