Hallå Virre och alla ni andra och gott slut på påsken.
Om jag är erfaren och kunnig får andra uttala sig om.
Detta är min elfte 4x4-bil sedan 2000 då jag fattade tycke för att leka i skogen.
Lite har jag väl lärt = fått erfarenhet av, såsom att wälta/rulla. Tre gånger lär det ha hänt att jag blivit övermodig. (Kallas Wältis av den anledningen)
Lille Skutt, Samurai -98, gick efter 11 år i min ägo till Vallaskroten i somras efter att stegrat sig i en brant uppförsbacke och rullat baklänges två varv.
Köpte en annan TinTop, Lilla Snövit, på mindre än 3.000 mil som skulle moddas såsom Lille Skutt varit. Men den gamla kroppen sa ifrån så Snövit fick lämna mig.
Mitt behov av liten 4x4-bil var trängande och plånboken svullen. Gällde bara att finna en 4x4 med servostyrning och automat.
Valet föll till att börja med på följande:
Land Rover Freelander I facelift 2 V6 automat -2-d.
Suzuki Grand Vitara 1.6 2-d generation 3.
Suzuki Jimny facelift 3.
Mitsubishi Pajero Shogun generation 3.
Mitsubishi Pajero Pinin generation 2.
Men av olika anledningar så kunde jag och Blocketannonsörer inte enas om hur
http://www.bilpriser.se skulle tolkas. Eller rättare sagt, vi var väääääldigt oeniga. Vissa säljare blev otidiga när dom påmindes om att dom fått ett bud som dom inte ens svarat på. Så en del ovänner har man väl fått. Vill påpeka att jag alltid svarade med fullständigt namn, bostadort och telefonnr så att dom som misstror mig kan googla och se vad jag är för snubbe.
Hur som helst så kollar jag dagligen Blocket och Land Rover och delar/tillbehör till i första hand Deffe, som jag äger ett ex av. En Puma SVX SoftTop -09.
Råkade trycka fel och hamnade på Lada Niva.
Fick se att en gammal trevlig Citroenklubbspolare, sedan 30 - 40 år tillbaka, utannoserade dotterns Niva, eftersom hon konverterat till Citroen 2CV6 Charleston. Som även jag naturligtvis har ett ex av = Lilla Fluff = 2CV6 Spécial 90.
Kunde inte motstå att mejla och fråga om den var terrängkörd. Svaret hade jag själv kunnat utröna genom att titta närmare bilderna i Blocketannonsen.
Även Virre har sett att de små X-ljusen är monterade UNDER framstötfångaren, vilket borgar för att bilen inte ens varit i kontakt med trottoarkanter.
Att köpa en Niva var jag inne på för 4/5 år sedan, då jag började trakasera er på detta forum med konstiga frågor. Och det fortsätter jag med.
Säljaren/Blocketannonsören/gamle Citroenklubbspolaren hörde av sig och ondgjorde sig över oseriösa s k spekulanter som gav skambud. Spekulanter med habegär kunde inte finansiera affären. Jag fick ett bud som jag inte kunde säga nej till. Ludmilla köptes osedd. Förra lördagen tåg till Skåne/Halland.
Ludmilla, via Virre och Jönköping, till utanför Strängnäs med lättad plånbok.
Jag har i en tidigare tråd ondgjort mig över att
http://www.bilpriser.se inte har Lada med i sina prislistor. Så om jag gjort en bra affär eller inte får framtiden utvisa.
I går misste, som framgår av rubriken, Ludmilla offroadoskulden. Vi var ett gäng på 8 bilar som roade oss på Sandlycke med en liten privat körning. Vi kallar oss LVV, vilket ska tolkas som LågVäxelns Vänner i Mälardalen.
Jag hade till träffen påtalat att jag endast skulle delta som arrangör, då jag efter vänligt tillmötesgående av markarrendatorn har fri tillgång till området och bomkoden. Att den senare inte fungerade i går är en annan hisoria.
Meningen var att jag skulle åka guldfluga med 38":are.
Men det dröjde inte länge innan framkardan miste kontakten med framhjulen
Nästa guldfluga råkade ut för samma sak.
Slutligen sa styrstaget upp kontakten med högra styrspindeln på nästa guldfluga.
Kvar var alltså Ludmilla, en Samurai, en Diskho, en RRC och en JKUR.
Starka påtryckningar från guldflugeägare 1, som jag skulle åkt med, gjorde att Ludmilla debuterade i spenaten.
Och nu kommer det ni alla Niva ägare kan gotta er åt och suga i er:
Nivan överträffar alla förväntningar som DD. Ungefär 55 mil på cirka 5 timmar effektiv körtid med en genomsnittsförbrukning på 0,96 lit/mil straffar inte många. Speciellt som min kroppsliga kondition inte är den bästa.
I skogen, körde inte i leran, satt min medpassagerare, guldfugeägaren och bara garvade när vi utan minsta besvär tog oss fram mellan träd, stenar och stubbar(ja inte riktigt över en stubbe). Ludmilla har, som jag nog berättat tidigare, slitna åretruntdäck som var fullpumpade.
Så även där överträffade Ludmilla mina ganska högt ställda förväntningar. När jag ämnade köra upp för backen, där Lille Skutt gick till Suzukihimmelen, ville min offroadhärdade medpassagerare kliva ur. Men vi tog oskulden även på den backen på alla 4 hjulen utan minsta repa på taket.
Kort sagt - varför kör inte alla Niva?
Ursäkta det långa verbala lavemanget och frånvaron av bilder. Det senare behärskar jag inte, och det första är jag för...................
Kan inte lova att jag inte i den här tråden berättar om vad Ludmilla kommer att begåvas med.
Hitintills endast inklinometer, CB/komradio och saftblandare.
Fjäderhöjningssats, läderklädd sportratt och hasplåt med fästen(exkl "traversen" som är kvar på donatorn på Malmbyskroten)
Dock har jag för avsikt att beväpna mig med verktyg med 24 mm NV och tillbringa min 75-årsdag under donatorn på skroten, så fint väder får ni gärna tillönska mig i morgon.