LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

I dag har jag tillverkat 2 plywoodlådor till Ludmillas bagageutrymme.
Egentligen är det lådor som jag haft i Lille Skutt, Suzukin, som så tragiskt förolyckades för snart ett år sedan, som moddats.
Kortare och med annan lutning/vinkel mot ryggstödet.
Nu väntar jag på att någon ska svara min fråga i en annan tråd. Nämligen var man lämpligen bör montera lastförankringar i bagagerumsgolvet.

Lite onödigt vetande är att lådorna som i Sukkan var placerade nära framstolarnas ryggstöd, behöver kortas av mindre än 2 dm för att ändå få plats bakom bakre ryggstödet. På bredden, mellan hjulhusen bak, verkar det som om Nivan skulle vara ungefär 2 dm bredare än Sukkan.
Forumsponsor
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av Virre »

Jag hade nog valt ett plant område i golvet utan balk under, eller typ bränsleledning :D och dragit med en genomgående M8 samt karosseribricka av modell stor. Du var väl redan inne på att använda barnstols fästet på biltema va?
Självklart med en rejäl portion av rostskydd. Det är surt bara med hål i bilen men ibland måste man ju.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

I dag har Ludmilla fått sina nya hjul = 215/80-15" Cooper Discoverer A/T på "JET"-fälg.
Cooperhjulen c:a 60 mm högre än originalhjulen.(= 30 mm höjning)
Höjd c:a 550 mm mätt under framstötfångarens gummibands underkant = 55 mm upp (fjädrar & däck)
Höjd c:a 600 mm mätt under bakstötfångarens gummibands underkant = 80 mm upp (fjädrar & däck)

Vore man petimeter hade man bytt panhardstaget till ett något längre. Höger bakhjul numera längre ut än vänster dito.
Höger bakdäcks mönster/slitbana i linje med skärmkanten, men inte utanför(tycker jag) = lagligt.
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

Nu har Ludmilla fått ett par lastförankringar i golvet som, förhoppningsvis, tillsammans med spännband, håller plywoodlådorna kvar på plats även när det skumpar som värst. :lol:
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

I dag har jag förstärkt Ludmillas bakre undre länkarmar med U-profil/-balk 40 x 21 x 4 x 550 mm. :D
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

I dag har Ludmilla fått leka tillsammans med JKU Rubicon V6 -14, JKU Rubicon 2.8 CRD, Toyota LC HZJ och en guldfluga på Botkyrka Motorsportområde. :D
Det "donglar i" p g a de små hjulen, jämfört med de andras 33":or. Men fram kom vi - Ludmilla och jag. 8-)
Enda förlusten, vad jag sett, är vänster bakre stänkskydd samt färgen på tröskelskydden. De senare är även liiite moddade av skogens mycket fasta föremål. Vänster framstötfångarhörn åter liiiite uppstukad - igen. :oops:
:mrgreen:
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

I dag har Ludmilla fått ett takräcke.
Ett HAMA av den typen som har 4 dubbelfötter och är hopfällbart till ett smalt paket.
Inte snyggt men, hoppas jag, fyller sin funktion.
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

I går lämnade Ludmilla sitt trygga garage f v b t Lada Skandinavien AB medelst bärgare på obestämd tid. :cry:
Forumsponsor
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av Virre »

Vad har hänt??
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

Sköt bakaxeln i lördags.
Tyvärr tillåter försäkringsbolaget inte att Gunnar, som har alla delar på hyllan, och kunskapen i översta kotan, får göra jobbet som går på maskinskadegarantin, m anl a det längre bärgningsavståndet till Offroad Worx v s Lada Skandinavien AB. 10 resp 5 mil.
Tror dom förlorar totalt när man räknar in stilleståndsersättningen. Gunnar kunde nämligen ta hand om Ludmilla direkt efter midsommar.
Och jag tvingas ta SVarta Xsara 28 juni och under SOT:en. :(
Forumsponsor
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av Virre »

Det var tråkigt att höra. Av vilken anledning gick det sönder? Jag menar om det plötsligt bara hände på asfalten eller vet du med dig att du utsatte axeln för något av det mer extrema hållet?
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

På skogsväg började det smälla kraftigt bakifrån.
Trodde först att det var jag som slarvat och glömt dra muttrarna till nedre länkarmarna som jag haft borta och förstärkt. Men Icke.
Fortsatte att kolla om något stötdämparfäste gett sig så att stötdämparen låg och slog emot någon stans. Men icke.
Tog tag i bakre kardanaxeln och fann att den gick att rotera fritt. Ibland ½ varv, ibland flera varv innan det tog stopp.
När jag körde rakt fram smällde det mindre än när jag svängde.
Såg på varvräknaren och hörde på motorljudet att motorn tidvis varvade upp någon bråkdel av tiden.
Då jag spärrade mellandiffrentialen smällde det bara vid kurvtagning.
När jag kom hem hissade jag bakaxeln så att båda bakhjulen gick fritt samtidigt.
Går att rotera varje bakhjul för sig oavsett av rotationsriktning. Men ibland tog det tvärt stopp. Oberoende av åt vilket håll jag roterade hjulen.
Dessutom, när man snurrar ett hjul så brukar det andra snurra åt motsatt håll, om diffrentialen fungerar som den ska. Men icke.

Divaxelbrott, slutväxelhaveri(kronhjul & pinjong) eller diffrentialhaveri? Vet inte om det kan vara något annat, eller allt på en gång.

Drygt 3.000 mil och mindre än 3 år. Två månader och 100 mil i min ägo.

Har under mitt drygt sjuttiofemåriga liv haft 119 bilar, varav 11 st 4x4, men aldrig råkat ut för att skjuta en bakaxel tidigare.
Elva(11) år med en Samurai med 33" Super Swamper TSL6 och stenkrypare 6,5:1 och myyyycket tuff körning.
Fem(5) år med en G-Wagen och 35" STT och ännu tuffare körning.
Att Jeep Wranglers axlar, drivaxlar och kardaner inte pallar med mycket har jag hört. Dock inte själv lyckats knäcka något på de 3 Jeepar jag ägt, trotts 33½:are.
Ett par Deffar har klarat sig trots 33½:are. Ändå är Roveraxlarna inte kända för driftsäkerhet i kombination med (elektroniska) axelspärrar.

Mer förvånad än besviken. Har ju inga stora däck med tufft mönster på Ludmilla. 215/80-15" A/T. Visserligen nya, men ändå!

Lutar åt fabrikationsfel som yttrar sig nu.

Förtroendet för Niva sviktar numera.
Forumsponsor
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av Virre »

Jag hoppas på ett snabbt tillfrisknande och att förtroendet för Niva stiger igen. Håller tummarna för att det var ett fabrikationsfel som ställde till det.
Kan du inge själv sköta beställning av delar och ge Lada Sverige? Kanske åka till Worx och fixa delar och låta dom som har bilen montera det bara?
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

Nix. Försäkringsbolaget vill att Lada Skandinavien AB ska sköta allt.
Förde det på tal för att ev få lite snabbare hantering.
Forumsponsor
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av Virre »

Ajdå, det var ju surt. Men ring lada Sverige och hinta om att Gunnar har allt som behövs. Kanske att han då kan beställa av Gunnar och på så sätt ändå sköta allt.
Skriv svar