Lär nog dröja innan Ludmilla är på banan igen.Thage skrev:Mycket bra ide. Då ses vi på Sandlycke och åker 8:er förbi dom andra. Säg bara till vilken lördag du åker dit.
LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Forumsponsor
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Vad nu som har händt?
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.
Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Undrar jag också!!??
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
I dag har jag beställt en nedre höger A-arm + bussningar + långa bulten + kulleden från Umeå Offroad.
Även bromsbackar, hjulcylindrar, en bromstrumma samt packboxar från annat håll.
Även bromsbackar, hjulcylindrar, en bromstrumma samt packboxar från annat håll.
Forumsponsor
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
I dag knackade postiljonen på dörren och överlämnade ett paket från Polen innehållande höger nedre A-arm + de båda bussningarna + kulleden.
Vet inte om det är fel på A-armen eller om det endast är bussningarna som krupit ur sina lägen i A-armen.
Byter allt för säkerhets skull.
Nu väntar jag på bromsbackar + hjulcylindrar + packboxar till bakaxeln samt en bromstrumma från annat håll sedan några veckor.
Får jag inte tag på någon bättre beg bromstrumma så köper jag en ny av Mathias på Umeå Offroad.
Vänster bak är nersölad med bakaxelolja uppblandad med bromsvätska.
B t w så får jag inte kontakta Lada Skandinavien och fråga efter delar för HSB.
Hade jag gjort det hade jag "åkt ut för gott" som hon så vänligt uttryckte det.
Ja det är inte många dagar jag fått "glädjas" åt Ludmilla.
I princip endast maj och halva juni 2014.
Några permissioner från de olika verkstäderna har hon haft.
Jag sätter min lit till nuvarande verkstad. Meken som ska få Ludmilla att tillfriskna åker själv Niva sedan ett par år tillbaka.
Det bådar gott!
Vet inte om det är fel på A-armen eller om det endast är bussningarna som krupit ur sina lägen i A-armen.
Byter allt för säkerhets skull.
Nu väntar jag på bromsbackar + hjulcylindrar + packboxar till bakaxeln samt en bromstrumma från annat håll sedan några veckor.
Får jag inte tag på någon bättre beg bromstrumma så köper jag en ny av Mathias på Umeå Offroad.
Vänster bak är nersölad med bakaxelolja uppblandad med bromsvätska.
B t w så får jag inte kontakta Lada Skandinavien och fråga efter delar för HSB.
Hade jag gjort det hade jag "åkt ut för gott" som hon så vänligt uttryckte det.
Ja det är inte många dagar jag fått "glädjas" åt Ludmilla.
I princip endast maj och halva juni 2014.
Några permissioner från de olika verkstäderna har hon haft.
Jag sätter min lit till nuvarande verkstad. Meken som ska få Ludmilla att tillfriskna åker själv Niva sedan ett par år tillbaka.
Det bådar gott!
Forumsponsor
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
I dag har jag fått bromsbackar, hjulbromscylindrar, parkeringsbromsvajrar och bromssköldar.
Nu saknas "bara" bromstrumma, packboxar till bakaxel samt "långa bulten" till nedre högra A-armen.
Sen så.
I bästa fall.
Nu saknas "bara" bromstrumma, packboxar till bakaxel samt "långa bulten" till nedre högra A-armen.
Sen så.
I bästa fall.
Forumsponsor
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Vi är nog några som är lite imponerade av ditt tålamod...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Fick i dag besked att UPS för 8 dagar sedan lämnat av försändelsen med packboxarna till bakaxeln någonstans i Brottby?
Hmmmm, troooor att Brottby ligger i Roslagen?
Ja Ludmilla är en tålamodsprövande dam.
Kärleken växer med avståndet(eller förståndet ) har jag hört.
Och vi har ju inte varit så intima, om man säger så, under vårt förhållande.
Något drygt 2½ år gammal vid inköpet.
I april 2 år sedan hon hamnade i min omvårdnad.
Bästa minnet jag har av henne är hemkörningen på närmare 55 mil som avverkades på ungefär 5 timmar.
Alldeles utmärkt komfort, varför jag kan rekommendera henne till någon annan som är sugen på en Niva som är obetydligt begagnad de två senaste åren.
Även alldeles superba terrängegenskaper med tanke på markfrigången.
Och då jämför jag med tidigare ägda 4x4-bilar.
T ex 4" höjd G-Wagen med 35" STT (med original axelspärrar f & B), 5½" höjd Wrangler -05 med 33" STT (med ARB luftspärrar f & b), 4" höjd Samurai med 33" SS TSL (med Lock Right bak), 4½" höjd Defender -04 med 33" KM2 samt Stock Car Defender -09 med 33½ TOYO Open Country M/T.
Det senast nämnda däcket är nog det bästa jag provat av alla de jag haft på olika bilar.
Utöver ovan nämnda däck har jag testat ett flertal andra fabrikat.
TOYO hade tyvärr inget däck som föll mig på läppen till Ludmilla.
Så det fick bli 215/80-15" Cooper Discoverer A/T.
Ett utmärkt däck som jag haft på Terrano II -99, Mazda Tribute 3.0 -01 och Jeep Cherokee KJ 2.8 CRD -06.
Alla 3 bilarna i dimensionen 245/75-16".
Men för att återgå till Ludmilla så ångrar jag inte köpet av henne.
Jag har lärt mig mycket om bilverkstäder.
Visste ju inte hur det kan bli eftersom jag alltid servat mina bilar själv tidigare.
B t w så trooor jag, vet inte säkert, att vi tillsammans, Ludmilla och jag, avverkat en originaldifferential, en Torsen, en lamellbromsdifferential för att slutligen få en VAL-RACING torsen i bakaxeln.
Hur som helst så är jag tacksam för att jag inte sålt henne till de spekulanter som visat intresse.
Skulle inte ha kunnat se dem i ögonen efter allt som hänt.
Frågan är om jag har råd att sälja henne.
Kanske spara henne så att mina arvingar får veta hur det är att äga en Niva.
Liten hämnd är också hämnd.
Tur man har en 2CV´n som backup.
Fortsatt trevlig advent med glögg och pepparkakor.
Hmmmm, troooor att Brottby ligger i Roslagen?
Ja Ludmilla är en tålamodsprövande dam.
Kärleken växer med avståndet(eller förståndet ) har jag hört.
Och vi har ju inte varit så intima, om man säger så, under vårt förhållande.
Något drygt 2½ år gammal vid inköpet.
I april 2 år sedan hon hamnade i min omvårdnad.
Bästa minnet jag har av henne är hemkörningen på närmare 55 mil som avverkades på ungefär 5 timmar.
Alldeles utmärkt komfort, varför jag kan rekommendera henne till någon annan som är sugen på en Niva som är obetydligt begagnad de två senaste åren.
Även alldeles superba terrängegenskaper med tanke på markfrigången.
Och då jämför jag med tidigare ägda 4x4-bilar.
T ex 4" höjd G-Wagen med 35" STT (med original axelspärrar f & B), 5½" höjd Wrangler -05 med 33" STT (med ARB luftspärrar f & b), 4" höjd Samurai med 33" SS TSL (med Lock Right bak), 4½" höjd Defender -04 med 33" KM2 samt Stock Car Defender -09 med 33½ TOYO Open Country M/T.
Det senast nämnda däcket är nog det bästa jag provat av alla de jag haft på olika bilar.
Utöver ovan nämnda däck har jag testat ett flertal andra fabrikat.
TOYO hade tyvärr inget däck som föll mig på läppen till Ludmilla.
Så det fick bli 215/80-15" Cooper Discoverer A/T.
Ett utmärkt däck som jag haft på Terrano II -99, Mazda Tribute 3.0 -01 och Jeep Cherokee KJ 2.8 CRD -06.
Alla 3 bilarna i dimensionen 245/75-16".
Men för att återgå till Ludmilla så ångrar jag inte köpet av henne.
Jag har lärt mig mycket om bilverkstäder.
Visste ju inte hur det kan bli eftersom jag alltid servat mina bilar själv tidigare.
B t w så trooor jag, vet inte säkert, att vi tillsammans, Ludmilla och jag, avverkat en originaldifferential, en Torsen, en lamellbromsdifferential för att slutligen få en VAL-RACING torsen i bakaxeln.
Hur som helst så är jag tacksam för att jag inte sålt henne till de spekulanter som visat intresse.
Skulle inte ha kunnat se dem i ögonen efter allt som hänt.
Frågan är om jag har råd att sälja henne.
Kanske spara henne så att mina arvingar får veta hur det är att äga en Niva.
Liten hämnd är också hämnd.
Tur man har en 2CV´n som backup.
Fortsatt trevlig advent med glögg och pepparkakor.
Forumsponsor
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Nu börjar det dra ihop sig, som flickan sa.
I dag anlände "den långa bulten" genom bussningarna i A-armen från Polen med Posten.
Nu saknas "bara" bromstrumma, packboxar, bakhjulslager, O-ringar och självlåsande muttern till kulbulten i A-armen.
Hoppas det räcker med detta.
Men å andra sidan har Ludmilla inte gjort av med så mycket bensin under de drygt tvåhundra milen jag kört och snart två år ägt henne.
Milkostnaden tror jag kommer att slå alla rekord bland bilar jag ägt.
I dag anlände "den långa bulten" genom bussningarna i A-armen från Polen med Posten.
Nu saknas "bara" bromstrumma, packboxar, bakhjulslager, O-ringar och självlåsande muttern till kulbulten i A-armen.
Hoppas det räcker med detta.
Men å andra sidan har Ludmilla inte gjort av med så mycket bensin under de drygt tvåhundra milen jag kört och snart två år ägt henne.
Milkostnaden tror jag kommer att slå alla rekord bland bilar jag ägt.
Forumsponsor
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
I går ringde två presumtiva spekulanter på Ludmilla.
Tyvärr är hon ju inte "färdig".
Har annonser ute på henne i sista 4WD och http://www.fyndborsen.se
Tyvärr är hon ju inte "färdig".
Har annonser ute på henne i sista 4WD och http://www.fyndborsen.se
Forumsponsor
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
I dag ringde ännu en spekulant på Ludmilla.
Tyvärr har jag ju ännu inte fått delar från de två ställena ännu.
Ännu mindre fått henne i säljbart skick.
Eller fått köra henne själv.
Tyvärr har jag ju ännu inte fått delar från de två ställena ännu.
Ännu mindre fått henne i säljbart skick.
Eller fått köra henne själv.
Forumsponsor
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Har jag missat något?
Vad ær det som ær trasigt och hur gick det til
Vad ær det som ær trasigt och hur gick det til
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.
Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Mitten på juni 2014 havererade slutväxeln bak.maggan skrev:Har jag missat något?
Vad ær det som ær trasigt och hur gick det til
Ett av de små diffdreven/solhjulen sprack och maldes av kronhjul och pinjong ner.
Förste Verkstadschefen Kent Sköld ansåg att det otvetydigt var ett fabrikationsfel.
Men ägaren till Lada Skandnavien AB, Anders Larsson, vägrade ta det som good will eftersom garantitiden passerats och bilen körts över 3.000 mil.
Maskinskadeförsäkringsärende i stället.
Tack vare Lada Skandinavien AB´s inkompetens har en mängd följdfel uppstått som dom inte tar ansvar för.
Efter ett drygt år gav försäkringsbolaget med sig och flyttade bilen till annan verkstad efter midsommar 2015..
I oktober 2015 tillställdes bilen mig med läckage av bromsvätska och bakaxelolja i vänster bromstrumma.
Bilen nu inne på fjärde verkstadsbesök hos ännu en bilverkstad, som rekommenderats mig av trovärdiga personer.
Bromsbackar, hjulcylindrar och parkeringsbromsvajrar levererade.
Bromstrumma, bakhjulslager, packboxar och O-ringar saknas.
Vissa delar på drift i Roslagen med anledning av att de av UPS levererats till fel adress.
Från den ursprungliga reparationen om 3 - 5 timmar och 1 självrisk 2.000:- på maskinskadan har det nu vuxit till fler självrisker + att jag jag nu själv får stå för reparationskostnaden hos förhoppningsvis sista verkstaden bilen är i min ägo - trots försäkringen.
Har i anmälan till ARN begärt över 20.000:- i ersättning från Lada Skandinavien för deras inkompetens.
Vill även berätta att Lada Skandivavien AB krävde 1.680:- i uppställningsavgift för att lämna ut bilen till bärgaren som fraktade bilen till nästa verkstad.
Anders Larsson, företagsägaren till Lada Skandinavien AB, har flera gånger slängt på luren när jag ringt honom.
Vad jag anser om honom och företaget är nog inte värt att jag skriver ut.
Kan användas mot mot mig i så fall.
Även mycket besviken på Mekonomen eftersom verkstaden, Lada Skandinaven AB, vid deras första reparationsförsök var en Mekonomenverkstad, men vid årsskiftet "sparkades ut" från Mekonomen p g a oegentligheter.
Har enligt första kvittot från Mekonomenverkstaden på den felaktiga reparationen 3 års garanti på arbete och delar.
Även detta anmält till ARN.
Finns mycket mycket mer att berätta om Lada Skandinavien AB och Anders Larsson.
Ärendet /ärendena skulle behandlas vid ARN´s möte i början på oktober. Men ännu inget besked.
Så Lada Skandinavien AB och Mekonomen avråder jag från på det bestämdaste.
Forumsponsor
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
I dag känns det liiiite bättre.
Fick ett paket med hjullager, krympringar, packboxar och O-ringar.
Nu saknas bara en bromstrumma.
Sen så.
Fick ett paket med hjullager, krympringar, packboxar och O-ringar.
Nu saknas bara en bromstrumma.
Sen så.
Forumsponsor
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Ingen bromstrumma i dag heller.
Två samtal med anledning av annonserna i 4WD och fyndbörsen.
Spekulanterna hinner svalna innan Ludmilla är klar.
Lite pinsamt, men jag berättar som det är.
Blir till att ta Lilla Fluff, lillcittran, till Sandlycke i morgon(som vanligt).
Men jag sparar in mycket på bränsle och köravgift samt att jag slipper tvätta.
Två samtal med anledning av annonserna i 4WD och fyndbörsen.
Spekulanterna hinner svalna innan Ludmilla är klar.
Lite pinsamt, men jag berättar som det är.
Blir till att ta Lilla Fluff, lillcittran, till Sandlycke i morgon(som vanligt).
Men jag sparar in mycket på bränsle och köravgift samt att jag slipper tvätta.
Forumsponsor