LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Mjaa, tror inte dom vill göra så.
Pratade med Peter Jynnesjö för några minuter sedan.
Han gav ett trevligt intryck och verkade vara tekniskt insatt.
Han sa bl a a dom får fram delarna snabbt, om dom inte redan har dom på lager.
Kent (iiiinte musikerna) på verkstaden ska återkomma när det börjar brännas.
Har nämligen ett litet bonusjobb för honom på gång.
Pratade med Peter Jynnesjö för några minuter sedan.
Han gav ett trevligt intryck och verkade vara tekniskt insatt.
Han sa bl a a dom får fram delarna snabbt, om dom inte redan har dom på lager.
Kent (iiiinte musikerna) på verkstaden ska återkomma när det börjar brännas.
Har nämligen ett litet bonusjobb för honom på gång.
Forumsponsor
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Eftersom Kent inte återkom så ringde jag honom.
Han har just plockar isär bakaxeln och konstaterat att det är de små solhjulen/diffdreven som förvandlats till småbitar och kommit i kläm mellan pinjong och kronhjul.
Hela slutväxeln byts därför.
Är det vanligt, ovanligt eller sällsynt med detta haveri?
Nu har jag visserligen aldrig skjutit någon slutväxel eller drivaxel tidigare, men nog är det väl vanligare att en drivaxel brister, eller hur?
Vad har ni kunniga/erfarna för åsikt om att småhjulen i diffkorgen pulveriseras.
En bil med lågväxel, 4-hjulsdrift och spärrbar mellandiffrential borde väl ha lite kraftigare axlar än andra bilar.
Fabrikationsfel?
Han har just plockar isär bakaxeln och konstaterat att det är de små solhjulen/diffdreven som förvandlats till småbitar och kommit i kläm mellan pinjong och kronhjul.
Hela slutväxeln byts därför.
Är det vanligt, ovanligt eller sällsynt med detta haveri?
Nu har jag visserligen aldrig skjutit någon slutväxel eller drivaxel tidigare, men nog är det väl vanligare att en drivaxel brister, eller hur?
Vad har ni kunniga/erfarna för åsikt om att småhjulen i diffkorgen pulveriseras.
En bil med lågväxel, 4-hjulsdrift och spärrbar mellandiffrential borde väl ha lite kraftigare axlar än andra bilar.
Fabrikationsfel?
Forumsponsor
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Bakaxeln är en nästan identisk kopia från Fiat 1500 från 70-talet - så den är INTE dimensionerad för några extra påkänningar.
Men, du har rätt - oftast är det drivaxlarna som går - men det kan ju vara det faktum att du (kanske) har de nya starkare drivaxlarna. Lite typiskt Niva, förstärker man på ett ställe går det sönder på ett annat. Förstärk ett stag så går fästet sönder..
Generellt om differentialerna - det är endast glidlager och små dimensioner - så att stå i ett lerhål och spinna med ett hjul några längre stunder är inte att rekommendera..
Men, du har rätt - oftast är det drivaxlarna som går - men det kan ju vara det faktum att du (kanske) har de nya starkare drivaxlarna. Lite typiskt Niva, förstärker man på ett ställe går det sönder på ett annat. Förstärk ett stag så går fästet sönder..
Generellt om differentialerna - det är endast glidlager och små dimensioner - så att stå i ett lerhål och spinna med ett hjul några längre stunder är inte att rekommendera..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Visst skulle det vara trevligt att bygga om Nivan med t ex Unimog Portalaxlar fram och bak, huvudväxellåda och fördelningslåda från Defender Puma, större turbodiesel eller V8, öppna upp hjulhusen för 40":are m m.
Men då är det ju ingen Niva längre, tycker jag.
Neej, det får inte synas att den är moddad mer än liiite större däck.
Men gärna 2" höjning, hasplåt(även under fördelningslådan), tröskelskydd(diskreta rocksliders - iiiinte treesliders), skydd på "bakklumpen", förstärkta bakre undre länkarmar och panhardstag samt lite större däck(205/80-16" eller 215/80-15") med grövre mönster(=A/T-däck).
Gränsen för att den fortfarande ska se ut som en Stock Car Niva går vid lastbärare på taket, snorkel och bullbar med extraljus.
Tycker jag(som plockat bort bullbaren med extraljus).
Men då är det ju ingen Niva längre, tycker jag.
Neej, det får inte synas att den är moddad mer än liiite större däck.
Men gärna 2" höjning, hasplåt(även under fördelningslådan), tröskelskydd(diskreta rocksliders - iiiinte treesliders), skydd på "bakklumpen", förstärkta bakre undre länkarmar och panhardstag samt lite större däck(205/80-16" eller 215/80-15") med grövre mönster(=A/T-däck).
Gränsen för att den fortfarande ska se ut som en Stock Car Niva går vid lastbärare på taket, snorkel och bullbar med extraljus.
Tycker jag(som plockat bort bullbaren med extraljus).
Forumsponsor
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
I dag ska jag, när jag ändå själv ska besöka Mälarsjukhuset m anl a mina besvär, titta in till Ludmilla på Nivasjukhuset i Eskilstuna och förvissa mig om hennes tillstånd och fråga om när hon kan skrivas ut.
Hoppas delar har kommit så att hon får uppleva SOT:en i ialla fall på Ekeby och Sandlycke.
Kanske även Nyköping och Eskilstuna?
Hoppas delar har kommit så att hon får uppleva SOT:en i ialla fall på Ekeby och Sandlycke.
Kanske även Nyköping och Eskilstuna?
Forumsponsor
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Håller tummarna!
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Just hemkommen från Eskilstuna och Lada Skandinavia där jag konstaterat att Ludmilla står på lyften med tomt hål i bakaxeln och att en viss mattsvart Niva bearbetas av minst två biltekniker/reparatörer.
Tveksamt om någon av bilarna blir färdig den här veckan.
Till Ludmilla finns diffen komplett, men inte lagren.
Stora diffdreven "tandlösa" och de små i mindre bitar.
Dessa bitar har lyckats ta sig in mellan kronhjul och pinjong men där malts ner till ännu mindre bitar.
Bakaxelväxeln hade enligt Kent varit full med fin olja.
Så oljebrist kan inte ha varit orsak till haveriet.
Förmodligen fabrikationsfel trodde Kent, men svårt att avgöra och dessutom är garantitiden utgången.
Men mycket ovanligt haveri.
Överbelastning borde ha knäckt en drivaxel i stället för diffen.
Hade detta skett i USA så hade det kanske föranlett en recall.
Mycket godis på den mattsvarta men förvånansvärt nog den stora, klumpiga och fula ratten kvar.
Höjd med nya fjädrar + nya länkarmar och justerbart panhardstag.
Men varför fula fotsteg? Blir ju bara i vägen i skogen.
Fina skydd för bakljus och sidoblinker fram.
Klarglasinsatser med synnerligen intressant optik.
Kraftig bumper med winsch. Men kommer fästet att hålla?
Vilket imponerande takräcke med en mängd olika ljuspunkter. Kommer generatorn räcka?
Höll mig lite på avstånd så att inte mitt dregel skulle fläcka ner den mattsvart lacken så den skulle bli blank.
Tveksamt om någon av bilarna blir färdig den här veckan.
Till Ludmilla finns diffen komplett, men inte lagren.
Stora diffdreven "tandlösa" och de små i mindre bitar.
Dessa bitar har lyckats ta sig in mellan kronhjul och pinjong men där malts ner till ännu mindre bitar.
Bakaxelväxeln hade enligt Kent varit full med fin olja.
Så oljebrist kan inte ha varit orsak till haveriet.
Förmodligen fabrikationsfel trodde Kent, men svårt att avgöra och dessutom är garantitiden utgången.
Men mycket ovanligt haveri.
Överbelastning borde ha knäckt en drivaxel i stället för diffen.
Hade detta skett i USA så hade det kanske föranlett en recall.
Mycket godis på den mattsvarta men förvånansvärt nog den stora, klumpiga och fula ratten kvar.
Höjd med nya fjädrar + nya länkarmar och justerbart panhardstag.
Men varför fula fotsteg? Blir ju bara i vägen i skogen.
Fina skydd för bakljus och sidoblinker fram.
Klarglasinsatser med synnerligen intressant optik.
Kraftig bumper med winsch. Men kommer fästet att hålla?
Vilket imponerande takräcke med en mängd olika ljuspunkter. Kommer generatorn räcka?
Höll mig lite på avstånd så att inte mitt dregel skulle fläcka ner den mattsvart lacken så den skulle bli blank.
Forumsponsor
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Just ratten i Nivan är lite "B", den skulle kunna vara lite mer sober, men fortfarande i samma diameter; lite trä och aluminium vore stiligt men det behövs diameter för att inte behöva "ta i" även med servon (en av de bästa styrservos jag träffat, faktiskt).
Vad beträffar bakaxelhändelsen så kan jag jämföra med ett haveri på en LR serie III, som var lite likartat. Min egen brottsplatsundersökning vid det tillfället pekade på att någon enstaka "främmande kropp" funnits i växelhuset och till slut hamnat mellan två kugghjul (i mitt fall pinjong o kronhjul) och dragit av en av skruvarna som höll kronhjulet. Sedan fanns ju flera lösa saker i omlopp (skruvdelar, brickor...) och det slutade med ett akut diffbyte på gräsmattan i oktober. Tyvärr var det en framdiff, så det tog sin tid med spindelhus och annat elände (typ 12 timmar effektiv tid; urk...). Troligen räcker det alltså med att någon liten flisa går ur och hamnar på fel ställe så kan det eskalera dramatiskt. Trist!
Vad beträffar bakaxelhändelsen så kan jag jämföra med ett haveri på en LR serie III, som var lite likartat. Min egen brottsplatsundersökning vid det tillfället pekade på att någon enstaka "främmande kropp" funnits i växelhuset och till slut hamnat mellan två kugghjul (i mitt fall pinjong o kronhjul) och dragit av en av skruvarna som höll kronhjulet. Sedan fanns ju flera lösa saker i omlopp (skruvdelar, brickor...) och det slutade med ett akut diffbyte på gräsmattan i oktober. Tyvärr var det en framdiff, så det tog sin tid med spindelhus och annat elände (typ 12 timmar effektiv tid; urk...). Troligen räcker det alltså med att någon liten flisa går ur och hamnar på fel ställe så kan det eskalera dramatiskt. Trist!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Huruvida fotstegen är fula är ju en ytterst subjektiv bedömning. Om jag stör mig på dem eller om de fastnar i naturen så åker de av, med hjälp av verktyg eller natur.niva-2121 skrev:Mycket godis på den mattsvarta men förvånansvärt nog den stora, klumpiga och fula ratten kvar.
Höjd med nya fjädrar + nya länkarmar och justerbart panhardstag.
Men varför fula fotsteg? Blir ju bara i vägen i skogen.
Fina skydd för bakljus och sidoblinker fram.
Klarglasinsatser med synnerligen intressant optik.
Kraftig bumper med winsch. Men kommer fästet att hålla?
Vilket imponerande takräcke med en mängd olika ljuspunkter. Kommer generatorn räcka?
Höll mig lite på avstånd så att inte mitt dregel skulle fläcka ner den mattsvart lacken så den skulle bli blank.
Jag beställde skyddsgaller även för främre blinkers, men det passade inte. Jag får tända upp ässjan vid tillfälle och smida egna.
Gällande klarglasinsatserna så antar jag att du menar strålkastarna? De är Bi-LED. Alla relevanta ljuskällor är LED, just för att generatorn ska klara det.
Så snart jag fått bilen så ska vi se om vinschens infästning håller. Om den inte gör det så blir det bakläxa för den som har monterat den.
Ratten har jag inte ens hunnit tänka på, har haft så mycket annat i huvudet. Den får vara med tills jag engagerar mig i att hitta en ersättare. Jag har en gammal sportratt hemma från när jag hade min Camaro SS -72, någonting säger mig att jag vill ha en större ratt än så i Nivan.
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Naturligtvis var allt ovan nedtecknat under avundsjukans dystra mörka moln.
Man kan ju inte baaaara berömma utan mååååste hitta saker att ha synpunkter på.
Men faktum är att bland det första jag gjort på flera av mina 4x4-bilar är just att demontera "fotsteg" och bullbar.
Winsch är för fegisar. Hade jag för flera år sedan på en TJ -05. Använde den aldrig. Endast i vägen vid vissa dikespassager.
Om någon skulle erbjuda mig en gratis winsch med gratis montering skulle jag välja att sätta den bak.
Smaken är som baken = olika.
Mycket mycket intressant att få studera din fina bil innan den besökt spenaten och blivit patinerad = bulig och lerig.
Väl värd ett ingående välillustrerat reportage.
4WD? Funderar på att tipsa Micke Valp? OK?
Mycket mycket trevlig personal i en ljus och fin verkstad(med ett jätteberg av osorterade delar).
Min SVX, som för dagen fick transportera mig till Mälarsjukhuset och även till Ladasjukhuset, väckte stort intresse och studerades samt fick beröm.
Ser fram mot att göra dig sällskap i spenaten snarast möjligt.
B t w så har jag en 2" mindre läderklädd sportratt i Ludmilla. Inga problem med rattvridningen i spenaten. Adrenalinet stödjer.
B t w 2 - vad ska din bil ha för namn? (SVarta Xsara är upptaget av min Deffe)
Man kan ju inte baaaara berömma utan mååååste hitta saker att ha synpunkter på.
Men faktum är att bland det första jag gjort på flera av mina 4x4-bilar är just att demontera "fotsteg" och bullbar.
Winsch är för fegisar. Hade jag för flera år sedan på en TJ -05. Använde den aldrig. Endast i vägen vid vissa dikespassager.
Om någon skulle erbjuda mig en gratis winsch med gratis montering skulle jag välja att sätta den bak.
Smaken är som baken = olika.
Mycket mycket intressant att få studera din fina bil innan den besökt spenaten och blivit patinerad = bulig och lerig.
Väl värd ett ingående välillustrerat reportage.
4WD? Funderar på att tipsa Micke Valp? OK?
Mycket mycket trevlig personal i en ljus och fin verkstad(med ett jätteberg av osorterade delar).
Min SVX, som för dagen fick transportera mig till Mälarsjukhuset och även till Ladasjukhuset, väckte stort intresse och studerades samt fick beröm.
Ser fram mot att göra dig sällskap i spenaten snarast möjligt.
B t w så har jag en 2" mindre läderklädd sportratt i Ludmilla. Inga problem med rattvridningen i spenaten. Adrenalinet stödjer.
B t w 2 - vad ska din bil ha för namn? (SVarta Xsara är upptaget av min Deffe)
Forumsponsor
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Ludmilla skrevs inte heller i dag ut från Nivaskjukan i Eskilstuna.
Hade Gunnar på Offroad Worx fått försäkringsbolagets förtroende så hade hon redan varit hemma.
Gunnar har mitt förtroende.
Börjar på att undra om det inte hade varit billigare för försäkringsbolaget att transportera Ludmilla direkt till Offroad Worx.
Skilde i transportsträcka.
Nu är vi redan uppe i drygt 3 veckors stilleståndsersättning.
Lutar åt att det blir SVarta Xsara som får leka i spenaten under SOT:en.
Finns ett ordspåk som säger: The boss isn´t allways rigt - but Allways boss.
Till det positiva ska anföras att nu har jag haft Ludmillas garagefack = verkstadsdelen ledig så kunnat göra lite annat till och på SVarta Xsara.
Bl a ett skydd till bakre banjon.
Meningen var att detta skulle utformas som en "släde" som även skulle skydda knutkorset mot pinjongen.
Tyvärr förmådde inte mitt material-/skrotförråd att tillhandahålla tillräckligt stora bitar i 5 mm stålplåt för att skydda även nämnda knutkors.
Tur att det inte syns hur många bitar av varierande tjocklek skyddet består av. Dock ingen under 5 mm.
Mycket blandgas slösade jag medelst MIG:en.
Men med lite färg så..............
Hade Gunnar på Offroad Worx fått försäkringsbolagets förtroende så hade hon redan varit hemma.
Gunnar har mitt förtroende.
Börjar på att undra om det inte hade varit billigare för försäkringsbolaget att transportera Ludmilla direkt till Offroad Worx.
Skilde i transportsträcka.
Nu är vi redan uppe i drygt 3 veckors stilleståndsersättning.
Lutar åt att det blir SVarta Xsara som får leka i spenaten under SOT:en.
Finns ett ordspåk som säger: The boss isn´t allways rigt - but Allways boss.
Till det positiva ska anföras att nu har jag haft Ludmillas garagefack = verkstadsdelen ledig så kunnat göra lite annat till och på SVarta Xsara.
Bl a ett skydd till bakre banjon.
Meningen var att detta skulle utformas som en "släde" som även skulle skydda knutkorset mot pinjongen.
Tyvärr förmådde inte mitt material-/skrotförråd att tillhandahålla tillräckligt stora bitar i 5 mm stålplåt för att skydda även nämnda knutkors.
Tur att det inte syns hur många bitar av varierande tjocklek skyddet består av. Dock ingen under 5 mm.
Mycket blandgas slösade jag medelst MIG:en.
Men med lite färg så..............
Forumsponsor
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Jo men jag höll ju på att SVarta Xsara även fått ett skyddsgaller för kylarna under/bakom prydnadsgrillen.
Skyddsgallret är byggt på en ram av aluminiumprofiler som klätts med ett rostfritt galler/nät av 1,25 mm tråd med maskorna 5 mm.
Skyddar mot inträngande grenar och sly.
Har gjort liknande på flera andra 4x4-bilar.
Även Ludmilla ska nog få något liknande.
Skyddsgallret är byggt på en ram av aluminiumprofiler som klätts med ett rostfritt galler/nät av 1,25 mm tråd med maskorna 5 mm.
Skyddar mot inträngande grenar och sly.
Har gjort liknande på flera andra 4x4-bilar.
Även Ludmilla ska nog få något liknande.
Forumsponsor
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Ludmilla får stå över SOT:en i år, tyvärr.
Saknas delar hos märkesverkstaden(ett lager).
Kan inte uppbringas i Sverige utan måste tas från Ryssland.
Tråkigt att Lada inte använder standardlager.
Saknas delar hos märkesverkstaden(ett lager).
Kan inte uppbringas i Sverige utan måste tas från Ryssland.
Tråkigt att Lada inte använder standardlager.
Forumsponsor
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Hej!
Vissa lager finns iaf på någon krosslista, kanske inte bakaxeln dock...
Hälsn Jan
Vissa lager finns iaf på någon krosslista, kanske inte bakaxeln dock...
Hälsn Jan
Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.
Tror han pratade om pinjonglagringen?
Forumsponsor