LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

I måndags kom aviseringen om de sista(förhoppningsvis) delarna till Ludmilla. :D
Falskt alarm, inte heller i går heller fanns försändelsen från Polen att hämta hos Postens utlämningsställe. :(
Men i dag kom bromstrumman och muttern till högra nedre kulleden. :D
Tyvärr visade sig muttern vara "opassande" så det blev till skaffa en från en närliggande verkstads "bra att ha låda". :)

Nu är i alla fall följande i dag tillställt verkstaden: 8-)

A-arm nedre höger(för säkerhets skull)
2 bussningar
Långa bulten med mutter(för säkerhets skull)
Kulbulten med mutter + 3 skruvar med muttrar(för säkerhets skull)

1 Bromstrumma
2 Bromssköldar
2 Hjulcylindrar
2 par Bromsbackar
1 Parkeringsbromsvajer(den långa)

2 bakhjulslager
2 krympringar
2 packboxar
2 O-ringar

Byter "allt" på båda sidor bak för säkerhets skull. 8-)

Tidigast tisdag nästa vecka kan reparationen påbörjas, p g a arbetstidsbrist. :oops:
Förhoppningsvis är Ludmilla klar att lösa ut före jul. :|
I s f kanske hon får fira jul annandagen på Sandlycke tillsammans med en massa andra 4x4-bilar. :lol:

Om inte får jag åka 2CV eller låna HSB s CR-V, lite skämmigt - men........ :oops:

:)
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

Undrar om Ludmilla stigit i värde lika mycket som hon kostat mig? :?

:roll:
Forumsponsor
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av Vazmannen »

Den har ju en historia iaf:-)

Hälsn Jan
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

Nu har jag och HSB(som är registrerad ägare till Ludmilla) bestämt att hon inte ska få gå skogen utan bara på gatan - Ludmilla alltså. :oops:
Om det inte blir aaaaaabsoluuuuut nödvändigt att besöka spenaten. :lol:
Hon, Ludmilla alltså, har blivit alldeles för dyr att köra offroad med. :o
220:-/ milen :shock: = rena överklassens njutningsmedel, som kolingen sa om tandborsten.
Och då har jag inte räknat in bränsle, värdeminskning och garage. :?
För en fjärdedel kan man åka ny Hummer H3. :o
Som av en slump så passade jag på att åka just H3 på Sandlycke i går.
Efter det att Per´s permission löpt och han var tvungen att återvända till familjen.
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

I går var jag "instruktör" för 12 glada grabbar i före och efter pensionsåldern på Sandlycke.
Naturligtvis körde vi Jeep.
Jag mest en Wrangler Unlimited = bussen.
Även en Cherokee Trailhawk fanns med i utbildningen, och som jag även fick förtroende att köra några mil landsväg.
Kändes på något sätt, om kanske inte så bekvämt, skönt att krypa in i Ludmilla och åter konstatera hur enormt bra det är med mellandifferential i fördelningslådan när man i snöig skog måste svänga med ratten max styrutslag växelvis åt höger och vänster mellan träden.

Wranglern, som har simpel klokoppling mellan axlarna vid 4x4-drift, plogar rakt fram när man svänger och det knakar och brakar i transmissionen när den knyter sig.

I Cherokeen höll det (överflödiga) fläsket på att bli vidbränt eftersom värmestolen verkar automatiskt vad gäller inkopplingen.
Man var tvungen att gå in i menyer och undermenyer för avaktivera stjärtvärmen. ½ timmes pina. Eftersom jag inte är något datasnille - och inte tänker bli det heller.

Nä jag behåller nog Ludmilla tills vidare.
Har meddelat en spekulant, som okulärbesiktat henne på plats, att hon tills vidare inte är till salu.
Hon är så jädra lagom.
Tinnitusen(tilltagande?) gör att jag tycker att transmissions(o)ljuden minskat.

Vill jag åka tyst och bekvämt har jag ju alltid Lille Skutt, 2CV´n, som back up.

:D
Forumsponsor
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av Virre »

Ett förståndigt och trevligt val. Ett förhållande brukar ju bli starkare och mer intimt om man klarar av kriser och reder ut stormen:-).
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

I dag har Ludmilla fått leka lite på Sandlycke med dom andra offroadbilarna.
Oooootrooooligt halt. :shock:
Tjäle i marken och några cm lera ovanpå. :o
Faktiskt halare än på annandagens körning.

;)
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

Nu har jag ID-märkt Ludmillas rutor medelst etsning.
Med tilltagande ålder har seniliteten växt i kvadrat.
Sålunda händer att när jag lämnar garaget för att hämta en sak i förrådet så minns jag inte vad jag skulle hämta.
Men oftast finner jag något annat intressant.
Sökte efter en sak men fann ett stöldmärkningskit som jag lagt bort när jag 2001 skulle stöldskyddsmärka min dåvarande Mazda Tribute 3.0 V6 automat.(En mycket trevlig och driftsäker dragbil till Bålstasläpet på vilket jag hade Lille Skutt, Samuraien)
Därför är Ludmilla nu märkt med "S SRE 830".
Hoppas det inte ställer till problem om Ludmilla skulle stjälas och återfinnas.
Räknas det som falskskyltning med dubbla regnr? :?

:roll:
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

I dag har jag äntligen får klart med att montera separata helt fällbara stolar i baksätet på Ludmilla.
Av en en annan tråd framgår att jag gav upp.

Jag tog mod till mig och angrep problemet lite annorlunda än vad jag från början tänkt mig.
Ja vad skulle jag göra när jag köpt stolarna?

Stolarna kommer från Lille Skutt som så tragiskt förolyckades när har rullade 2 varv baklänges i en allt för brant uppförsbacke.
Mycket urluftade 33" Super Swamper + stenkrypare 6,5:1 i kombination med dålig reaktionsförmåga från min sida resulterade i att han överstegrade.
Som tur var hade jag TUF-godkänd störtbåge/rullningsskydd, Khönig race-/tävlingsstolar med fasta höga nackskydd samt 4-punkts säkerhetssele.
Ja Lille Skutt var en Canvas Top, alltså inte helplåtskaross(Tin Top eller High Roof)
Hur som helst klarade jag mig helt men Lille Skutt förpassades till en bilskrot.
Från den köpte jag och en kompis ut den i delar.
Allt utom ramen fick vi ta.
Katalysatorn hade man tyvärr klippt bort samt dränerat bränsletanken med yxmetoden.
Polarn tog bl a bakstolarna.
Och det är dem jag köpt tillbaka.

Tyvärr är ju Ludmilla cirka 15 smalare mellan hjulhusen jämfört med Lille Skutt.
Något som jag inte räknade med då mina teorier hade lämnat stadiet att kapa baksätet och rygg dynan med tigersåg.
Mina första idéer var att stolarna skulle placeras så att deras ryggstöd skulle vila mot hatthyllan.
Men det sket sig som bekant.
I stället flyttade jag fram dem så att det blev ett avstånd mellan ryggstöden och hatthyllan på cirka 15 cm.
Då hamnade stolarna strax framför bulorna i golvet/hjulhusen.
Ändå skjuter stolarnas sittdynor inte fram mer än Ludmillas originalsittdyna.
Man behöver inte vara raketforskare för att begripa att komforten i Samuraistolarna skulle bli ytterst begränsad.
Lagom för 3 - 5-åringar, i alla fall bakom en förare som behöver banta. :oops:
På högersidan bör en klen person kunna sitta fram om jag sitter bak på höger sida.

En stomme för de båda stolarna tillverkades av 60 x 3 mm bandjärn(lika med vad som stod till buds i "bra att ha"-skåpet)
Målsättningen var att utnyttja de befintliga 4 fästpunkterna och inte borra några nya hål.
Då menar jag hålen för framdynan och hålen för ryggstödet i nederkant.
Först hade jag tänkt svetsa ihop "Meccanot".
Men insåg rätt snart att det var bättre skruva ihop delarna.
Jag fick ju flera gånger, trots noggranna mätningar, demontera och borra nya hål samt skruva ihop och prova.
Nu skulle jag kunna svetsa ihop Meccanot, men det orkar jag inte, i alla fall inte i dag. :(

Vad vann jag? :?
Jo ryggdynorna gav 15 cm längre bagageutrymme.
Alltså cirka 70 cm fram till stolarnas ryggstöd.
Med passagerarstolen framkörd en bit och ryggstödet delvis framfällt samt högra bakstolen framrullad så uppnår jag ungefär 125 cm lastlängd i halva bagageutrymmet.
Dessutom helt plant bagagerumsgolv.

Jag är inte helt nöjd med mitt resultat. :oops:
Men jag uppnådde i alla fall att "125-cm-bitar" kan lastas på längden där bak. 8-)
Och jag kan därmed spontanhandla lite längre saker. :lol:

:D

Edit. Bandjärnet 60 x 3 mm - inte vad jag skrev felaktigt. :oops:
Senast redigerad av niva-2121 den 01 apr 2016 17:11, redigerad totalt 1 gånger.
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

I dag har Ludmilla besökt Sandlycke.
Även en röd Niva med "Haspelrulle" fram fanns parkerad på samlingsplatsen.
Årsmodell före :? = Fisherrutor och småliggande bakljusen.
Såg den aldrig ute i spenaten. :roll:
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

Ludmilla fortsätter att testa mitt tålamod.
I dag lämnade jag in henne på bilverkstad för byte yttre vänstra drivaxelknuten(och kanske även inre)
Passade naturligtvis inte.
Befintliga drivaxelknutar 26 mm i båda ändar.
Inhandlade endast 24 mm.
Båda röda silicondamaskerna spruckna efter cirka 100 mil.
Ser ut som torrsprickor enligt bilmekanikern, som bytt dem åt mig tidigare.
Några timmars bilverkstadstid/kostnad till ingen nytta.

I april 2016 är det 2 år sedan jag köpte henne.
Har endast kunnat köra henne runt 200 mil sedan dess.
Milen på bärgare oräknade. :lol:

Hoppas mina erfarenheter kan vara andra till hjälp och nytta.

:cry:
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av rid54 »

Du måste ju haft nån form av maximerad otur med din Niva... Troligen ett vodkaexemplar från början och sedan behandlingen från åtminstone 2 oseriösa aktörer (försäkringsbolaget och den rätt märkliga bilfirman i Eskilstuna). Mycket tråkigt, måste jag säga! Det verkar absolut som om du haft mer problem än normalt/rimligt för biltypen. Som nån form av jämförelse kan jag nämna, att min '11 nu gått runt 5000 mil utan att jag tvingats till några drastiska ingrepp alls (hardyskivan räknas inte). Jag får inte betalt av Avtovaz för att nämna det, men jag tänkte att det kan tjäna som kontrast till dina problem... Du har inte fått det man kan kalla professionell hjälp när det varit påkallat känns det som. Hoppas det lugnar sig med problemen!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av IvaniNivan »

Det var värst vad du verkar ha problem med din nya Niva.
Jag har en äldre -86, den röda du såg på Sandlycke.
Det är ingen haspelrulle på den utan en snöplogslyftmotor som funkar bra till det, men inte att ficha med eller att vinscha hela bilen med.
Jag har haft min i snart 3år och kört ca 1400 mil under de åren utan problem.
Bara planerad service med nya kardanknutar och monterad nya drivknutar fram som visade sig vara lika glappa som de gamla.
Monterade röda silicondamasker som är hela efter 1.5år och ca 800mil.
Sen har jag finjusterat shimsningen i fram och bak diffrensial mest av nyfikenhet men lite tystare blev den i alla fall.
Så har jag bytt lite rostig plåt mot orostig men det är nog för att bilen är 30år.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

I väntans tider på ny yttre drivknut till vänster drivaxel från Mathias så:
Har jag bytt olja och filter, kollat alla oljenivåer(inte helt lätt på växellådan), smort glidförbanden på kardanaxlarna - men tyvärr inte knutkorsen.
Överväger att plocka ner kardanerna och smörja eller skicka efter ett specialmunstycke för smörjnipplarna.
Har mejlat ett företag angående specialmunstycke och hoppas på svar i morgon.
Samt har sprejat lite rostskydd på viss ställen, fortsättning följer på detta.

Säga vad man vill om Ludmilla, men hon ruinerar mig inte på grund av drivmedelskostnaderna.
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

Eter att ha mejlat och ringt runt fick jag klart för mig att smörjspetsen 16784 hos Mekonomen skulle kosta 611:- + moms + frakt = runt 800:-.
Dessutom var den tillfälligt slut hos grossisten Stenhammar.
Då började uppfinnarjocke inom mig fundera på hur man kan lösa problemet med att komma åt smörjnipplarna i knutkorsen.
Drog mig till minnes att jag har en liten enhands fettspruta med mycket litet och smalt munstycke, som jag aldrig tidigare använt.
Sprutan är med rör utan slang så att munstycket går att trycka hårt mot nippeln.
Munstycket är trots sin minimala diameter för grov för att nå nippeln. :(
Då fick jag idén att skruva bort munstycket och trycka röret mot nippeln.
Därefter tryckte jag röret(utan munstycke) mot och över nippeln så hårt jag förmådde och pumpade 5 slag i varje kardanknutsnippel.
Visst läckte det mycket fett, men jag tror ändå att jag fick i lite fett.
Inte så mycket att det syntes vid nållagerkopparna. :cry:
Men jag hoppas att liiiite fett kom in till nållagren. :oops:

Mycket märkligt att man kan konstruera en bil så att den blir så serviceovänlig. :o
Enda bil jag ägt där det är så svårt att smörja knutkorsen. :shock:
Men å andra sida så oändligt mycket lättare att byta oljefilter på jämfört med Defender från BMW-epoken = Storm-motorn. :lol:
Gungorna och karusellen? :?
Forumsponsor
Skriv svar