LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av ahlberg »

http://lada-niva.se/viewtopic.php?f=25& ... 1198#p2232

Jah har något som denna http://germ.se/11/HSP-H1 munstycket har ingen låsning och är därför smalt och smidigt
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Det var dyrt...

Min kom ju också från Stenhammar... fick 20% rabatt, tror den kostade 350 spänn,,,

Kanske olika rabatter. är esom en kula i ena änden där du trycker fast den på smörjsprutan, sedan drar du ned en hylsa över nippeln på smörjsprutan och då sitter den fast...

Kan du inte kolla andra leverantörer?

Hälsn Jan
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av Vazmannen »

Som offtopic kostade den från Nordic carpart år 2013 493,75 riksdaler...

Detta om detta...

Hälsn Jan
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

Hellre brödlös än rådlös, har jag hört eller läst.
Fick en snilleblixt, hoppas jag.
Äger en liten enhands fettspruta.
Den har ett 13½ cm långt fast rör som munstycket är fastskruvat på.
Hålet i fettsprutans rör är 6,2 mm.
Tog ett kopparrrör med 6 mm utvändig diameter och 4 mm hål.
I ena änden på kopparröret, den som ska in i fettsprutan, borrade jag 4 st 2½ mm hål axiellt.
I andra änden konade jag ut röret.
Demonterade munstycket och stoppade in kopparröret i sprutans rör.
Konan på kopparröret vilade då mot ytteränden på sprutans fasta rör.
Vid smörjning måste kopparrörets kona pressas mycket hårt mot smörjnipplarna på kardanaxlarna.
Lite läcker det, även om jag pressar mot nippeln så det nästan svartnar för ögonen.
Men, till min lycka, det gamla svarta fettet glänser så fint när det ytterst lite tränger ut från nålkopparna.
Voila! :D

Själv är bästa dräng. 8-)

Tyvärr kan jag inte lägga ut bilder. :oops:

Slutet gott - allting gott(så när som på att jag fortfarande väntar på vänster yttre driaxelknut :cry: och att min garagedomkraft inte fungerar längre så att jag kan palla ner Ludmilla.)
Forumsponsor
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av maggan »

Hærligt med goda nyheter från ditt garage :o :D

Smart løsning, alltid lurt att ha en "bra att ha" låda med massa ting som kan komma til nytta någon gång :)

Tror din närvaro hær på forumet ær till stor nytta før oss andre.
Dels massa kunskap och vitsiga inlægg du delar med oss,
Dels så ser det ut till att du har dragit på deg kollektivets samlade otur før de nærmaste åren framøver, så vi andra slipper undan betydligt lindrigare.

Lykka til med Ludmilla framøver och god helg :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

Tack för dom värmande orden.
Just nu står jag inför valet att med Lilla Fluff, 2 CV´n, dra loss Ludmilla från pallbockarna med dunder och brak, eller att lyfta med den lilla flask/pelardomkraften med en massa klossar under eller åka till JULA och köpa en ny garagedomkraft.
Har redan hunnit med att kolla Verktygsboden, Swedol, Mekonomen, Biltema och JULA.
JULA har just nu JulaClub-pris på en som kostar 799:- mot i vanliga fall 1.799:-.
Nackdelen med den är tyngden, 35 kg.

Om någon har synpunkter på den domkraften eller andra dito så är jag tacksam.
Ett krav jag har är att den inte får vara högre än 100 mm i lägsta lägen p g a ett hjälpmedel till 2CV.

;)
Forumsponsor
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Har du olja i domkraften?

Har en Dura pro från Auoexperten och en låg höglyftande som jag köpte på loppis Lyfter 89 cm, tycker jag är tillräckligt... Väger oerhört mycket...

Köp en bra, prova så sänkningen är smidig... kvalitét får väl väga några kilon och kronor :-)

Bra att det löste sig med munstycket och vill du spara på krafterna så går det ju att shoppa loss...

Hälsn Jan
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

I dag har jag bytt olja i min NIKE på inrådan av REHOBOT, nya namnet på NIKE.
Får se om det hjälper.
Har även fått en yttre drivknut från Umeå Offroad.
F ö så funkar 2CV´n oklanderligt sedan 20 år tillbaka. 8-)
Jaa, man måste ju tanka, men frånsett det så....... :lol:
Men snart så.......hoppas jag. :oops:
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

Det hjälpte tyvärr inte att byta olja och lufta min kära NIKE: :cry:
Forumsponsor
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Bara att shoppa en ny rejäl variant. en pelardomkraft kommer man inte långt med. Dock kan de funka att lyfta dammluckor med...

Tror inte det är värt besväret att byta packningar i den gamla...

Hälsn Jan
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

Ludmilla fortsätter att gäcka mig och plundra min plånbok.
4 nya drivknutar nobbade hon p g a fel antal glidbommar(splines).
Ok det köper jag (och betalar).
Men otacksamhet visade hon i dag när hon fick rätt knut på vänster sida.

Vi kommer nog att gå skilda vägar.

Men jag vill inte "lura på" henne på någon Niva-okunnig.
Har haft 3 spekulanter, men ingen av dem vill jag göra ledsen och besviken.

Kommer det aldrig att ta slut med eländet?

Hade hoppats att för första gången på länge besöka Sandlycke iklädd Niva, men icke.

Suck!!!!!!! :cry:
Forumsponsor
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Jag förstår väl att du kastar in handduken. Du har haft stort tålamod. Men nånstans tar det slut. Själv har jag attityden att när det bara inte går fast jag försöker och försöker, så tänker jag att det var nog inte meningen från första början.

För att lätta upp vill jag komma med en metafor:
http://9gag.com/gag/a4YL6Av/hold-my-beer-frisbee
Hunden är du och hammocken är "ladagrejen"
Gladlynt och positiv hoppar du på, men det går inge bra. Hur du än försöker, så bara det skiter sig gång på gång. Till slut står du och stirrar (som hunden): näe, det här gååår inte!
Det är inte hundens fel, och inte heller hammockens. Det blev bara inte rätt liksom.

Samtidigt sitter alla vi andra och gungar stilla i våra hammockar, med ett iskallt glas flädersaft. Livet är orättvist.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

Jag sitter inte, som du, i en hammock och gungar.
Här har kung Bore återkommit med snö och kyla i släptåg.
Men ska jag gunga någonstans så tar jag apgungan, 2CV´n - men utan att rulla av plåsterlappen/taket i dag.

Om man lite filsosofiskt ser tillbaka på mitt bilinnehav/-liv så har jag varit lyckligt lottad, hitintills.
Nuvarande 2CV´n, Lilla Fluff, har under snart 20 år endast kostat mig ett batteri och en avgasrörsbit á 16:-, utöver normal service såsom chassiesmörjning, motorolje & -filterbyte samt byte tändstift, brytarspetsar och kondensator.
Saligen förolyckade Lille Skutt, Samuraien, kostade mig, under 11 år, heller inte mycket utom service. Svetsning/förstärkning av infästningen för fördelningslådan kostade ju bara svetsgas och tråd. Behövdes några gånger varje år. Skulle köpt Calminis förstärkta ram för fördelningslådan. Men, svetsar den här gången också - nästa gång så kontaktar jag Sven Falck, dåvarande Calminirepresentanten i Småland och Sverige.
En Cherokee och en Tribute behövde inte mer än service under deras 5 år vardera i min ägo.
Men nu drar jag mig till minnes Silver Ghost, en TJ -06. Ja jag kristnade henne efter exteriören, silver, och att hon spökade så mycket. Men då var det fråga om avancerad terrängkörning. Inte fisoffroading som med Ludmilla.

Jag har nu några val beträffande Ludmilla.
Hon kan få stå i varmgaraget och ruttna. Oskattad, oförsäkrad, obesiktad tills mina arvingar fraktar henne till återvinningen = HSB`s förslag.
Försäljning som renoveringsobjekt till någon som bor långt hemifrån mig och redan från början inte är min vän = HSBs´högsta önskan.
Reparation och snabb försäljning till någon enligt närmast ovanstående premisser.
Göra i ordning och fortsätta att köra i skogen och invänta nästa(påfrestande och kostsamma) händelse.
Då med Sobril, Novalucol och Alvedon i fickan.(borde finnas färdigblandad i flytande form för Niva-ägare)

Ambivalent borde vara mitt nickname. Undrar vad jag får för henne i befintligt skick inkl all utrustning och alla tillbehör?
Hon är rostfri, men skogens allt för fasta föremål har skänkt henne några skönhetsmärken.
Utrustningen är mycket riklig och tillbehören många.
Jag har ägt henne sedan 2014-04-12 då hon tankades på 2.949 mil. Senaste tankningen 2015-12-22 på 3.262 mil.
Under tiden har hon bjudits på ett par motoroljebyten med filterbyte. Även axlarna och bromssystemet har fått nya vätskor. Bromssystemet även nya backar och hjulbromscylindrar + en ny trumma. P-bromsvajern byttes aldrig så den medföljer liksom lite annat smått och gott.
Hon är bekant med bilverkstäder i Roslagen och Mälardalen. Totalt har min pension naggats 6 gånger av dem.
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

Sömnen har inte varit god förflutna natt. :(
Ludmilla har envist varit i mina tankar - ja det är inte så att jag är nykär i henne.
Undrar sååååå, vad det kan vara som får henne att låta som hon har defekta drivaxelknutar. :?
Vilket hon inte har.
Kör/rullar man igång mjukt hörs inget - men gasar man på så hörs ljudet.

Spelet mellan kronhjul och pinjong fram kan inte ha växt plötsligt.
Visserligen något större spel i slutväxeln fram jämfört med ditot bak.
Men så har det varit sedan jag köpte henne, vad jag kan minnas.
Vore det solhjulen i diffen som orsakade oljudet så borde det endast höras när man svänger - eller hur?
Inte höras när man kör rakt framåt eller rakt bakåt.
Är det ändå en slutväxelskada?

Kan det vara en följdskada efter det att jag körde hem cirka tio mil, till att börja med, med öppen mittdiff.
Det ryckte ju kraftigt och varvräknaren pendlade snabbt i takt med rycken i transmissionen.
Då jag låste mittdiffen försvann ryckningarna när jag körde rakt fram.
Kan de här rycken ha skadat framdiffen?
I så fall vad, och efter närmare ett par hundra mil.

Säger som motorjournalisten Håkan Mattson: De e mycke man inte föstår.

Hoppas ni har överseende med att jag skriver av mina bekymmer och funderingar.
Jag gör det med hopp om att någon här på forumet ska kläcka en teori/lösning på Ludmillas och mina bekymmer.

;)
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av ahlberg »

Öppen/låst mittdiff? Underliga symtom, borde vara tvärtom. Hur som helst - drivknutar som låter i läge "rakt fram" kan bero på att det blivit små gropar i de rännor kulorna löper. Typiskt är att det är tyst när man rullar frihjul men knakar/knäpper vid pådrag/motorbroms. Påverkas inte nämnvärt av rattutslag.

Kommer inte ihåg om du bytt knutar eller ej. Det har ju hänt lite med din bil.. (eller inte..)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar