LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inläggav niva-2121 » 26 nov 2016 17:42

Har ägt 3 Samuraier, en av dem i 11 år och kört mycket hårt i terrängen.
På den har jag riktat styrstag ett par gånger, svetsat ramen för fördelningslådan några gånger, riktat skydden på axlarna + under katten + under fördelningslådan + under tanken + trösklarna, bytt koppling en gång(p g a dränkning på Brändåsen och sjögräs/nate in i kopplingen och utrampningslagret) samt en baklängesrullning 2 varv på Sandlycke som slutade med att bilen skrotades(tur man hade tävlingsstolar, 4-punktsbälte och "hockeymål" innanför HT:n). Vindrute- och dörramar "shoppades" och blev rutlösa samt huven lite lägre.
Den hade 33" Super Swamper, 4"-höjning, Stenkrypare 6,5:1 och Lock Right i bakaxeln.
Men den var alltid körbar, trots omild behandling - även efter baklängesrullningen.

2CV:n har jag ägt i 20 år. Främre avgasröret var dåligt när jag köpte den, så det byttes.
Långa ljuddämpare rev jag upp på Sandlycke så att jag "klädde om den" med ny plåt.
Samtidigt klämdes långa bromsröret(men funkar ändå) samt sprack långa bränsleröret på längden så att det "kläddes in" med en bit bränsleslang.
(Med 2CV:n tog jag mig upp för en backe som Jeep Renegade Traihawk inte klarade)(Största felet många gör i spenaten är att släppa på gasen 8-) .)
Kopplingen av solfjädertyp har jag bytt p g a a urtrampningslagret skar och svarvade sig in "lamellfingrarna".

CR-V:n, som köptes ny förra året har under 1.500 mil endast behövt tankas.

Nyförvärvet i juli i år, Suzuki Jimny MT -06, har endast behövt tankas, men har i förbyggande syfte fått en 5 mm tjock skyddsplåt av härdad aluminium under växellådorna(Skäve smidesverkstad efter min önskan/mall).

PUMA-Defendern -09 behövde endast tankas och riktas framstötfångare på några gånger under 3 år.

Storm-Defendern -04 behövde tankas, riktas framstötfångare + styrstag + bakre länkarmar några gånger under 3 år.

O s v = endast förarfelsrelaterat.

Så det är nog bara Niva:n som har hyss för sig. Men hjälp på traven av några "specialistverkstäder" på Niva har hon fått.
Jag menar att glömma montera packbox i bakaxeln är väl mänskligt liksom att ta betalt för att montera en torsen och i stället montera en felinställd (beg?) lamelldiff. Det är väl vad man får räkna med när man lämnar in en bil(medelst bärgare) till "märkesverkstad".

Man ska lära barn att alltid smaka på maten innan dom säger att dom inte tycker om maten.
Lika dant är det med bilar = man ska pröva dom innan man säger att man inte gillar dom.
Sponsrande medlem
niva-2121
 
Inlägg: 1240
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk, Strängnäs kommun

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inläggav rid54 » 26 nov 2016 19:44

Detta kanske blir lite "OT", men det kanske ursäktas...

Det måste ju finnas en väldig spännvidd för varje bilmodell, hur den upplevs av sina brukare. Om jag jämför med det som kan läsas på ett liknande forum för Volvo, så dras dessa svenska kvalitetsbilar med de mest häpnadsväckande problem, allt från att instrumenten lägger av under körning, via obrukbar fyrhjulsdrift till totala motorras när multiremmen går av och trasslar in sig i kamremmen... Samtidigt som det -vad jag förstår- finns en mängd nöjda Volvoägare "out there" :shock: .

Jag har haft 3 LandRovers, visserligen av "Series"-familjen (series IIA och III). Jag tror att jag var tvungen att ta isär alla system på dessa bilar för att fixa dem. Å andra sidan tycks vissa exemplar vara helt oberörda av att brukas i fientlig miljö och med mycket primitiv service under många år. Och de är ju lättmekade.... ;)

Jag har även kört Volvo. Den enda modell som levt upp till vad man förväntar sig av en kvalitetsbil, var en 164, modell '71. 8 år, 15000 mil och enda ingreppet med större kostnad var byte av stötdämparfästen bak (bilen var då 17 år). Billigast per mil hittills av alla bilar jag haft. Strejkade ALDRIG, mycket bekväm, tålig och stark. Andra Volvomodeller jag haft har rostat, läckt kylvätska från motorblocket, dragits med krånglande komponenter i drivlinan, dåliga bromsar... inte imponerat, kort sagt.

Hade några år en Prius gen 2 som förmånsbil. Felfri. Tankade, servade, körde. Kollegan hade en identisk... ständiga felmeddelanden och trassel som märkesverkstaden aldrig klararde ut.

Så jag tror att man kan ha tur eller otur med sin bil, även om det inte är en Niva. Nåt jag saknar, rent generellt, är möljigheten att få nån form av detaljutredning av vad som går snett, när det går snett... Varför bryter en drivknut ihop? Är den inte smord, så är det väl inte så konstigt, men annars? Främmande partiklar från utsidan? Dålig metallbearbetning? Dåligt smörjfett? Överbelastning? Sådana undersökningar går att göra, men det är dyrt, tyvärr och inget man bara beställer på egen hand. Men, oj så mycket hjälp man skulle ha av resultatet när det gäller förebyggande underhåll och val av reservdelar...

Jag minns att på LandRover, series II, var det en klassiker att man drog av bakre drivaxlarna. De gick av vid splinesen inne i diffen, oftast. En mekaniker (alltså en mekanikkunnig, inte en bilmek) kastade ett öga på en sådan drivaxel och konstaterade att det var ju inte så konstigt, med tanke på hur splinesen var utformade, det var många vassa vinklar där urfräsningarna tog slut, i stället för snygga hålkälar för att ta upp spänningar i materialet. Det fanns ju ingen centraldiff på dessa, så fyrhjulsdrift på asfalt var inte en bra idé... det blev stygga spänningar i drivlinan. Svagaste punkten var dessa splines och så småningom gick axeln av där om man inte tänkte på vad man gjorde med sin 4WD.

Så djupgående felanalys vore rackarns intressant, rent allmänt. Varför börjar lagret för ingående axel i växellådan på Niva låta illa ganska ofta? Är själva lagret dåligt? Undermålig smörjning? Många frågor kan det bli...

Tack för ordet!
/R
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Niva 2006; "Snövit" (Sniegbaltīte)
Volvo TL 22 (935)
Användarvisningsbild
rid54
 
Inlägg: 864
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inläggav niva-2121 » 30 nov 2016 08:55

Nu är Ludmilla ute på Blocket.
Sponsrande medlem
niva-2121
 
Inlägg: 1240
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk, Strängnäs kommun

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inläggav niva-2121 » 02 dec 2016 22:13

Nu är Ludmilla såld. :D
Men jag är fortfarande såld på forumet, så mig slipper ni inte. 8-)
Sponsrande medlem
niva-2121
 
Inlägg: 1240
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk, Strängnäs kommun

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inläggav gubben i ladan » 02 dec 2016 23:31

Köp en annan Niva vetja.
gubben i ladan
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 02 feb 2015 20:19
Ort: Växjö

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inläggav niva-2121 » 02 dec 2016 23:36

gubben i ladan skrev:Köp en annan Niva vetja.

Näärru! 8-)
Sponsrande medlem
niva-2121
 
Inlägg: 1240
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk, Strängnäs kommun

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inläggav gubben i ladan » 03 dec 2016 00:03

Du kan ju undvika att köpa den på en Måndag. :lol: :lol:
gubben i ladan
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 02 feb 2015 20:19
Ort: Växjö

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inläggav niva-2121 » 03 dec 2016 10:31

Ludmilla köpte jag på en lördag - iiiiinte måndag.
De allra flesta bilarna har jag köpt på lördagar, vad jag kan minnas.
De fyra senaste, inklusive Ludmilla, är köpta efter tågresa runt 50 mil söderut på enkel tågbiljett och med sedelbunt i innerfickan.
Utan prut eftersom jag funnit säljarna trevliga och trovärdiga.
Jag tillhör väl den utdöende generationen som tror gott om folk.
Men så är jag också påverkad av 4 Labbetikar.
Så gott som alltid har jag blivit besviken när jag kommit hem och i lugn och ro fått inspektera nyinköpen.
Redan i juli köpte jag ersättaren för Ludmilla - en Jimny - den fjärde Suzukin.
För mig är i- och ursteget på bilen prio 1 p g a tilltagande reumatiska muskel- och ledbesvär.
Har aldrig i mitt långa liv tidigare behövt lämna in en bil så ofta och länge samt dyrt under 300 mil och 2 & 3/4 år.
Och blivit så besviken på reparationerna.
Men nu har jag, äntligen, hittat en duktig bilmekniker, som själv har en Niva, och driver allbilsverkstad.
Synd jag inte fick tips om honom tidigare, då hade jag kanske jag inte sålt Ludmilla.
De första 2 månaderna var jag nästan lyriskt nöjd med Lumilla.
Men efter inlämnandet hos Lada Skandinavien AB i Eskilstuna i juni 2014 har det blivit följdfel på följdfel som gjort att jag inte kunnat lita på henne.
Bl a har man "provkört" åtskilliga mil i terräng för att "försäkra sig" om att allt stod rätt till, med följdskador som resultat.
Naturligtvis förnekades detta av "verkstadschefen", som inte kunde skilja på vad som var vänster eller höger på en bil.
Det berodde på om man befann sig framför eller bakom bilen.
Alla dessa "verkstadschefer" har av Anders Larsson fått lämna företaget "med omedelbar verkan" som en uttryckte det.
Mycket synd att den kunnige och trevlige Kent Sköld, den förste "verkstadschefen" och tillika arbetande bilmekanikern lämnade företaget.
Han kunde bilar i allmänhet och Ladabilar i synnerhet.
Hela historien har du/ni kunnat följa i tråden.
Skojarföretager Lada Skandinavien AB och ägaren Anders Larsson samt Mekonomenverkstaden i Eskilstuna anmälde jag till ARN.
Dels för att de inte reparerat bilen, dels skadat bilen så att extra reparationer för flera tusen behövdes, dels för att bilen länsats på verktyg, CD-skivor och andra personliga saker trots att de krävde, och fick, 1.680:- för "skyddat förvar".
ARN grundade sitt avslag på fotografier som Anders Larsson skickat in som ska visa att hjulhusen är uppskurna och bilen följaktligen är modifierad.
Det är bara det att de tydliga färgbilderna i A4-format tydligt visar att hjulhusen inte är vidgade och att innerskärmarna fanns och finns på plats.
ARN ska nog ägna sig åt att kolla nallebjörnar och brödrostar.
Mekonomens 3-åriga garanti på delar och arbete upphörde då Mekonomenverkstaden efter 2014/2015 uteslöts ur Mekonomenkedjan.
Oaktat att reparationen utfördes under 2014 då verkstaden var Mekonomenverkstad.
Så Mekonomen är på min svarta lista.
Kör hellre till Biltema i Södertälje och köper delar.

Tjaha, det blev ett litet kåseri och en sammanfattning av min erfarenhet att äga Niva.
Sponsrande medlem
niva-2121
 
Inlägg: 1240
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk, Strängnäs kommun

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inläggav niva-2121 » 05 dec 2016 09:37

Visserligen tycker jag att jag sålt Ludmilla till ett hemult pris.
Fanns faktiskt de som mejlade och frågade varför hon var så billig: "Vad är det för lurt" som en person uttryckte det.
Men ändå kände jag ett gnagande behov av att veta hur det gått.
Jag hade ju berättat om det mesta och förklarat varför så många bra men utbytta delar följde med.
Köparen hade under 3 timmar bland annat legat under med handlampa och konstaterat att den högra "balken", den utefter avgasröret. var deformerad liksom domkraftfästena, provkört och åter synat bilen(han var(är) en gammal "bilmänniska").
Tror inte Ludmilla någonsin varit så felfri.
Ändå ringde jag upp köparen och frågade hur hemresan hade förflutit.
Fick det lugnande beskedet att allt hade gått bra men att han inte hade hunnit köpa hörselskydd till sin livskamrat.
Själv kör han med hörselgångsproppar.
Eftersom jag har tinnitus så besvärades jag inte av den akustiska sången från transmissionen.
Minns med vemod min 55-mila resa hem med Ludmilla då jag var lyriskt nöjd med henne.
Hoppas den nya ägaren får mer än 55 bekymmersfria mil.
:D
Sponsrande medlem
niva-2121
 
Inlägg: 1240
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk, Strängnäs kommun

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inläggav maggan » 06 dec 2016 09:33

Uff då, det var beklagligt.
Men får väl gratulera samtidigt och hoppas på att bilproblemen nå är historia :D

Tiden läker alla sår som det heter, så får vi se vad du får lust på för bil när du blir stor.(kanske en Niva) :lol:
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Användarvisningsbild
maggan
 
Inlägg: 411
Blev medlem: 07 nov 2011 15:22
Ort: Bodø - Norge

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inläggav Lenin » 06 dec 2016 11:40

Hörru niva-2121. Anders Larsson är en förträfflig affärsman. Jätteduktig faktiskt. För det går att läsa på internet. Så det så :lol:
http://www.metal-supply.se/article/view ... _konkursen
Lenin
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 04 jan 2009 23:33

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inläggav PEK » 06 dec 2016 23:50

Niva-2121, jag hoppas du står vid ditt ord och inte försvinner från forumet bara för att du (för tillfället) är utan Niva. Jag har ju haft förmånen att träffa dig i natura, och vid tillfället fått ovärderliga råd om körning. Skulle sakna dig och all den erfarenhet du bjuder på i sådant fall. Mvh PEK
Grön Niva -13
PEK
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 okt 2013 14:50
Ort: Nacka

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inläggav niva-2121 » 07 dec 2016 13:36

Du kan vara lugn PEK. 8-)
Unkraut vergets nicht so leicht(osäker på stavningen) betyder ordagrant översatt "ogräs förgås inte så lätt" som på svensk travestering blev "ont krut förgås inte så lätt". :lol:
Jag har lovar köparen att han ska få höra av sig med frågor.
Men nu har det förflutit 5 dagar sedan ägarbytet.
Det lovar gått.
Var nog bara jag som hade dåligt inflytande på Ludmilla. :?

Kommer du till Sandlycke på träffen nu på lördag? :roll:
Nästa träff är annandag jul.

Om inte - god jul pårej. ;)
Sponsrande medlem
niva-2121
 
Inlägg: 1240
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk, Strängnäs kommun

Föregående

Återgå till Våra bilar och projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster