Lada Niva -88

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
zunkk
Inlägg: 26
Blev medlem: 05 mar 2014 08:42
Ort: Jellförsar

Lada Niva -88

Inlägg av zunkk »

Hej, helt ny här på forumet och ganska nybliven niva-ägare!
Bild

Det hela började med att en lärare frågade mig och en kompis i 9an om vi ville köpa en niva! Då ingen av oss hade pengar till det då så var det inte aktuellt! Men för ett tag sen vart vi och funderade på det där och ringde upp hon! Vi frågade då om den fortfarande va tillsalu, jajjamen!
- Vad vill du ha för den då?
- Om ni hämtar den så får ni den!
Dagen efter var jag och en annan kompis där och skulle försöka få igång den efter 5 år i en lada(HAHA). Efter någon timme bestämde vi för att dra hem den men på vägen hem var jag så sugen så jag provade att rullstarta den efter bilen å vips så va den igång!

Men det tog inte många dagar innan jag köpte ut min kompis för 1500:-

Finns väl en del saker att göra innan bess men allt funkar! Kört en del med den nu och jag är riktigt imponerad över terräng egenskaperna i snön! Det gick tillåmed att åka efter en gammal järnväg med den :D

Har börjat att rostlaga lite, Ena framskärmen och en halv tröskel klar. Men har nu kommit fram till att jag kapar bort skärmkanterna och sätter på skärmbreddare i plast istället! Under är den rostfri men skärmarna och trösklarna va en annan histora! Har tänkt att efter rostlagning ska den bli liknande den här i färgen :)
Bild

En liten Hoodoo höjning har jag tänkt att tilverka i skolan ganska snart( Går en tekninklinje) :)
På med ett par andra däck då jag fick med att par jättefina vinterdäck men inga sommardäck.
Lite annat så som vanlig service, göra ren förgasaren + lite annat!

Var in till lokala däcksäljaren här i byn då dom ska lägga ner och fick mig 4 nya 29" hjul för 400:-
Bild

Tror ni att det här mönstret driver något alls i skogen? Har inte pengar just nu att köpa mig ett par riktiga däck men det kommer!
Bild

Är cirka 12-13mm djupt mönster! Bilden är väldigt orättvis!
Bild


Va nog allt just nu men det kommer nog en uppdate i helgen iallafall!

Kom gärna med feedback!

Ni får ursäkta det långa inlägget men här kommer en till bild efter lite åkning i skogen :):)
Bild
Såklart så försvann halva bilden....
Senast redigerad av zunkk den 07 mar 2014 09:56, redigerad totalt 1 gånger.
...Den som äger en Niva har en historia att berätta...
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Lada Niva -88

Inlägg av Vazmannen »

Trevligt med fler bilar på forumet...

Bilen ser ju fräsch ut...

Välkommen!

Hälsn Jan
zunkk
Inlägg: 26
Blev medlem: 05 mar 2014 08:42
Ort: Jellförsar

Re: Lada Niva -88

Inlägg av zunkk »

Tack för välkomnandet! :)
Nivan är ganska fräsch i motor och kaross förutom skärmkanter och trösklar. Halva skärmkanterna försvinner idag och trösklarna blir troligtvis svetsade i morgon!
...Den som äger en Niva har en historia att berätta...
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Lada Niva -88

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Då har du helgen inplanerad mao.

Jo Nivorna är speciella, funderat länge på en men nu kom en till bra pris och jag slog till.-..

Lycka till i helgen och undvik svetsblänk, alltför många svetloppor under kläderna och att skyddsgasen tar slut...

Kämpa på...

Hälsn Jan
zunkk
Inlägg: 26
Blev medlem: 05 mar 2014 08:42
Ort: Jellförsar

Re: Lada Niva -88

Inlägg av zunkk »

Hej Jan!

Helgen är inplanerad!

Har aldrig själv gått i tankarna på en 4x4 bil då det bara ha varit gamla volvobilar i byn. Men när jag fick den gratis och efter ett tags plöjande i skogen så var man fast för alltid!

Svetsblänk är något jag gärna undviker genom att använda mask, men lite loppor innanför kläderna är något man för stå ut med! Man har ju lite extrahud som tar han om det problemet!

MVH
Rasmus :)
...Den som äger en Niva har en historia att berätta...
zunkk
Inlägg: 26
Blev medlem: 05 mar 2014 08:42
Ort: Jellförsar

Re: Lada Niva -88

Inlägg av zunkk »

Vart inget inlägg i går.. kom hem vid halv 4 så det var dags för lite sömn!

men igår krängde jag på nya däcken men insåg ganska snabbt att min vän vinkelharry fick lov att göra sitt i skärmarna! Gick att vri ratten några centimeter innan det tog stopp!
kommer lite bilder på allt i ett senare inlägg då min telefon har fått nå flög just nu...

Idag vart det inget skruva då jag han med det jag skulle igår så stampade igång på 450in och tog en sväng!
...Den som äger en Niva har en historia att berätta...
zunkk
Inlägg: 26
Blev medlem: 05 mar 2014 08:42
Ort: Jellförsar

Re: Lada Niva -88

Inlägg av zunkk »

Mätt och belåten efter lite pizza så kände telefonen för att funka igen!

Började med at kränga däck men insåg rätt fort att det skulle bli lite tajt...
Bild


Efter vinkelharry och svetsen hade fått gjort sitt så såg framskärmarna ut såhär!
Bild

Och bakskärmen! Vart dock inte lika bra då jag klämde upp innerskärmen och svetsa fast den i ytterskärmen. Menmen, ett par plastskärmar ska på så fort jag får tag på 4 stycken och då syns det inte lika mycket!
Hade troligtvis blivit bättre om det inte hade varit som att svetsa i ett fågelbo...
Bild

Innan jag bytte från vinterdäcken var nivan 32 cm hög till underkanten av tröskeln och efter bytet 36. En skillnad på 4 cm iallafall!

Fälgarna ska även bli pulverlackade svarta när Nivan är besiktad!

Förresten, om någon sitter på 4st plastskärmar att sätta på ovanför skärmen och inte sånna som sitter på skärmkanten så hör gärna av er!

Avslutade kvällen med en fin parkering i en snöhög!
Bild
...Den som äger en Niva har en historia att berätta...
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Lada Niva -88

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Hur går det med pärlan?

Hittat skärmbredare än?

Hälsn Jan
zunkk
Inlägg: 26
Blev medlem: 05 mar 2014 08:42
Ort: Jellförsar

Re: Lada Niva -88

Inlägg av zunkk »

Hej, det går lite segt, håller på och gör iordning en gammal moped just nu!

Har köpt skärmbreddare av "Virre" Här på forumet!

Mvh Rasmus
...Den som äger en Niva har en historia att berätta...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Lada Niva -88

Inlägg av ahlberg »

Såg din fråga om däck tidigare.. Vet inte om du hunnit testa något, men det mönstret du visade kan funka så länge du inte kommer ut i riktig geggamojja. Då krävs det betydligt grövre klackar och mönster som inte fylls igen så lätt. Men, på torrt underlag kan du säkert ha mycket kul även med slicksen på bilden. :)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Lada Niva -88

Inlägg av Virre »

Hur går det med breddarna? Nyfiken på att se resultatet 8-)
Ang däcken så håller jag med, det kan visst funka i "torrare" mark och med framförallt lågt lufttryck.
zunkk
Inlägg: 26
Blev medlem: 05 mar 2014 08:42
Ort: Jellförsar

Re: Lada Niva -88

Inlägg av zunkk »

Tack för lite feedback! Runt där jag bor så finns det inte så jättemycket roliga dynghöl att åka i så blir nog mest åt det torra underlaget som däckena kommer att gå på! Har dock inte hunnit att testa något än då det tyvärr står still just nu.

Har inte fått på skärmbreddarna än då jag har fullt upp med alla andra fordon här hemma! Idag så vart det en heldag med cross så det blir inte mycket gjort :(
...Den som äger en Niva har en historia att berätta...
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Lada Niva -88

Inlägg av Vazmannen »

Gokväll!

Hur går det med ditt projekt?

Hälsn Jan
zunkk
Inlägg: 26
Blev medlem: 05 mar 2014 08:42
Ort: Jellförsar

Re: Lada Niva -88

Inlägg av zunkk »

Ursäkta mina dåliga uppdateringsintervaller. Men nu har det hänt lite iallafall!


Fick på skärmbreddarna som jag köpte av Virre, vart inte helt nöjd men de får duga!
Bild


Sen började jag laga rost.
Bild
Bild
Bild
Bild


Sen vart det en ny fläkt och värmekran.
Bild
Bild
Bild


Efter det så byggde jag ett nytt avgasrör, Vart helt tyst :):)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Inte dom vackraste svetsarna men de får duga!
Bild


Har dock en hel del kvar att göra! Fyller 17 nu den elfte så har ett helt år på mig1 ;)
Men nu vart det en liten update iallafall!
...Den som äger en Niva har en historia att berätta...
zunkk
Inlägg: 26
Blev medlem: 05 mar 2014 08:42
Ort: Jellförsar

Re: Lada Niva -88

Inlägg av zunkk »

Hej, har suttit uppe hela natten för att vända tillbaks på dyngnet och kom på en sak. Har en niva med en såkallad Skräckis på och den funkar väl troligtvis som den ska, men tänkte ur lite "säkerhetsperspektiv". Gick i tankarna om man kanske kunde plocka bort den och kanske göra ett eget insug och sätta på 2 mikuni 38or eller liknande då jag har bra koll på hur dom funkar jämfört mot skräckisen. Sen är det ju lite coolt också! Finns det någon som har nån aning om det skulle funka eller nån annan bra ide? Finns även en Pierburg 175? på lager om det skulle kunna vara nån ide! :D
...Den som äger en Niva har en historia att berätta...
Skriv svar