Ny Nivaägare

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Edmark
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 feb 2014 09:33
Ort: Strängnäs

Ny Nivaägare

Inlägg av Edmark »

Vill börja med att tacka alla på detta forum.

Mitt nivaägande började med ett samtal från min bror: Hej jag har köpt en jaktbil till dig, hittade den utanför skroten i malmby.... Jag har funderat på en niva många gånger och nu fick jag möjlighet att rädda en, skicket var över förväntan. Ingen allvarlig rost, hel och fin invändigt och efter lite ny soppa och bra batteri startade den.

Nivan gick igenom besiktningen trots att det kändes som den gick på 3 cylindrar, anledningen till att den gick så dåligt hittade jag (förhoppningsvis) fort.. förgasaren är ordentligt skev. Renovering av den kommer ske men den brist av tid som 3 barn ger så beställde jag en ny från ladapower ink brytarlöst tändsystem. Delarna kom med posten idag.

Nivan ska bli en fungerande extrabil till familjen och min jaktkompis.

Planen för bilen,

Få den att gå bra. Byta alla oljor. Ta hand om den ytrost som finns och se om det finns några överraskningar. Montera lite större däck (hoodoo höjning redan klart, min bror hade lite tråkigt en helg). Hitta en passande frontbåge.

Bilder kommer... Skriver från mobilen nu
/Niklas

Niva -88 "skrotbilen"
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ny Nivaägare

Inlägg av Larsson »

Härligt!

Och välkommen till träsket!

:mrgreen:
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Ny Nivaägare

Inlägg av ahlberg »

Edmark skrev:Vill börja med att tacka alla på detta forum.
Tack, och välkommen - men vad har vi gjort för att förtjäna denna inledning? :) Har vår blotta existens inspirerat dig till att ta steget ut i träsket?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Edmark
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 feb 2014 09:33
Ort: Strängnäs

Re: Ny Nivaägare

Inlägg av Edmark »

Hehe kan vara bra och förklara ett tack. :D Alla funderingar jag har haft har jag hittat svar på eller mycket bra ledtrådar till på denna sida.

Så här såg "skrotet" ut när jag hämtade den.
Bild
/Niklas

Niva -88 "skrotbilen"
Johza
Inlägg: 46
Blev medlem: 29 okt 2012 00:23
Ort: Tumleberg

Re: Ny Nivaägare

Inlägg av Johza »

Ser väl inte så illa ut. :)
Lite mer mossa och alger på den så kunde det varit min :lol:

Välkommen.
KEFR
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 dec 2013 22:41

Re: Ny Nivaägare

Inlägg av KEFR »

Är det svårt att byta till brytarlöst tändsystem?

Jag var in på ladapower och kollade efter delar till brytarlöst tändsystem men vet inte exakt vad jag skall leta efter.
Kan du hjälpa med det?


Edmark skrev:så beställde jag en ny från ladapower ink brytarlöst tändsystem. Delarna kom med posten idag.
Lada Niva 1991
Edmark
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 feb 2014 09:33
Ort: Strängnäs

Re: Ny Nivaägare

Inlägg av Edmark »

KEFR skrev:Är det svårt att byta till brytarlöst tändsystem?

Jag var in på ladapower och kollade efter delar till brytarlöst tändsystem men vet inte exakt vad jag skall leta efter.
Kan du hjälpa med det?


Edmark skrev:så beställde jag en ny från ladapower ink brytarlöst tändsystem. Delarna kom med posten idag.
Här kommer du direkt till tändsystemet http://m.ebay.com/itm?itemId=221378254866

Ska byta mitt nästa vecka och då kan jag lägga upp lite bilder på bytet :). Nya förgasaren löste tidigare problem, nivan går riktigt bra nu. Behövde bara justera tomgången lite.
/Niklas

Niva -88 "skrotbilen"
KEFR
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 dec 2013 22:41

Re: Ny Nivaägare

Inlägg av KEFR »

Tack för svar.
Jag har oxo ny gasare på min Niva.
Tror du bilen börjar gå bättre med brytarlöst tändsystem?
Uppdatera mig gärna med info då du bytt, tack :)
Edmark skrev:
KEFR skrev:Är det svårt att byta till brytarlöst tändsystem?

Jag var in på ladapower och kollade efter delar till brytarlöst tändsystem men vet inte exakt vad jag skall leta efter.
Kan du hjälpa med det?


Edmark skrev:så beställde jag en ny från ladapower ink brytarlöst tändsystem. Delarna kom med posten idag.
Här kommer du direkt till tändsystemet http://m.ebay.com/itm?itemId=221378254866

Ska byta mitt nästa vecka och då kan jag lägga upp lite bilder på bytet :). Nya förgasaren löste tidigare problem, nivan går riktigt bra nu. Behövde bara justera tomgången lite.
Lada Niva 1991
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Ny Nivaägare

Inlägg av IvaniNivan »

Roligt att du räddade den från skroten. Såg den när jag o Pelle var ute och provkörde Pelles Niva för vi gjorde lite service/reparation pga besiktningen. Vart sugen på den själv men jag har redan en egen Niva. Har du fått fart på nya tändsystemet?
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
KEFR
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 dec 2013 22:41

Re: Ny Nivaägare

Inlägg av KEFR »

Hur gick bytet till brytarlöst?
Började bilen gå bättre?
Var det svårt att byta?
Edmark skrev:
KEFR skrev:Är det svårt att byta till brytarlöst tändsystem?

Jag var in på ladapower och kollade efter delar till brytarlöst tändsystem men vet inte exakt vad jag skall leta efter.
Kan du hjälpa med det?


Edmark skrev:så beställde jag en ny från ladapower ink brytarlöst tändsystem. Delarna kom med posten idag.
Här kommer du direkt till tändsystemet http://m.ebay.com/itm?itemId=221378254866

Ska byta mitt nästa vecka och då kan jag lägga upp lite bilder på bytet :). Nya förgasaren löste tidigare problem, nivan går riktigt bra nu. Behövde bara justera tomgången lite.
Lada Niva 1991
Edmark
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 feb 2014 09:33
Ort: Strängnäs

Re: Ny Nivaägare

Inlägg av Edmark »

Förhoppningsvis åker tändsystemet på i helgen, skulle bara fixa lite "ytrost" innan tändsystemet åkte på.. Jag och mig-svetsen har inte träffats på 15-år men nu börjar nivan se ok ut :) . Bilder och utlåtande om tändsystemet kommer.
Montering av tändsystem ska inte vara några problem nu när jag har klurat ut (tror jag) beskrivningen som är på ryska..turligt nog är svärmor rysktalande.
Bild

Bild när första sidan är klar, hittade några mindre hål i skärmkanterna men det största jobbet har varit bakluckan.
/Niklas

Niva -88 "skrotbilen"
Edmark
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 feb 2014 09:33
Ort: Strängnäs

Re: Ny Nivaägare

Inlägg av Edmark »

Nu är brytarlösa tändsystemet monterat, äntligen.

Om allt är rätt från början tar det max 30 min att byta, för mig tog det lite längre... När allt var monterat och klart vägrade bilen att starta. Kollade kontakten som går till tändmodulen och såg att en sladd satt fel, efter lite pill lyckades jag flytta sladden och det fungerar perfekt.
Bild
Såhär ser beskrivningen ut, viktigt är att minus på tändspolen är markerat som K. Brun sladd i kabelhärvan ska till minus och blå till plus på tändspolen. Svarta kabeln är jord, bilden nedan visar montering av tändmodulen och jorden.
Bild
Jag förlängde blå och brun kabel för att undvika att flytta tändspolen.

Bild
Nya fördelaren, vid första provstartningen glömde jag skruva tillbaka ena tändstiftet men nivan startade ändå:).

Har bara kört en kort sväng och ställt tändningen på gehör (stroblampan trasig) så det är svårt att uttala sig om eventuell förbättring men det "känns" som att den går bättre.
/Niklas

Niva -88 "skrotbilen"
KEFR
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 dec 2013 22:41

Re: Ny Nivaägare

Inlägg av KEFR »

Nice.
Kan du skriv en kort recension nångång i framtiden då du fått tändningen inställd med stroboskop och kan eventuellt uttala dig om bränsleförbrukning och hur bilen känns.

Edmark skrev:Nu är brytarlösa tändsystemet monterat, äntligen.
Lada Niva 1991
Edmark
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 feb 2014 09:33
Ort: Strängnäs

Re: Ny Nivaägare

Inlägg av Edmark »

Någon har stulit min ryska jaktkompis, regnr nzo460. Ring mig på 070-2272599 om ni ser den
/Niklas

Niva -88 "skrotbilen"
Edmark
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 feb 2014 09:33
Ort: Strängnäs

Re: Ny Nivaägare

Inlägg av Edmark »

Nivan är hittad
/Niklas

Niva -88 "skrotbilen"
Skriv svar