första gången

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
m-boströn
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 feb 2014 17:49

Re: första gången

Inlägg av m-boströn »

BildSå där ja ränsat och klart. När man ser den sådär väcktes en dröm om en lowriderniva.


För att inte förstöra det lilla som finns kvar i .och som en torr lekstuga åt grabben så lagades hålet efter takluckan på bästa hobbyvis. Värdigt en ryss eller inte men det funkar
Bild



Eller varför inte ha den som sin egna drivin bio? en gammal 32" tjocktv på huven så blir det hångel i baksätet.
Bild



Om någon behöver nån liten del eller skruv eller dyligt så tveka inte att höra er för det finns lite smått och gått.
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: första gången

Inlägg av maggan »

Se där.
Det tar seg, som mordbrännaren sa till brandkapten :)
Då kan du dra på drive-in bio å dricka så många pilsner du vill utan riskför att köra rattfull hem :)

Lite OT, här har du lite inspiration lowrider niva. Ett imponerande bygge inne på 5 året
http://www.turbo124.com/forum/viewtopic ... 111a13d660
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
m-boströn
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 feb 2014 17:49

Re: första gången

Inlägg av m-boströn »

Ha ha se där aldrig är man ensam om sina idéer :D
m-boströn
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 feb 2014 17:49

Re: första gången

Inlägg av m-boströn »

dåså har man haft en garagekväll igen. Demonterat främre axeln på bilen som skall bli något till slut. Efter lite fippel ramlade den ur och jag kunde konstatera att höger drivaxel är av inne i diffhuset.
Bild
Bild

Lite frågor (vet att det är fel forumdel)
Hur får jag ur drivaxeln ur diffhuset? är det bara att rycka eller måste man plocka isär lageröverfallen? (lyckades inte läsa mig till något vättigt i rephandboken)
Och så hade jag en annorlunda upphägning av framaxeln är det ett bra eller dåligt system?
Samt har någon koll på vart man köper längre stötdämpare då det sitter en höjningssats på bilen.
Bild
Bild
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: första gången

Inlägg av Jens.H »

Den där klumpen fram är säkert från en diesel,eller ivf fästena...mycket bättre än när klumpen sitter ihop med motorn!
Du behöver inte släppa på överfallen,men skruvarna som håller fästena på plats,dvs dom tre på var sida måste släppas på,sen är det bara att rycka ur axeln och pilla ut resterna av splinesen ;) finns nya på lada world i Danmark för 5-600kr eller komplett ny axel för under 900kr ;)
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: första gången

Inlägg av ahlberg »

Längre stötdämpare - är det de som begränsar utfjädringen nu? Oavsett måste man tänka på drivknutarnas maximala arbetsvinklar - känsliga manicker, de där.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
m-boströn
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 feb 2014 17:49

Re: första gången

Inlägg av m-boströn »

Japp dämpare bak är max ute när bilen står på hjulen :roll:. Kanske vore idé att skippa höjningen och skaffa mindre hjul om det behövs större modifierande. Höjningen är på ca 3cm
m-boströn
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 feb 2014 17:49

Re: första gången

Inlägg av m-boströn »

Sådär nu har man hunnit med lite mer . Hittade annledningen till den icke fungerande framdiffen
Bild

Samt en sliten drivknut
Bild

Så blev det byte av lite kassa leder och annat smått och gått. Just nu känns det som det inte finns något slut. för varje del man fixar hittar man en annan som är trasig. Den stackars nivan har haft ett mycket hårt liv.
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: första gången

Inlägg av Jens.H »

Ja men titta ;) tur det är billigt med nya delar!hoppas den lilla biten ramlade ut hyfsat enkelt...
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: första gången

Inlägg av Vazmannen »

Kämpa på. du ger mig lite energi att plocka ned växellådan på min lilla best...

Hälsn Jan
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: första gången

Inlägg av majsfält »

Halloj!

Det är inte så att du har funkis ventilationsfönster till övers på reservarn? Eller åtminstone vreden kvar?

Mvh
/Björk
Skriv svar