första gången

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
m-boströn
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 feb 2014 17:49

första gången

Inlägg av m-boströn »

Så nu har jag äntligen gjort slag i saken och köpt min alldeles första Niva. Ett smärre renoveringsobjekt men så småningom ska jag uppleva glädjen av att gunga runt i skogen.

Bild
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: första gången

Inlägg av Jens.H »

Vilket monster :D sitter det 31:or på eller vad är det för något?Hej och välkommen för den delen ;)jag är åxå ny på niva fronten...men älskar redan dessa bilar :D
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
m-boströn
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 feb 2014 17:49

Re: första gången

Inlägg av m-boströn »

tackar .Sitter sopslut 33or på nu tänkte byta till 30" typ. Bilen är okörbar just nu då tidigare ägaren kört av länkarmarna till bakaxeln. Men bara genom det här forumet och hur överkomliga priser det är på delarna så har jag fallit för bilen :D utan att ens ha kört den.
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: första gången

Inlägg av Jens.H »

Köpte nyss länkarmar från Tyskland och det var riktigt billigt....alla delar är billiga till Niva ;) 33:or...grymt stort ju 8-)
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
m-boströn
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 feb 2014 17:49

Re: första gången

Inlägg av m-boströn »

Vilken sida köpte du från? vad kostade frakten? Tänkte försöka bygga eget så jag kan provköra och se att grejerna går innan jag köper på mig delar. :mrgreen:
33 är lite för stort tidigare ägare har kapat bort skärmkanterna. Men den ser ju sjukt ball ut. Den kommer tappa brutaliteten med mindre sulor :|
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: första gången

Inlägg av Jens.H »

4x4russia har beställt några gånger nu och dom har riktigt snabb frakt...250 kr frakt typ,så beställ lite mera på en gång så blir det billigare ;)
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: första gången

Inlägg av Jens.H »

Russia4x4.de skulle det vara ;)
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
m-boströn
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 feb 2014 17:49

Re: första gången

Inlägg av m-boströn »

Det vart till att köpa en till. Frågan är vem som ska bli donator till vem. Den ena är rostig men komplett den andra mindre rostig men defekt.
Bild
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: första gången

Inlägg av ahlberg »

Så skall det se ut!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: första gången

Inlägg av Nivanörden »

Härligt! :D

Utan att veta exakt skick så hade nog jag gjort bil av den orostiga. ;) Kämpa på!!!
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
m-boströn
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 feb 2014 17:49

Re: första gången

Inlägg av m-boströn »

Tackar :) nivanörden vad har du för däck dimension på bilen som du har som pressbild?
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: första gången

Inlägg av Nivanörden »

Det är Cooper STT i dimension 31x10.5-15.

Annan bild:

Bild

Har krävts en del sågande för att gå fritt och jag är inte helt nöjd än, men det är mycket trevliga däck! :)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
m-boströn
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 feb 2014 17:49

Re: första gången

Inlägg av m-boströn »

Läckert . Det blir helt dom proportioner jag är ute efter. Sitter 33" på den bilen som skall göras i ordning.tidigare ägaren har kapat upp skärmarna.men det tar i innerskärmarna vid rattutslag. Har du moddat innerskärmarna fram för att kunna köra med 31or? Och vart har du köpt skärmbräddarna? Innerskärmarna bak har du lagt i någon extraremsa där efter kapning? Mycke frågor :)
m-boströn
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 feb 2014 17:49

Re: första gången

Inlägg av m-boströn »

Då har jag för första gången kört en Niva. Fick börja dagen med att lite mjukt med hjälp av hammare och dorn att få slavcylindern till kopplingen att röra på sig. Där efter modda en egen tryckstång av en bult sen vart det testkörning. En blandning av skräck och förtjusningen men jag är fast det är något visst att köra en bil utan några bekvämligheter.Grabben följde med och satt stum av beundran (eller skräck) men jag tror att vi i framtiden har en Niva förare.
Bild

Bild

Bild

Btv vilka säten hade ni föredragit antingen i tyg eller original galon om man lappar förarstolen lite
Bild

Bild
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: första gången

Inlägg av ahlberg »

Skall du ha trafik ut och in ur baksätet är original att föredra eftersom de glider fram lite när man fäller ryggstödet. Annars är Nivan enkel att få in vilka stolar som helst i, det är gott om plats.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar