Sida 4 av 5

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Postat: 17 nov 2015 20:36
av IvaniNivan
Visst sitter lambdasonden lite före den flänsen, men...
Avgaserna pulserar rejält och läcker den flänsen så känner sonden definitivt av att det dras in luft i avgasröret när motorn är igång.
På tomgång och lågt varvtal så dras det in minst lika mkt luft som avgaser läcker ut.
Så det får alltså inte läcka nånting i den flänsen på en lambdastyrd motor.

Kolla ventilspel,
gör en leakdown för att kolla om det läcker och var isåfall.
Om du har möjlighet så mät avgaserna före katen med en bredbandslambda.

Ja, ofta efter en reparation så tycker man att felet var uppenbart från början trots att det kunde ta lite tid att hitta felet.

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Postat: 21 nov 2015 07:43
av ahlberg
Mjo.. sonden sitter väldigt nära flänsen.. och muttrarna var inte överdrivet hårt dragna.. blir kanske ett test med ny packning eller lite tätning där..

Tack för alla tips.

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Postat: 28 nov 2015 13:38
av ahlberg
Bild

Tackar IvaniNivan för tipset. Hördes inte ett dugg, kanske för att det var vänt in mot blocket? Hursomhelst håller ju då teorin om att det inte bara smitit ut avgaser denna väg, det har även kommit in luft som fått Lambdan att sniffa syre och då sagt till ECU om att ösa på mer soppa, för det verkar gå snålt.

I brist på ny packning fick det bli ett tunt lager avgasmonteringspasta.

Tomgången är inte helt perfekt nu, men motorn har slutat att plöffa och går betydligt jämnare. Kan ju vara någon liten läcka i grenrörspackningen med..

Re: Grödlans äventyr under 2014-2016

Postat: 01 jul 2016 11:21
av ahlberg
Dags att gå till botten med råoljemotorn.. Besiktningen klarades av med hjälp av avgaspasta, men den går inte fint på tomgång..

Bild


Bild
Lite motorbilder är alltid najs..

Bild
De här små oringarna är lätta att fubbla bort..

Bild
--hur skall de där tre slangarna sitta egentligen? Knäpper en bild.

Bild
Helt plötsligt är det lätt att komma åt.

Bild
Enkelt att sänka främre röret - om det inte suttit en fet hasplåt ivägen. Nåja, efter en de muttrande så..

Bild
Inspektion av packningar och tätningytor.. Ser lite skumt ut här.

Bild
Här är det tidigare fulfixat med avgaspasta för att bli av med västa fiskebåtsgången. Skall bli riktig ny packning nu.

Bild
Inget som gör en mekaniker glad, men det får duga..

Bild
Spännbandet drar motorn lite åt vänster, underlätta när främre röret skall av/på. Jag passar även på att byta termostat och justerar "kragen" runt fläkten, eftersom den har tenderat att koka lite i skogen, efter hårt arbete.. Får se om det hjälper.

Re: Grödlans äventyr under 2014-2016

Postat: 01 jul 2016 18:06
av Vazmannen
Hej! Får låna dina bilder. sådan ser min också ut nu,,,

Väntar på en ny pinnbult, sedan ska vi nog vara igång...

Min packning såg också sådär grådaskig ut,,,

Främre röret gick inte att få loss, var tvungen att lossna avgasgrenröret först, säkert fått sig en kyss i transporten från Tyskland...

Hälsn Jan

Re: Grödlans äventyr under 2014-2016

Postat: 01 jul 2016 18:07
av Vazmannen
Vad är det för blå grunka under luftintaget?

Hälsn Jan

Re: Grödlans äventyr under 2014-2016

Postat: 03 jul 2016 13:40
av ahlberg
Vacuumklockan till farthållaren. Går en vajer i en halvcirkel in till gaspedalen. . Finns en tråd: http://lada-niva.se/viewtopic.php?f=8&t ... b168b17232

Re: Grödlans äventyr under 2014-2016

Postat: 03 sep 2016 20:28
av ahlberg
Snabbfix av rostigt stötfångarfäste... snart besiktning.

Bild

Re: Grödlans äventyr under 2014-2016

Postat: 09 okt 2016 13:19
av ahlberg
Jag börjar inse att Grödlan nog snart gjort sitt. Skall försöka besiktiga en gång till, men sen blir det nog något annat. Det är mest karossen som är utsliten och rostig, allt skumpande i skogen, stock och sten som gjort sina avtryck och allmänna ålderskrämpor i plåten. Draget får jag nog offra innan besiktningen, det är för mycket jobb att svetsa upp allt som krävs för att få det stadigt, måste nästan lägga bilen på sidan igen.

Även golv och trösklar är dåliga, inte av rost men misshandlade i största allmänhet..

En säsong till, men..

6 år är ju iofs inte illa. För en 4000-kr bil.

Nu skulle man ju hitta en rostfri 2010-2016:a med kaputt drivlina...

Re: Grödlans äventyr under 2014-2016

Postat: 14 okt 2016 20:57
av ahlberg
Oh yes... gick igenom!

Bild

Dock utan drag nu. Sista säsongen skulle jag tro.

Re: Grödlans äventyr under 2014-2016

Postat: 19 okt 2016 15:25
av Larsson
Härlig känsla.... :)

Re: Grödlans äventyr under 2014-2016

Postat: 20 okt 2016 09:18
av maggan
Grattis Bild

Re: Grödlans äventyr under 2014-2016

Postat: 12 nov 2016 11:00
av ahlberg
Det var ett tag sen man använde däckjärn, men i går flög fan i gubben...

Bild

Jaja, det är ju inte vackert med skottkärrehjul på en ryss-suv, men vad gör man.

Bild

4 st regummerade 195/60-15 tillverkade i Tjeckien. Till och med en snöflinga på dem. 1695 för allt med frakt hem till dörren är väl rätt ok.

Re: Grödlans äventyr under 2014-2016

Postat: 28 okt 2017 15:09
av ahlberg
Sista inlägget om Grödlan från mig. Nu såld, till brorsonen, så finns viss risk att jag får se den igen...

8 år trogen tjänst! Tbi-Niva och stenkrypare är ett jädra bra koncept, det är bara att konstatera. Inte en gång har den svikit mig - visserligen har vi haltat hem några gånger, och att meka i skogen har vi gjort.. men jag har alltid tagit mig hem för egen maskin. Hoppas den får göra tjänst några år till, mekaniskt är den riktigt bra. Bara lite trött i plåten.

Re: Grödlans äventyr under 2014-2016

Postat: 29 okt 2017 12:41
av Berlina
Plåt går oftast att snygga till för billig peng. Man ska bara våga prova.
Får vi se den i en ny tråd måntro?