Grödlans äventyr under 2014-2016

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inläggav Jens.H » 24 apr 2015 11:37

Så du fick alltså 4 däck för 1120kr plus frakt...kan väl ändå inte ha varit en svensk handlare?Det måste man ju klassa som ett riktigt bra köp isf ;)
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Användarvisningsbild
Jens.H
 
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 20:12
Ort: Säter

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inläggav ahlberg » 24 apr 2015 12:40

Ja med frakt och avgifter blev det 1400. Nu när allt funkat kan jag ju dela med mig av leverantören: http://www.dack365.se Att jag hittade dem var en slump, jag sökte på flera olika dimensioner på flera webshopar.

Jag har inte kollat tillverkningsdatum, det kan ju vara nära till "bäst före" - men bra ändå.
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4855
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inläggav Jens.H » 24 apr 2015 16:27

Ja men den där sidan har jag kikat in på förut...dock aldrig handlat därifrån.Vad kul att det gick snabbt och smärtfritt...tror det måste vara kord släpp på dom där däcken,så det är lika bra du lägger dom på pall och skickar dom norrut 8-)helst med lite prisavdrag,då dom numera är begagnade ;)
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Användarvisningsbild
Jens.H
 
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 20:12
Ort: Säter

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inläggav ahlberg » 25 apr 2015 06:42

Ja, det låter som en bra ide.. NOT. :)

Kollade höjden jmf med mina 205/80-16 , och de är nästan en decimeter lägre. Känns som om de skulle funka även på en icke höjd Niva.
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4855
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inläggav Jens.H » 26 apr 2015 09:26

Jahapp...har ostarna tagit plats under skärmarna ännu?Måste ju få se hur det ser ut ;)
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Användarvisningsbild
Jens.H
 
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 20:12
Ort: Säter

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inläggav ahlberg » 26 apr 2015 09:45

Nja, måste kränga av däck från lite bra-att-ha-hjul för att få loss fälgar.. Återkommer om nån vecka..
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4855
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inläggav ahlberg » 04 jul 2015 20:59

Blev lite pyssel med kärran inför SOT:

Ny hardyskiva eftersom växelspakarna började fladdra i högre hastighet - typiskt tecken på att bitringen börjar bli mjuk och sprucken. Mycket stadigare efteråt. Det är lätt att glömma att fördelningslådans bara hänger i tre punkter, varav ingående axeln är den ena.

Såklart passade jag på att spänna muttern på utgående axeln i växellåda ett halvt varv. Skitkonstruktion. Kör man för länge med lös mutter äter den upp medbringarhylsa, ett krysskilsförband och splines i bakänden av lådan.

Kopplingen justerad - något som man inte tänker på idag där alla bilar har självjusterande koppling. Glömmer man detta märks först inget - men urtrampningslagret kommer - när lamellen slitits lite - att snurra konstant - något som det inte är byggt för. Så småningom skär det och kan ta med sig både det ena och det andra i haveriet.

Översyn av bromsar, nya bromsbackar och byte av en hjulcylinder. Tänk på att köpa rätt sort - vanligtvis den självjusterande. Den känns igen på att kolvarna INTE ser ut som svampar där de möter bromsbackarna. Har du köpt svampmodellen måste du ha bromssköldar med justering.

Kollat glapp i vattenpumpen - inget farligt. Man kan köra slut på lagren snabbt om man överspänner fläktremmen. Jag tar nog med en pump i reserv

Kollat att framhjulslagerna är glappfria - varning för att spänna för hårt - det är koniska lager.

Bakhjulslagren kan man dra ut och in för att kolla, men min erfarenhet är att det märks först genom att bromstrumman fylls med olja och du får dålig handbroms.

Kollat kopplingshydrauliken - jag har alltid reserv till både master och slavcylinder med mig - de kan lägga av när som helst... totalt opålitliga mackapärer. Visste ni förresten att om ni inte har någon bromsvätska kan man under kortare tid faktiskt använda vatten för att ta sig hem. Sen blir det ju totalskjölning av systemet, men bättre än att köra utan koppling.

Apropå reservdelar - en extra värmekran följer oftast med på mina utflykter.

Kvar på dåliga samvetet är ventiljustering - men jag tror inte den gått mer än 500 mil sen sist, så vi får se hur jag gör. Sista pekpinnen för idag - negligerar man ventiljustering (manuella..) så kommer man garanterat att bränna ventiler.

Jo, och så skall jag nog gå över elkopplingarna till coilpacken och ECU med siliconfett, samma som man har till bromscylindrar, för att hålla vattnet borta.

End of lesson! Nästa vecka kör vi SOT!
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4855
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inläggav ahlberg » 16 okt 2015 12:58

Besiktning idag.

I stort sett alla avgasvärden uppåt väggarna.. Måste vara nån givare eller slang som är kass.

Helgen är räddad.

Får väl veva igång EFI-live och köra lite telemetri. Inga felkoder syns.

Grr..
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4855
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inläggav ahlberg » 17 okt 2015 13:08

Allt såg normalt ut i EFI-live. Smällde i nya stift, testade annan injektor, vände och vred på allt. De gamla stiften såg ganska fina ut, Tyckte inte det blev någon skillnad på hur motorn lät eller kändes - och mätvärdena i EFI var fortsatt bra.

Till slut insåg jag att jag måste av med ventilkåpan och kolla ventilspel. Möjligen kan det vara där felet var - det var ganska stort spel på de flesta ventilerna. Undrar var det slits.. Men, ok jag medger att det var något år sen jag justerade ventiler - skyller på att jag inte kör så mycket på ett år.

Ombesiktning nästa vecka!
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4855
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inläggav ahlberg » 24 okt 2015 11:14

Nähä.. någon som känner igen sig? Exakt samma värden, dvs käpprätt åt skogen. Så, nu vet jag var felet inte sitter. Inte stift, ventilspel, givare eller insprutare.

Har nu flyttat över trottelhuset från Räkan, med insprutare och givare och allt. Nytt försök nästa fredag.

Eftersom CO på tomgång är för högt är det ju inte lamdan som havererat. Funderar lite på om bränsletrycket kan vara för högt. Borde bli bättre med annat trottelhus då.
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4855
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inläggav Vazmannen » 25 okt 2015 15:05

Kul med felsökning...

Är luftfiltret okej?

Fanns väl speciella Nordic Carpart sålde med kol i . nån modell hade dessa för att klara utsläppen.-..

Ser du alla parametrar med EFI live? Den visar samma som Tech 1?

Lycka till!

Hälsn Jan
Vazmannen
 
Inlägg: 787
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inläggav IvaniNivan » 25 okt 2015 23:26

Jag löste ett liknande fel på min kompis -96 niva.
Felet var avgasvärde mkt högt co på tomgång, lite högt på 2500 varv.
Samtidigt bra värde så fort man lade i växel och körde med bilen, sakta som fort.
Motorlampan tändes efter att han stått mer än 90 sekunder på tomgång...
Det visade sig att spridaren droppade/läckte lite, antingen i spridaröppningen eller oringen runt den.
Detta ledde till att läckaget var större än bränslebehovet på tomgång medans boxen kunde justera spridartiderna så det blev bra avgasvärde under belastning.
Litet läckage märks inte när man kör men på tomgång blir det för mkt bränsle.
Jag bytte spridare och oringar och kollade värdena med en bredbandslambda.
Tyvärr hade nog bilen gått länge med det här felet så katalysatorn hade brunnit sönder.
Det visade sig på så vis att CO-halten/ lambdavärdet var bra men HC-halten var hög.
Men efter att ha bytt katalysatorn också så var alla avgasvärden mkt bra.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
IvaniNivan
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 22 jan 2014 18:39
Ort: Läggesta

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inläggav IvaniNivan » 25 okt 2015 23:41

Vad är Tech 1?
Är det en slags obd-läsare eller en bredbandare?
Bilen har en smalbads-sond som duger för att hålla avgasvärdet tillräckligt bra för att katalysatorn ska funka.
För att läsa avgasvärdet behöver man en bredbandslambda.
Jag använder en Innovate LM2 som funkar kanonbra till att läsa avgasvärdena med.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
IvaniNivan
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 22 jan 2014 18:39
Ort: Läggesta

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inläggav ahlberg » 26 okt 2015 09:04

Tech1 är Lada´s "diagnoslåda".

Ja, jag ser alla givare i Efi-live med, men eftersom det är ett universalverktyg måste jag ju tolka värdena, och läsa lite mellan raderna. Det är oftast tillräckligt för att hitta en heldöd givare, en med glappkontakt eller en som visar orimliga värden. Om ECU hittar något galet är det får man ju oftast en ledtråd med blinkkoderna, och sedan kan man med EFi bekräfta att det verkligen är vad ECU gissade.

Luftfiltret är nytt. Kolfilter? Det är kanske kolcanistern som du tänker på, som fångar ångor från bensintank och vevhus?

Det där med att det läcker förbi insprutaren har jag grunnat på med. Gasspjället är misstänkt vått av bensin på ovansidan när motorn går på tomgång.. Jag har inte borrat så djupt i frågan, men jag trodde nästan att bränsletillförsel på tomgång skulle ske någonstans i kanalerna där IAC "tomgångsmotorn" sitter. Men, när jag satte över trottelhuset från Räkan var det lika mycket bensindroppar på gasspjället.

Och, är det o-ringen runt insprutaren, då borde det väl vara fuktigt redan när bränslepumpen gjort sin lilla startup-körning..

Hm..
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4855
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inläggav Vazmannen » 26 okt 2015 22:40

Hej!

Okej,,,

Nä, Lada Sweden, gjorde en laddning med luftfilter med kol i för att klara utsläppen,,,

Bild

Bild

Kanske en tanke? Annars låter spridarspåret bra...

Hälsn Jan
Vazmannen
 
Inlägg: 787
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

FöregåendeNästa

Återgå till Våra bilar och projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst