Jims Niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
jime
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 aug 2013 20:02
Ort: Linköping

Jims Niva

Inlägg av jime »

Hejhej!

Mitt första inlägg om min första Niva!

Köpte en Niva i Augusti 2013, en kändis här i forumet borde känna igen bilen.. :)

Har haft oavbrutet kul sen dess! Än så länge bara bytt fläktrem.

Besiktade igår 2014-01-15, blankt papper! Hade räknat med minst nedslag på bromskraftsfördelning då den gärna kastar ut bakänden vid inbromsning på halt underlag, men besiktningsmannen missade det i ett försiktigt manuellt bromsprov. Ska nog kika lite på det ändå. Ett annat projekt som jag borde ta tag i är den skrikiga fläkten, har sett arbetsbeskrivningen här i forumet, så det är ju bara att göra!

Jag hoppas hinna fixa lite till våren och komma iväg på någon träff, uppdateringar följer förhoppningsvis!
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Jims Niva

Inlägg av Nivanörden »

Ahh! Farsgubbens gamla åk! Kul att den fungerar bra! :D Det gjorde den sålänge han hade den också, så vi får hoppas de fortsätter göra så!

Vore kul o se den på nån träff till sommaren!

Kör hårt! :D

MVH/
Håkan :-D
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Jims Niva

Inlägg av Nivanörden »

Den skrikiga fläkten är omtalad av samåkade grannar haha... Den är tyst när den inte behövs, men när den verkligen skulle göra nytta så vrålar den gött, hehe....
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
jime
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 aug 2013 20:02
Ort: Linköping

Re: Jims Niva

Inlägg av jime »

Jag minns när jag provkörde, hade precis lagt i och kört iväg på lågväxeln, så började allt skrika, jag stannade fort som fan eftersom jag trodde att växeln hade halkat ur eller nåt.. Fläkten förståss.. :)
jime
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 aug 2013 20:02
Ort: Linköping

Re: Jims Niva

Inlägg av jime »

Körde en vända med snökedjor förra helgen! Riktigt kul, inget som kunde stoppa Nivan!

Passade på att kolla över vätskor och så. Fick fylla på lite, kopplingsburken var tom och kylarvätskan lite låg.

Kylarvätskans expansionskärl har det alltid varit ordentligt med svart gegga i, min bästa gissning på vad det kan vara är såndär kylartätningsklägg. Ser inte så oljigt ut. Tänkte spola ur när det blir lite varmare.

Vitt lödder i oljan var dock en nyhet för denna koll. Inga problem med oljenivån eller färgen på oljan, men en skaplig sträng vitt klägg kommer med upp varje gång jag drar upp oljestickan.

Så, kylarvätska i oljan? Bör jag misstänka topplockspackningen eller finns det någon annan möjlig orsak?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Jims Niva

Inlägg av ahlberg »

Majonnäs i oljan är helt normalt på vintern, speciellt om man kör korta sträckor. Det är en emulsion du ser, att oljan kapslar in kondensvattnet. Bättre än att vattnet åker runt fritt. Kolla efter en rejäl varmkörning så ser det säkert bättre ut.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
jime
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 aug 2013 20:02
Ort: Linköping

Re: Jims Niva

Inlägg av jime »

Yay! Får se om det ger sig! Tack!
Skriv svar