Virres Niva -13

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Servade bilen i går och problemet med diffspärren är nu löst, olja i rätt kvalité och mängd gjorde susen. Skönt!

Väntar på svar ang priser på några alternativ på stötfångare fram och mesans det sker så hade jag tänkt bygga en stöt till aktern istället, vill ha en med grindar för extra bensin dunk samt reservhjul den när sommarhjulen åker på.

Den kommer byggas med basen i en 100x50x5 profil och har designen och funktionerna klart för mig men tvekar lite på fastsättningen, ge mig lite kreativa förslag här nu.....
Bild
På bilden ser ni dragbalken till kroken och det genomgående röret som är fäst i en balk under bilen, min plan är att kapa röret 5mm hitom dragbalken och på min stötfångare svetsa ett kraftigt rör med 34mm ytter diameter som passar i röret på dragbalken.
Skjuta in det så långt det går ca23cm för att sen borra ett 10mm genomgående hål och trä igenom en m10 skruv med nylock.
Men är det tillräckligt starkt och kommer det försvaga dragkrokens infästningen samt vad tycker SBP om det?

Andra förslag??
Bild
radical_plus
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2013 07:41

Re: Virres Niva -13

Inlägg av radical_plus »

Tja

Har du distanserna till spindelleder i fram? Det måste man ha om man vill utnyttja höjning till max. Skära av gummiskydden ger inget på niva m då övrelänkarmen ligger ca 1mm ifrån ramen i obelastat läge. Värt att veta om länkarmen slår i ramen hela tiden får du märken och det börjar rosta. Därav distanserna till övre spindelleden.

Lägger du in gummidistansen i fram för att höja så blir originaldämparen begränsning. Den "låser" artikulationen när den är i sitt längsta(obelastade) läge. Du måste höja själva fjäderplattan om du vill behålla gamla dämpare. Alltså lägga distanser mellan nedre länkarmen och fjäderplattan.

Om du inte byter dämpare bak så händer samma sak. Du låser artikulationen då originaldämaparna är helt enkelt för korta.

Jag lyfte fjäderplattan i fram och har ca30mm distans till spindelleden. Totalhöjning i fram blev 47mm
I bak hade jag distanser under fjädrrarna och justerbart panhardstag. Det bör man ha annars flyttarvman karossen sidledes gentemot bakaxel vilketvresulterar att ena hjulet kommer att ta i skärmkanten vid full artikulation vid lite "snabbare" körning i terräng. Totalhöjning bak 55mm
Bak och fram har jag koni heavy duty truck dämpare med ca 30mm längre slaglängd än original. Något grövre innerdimension gör att dämparen blir starkare.

29" funkar med den här uppsättningen förutom i fram då man måste snitta skärmen litegran. (Beror lite på ET på fälgarna)
Lycka till!
Roman Chvedov, uppsala

Ваз 2121 нива '07
Ваз 2121 нива '12
Fiat 128 coupe '69, 3p '73, panorama '75
Fiat 124 CC sport coupe '73
Alfa Romeo 75 milano 2,5v6 trackday '87
Lancia a112 abarth '85
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Nivanörden »

Jag gör några tillägg till detta:
radical_plus skrev:Tja

Har du distanserna till spindelleder i fram? Det måste man ha om man vill utnyttja höjning till max. Skära av gummiskydden ger inget på niva m då övrelänkarmen ligger ca 1mm ifrån ramen i obelastat läge. Värt att veta om länkarmen slår i ramen hela tiden får du märken och det börjar rosta. Därav distanserna till övre spindelleden.

Lägger du in gummidistansen i fram för att höja så blir originaldämparen begränsning. Den "låser" artikulationen när den är i sitt längsta(obelastade) läge. Du måste höja själva fjäderplattan om du vill behålla gamla dämpare. Alltså lägga distanser mellan nedre länkarmen och fjäderplattan.
Tänk på att distanser över spindelleden förändrar hjulets rörelser under fjädringsförloppet och ökar brytkrafterna i bultförbandet!!
Jag har höjt min en del och klarar mig alldeles utmärkt utan några distanser.
radical_plus skrev:Om du inte byter dämpare bak så händer samma sak. Du låser artikulationen då originaldämaparna är helt enkelt för korta.
Längre dämpare ger fördel av längre flex, men också ökat bryt i stagen. Jag har haft av bakre bärarm 2ggr enbart på grund av utmattning.
Sitter bakdämparna i hjulhuset eller under bilen på denna?

MVH/
Håkan :)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Ingen distans vid övre kulleden men har inte heller kapat något i det gummit just pga av det du nämner, bara skurit i undre gummina efter att ha hissat bilen stående med ett hjul på lyften för att se hur långt upp det är hälsosamt att det rör sig :D .
Har gjort en hjulinställning på jobbet efter höjningen också för att vara på den säkra sidan.
Som Niva nörden nämner ökar ju brytkrafterna med varje mm så man bör nog vara försiktig med hur mkt man moddar eller ialf ha koll på grejerna.
Ska åka så här under vintern och sen när dom större sommar hjulen ska på så ska jag grotta ner mig ordentligt i geometrin för hjulen. Tack för tipsen!

Niva nörden: Dämparna sitter i hjulhusen på denna, vet inte vilket år dom bytte placering?

Vill inte byta till andra dämpare heller men ev höjer jag upp orginalets placering ca 30mm för att kompensera. Tycker att orginal fjäder och dämpare gör jobbet på ett utmärkt sätt.
radical_plus
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2013 07:41

Re: Virres Niva -13

Inlägg av radical_plus »

Då är det annorlunda på niva m. Övre Länkarmen hamnar på ramen om man inte använder distanser

Har man höjt fjädertallriken måste man kompensera med en distans på övre länkarmen.
Lägger man distans under fjädern behöver man inte göra det. Kolla på ritningar på hjulupphängningen så förstår du vad jag menar.
Roman Chvedov, uppsala

Ваз 2121 нива '07
Ваз 2121 нива '12
Fiat 128 coupe '69, 3p '73, panorama '75
Fiat 124 CC sport coupe '73
Alfa Romeo 75 milano 2,5v6 trackday '87
Lancia a112 abarth '85
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Bakre stötfångaren med sina "grindar" börjar bli klar men vad för färg ska man lacka den med? Sprayburk alt pensel är alternativen då jag inte har en fungerande färgspruta.
Slät Hammarlack i sprayburk är smidigt att lägga och går bra att bättra samt rostskyddar men innehåller silicon vilket gör bättring med annan färg omöjlig, finns bättre/smidigare alternativ??
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Förutom frågan ovanför så behöver jag tips på var jag kan köpa sprintar likt den på bilden?
Behöver två st gjorda för rör i dim 34mm, självklart finns det utrymme för viss diff särkilt uppåt i storlek så klart då.
Bild
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Då så.... Lite hanns med idag trotts barn i verkstaden:)

Bild
Här är en av dom två grindarna som ska fungera som hållare för bensindunk.


Bild
Dunkhållaren är gjord av 15mm plattjärn med stomme av 15x15 profil, kedjelänken som ligger på ovankanten ska ha ett mindre spännband i sig och möter en liknande länk på baksidan för att trycka ner dunken.

Bild
Om någon har en orginalskruv för att hålla fast däcket i motorutrymmet över tar jag gärna över den, betalar så klart för den.
Behöver ha den till fästet för hjulet på den andra sidan, kommer krävas två för att hålla hjulet stabilt mot grinden tror jag.

Balken på övre bilderna är inte stöten, den är lite väl kraftig men i avsaknad av en svetsbänk funkar den bra som plan och magnetisk yta :D
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Förutom lite färg och modifierade av orginalets plast hörn så dom smiter åt lite tajtare mot karossen får nog bakre stöten anses som klar.
Bild
Ja de så klart att nr plåten ska flyttas ner också. Baklamporna ser ju ut att döljas men det var inte så farligt faktiskt, bilden ljuger lite där.
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Jens.H »

Härligt virre :D vet inte vad du planerar för långtur med lilla nivan,extra dricka och extra sula ;) lutar det åt en långsemester ner till Afrika mån tro :D men blir den inte väldigt låg där bak nu?Var själv ute och lekte med dom stora killarna i terrängen idag...och jag kan skryta med några nya märken på kofångaren bak,och då sitter den ändå 63cm ovan backen..och det enda som sticker ut längre än bakluckan är draget ;)
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Jovisst blir det afrika :D

Dunken vill jag ha med hur som och stöten var ett bra ställe, däcket var mer för att ha nått att hänga på den sidan typ ;) . Har gärna däcket under huven också men det såg ensamt ut på luckan med bara dunken.
Stöten sitter lika högt som orginalet.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

63cm förresten! Jag var tvungen att knalla ner i garaget för att kontrollmäta min.
Den sitter på exakt samma ställe som orginalet och sträcker sig bara 50cm över marken, hur fick du till 13cm till?
Min är höj 30mm och rullar på 215/65-16.
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Jens.H »

Virre skrev:63cm förresten! Jag var tvungen att knalla ner i garaget för att kontrollmäta min.
Den sitter på exakt samma ställe som orginalet och sträcker sig bara 50cm över marken, hur fick du till 13cm till?
Min är höj 30mm och rullar på 215/65-16.
Jasså det är kameran som luras än en gång :D tyckte att din såg väldigt låg ut bak bara.Kom på att min kofångare är ju mycket smalare än din för stunden...men det skall jag ju ändra på så fort jag hittar en lämplig balk ;) bilen är inte höjd vad jag kan se bak,men min rullar ju på 235/75-15 med en diameter på 74cm så det gör väl sitt till :D
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Det borde ju bli snudd på 29" på dina hjul, funkar det att flexa med utan att det tar i vid orginal höjd, vad är det för däck? Har du en bild?
Gjorde om högersidan nu och stoppade ner hjulet i motorutrymmet igen, tyckte bilen blev lite väl baktung och dessutom kom jag på några andra saker jag helst har utanför bilen efter ett lerbad så som spade och ryckstopp.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

La ner reservhjulet under huven istället idag och hängde på grejerna som jag faktiskt använder mest när jag har varit ute i terränglådan och dessutom har dom en tendens till att bli rejält skitiga så att förvara dom utanför är bara ett plus.
Bild
Ska få till några snygga avslut ute vid kanterna imorgon tänkte jag.

Beställde material till främre stöten idag också så vinschen kan få ett stabilt fäste.
Skriv svar