Virres Niva -13

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Virres Niva -13

Inlägg av rid54 »

Google är tydligen inte så bra på ryska med tekniskt innehåll, kan man ju säga. Efter att ha försökt "läsa" 3 översättningar får jag nog ändå intrycket att det handlar om någon form av lägesavkänning på bromspedalen. Så jag skulle nog börja där om jag hade den felkoden... Det är en "generisk" felkod, dvs den är inte märkesspecifik utan kan anses ha samma betydelse för alla bilar (den ska kunna läsas och tolkas av bilprovningen) och i deras lista, som finns här:
http://www.bilprovningen.se/download/18 ... lkoder.pdf
beskrivs det som att det har med bromskontakten att göra. Då ska inte Lada ha en egen betydelse av koden.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Virres Niva -13

Inlägg av ahlberg »

Håller med, och det låter nästan som om samma sensor/enhet läser av flera pedaler? Det verkar som om ECU i alla fall får motstridiga signaler från denna sensor, typ att pedalen är både uppe och nere samtidigt.

Sitter det nån klump på pedalstället? Eller är det "drive-by-wire"-givaren till gasen, månne?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Jag tackar för ert engagemang.
Idag la jag mig för att göra en felsökning, både broms och koppling har en givare. En mkt enkel kontakt på/av som vilken bromskontakt som helst.
Plockade bort båda och mätte upp dom och båda slöt samt öppnade kretsen, justerade in avståndet till pedalerna och nollade felkoden men tyvärr så gjorde det ingen skillnad :(
Efter några minuters körning och alltid vid gaspådrag så stryps gasen och vägrar att komma tillbaka förräns man tar ett omtag med gaspedalen. När felet uppstått några ggr så tänds motorlampan och bilen fungerar åter som normalt.

Ahlberg kanske är nått på spåren med drive by wire givaren för gasen, men finns det ingen felkod för den i såfall?

Snackade med Jan på Lada Skandinavien i går efter att jag mailat honom om problemet och förvarnat om ev garanti reperation. Verkar som om han vill ha upp bilen till Eskilstuna för felsökning och det lär inte hända, åker inte jkpg/E-tuna tur retur för detta.

Något som har förslag på lämplig felsökning? Har tyvärr inte tillgång till Bosch dator eller liknande så jag kan se gasgivarens utslag när felet uppstår.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Virres Niva -13

Inlägg av niva-2121 »

Du har PM. ;)
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Virres Niva -13

Inlägg av rid54 »

Hej.

Kola in denna länk: http://www.obd-codes.com/p0504
Det är visserligen engelsk text, men det kanske går att hantera. Skulle kanske vara värt att kolla säkringen till bromsljuset, så den inte glappar eller nåt och att bromsljust funkar som avsett... det tycks ha nåt med just dessa saker att göra.

Det finns gasspjällskoder (P0120 - 0124), men det går ju inte att läsa så fel.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Vazmannen »

Surt, finns ingen handlare närmare som kan kolla felet på garantin?

Hälsn Jan
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Virres Niva -13

Inlägg av rid54 »

Det var ju en underlig policy, eller åtminstone inte särskilt kundvänlig. De samarbetar väl med, eller ingår i "Mekonomen-sfären"? Hade inte denna typ av problem när jag köpte min 2012 och det vär några smärre kontroller/justeringar som behövde göras, men det är väl nytt folk nu...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Hmm efter lite funderande så undrar jag om jag inte stirrat mig helt blind på felkoden. Den tyder ju helt klart på att något med bromsljus/kontakt/samspel mellan pedalkontakterna är trasigt, men om det vore broms relaterat borde ju inte bilens motorlampa slå ut felet eller? Bromsarna är ju säkerhetsrelaterade i högsta grad och då borde ju bilen ha samma symptom hela tiden. Som det är nu så finns det ju bara problem när jag släckt felkoderna och kör bilen, efter ett tag tänd lampan och allt är normalt.

Om det i stället vore gaspedalslägesgivaren som spökar och ger felaktiga eller inga signaler till ECU så kan det kanske vara logiskt att felet bara finns så länge motorlampan är släckt, när lampan tänds så tar bilens system över och allt är som vanligt.
Fel eller rätt?

Är jävligt trött på att inte ha tid för att grotta ner mig i problemet och lösa det här.......
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Nu verkar det som jag fått ordning på min tidsbrist, ser ut att kunna byta jobb inom kort tid! Skönt, pengar är bra att ha men inte så att det går ut över min familj och fritid.
Motorlampan lyser fortfarande men nu har jag beställt grejer för att kunna felsöka.
Monterade lastöglor på takräcket igår och gjorde en underreds tvätt så imorgon ska det rostskyddas igen. Har fått några stenskott på bakskärmarna som jag ska ta tag i också.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Virres Niva -13

Inlägg av ahlberg »

Återuppståndelse! Välkommen tebax. .
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Tack, det värmer!
Har hunnit plocka ut inredning och rostskydda inne och i balkar samt under idag, känns skönt att ha det fixat innan vinter och det sketna saltet.
Jag verkligen HATAR rost.
Tyvär har det blivit stenskott och några skönhetsfläckar här o var, särkilt utsatt är plåten bakom bakhjulen, skulle behöva ta tag i dom innan rosten äter sig fast ordentligt.
Svårt att komma åt att slipa där också, men det är väl enda lösningen och sen på med grund samt tjockt med typ tröskelskydd.

Monterade en ny gaspedal också med tanke på att lösa problemet jag nämt innan med motorlampan, tyvärr var det inte felet.....
Nya försök imorgon.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Virres Niva -13

Inlägg av niva-2121 »

Virre skrev: Monterade en ny gaspedal också med tanke på att lösa problemet jag nämt innan med motorlampan, tyvärr var det inte felet.....
Nya försök imorgon.
På Defender går motorn ner i "nödläge" när potentiometern i gaspedalen upphör att fungera.
Bilen går då endast att "krypköra".
Byttes på min Td5 -04.
Forumsponsor
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Hade en wv caddy med exakt samma fel som på Nivan fast där sa felkoden att potentiometern i pedalen var trasig, efter byte av pedal blev den bra.
Tyvärr var alltså inte fallet så med Nivan, pedalen är bytt, bromsljus lamporna är ersatta med vanliga glödtråd. Säkringarna är rullade och kontrollerade samt bromsljuskontakten är kontrollerad och justerad.
Stön......
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Virres Niva -13

Inlägg av niva-2121 »

Har du inte garanti på bilen? :roll:
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Virres Niva -13

Inlägg av rid54 »

Längskott här på felsökningen:

Kan det vara nåt med kontakten på bromspedalen som är oväntat på nåt sätt; att den har typ tre anslutningar (varav en är jordning i fästet)? Jag har inte själv haft anledning att närstudera min kontakt så jag vet inte. Eller att den funkar när man mäter den losstagen, men att den konstrar när den är korrekt monterad? Fånigt nog kan jag inte hitta ett vettigt schema där kontakten är med. Om det inte sitter två kontakter på bromspedalen är ju enda sättet för ECU att veta nåt om bromspedalen att den känner av om det är ström till bromsljusen (eller att bromspedalkontakten är en tvålägeskontakt!). Om det är möjligt skulle man ju kunna haka på en voltmeter på tråden (eller är det fler?) på kontakten och se om det händer nåt med spänningen utan att pedalen används (som om det vore tex glapp i matningen eller nåt). Pedalen är inte "lös" på nåt sätt eller returfjädern dålig? Så att det kan bli kontakt i bromsljuskontakten pga att pedalen rör sig av sig själv?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar