Virres Niva -13

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
sulfido
Inlägg: 47
Blev medlem: 15 sep 2011 14:23
Ort: Kramfors

Re: Virres Niva -13

Inlägg av sulfido »

Jag åker med 235/75-15 på Ryska aluminiumfälgar. Kommer inte ihåg offset och bredd nu. Har kapat ur en aning ur framskärmens framkant men bakskärmen tar i länst ned i bakkant, måste karva ur lite där också.
Mekonomen har några skärmbreddare. Man måste söka i deras webbkatalog för att hitta dem.
Niv(e)a -87
Niva -04
Land Rover 109 -79
Traktorer båtar samt en hel hop mc (mest Italienska)
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Radical_plus: jorå jag fick PMen men det är något knas för jag får dubbla PM hela tiden, fick du mina?

Nivanörden: frågade Larsson just vad han fått dom ifrån, tack för tipset. Hur upplever du passformen och finish?
Antar att inte orginal skärmkant behöver finnas kvar utan att dom enbart skruvas i karossen.

Att sätta ut dom hjulen till försäljning lockar inte särkilt mkt, kommer ta tid att bli av med dom troligen och när det är dags att skaffa nya står jag fortfarande inför problemet vad det ska vara. Dom jag snackat med vet att 215/75-15 passar men inte på vilken fälg och vise versa..... :) .
Sen gillar jag utseendet på bilen nu och som någon så smart sa så gör det ju inget om man kapar i skärmen när det ändå är tänkt att jag ska behålla henne ett bra tag.

Jaja, jag fortsätter leta alternativ innan jag bestämmer helt hur det blir.
radical_plus
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2013 07:41

Re: Virres Niva -13

Inlägg av radical_plus »

Nää virre inget från dig

ang dina hjul så håller jag med de övriga. Är avsikten att köra offroad så kommer du få mer problem än nytta med de hjulen.
du kommer behöva modifiera bilen ordentligt om det ska funka bra.
Roman Chvedov, uppsala

Ваз 2121 нива '07
Ваз 2121 нива '12
Fiat 128 coupe '69, 3p '73, panorama '75
Fiat 124 CC sport coupe '73
Alfa Romeo 75 milano 2,5v6 trackday '87
Lancia a112 abarth '85
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Beställde breddare från ala-plast.com nyss, dessa blev det:
Bild

Hade dom eller samma som Larsson och Nivanörden kör med att välja på och hoppas jag valde rätt. Finns lite för o nackdelar med båda men tiden får utvisa om valet var riktigt.
Deras verkar vara gjorda för Nivan enbart medan dom jag beställde verkar vara för Nivan samt universal, jaja vi får se. Inte värre än att det går att returnera annars.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Ang breddarna hade jag fel....... Skit också men gör om gör rätt, dom jag beställde hade inte tillräckligt stor diameter. Dom passar säkert utmärkt för bara något större däck än orginal men tyvärr inte till min. Till salu för 1400kr om någon vill ha annars skickar jag tillbaka på onsdag.
Nya breddare som tydligen garanterat ska passa är på väg men ligger 2-3veckor bort så det får vänta lite.
Eftersom jag nu satt av lite tid i garaget för att kapa plåten under helgen men det fattades breddare knåpade jag ihop en ny stöt bak, materialet fanns och svetsen var framme så varför inte liksom :D
Bild

Sen tröttnade jag på att ribborna på takräcket var så långt isär, durkalu hade varit mer expeditions lookalike men eftersom det inte fanns fick jag nöja mig med 4mm galler. Blev riktigt bra, då kan jag fästa krokarna i nått samt att vikten hålls låg på taket. Dessutom tillåter det att man tvättar taket då o då ;)
Bild
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Har mest kört sista tiden o skruvar mindre, väntar fortfarande på rätt breddare.
Skaffade en komradio och har monterat den, kul att kunna snacka med dom jag brukar åka med:-).
Bild

Var ute i helgen och byggde linbana, där blev det en tio grus/skogs mil. Hur kul som helst!
Bild
Bild
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Nu börjar det hända grejer här igen:-).
Fick breddarna i fredags och sov på saken en extra natt för att vara säker på att det är så här jag vill ha bilen, vaknade övertygad och satte igång ikväll med sågen.

Breddarna lämnar en del övrigt att önska, passformen är rätt rysk så att säga och rätt mkt arbete krävdes innan jag blev nöjd med hur dom smiter åt runt karossen. Kvalitén verkar dock prima med grov glasfiber och en gjutning som är helt okej utan en massa porer och annat.
Framskärmarna är ju rätt straight on, enkelplåt och rätt grov plåt att jobba med.
Skar ut några flikar som jag ska använda för att fösta min innerskärm i, tänkte mig en gummiduk.
Bild
Använder en luftdriven sticksåg med fint blad som gav ett mkt rent snitt.
Bockade in kanten 6-7mm för ett snyggare avslut och måttade in breddarna.
Breddarna i sin tur fäster jag med gummi expandrar eftersom jag hatar att sätta en plåtskruv rakt in i karossen, det är som att be om rost. Expandrarna är samma sort som används till kåpglas för mc. Vibrations tåligt och med en snygg Alu skruv, sånt ger stilpoäng i skogen:-).
Bild
Resultatet blev bra och hjulet tillåts flexa utan risk att gå i någon kant, självklart ska breddarna lackas om någon trodde något annat.
En matt svart färg med en gnutta textur i ska det bli.
Bild

Bak är en helt annan sak och kräver mer tanke, dubbelplåt och mer grejer i vägen.
Jag la snittet 15mm nedanför övre vecket och innerskärmen snittade jag upp 7-8cm för att sen pressa ut det mot den nya kanten och svetsa.
Bild

Bild

Hann inte mer tyvärr inatt men ska se om jag kan göra andra sidan i morgon, kommer förmodligen krävas en veckas arbete då jag bara har några timmar på kvällen på mig att jobba, skönt ialf att vara igång.
Testade att flexa upp bakhjulet men taket i garaget tillåter inte att jag lyfter särkilt högt tyvärr.
Bild
maggan
Inlägg: 517
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Virres Niva -13

Inlägg av maggan »

Ser veldigt bra ut, føljer med spænning det skal bli kul att se ferdigt resultat :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Tack, jag hoppas få lite garagetid ikväll och kanske ha breddarna klara för lack i morgon.
Tar betydligt längre tid än man tror, är kanske lite överdrivet petig men sen har man ju liksom bara en chans så det gäller att den blir rätt.
Ett borrat hål i karossen sitter ju där vare sig man vill eller inte sen..... :shock:
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Nu anser jag passformen vara tillräckligt bra på breddarna och har demonterat dom igen för lack.
Fick modda ytterligare i kanterna för det tog i i alla fall när hjulen flexade Max. Satte upp vänster fram och höger bakhjul på några fälgar så bilen stod o tippade för att se var problemet låg.
Fick plocka fram sågen igen o göra processen kort:-).
Bild

Resultatet blev ett enl mig snyggare och mer praktiskt avslut mot däcket.
Bild

Ska se om jag hinner kapa till och helsvetsa innerskärmarna bak i kväll, sen måste jag göra något åt den gigantiska luckan i bakkant på framskärmarna, där lär det ju samlas tonvis med skit annars. Förslag någon??
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Larsson »

Visst vet du att du håller kameran fel..... ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Nejrå, garaget mitt är vinklat lite bara :D
Mer allvarligt så vet jag inte varför bilderna vänder sig, i bildprogrammet är dom rätt??
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Pinsamt dåligt med garagetid nu, krävs en omprioritering snart för suget att åka niva är stort.
Dessutom verkar första träffen vara i slutet av månaden och tanken var att få ett antal skogs mil innan för att ev svagheter skulle visa sig.
Gjorde ett försök idag med att svetsa ihop skärmarna bak men jisses vad det brann illa i plåten :shock: .
Efter några punkter var jag nära att ringa brandkåren, tur jag hade dragit in vattenslangen innan av ren vana för utan den så hade det troligen gått illa. Garaget mitt ligger i källaren under huset så ev bränder undviker jag helst :D .
Får köra ut bilen på planen imorgon och sätta frugan på eldvakt inne i bilen medan jag ligger i hjulhusen.

Det är nära nu ialf.........
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Bakskärmarna äntligen klara.
Fint väser idag så jag rullade ut henne o svetsade det sista.

Bild

Bilden tagen innifrån hjulhuset, har vikt in skärmkanterna för ett snyggt avslut och ska lägga i kilar av plåtremsor i dom snitten jag gjort för att höja innerskärmen några cm.

Bild

Var nöjd med färgen, helmatt för att likna plast så mycket som möjligt:-).
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Virres Niva -13

Inlägg av Virre »

Bild

Färdig :D
Skriv svar