Sockerbiten!

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Jo då,jag har sett hur dom brukar göra :) även att det finns både ställbara och förstärkta att köpa...får man besikta bilen med helt hemgjorda stag eller får man bara förstärka dom befintliga?
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Nivanörden »

Hehe, jag offroadade i flera år med min utan förstärkt Panhard-stag utan problem. Sen förstärkte jag med vinkeljärn och på första körningen träffar jag på småländskt urberg och kröker staget precis som du gjort! :lol:

Gör dem snyggt och berätta inte så är det inga problem o besikta!
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Nivanörden skrev:Hehe, jag offroadade i flera år med min utan förstärkt Panhard-stag utan problem. Sen förstärkte jag med vinkeljärn och på första körningen träffar jag på småländskt urberg och kröker staget precis som du gjort! :lol:

Gör dem snyggt och berätta inte så är det inga problem o besikta!
Det är så enkelt alltså ;)
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Virre »

Innan jag fastnade i 4x4 träsket byggde jag på en banpreppad Opel Manta, på den gjorde jag varenda stag i bilen själv. Ville ha dom justerbara och besiktigade bilen i flera år utan problem.
Håller med Nivanörden, gör dom snyggt och hållbart så klart så tror jag ingen kommer gnälla.
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Några bilder till från dagens körning...vill verkligen ha andra däck som driver lite mera i sand än dessa agi 235/75-15...blir som att åka med blanka däck i sanden,men i skogen fungerar dom fint ;)
Bild
Bild
Bild
Bild
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Körde sönder den lilla svarta hastighetsgivaren i skogen igår,den med den lilla 3-poliga kontakten...slet sönder kablarna totalt,fast jag klarade vajern och ingenting hände med hastighetsmätaren inne i bilen :) så vad gör den lilla svarta lådan med kablarna egentligen???den finns ju inte ens på alla fördelningslådor :roll:
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Den ger väl en signal till insprutningssystemet kan jag tänka mig...

Hastighetsmätaren är ju fortfarande vajerstyrd...

Har en sådan givare liggandes iaf...

Skaffade en låda från en 96 ans 2104 och på dessa sitter ju en givare, behövs dock inte på en basic 2103...

Hälsn Jan
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Sockerbiten!

Inlägg av ahlberg »

Den talar om för ECU att bilen rullar och att i tex en nerförsbacke, eller vid motorbroms kan ECU stänga insprutet helt, för att spara soppa. Om VSS är trasig brukar man få CE-lampa i långa nerförsbackar. Den brukar sedan slockna när man gasar på igen.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

ahlberg skrev:Den talar om för ECU att bilen rullar och att i tex en nerförsbacke, eller vid motorbroms kan ECU stänga insprutet helt, för att spara soppa. Om VSS är trasig brukar man få CE-lampa i långa nerförsbackar. Den brukar sedan slockna när man gasar på igen.
Okej,ett litet miljötänk med andra ord :) då skall jag beställa mig en ny!Såg att dom inte var så dyra...men varför får man ingen kabel med för...min ligger ju ute i skogen någonstans,och ganska trasig skulle jag tro ;)
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Dök upp lite mera bra att ha saker åxå ;)
Bild
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Virre »

Trevligt :D
Vart beställde du hoodoo satsen ifrån?
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Virre skrev:Trevligt :D
Vart beställde du hoodoo satsen ifrån?
Ökade takten på jobbet och fick lite tid över på eftermiddagen ;)
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Idag blev det lite garage tid igen :)
Bild
Har aldrig varit med om att skruvar kunde sitta så ända in i hela...och fingänga dessutom,trodde nästan att dom var fastsvetsade :shock:
Bild
Efter en stunds bändande och brytande så började saker och ting lossna...så här var ju planen från början..
Bild
Såg att på höjnings kittet som dom säljer så hade dom bara svetsat dit små distanser på fjädertallriken och tänkte att det var ju ännu smidigare...fram med 30mm rundstång och in med den i svarven ;)
Bild
Bild
En liten mätning innan höjningen...underkant kofångare fram...
Bild
Och en ny mätning några timmar senare :mrgreen:
Bild
Bild
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Vad är det troligaste felet om bilen svarar dåligt när man ligger på jämn gas och åker,sen när man trycker på lite så dör den först och sen sticker den iväg som vanligt igen?köpte en ny spjällägesgivare då jag har för mig att den delvis styr tomgångsmotorn,men ingen skillnad...finns ju liksom inga munstycken att rengöra eller accpump att kolla :roll: tacksam för svar...inget roligt beteende vare sig på vägen eller i skogen.
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Sockerbiten!

Inlägg av wadsbo »

Hade lite liknande symptom på min, svara inte riktigt på gasen om man tryckte till. Botemedlet var byte av bränslefilter.
/Wadsbo
Niva-15
Skriv svar