Sockerbiten!

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Nivanörden »

Kofångaren är stilig!

Jag fick dit servo i somras och det är mycket trevligt att köra med! Men glöm inte att ha tummarna utanför rattkransen när du kör offroad! Det gäller även om man har servo, hehe... ;)

MVH/
Håkan :)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Inköpet från i somras.
Bild
Bild
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Nivanörden skrev:Kofångaren är stilig!

Jag fick dit servo i somras och det är mycket trevligt att köra med! Men glöm inte att ha tummarna utanför rattkransen när du kör offroad! Det gäller även om man har servo, hehe... ;)

MVH/
Håkan :)
Skulle det inte fungera med en styrbroms av något slag då?Råkade komma in lite snett när jag skulle "forcera" ett kullblåst träd och gissa om jag blev förvånad ;) Ont gjorde det :evil:
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Här sitter det en dum liten kvist samlare som jag stör mig väldigt mycket på...är det rostfria unionkopplingar som gäller eller??
Bild
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Nivanörden »

Jens.H skrev: Skulle det inte fungera med en styrbroms av något slag då?Råkade komma in lite snett när jag skulle "forcera" ett kullblåst träd och gissa om jag blev förvånad ;) Ont gjorde det :evil:
Menar du styrdämpare? Styrbroms är att låsa ett hjul/ena sidan som man gör på traktorer för att få en mindre svängradie. En styrdämpares funktion är främst att hindra s.k death wobbel. Jag förstår om jag låter dryg, men jag tror det är bättre att lära sig lite terrängkörningsteknik istället. Tummarna utanför rattkransen är mycket viktigt att tänka på (vilket du märkt... :mrgreen: ). Börjar man istället att labba och sätta dit starkare grejer är risken stor att man vrider sönder stag, infästningar etc. Att kunna "känna" på marken via ratten tycker jag dessutom är ganska trevligt. :)

Mycket stilig fräs! Avis på den! ;)

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Självklart menade jag styrdämpare :D Har sett det så många ggr på andra jeepar och även små samuraier så det var därför som jag undrade bara ;) Trodde att dessa var till för att dämpa tillfälliga slag och kast med hjulen. Så jag får alltså bita i det sura äpplet några ggr till innan jag lärt mig hur man skall köra ;)
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Nivanörden »

Japp, men de har också en annan typ av framvagn! :)

Hehe, hockeyhandskar på bara! :mrgreen: Det ÄR läskigt som fan när man missar en stubbe eller sten och det bara smäller till så går ratten från fullt utslag åt ena hållet till det andra.

MVH/
Håkan :)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Virre »

Jens.H skrev:
Virre skrev:Den där kofångaren blev jag sugen på, vilka mått är det på profilen?
Hur löste du infästningen till "rören" från karossen eller svetsade du den bara rakt på? Använde du orginal rören från karossen?
Många frågor nu men hoppas du orkar svara....
Måtten är 100x50x5mm och var det enda jag hittade just då...99% av det jag svetsar är ju rostfritt syrafast,och det vill jag ju inte ha.Vet inte om det är originalrören eller ej,men jag mätte ut hålen och borrade med en hålsåg och sen trädde jag bara över kofångaren :) när jag är nöjd med hur långt ut den skall sticka från bilen,så kommer jag att svetsa den både framifrån och bakifrån och då borde det bli väldigt stabilt.Ville helst klämma dit en vinsch åxå,men dom är ju så himla tunga och sen bygger det ju ännu mera framåt då.En annan viktig del som jag skulle vilja ha är en servo eller styrbroms...sista turen över kalhygget resulterade i två limmade tumnaglar :evil:
Tack ska du ha. Funderar att bygga min bakre stötfångare på samma sätt men jag har dragkrok vilket gör att "rören" den sitter på är en del av dragbalken och vad jag vet brukar inte besiktningen vara så förtjusta i att man svetsar eller moddar den :? .
Om du hade andra dimensioner på profilen hade du valt något annat då eller tycker du att den harmonierar bra med bilen i övrigt?
Tror du att den pallar att montera vinschen i eller krävs det grövre grejer?
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Tänkte först att jag skulle använda ett 120x50 fyrkantsrör,men tycker detta blev lagomt faktiskt :) Och jag är helt säker på att denna fångaren kommer att vara stark nog att montera en vinsch på!Vad det gäller bakre kofångaren så sitter min med bara 4 skruvar så det är lätt att sätta tillbaka min besiktningsfångare när det är dags för "prövning" :mrgreen: Får man inte plocka av och på drag hur man vill idag för den delen,eller har jag missuppfattat det hela?skall fixa en bild på hur min ser ut,och den klagade dom då inte på ;)
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Virre »

Ja gärna en bild tack.

Är bilen reggad med krok så ska det finnas en krok och visse versa tyvärr.

Jag tog med en balk på 120x80x6 idag från jobbet, mest för att den låg och skräpade men jisses den är ju så tung så Nivan behöver vinschas jämt med den på :D . Sen ser den troligen rätt överdimensionerad ut väl på plats.
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Så här enkel ser kofångaren ut....
Bild
Godkänt och bra tydligen :mrgreen:
Bild
Och en liten bild på infästningen...hoppas det syns :)
Bild
Lite dåliga bilder pga mobilen,men det får duga :)
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Virre »

Ja ha du, det var ju en enkel historia :D .
Min ser krok ser annorlunda ut, mina stag som sitter i karossen går rakt genom dragbalken och sticker ut 8cm på andra sidan. Där finns en platta som sen kofångaren är fäst i.
Men du har alltså inte någon kofångare utan använder dragbalken som det.
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Alldeles riktigt...bara för besiktningen :mrgreen:
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Idag blev det en tre timmar lång skogs och sandtags tur med Nivan :D
Gick riktigt bra över stock och sten,ända fram tills en stubbe var i vägen och såg till att staget till lastkänningsventilen gick av och att bakvagnen flyttade sig lite ur "läge"om man säger så :mrgreen:
Bild
Bild
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Virre »

Hoppsan då :D .
Såg på baxters sida att detta tydligen var vanligt förekommande och att det rekommenderas att svetsa ett vinkeljärn på röret som förstärkning.
Det där visste du säkert men kanske någon annan som är lika ny på Niva som jag fick ett tips.....
Skriv svar