Sockerbiten!

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Bränslefiltret är bytt för mindre än ett halvår sen,kan det ha blivit så igensatt på så kort tid?Tändstift och nytt luftfilter byttes i samma veva...skulle vara kul att veta då jag tänkt beställa lite mera saker idag.
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Sockerbiten!

Inlägg av ahlberg »

Båda mina tvekar när man går från tomgång.. Misstänker att det är by design, på en tbi. Mpi har bättre respons. Min lösning är att ha lite grundas.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Sockerbiten!

Inlägg av rid54 »

Hej.

På det berömda nätet har jag hittat lite text om TPS, "Throttle Position Sensor". Signalen från den ska enligt uppgift användas bland annat för att "feta till" blandningen när man accelererar. Tanken verkar vara att ECU uppfattar en snabb öppningsrörelse (tolkning av signalen) och ska då ge lite extra bränsle, som en elektronisk accelerationspump. Om detta inte funkar, så skulle det ju kunna vara problem med givaren eller kablaget (eller med ECU...), ELLER att insprutaren är lite seg eller att bränsletrycket är lite lågt. En del av dessa skulle ju ge problem vid fullgas också. Man skulle möjligen kunna tänka sig att insprutarens "sprutbild" inte är idealisk (pga smuts, slitage etc), dvs det blir inte rätt finfördelning av bränslet, vilket nog kan ge dessa tveksamhetssymptom.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Ja den första tps givaren jag beställde var billig och släppte i limningen efter ett tag och allt ramlade ur...helt omöjlig att få ihop igen.Får beställa en lite dyrare och se om den är bättre...trodde att det skulle sitta en potentiometer där inne, men det var världens billigaste lösning med ett band och släpkontakt istället :( var även inne på att kablarna till bränslepumpen var på tok för klena då man hör hur pumpen varierar i hastighet vid olika varvtal...kan väl vara generatorn då åxå.
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Sockerbiten!

Inlägg av rid54 »

Pumphastigheten kan förstås påverka, men trycket i spridarhuset beror på tryckregulatorn i första hand. Pumpens kapacitet är långt över motorns behov (det "oanvända" bränslet går ju tillbaks till tanken). Är man riktigt petig kan man kanske kolla att bränsletrycket är OK (efter regulatorn) och då även att trycket varierar med insugsvakuum (även TBI har väl en vakuumstyrd regulator?).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Att det är överkapacitet på pumpen vet jag...har byggt några catchtankar förr ;) får väl kanske börja med att beställa en bättre tps givare och sen rengöra så mycket jag kan...kanske dags för en ny spridare åxå, om dom inte är allt för dyra.
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Vad hade du för utväxling i bakaxeln?

Har några 4,4 liggandes...

Hälsn Jan
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Nu skall -95:an äntligen bli 4-växlad :mrgreen: passade även på att byta lite olja när man ändå är i farten ;) Bild
Bild
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Körde väl sönder både panhard staget"igen" och nedre vänstra bärarmen bak förra helgen...och klumpen fick sig några rediga smällar den åxå,men inget läck.Var så ärlig så jag åkte och frågade två killar som satt och avverkade lite skog om jag fick provköra lite i deras spår och det gick bra....men inte för mig...satte mig diagonalt över deras spår och en sten riktade min nedre bärarm rejält...fick även en liten gratisbula av en gran på c-stolpen :evil:Tror att jag överskattar lilla Nivans terrängegenskaper ibland :roll: Fick ivf hjälp av dom snälla grabbarna att ta mig därifrån vilket uppskattades...
Och idag kom ett paket från tyskland...vet inte varför jag beställde en matta...har ingen i nu och vet inte vad den gör för nytta egentligen...bara i vägen om man vill svetsa något :D och vita blinkers är ju så "rätt"om man är arton och nykär ;) Men det andra kan jag ju ha användning för :mrgreen:
Bild
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Nya stolar har tagit plats i vagnen....blev en klar förbättring!
Bild
Sen tog jag och gumman en sväng ner till Eskilstuna idag,och då blev det ett takräcke för mig åxå...ligger löst än så länge i väntan på 6 små LED lampor som skall på plats..kan bli ganska bra.
Bild
Bild
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Sockerbiten!

Inlägg av ahlberg »

Expeditions-look.. me like!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Nu har jag fixat lite lyse åxå ;)
Bild
Fyra fram och två bak och två till på varje sida....ligger över fem separata tändningar:vänster sida,bak,höger sida...sen två yttersta fram åt sidorna på en knapp och dom två i mitten på en annan knapp.
Bild
Bild
Bild
Bild
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Vazmannen »

Fräscht och proffsigt...

Och allt i upplysningens tjänst:-)

Ha det!

Hälsn Jan
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Virre »

Snyggt!
Antennen jag ser är det en 27hz? Vilken fot är det och är den som det ser ut att vara fällbar?
Får du okej mottagning trott minimalt jordplan?
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Sockerbiten!

Inlägg av Jens.H »

Lite högre frekvens är det ;) ja jo den är fällbar...en enkel billig antenn från strands...vet att bästa placeringen är mitt på taket eller motorhuven,men det skall nog inte vara några problem på så korta avstånd ;)
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Skriv svar