Blyoxids jaktbil

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
blyoxid
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 okt 2013 16:58

Blyoxids jaktbil

Inlägg av blyoxid »

Hej. Blev för ett par dar sen lycklig ägare av en blå Niva. Det blir också min jaktomobil. Enda felet i mina ögon är färgen som när jag får råd ska bli militärgrön eller nått sånt.
Kom bara på ett jakttips, eller tips till andra också för den delen. Jag köpte en stor murarbalja på cheapy som passar perfekt i skuffen. I den har jag en något mindre balja från biltema istoppad som innehåller allt man kan tänkas behöva ha med. Ska man ta med nått kladdigt ( vilt etc ) så slänger man den mindre av baljorna i baksätet och den större har väldigt rundade hörn och är lättdiskad i badkaret.
Så ja. Det blev mitt första inlägg... :D
Senast redigerad av ahlberg den 13 okt 2013 20:23, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Var inte blyg, klart du skall starta en egen tråd!
blyoxid
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 okt 2013 16:58

Re: Blyoxids jaktbil

Inlägg av blyoxid »

Ja det kan ju vara en idé att ha denna som egen tråd. Det lilla enkla tipset kan ju gälla alla som använder bilen till egentligen vad som helst. Hade lådorna i vår familjebil innan och blev så glad att dessa passade så väldigt bra i min nya lilla leksak. :D
En jobbarkompis blev riktigt avundsjuk i alla fall. Men lite tur så kanske vi hittar en Niva till honom också så det blir en till medlem på detta forum. :) En annan jobbarkompis som kommer från en före detta sovjetrepublik har haft två innan och han fick lite nostalgikänslor och sprang ut och tittade på bilen. Ha ha ha. Han skulle försöka fixa en gammal stålhjälm från röda armén som jag skulle ha liggandes i bilen. Det tyckte jag var en fantastiskt god tanke.
Ska genast öppna ett konto och börja spara till omlackering i nån råare matt färg. Får höra runt om priser bland dom som kan lacka.
Granath
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 aug 2013 11:04
Ort: Kiruna, Piteå

Re: Blyoxids jaktbil

Inlägg av Granath »

Ladda upp lite bilder så man får se skönheten!:) vad är det för årsmodell?
Lycka till!

/ Danne
When you make repayments, I buy Accessories, or beer.
blyoxid
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 okt 2013 16:58

Re: Blyoxids jaktbil

Inlägg av blyoxid »

Det är ingen märkvärdig bil. En blå 07:a bara. Fast den har stort takräcke, dragkrok och en liten frontbåge med ett par extralampor. Tycker det är synd att dom slutat med startvev då det var en ganska rolig pryl. Hade jag haft tillgång till garage skulle jag nog modifiera, men nu ska jag bara börja spara till ny färg. Tycker dom gör sig bra med militärgrön lack. Den mattsvarta jag såg här på forumet var också rätt tuff. Barn och hus tar all tid i övrigt.
Faktiskt är det roligt att ha den här bilen och praktisk är den också. Bara att kunna parkera enkelt när man plockar svamp är ju en fördel. Blev lite enkel terrängpremiär i dag. Imponerande faktiskt, fast lågväxeln trodde jag skulle vara lite lägre växlad. Men till mina ändamål kommer den att duga utan problem. Ska ju inte tävla utan bara forcera enklare terräng.
Ska erkänna att jag inte har en aning om hur man lägger in bilder och så är jag rätt kass på datorer.
Men lillpojken vaknade i mig när vägen tog slut. Det var skitkul! :D
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Blyoxids jaktbil

Inlägg av ahlberg »

/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
blyoxid
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 okt 2013 16:58

Re: Blyoxids jaktbil

Inlägg av blyoxid »

Nu blev det två sånna på min lilla frontbåge i julklapp till Nivan. :D
Svarta så klart då den så småningom ska bli militärgrön.
Vilket j-la ljus!

http://www.humanhabit.se/se/arbetsbelys ... 9-60v.html
blyoxid
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 okt 2013 16:58

Re: Blyoxids jaktbil

Inlägg av blyoxid »

Fick en sovjetisk stålhjälm med stjärna och allt av jobbarkompisen att ha när jag rattar Nivan. Utmärkt tröst då den inte lär bli omlackad i militärgrönt närmsta året. :D
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Blyoxids jaktbil

Inlägg av Virre »

Lite beroende på dina krav så klart men att rolla bilen kan vara ett alternativ. Då menar jag inte att bara klabba färg överallt utan självklart demontera lister osv och maska fönsterlister.
Jag rollade en för några år sedan utan större krav på resultat men blev mkt positivt överraskad.
Såg riktigt bra ut och ett otränat öga skulle lätt förväxla det med en proffslackering som jag också har gjort på andra bilar jag byggt.

Kan rekommendera Bengans topplack i semimatt svart och en fin korthårig roller, fukta garage golvet så binder det damm eller som nödlösning om det inte finns något garage så passar du på en vindstilla dag. Då står du på en dagg fuktig gräsmatta och gör jobbet.
Jag är rätt petig med mina vagnar men resultatet blir överförväntan.

Lycka till!
blyoxid
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 okt 2013 16:58

Re: Blyoxids jaktbil

Inlägg av blyoxid »

Trevligt och intressant.
Men huset ska få sitt och när tiden kommer till mina leksaker så ska det övervägas. :D
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Blyoxids jaktbil

Inlägg av niva-2121 »

Jag har målat några bilar med planstrykare för 20 - 30 år sedan.
Enklast att lägga på färgen med roller och sedan släta ut med planstrykaren.
Billigast, för mig, blev att uppsöka färgbutikerna och köpa beställd men outhämtad billack.
Man får i regel färgen för en spottstyver, annars får ju firman betala destruktionsavgift för att avhända sig färgen.
Blanda i en hink och rör om. Marmorerat(icke omrört) väcker många glada kommentarer.
"Lackar" man utomhus så gäller det att passa på innan insekterna vaknat på morgonen.
Bilen bör har stått i garage över natten så att den inte är för kall.
Ractac-duk rekommenderas för att ta hand om dammet innan färgpåläggningen.
;)
Forumsponsor
blyoxid
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 okt 2013 16:58

Re: Blyoxids jaktbil

Inlägg av blyoxid »

Monterat liten ledramp på taket nu. Men bilen är fortfarande blå tråkigt nog.
Halvlyset höger fram gav upp idag. Hur byter man lampa?

http://forumbilder.se/EA3LQ/nivalampa

Bild
Senast redigerad av blyoxid den 15 jan 2015 16:12, redigerad totalt 1 gånger.
Roggan
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2011 15:29
Ort: Rödeby

Re: Blyoxids jaktbil

Inlägg av Roggan »

Kolla på min. Så här skulle din kompis gilla det :D
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f ... 094#p23671

Lampan byts framifrån. Ta bort grillen, för att komma åt skruvarna, sen får du helt enkelt montera bort armaturen.
Den som inte är ett föredöme får istället vara ett varnande exempel
------------------------------------------------------------------------------------
Niva -97
Porsche 951 -86
blyoxid
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 okt 2013 16:58

Re: Blyoxids jaktbil

Inlägg av blyoxid »

Fy F_N! Ska det behövas in i ett garage för att byta lampa? :cry:
Loranga
Inlägg: 115
Blev medlem: 26 sep 2014 06:10
Ort: Katrineholm

Re: Blyoxids jaktbil

Inlägg av Loranga »

Grillen är bara att snäppa loss o sen sitter lyktan med någon stjärnskruv om jag inte minns fel...
Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle.

Niva -05 Kaj såld 2008
Niva -04 Niva-Loranga Under construction
blyoxid
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 okt 2013 16:58

Re: Blyoxids jaktbil

Inlägg av blyoxid »

Bild
Skriv svar