Gratisnivan

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
da_snake
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 sep 2013 12:16
Ort: Nora

Re: Gratisnivan

Inlägg av da_snake »

Latat mig lite nån dag, fick bli ändring på det idag.
Svetsade ihop bakänden, byggde nya "baljor", vek in bakre kanten och svetsade ihop den med balken innanför, blev helt ok.

Bild

Ska sätta dit en tvärbalk med en kedja så man har nått rejält att dra i sen.

Fortsatte med hjulhuset, kapade upp, vek in innerskärmen och svetsade ihop, bättre plats för hjulet nu. :)

Bild

Fortsätter med andra sidan imorgon.
/Fredrik

Niva -96 1,7
da_snake
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 sep 2013 12:16
Ort: Nora

Re: Gratisnivan

Inlägg av da_snake »

Fortsätter monologen.... :)

Fick ihop andra sidans hjulhus idag även den käre ryssen motarbetade mig ordentligt.
Den högg tag i kapskivan så jag kapade mig i tummen, kastade en svetsloppa ner i kallingarna och var allmänt motsträvig.. :evil:

Fick ihop det till slut även om det sista fick svetsas i mörker.

Bild
/Fredrik

Niva -96 1,7
Johza
Inlägg: 46
Blev medlem: 29 okt 2012 00:23
Ort: Tumleberg

Re: Gratisnivan

Inlägg av Johza »

Imponeras av ditt tempo.. :o

Själv har jag inte fått tummen ur ännu.
Går mest och tittar på Nivan då och då

Har dock köpt en trasig Niva till för att plocka grejor av.

Den går jag också och tittar på då och då......... :oops:
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Gratisnivan

Inlägg av Nivanörden »

Ser bra ut! :D

Gött EPA-stup med feta hjul bak och små fram! 8-)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Sjobbe
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 jun 2013 23:16
Ort: Umeå

Re: Gratisnivan

Inlägg av Sjobbe »

som tidigare talare så är jag impad av ditt tempo. visst lägger jag ned flera timmar i veckan också men det märks däremot inte.
Måste säga att din börjar se riktigt fet ut! :)
da_snake
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 sep 2013 12:16
Ort: Nora

Re: Gratisnivan

Inlägg av da_snake »

Tack för komentarerna, själv tycker jag att det går fruktansvärt långsamt men jag kanske är van vid ett lite högre byggtempo från motorsportvärlden.
Byggde ett elsystem till en rallybil igår och hade lite feber/allmänt smårisig så jag struntade i lilla nivan, ska bli ändring på det ikväll tänkte jag.

Hur pass lätt är det att man lägger pärlan på taket när man leker sen? Är bur, sittastillstolar och vettiga bälten nått man bör prioritera innan man ger sig ut?

Finns det några träffar eller liknande i mellansverige framåt hösten? Är det några särskillda regler som brukar gälla under träffar? Hade inga som helst planer att besöka bilprovningen med min bil tex..
/Fredrik

Niva -96 1,7
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Gratisnivan

Inlägg av Larsson »

Nivan tål rätt bra lutning när man kör i terrängen.....

http://www.youtube.com/watch?v=PhZO3pzX_XY

Har för mig att det är 40grader i sidled.

Det som kan överraska en och göra att man hamnar på taket är om man kör snabbt på grusväg som är som en"tvättbräda".....då kan man plötsligt hamna på tvären har jag märkt (fjärdingen bak verkar inte hänga med på sånt underlag).
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
da_snake
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 sep 2013 12:16
Ort: Nora

Re: Gratisnivan

Inlägg av da_snake »

Framskärmarna fixade för lite mer frigång, det tog i lite iaf när jag svängde men det ska dit en liten höjning som borde lösa problemet, annars får jag väll kapa lite till.

Håller vädret i sig blir det nog lite ny färg på den till helgen.

Bild

Nån som har förslag på kul dekaler till pärlan?
/Fredrik

Niva -96 1,7
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Gratisnivan

Inlägg av ahlberg »

Bur behöver du inte. Bälten kan vara vettigt. Se till att du inte har lösa grejor i bilen.

risken att du välter är liten, men pass upp om du hamnar diagonalt, eller på skrå i branta backar

Se 4x4sweden.se för träffinfo. De flesta träffar ställer formella krav på skattat, försäkrat och besiktigat - men hur noga det kollas varierar.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
da_snake
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 sep 2013 12:16
Ort: Nora

Re: Gratisnivan

Inlägg av da_snake »

Idag kom det på lite färg på pärlan, hade tänkt spruta den men kidsen ville absolut vara med och måla så vi tog varsin roller och gick lös.
Färgen är en mattsvart cammofärg som används i vissa cammomålningar på jobbet (bofors), den flyter ut helt sanslöst bra så resultatet blev ganska bra ändå, det är ju trots allt en bil som ska tuktas i skogen, bulor och repor är ju ganska givet.

Bild

Nästa sak att göra är att smida ihop ett par kofångare eller liknande så det finns nått rejält att fästa en winsch och ett par stadiga öglor i.

Ett knippe extraljus kommer väll att ramla dit också misstänker jag.
Vad tror de allvetande om en ljusbox på huven från en rallybil? bra eller anus i skogen? det ligger ett par såna och skräpar här...
/Fredrik

Niva -96 1,7
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

Re: Gratisnivan

Inlägg av urban »

jävlar va ball den blir :D
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
da_snake
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 sep 2013 12:16
Ort: Nora

Re: Gratisnivan

Inlägg av da_snake »

Tackar, den börjar bli lite tuff.

Motorklubben jag är medlem i arrangerade rally igår så det har blivit lite för dåligt med tid ett par dagar men idag hann jag med lite småpill iaf.
Har stört mig på den kopiöst fula & söndersågade mittkonsollen ett tag så den åkte ut idag ihop med div mer eller mindre odugliga eldragningar som nån tidigare ägare presterat.
Tänkte knäcka till en plåt att montera dom få reglage jag ville ha kvar men det var slut på plåt pga rostlagningstekniska skäl... :roll:
Det fick bli en ful blå plastbit i stället, kommer nog att bytas ut mot en lite mer estetiskt tilltalande bit, funktionen var det inga fel på iaf.

Bild


Monterade en ratt från nån gammal rallybil men då den var lite djupare blev jag tvungen att sänka rattstången ett par cm för att få vettig körställning, med djupare ratt blev förhållandet ratt-pedaler-stol bättre för mig.

Bild

Provade en ljusbox på bilen, blev helt ok men det behöver lite modifiering om det ska gå att öppna huven.

Bild

Nu blir det lugnt med nivan ett par dagar, finaltävling i camaro-cup (v8 thundercars heter det visst numera) nästa helg så det finns en del att dona med.
/Fredrik

Niva -96 1,7
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Gratisnivan

Inlägg av ahlberg »

Ljusbox på Niva? Ehm.. ja, det var annorlunda. För terrängkörning är det väl mest arbetsbelysning, brett och nära, som gäller. 200 meter ljusbild är cool, men det kan ta en helt timme innan man kommit dit om terrängen är lite svårare.. :)

Skall bli intressant att höra vad du tycker om ratten? Glöm inte en extra portion gröt innan du ger dig ut i terrängen.

Snyggt byggt och trevligt med mekarbilder! Keep 'em coming..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
da_snake
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 sep 2013 12:16
Ort: Nora

Re: Gratisnivan

Inlägg av da_snake »

Ljusboxen är nog mest för att jag är en lamptönt som tokgillar en massa lampor, det kommer ett takräcke med lampor på senare.. :D

Ratten verkade funka helt ok, ungefär samma diameter som den som satt där innan men visst, lite tungstyrt är det.
Dock vore det toppen med lite modernare styrning på pärlan, nån som provat att montera styrväxel i stället för snäckan?
Jag har hjälpt en polare att bygga orbitrolstyrning på ett hemmabygge men jag gillar inte alls känslan i det när man vägkör.
/Fredrik

Niva -96 1,7
Skriv svar