Min niva 1600

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Granath
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 aug 2013 11:04
Ort: Kiruna, Piteå

Min niva 1600

Inlägg av Granath »

I flera månader har jag uppmärksammat en Niva som stått på en gård som jag alltid passerar när jag åka till min stuga. För ett par veckor sedan kunde jag inte låta bli att knacka på och höra om den var till salu, och det var den! Priser var 9000, och jag fick inte pruta en krona. Efter en snabb titt blev jag mer intresserad, nästan rostfri och såg ganska fräsch ut under allt damm, smuts och mossa som växt på den. Så jag bestämde mig för att köpa den, om jag kunde köra den från platsen. Varken gnista eller soppa fick den, jag böt en slang och gnugga lite på brytarspetsen så var det bara att provköra. Den gick som en klocka, men snart upptäckte jag att tvärgående diffspärrar inte fungerade, men nu har jag fått veta att sådana spärrar saknar nivan :p
Jag köpte den, så nu är man stolt niva ägare!

Bilen har ännu inte slutat förvåna mig över vad den klarar av, men i helg gick en drivaxel av, så nu ska den stå någon vecka tills jag renoverat framvagn och höjt den lite. Sedan kommer jag successivt bygga om och renovera hela bilen, i snabbare takt än jag sliter ut den, får jag hoppas! Allt eftersom jag renoverar och bygger om kommer jag ladda upp bilder och dokumentera vad som händer :)

Det kanske finns någon här i norrbotten som brukar vara ute och köra i terräng på helgerna? Sedan jag skaffat Nivan har en stor del av min fritid gått till att utforska rolig terräng, men att hitta fina platser med höga backar, lera, m.m verkar inte vara så lätt. :/

Bild
Bild

jag hoppas nu det gick bra att ladda upp bilderna, aldrig gjort det förut :)
When you make repayments, I buy Accessories, or beer.
Christer Nivagorskij
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
Ort: Sundsvall

Re: Min niva 1600

Inlägg av Christer Nivagorskij »

Härligt! Och grattis till en bra affär.
Pysselbilder är något vi skrivbordsmekaniker älskar att grotta ner oss i, så keep it coming! :D
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Sjobbe
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 jun 2013 23:16
Ort: Umeå

Re: Min niva 1600

Inlägg av Sjobbe »

Tjusig!

Jadu, brukar vara svårt att hitta likasinnade i det glesa norrland. Jag håller iaf till i Umeå. Lär garanterat bli sugen på en massa körning när min står klar :D
Granath
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 aug 2013 11:04
Ort: Kiruna, Piteå

Re: Min niva 1600

Inlägg av Granath »

Tack Christer!


Härligt, Umeå är ju inte allt för långt bort!
Finns det bra terräng i Umeå?
Sedan jag skaffade Niva har många av mina vänner
blivit intresserade, så förhoppningsvis blir vi fler!:D
Här du någon tråd så man får se din?:p

Själv är min körklar om 2-3 veckor, men ett år kvar innan den är klar :)
When you make repayments, I buy Accessories, or beer.
Granath
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 aug 2013 11:04
Ort: Kiruna, Piteå

lite mer bilder och funderingar!

Inlägg av Granath »

Står inte ut att vänta på lönen så man får beställa grejer!
Jag har tråkigt så det kanske passar bra att ladda upp lite bilder, kanske få synpunkter, idéer, å svar på en och annan fråga :)

Är detta en originalförgasare?
Den har fyrkantigt insug, saknar elkontakten
som dom ska ha och ser lite äljest ut?
Bild




Här ser det väl inte allt för illa ut, men byta bussningar, fjädrar, dämpare m.m är nog ett måste! Sedan måla allt :D Lämplig färg, kanske hammarlack på bärarmar?
Bild


Här behövs det rostskyddas, och fixa hasplåtar!
Bild


Lämna in för däckbyte, köpte nya däck av gubben jag köpte bilen av, bf goodrich all terrain, tror det är 225/75 r16. Egentligen vill jag ha mud terrain, och lite större, men priset, 600styck kunde jag inte tacka nej till, och vet inte hur mycket större däck jag kan få på efter jag höjt och kapat skärmkanter :) vet nån?
Bild
Bild


Jag ringde och tänkte boka besiktning om någon vecka, men de hade tid tio minuter efter jag ringde så det var bara att gasa iväg på en gång. Det gick ändå mycket bättre än vad jag hoppats på! Alla bussningar spruckna och dåliga, men det gjorde visst inget :D
Bild



Här måste städas! Ojojoj, kablage ska snyggas till, ventilkåpa målas,.. rostig huvusbromscylinder, oacceptabelt :D
Bild


Sedan fixa inredning, byta stolar, farthållare, bygga en egen seriös instrumentbräda, ljudisolera, dörrsidor.. Eller är det en dödssynd att modda en bil som är så fräsch att man kan få den i perfekt originalskick? Dom är väl inte direkt sällsynta, iallafall inte utomlands. Det är förresten en 85a :)
When you make repayments, I buy Accessories, or beer.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Min niva 1600

Inlägg av ahlberg »

Det finns inga dödsynder - utom möjligen att låta din bil stå stilla och samla damm. Det skall bli spännande att följa ditt projekt.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
maggan
Inlägg: 504
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Min niva 1600

Inlägg av maggan »

Det finns det vi kallar för museer, som tar hand om bilar som är för värdefulla för at köras. Med mindre du har tänkt starta snånn värksamhet så ser jag fra mot flera uppdateringar om modifiseringar och förbättringar av ett fint exemplar av en Niva :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Min niva 1600

Inlägg av Larsson »

Tycker jag ser ett "W" på din förgasare så det kan vara en Weber som sitter i.

Lada gasarna ser lite annorlunda ut och det är en populär moddning att sätta dit en weberförgasare i stället då den tydligen passar "rakt av"

Välkommen till klubben!

;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Min niva 1600

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Fin bil och trevlig färg...

Tycker själva tt dus ka vara rädd om bilen... Höjning, mm är okej men kapa inte bort skärmkanterna...

Finns få tidiga Niva i fint skick numera...

Lycka till med projektet!

Ha det!

Hälsn Jan
Granath
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 aug 2013 11:04
Ort: Kiruna, Piteå

Re: Min niva 1600

Inlägg av Granath »

Jag tror det blir att behållaboriginalfärgen, men den ska bättras på/lackas om med samma färg. Jag håller med Jan, men vissa modifieringar som farthållare, andra stolar, ljudisolering ska göras, men jag ska inte göra något som gör det omöjligt att ställa den i fullständigt originalskick. Förgasaren är en weber, men hade för mig det står weber på alla? Jag hoppas packningarna passar för jag hade tänkt renovera gasaren. När lön kommer ska jag beställa grejer från Tyskland och Danmark, så om ungefär 3 veckor börjar det dyka upp projektbilder!

Tack Maggan, Jan och Larsson :)
When you make repayments, I buy Accessories, or beer.
Granath
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 aug 2013 11:04
Ort: Kiruna, Piteå

Re: Min niva 1600

Inlägg av Granath »

Är det någon duktig här som kan hjälpa mig med färgkoden på nivån? Det finns två vita på russian4x4, den ena heter White och den andra heter atlantik, om jag förstått rätt är atlantik också vit.. tack :)

Är det någon som har erfarenhet av russian 4x4 sprayfärger/stift? Om det är samma kvalité som original osv
When you make repayments, I buy Accessories, or beer.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Min niva 1600

Inlägg av ahlberg »

/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Granath
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 aug 2013 11:04
Ort: Kiruna, Piteå

Re: Min niva 1600

Inlägg av Granath »

Tack! Jag sökte på färgkoder här i forumet innan jag skrev, måste ha missat det av ren ouppmärksamhet. Men tack så mycket :)
When you make repayments, I buy Accessories, or beer.
Granath
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 aug 2013 11:04
Ort: Kiruna, Piteå

Re: Min niva 1600

Inlägg av Granath »

Nu har jag bytt inre drivknut och kört bilen till firman så jag kan skruva när jag inte jobbar.. Jag fick för mig att prova höja bilen tillfälligt för några dagar sedan genom att sätta brickor under fjädertallrikarna. Sagt och gjort, så enkelt var det inte. På vänster sida lyckades jag efter en hel del tjorvande och hjälp. På höger sida gick det mindre bra.. Jag lossade övre spindelled, och bromsok och använde en fjäderspännare för att få ihop fjädern, men spännaren gick bara att använda från ena sidan, vilket resulterade att fjädern sprätta ur på höger sida. På vänster hade jag nog bara tur.. Tillslut fick jag skruva ihop allt utan fjäder och köra bort bilen..


Nu vet jag inte alls hur jag ska göra för att få dit fjädern,
Jag kanske kan få dit den om jag lossar drivaxeln och styrstaget så att nedre bärarm går att sänka så mycket att man får in fjädern, och sedan trycka ihop bärarmen med domkraft och hålla emot bilen med traktor så att den inte lyfts, men det låter bökigt..
Alternativ 2 är att jag pressar ihop fjädern med fjäderspännare och bygger mig en tillfällig hållare som håller ihop fjädern, och som går att skära loss efter montering..
Hur har ni gjort när ni bytt fjädrar fram?
laddar upp någon bild sen :)
When you make repayments, I buy Accessories, or beer.
Granath
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 aug 2013 11:04
Ort: Kiruna, Piteå

Re: Min niva 1600

Inlägg av Granath »

Bild

Nu ska jag snart ut och skruva. Tips och hjälp uppskattas om hur jag får dit fjädern, nu har den lossnat helt
When you make repayments, I buy Accessories, or beer.
Skriv svar