Min niva 1600

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Min niva 1600

Inlägg av ahlberg »

http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=7&t=2341

ingen traktor, bara ett litet spännband.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Granath
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 aug 2013 11:04
Ort: Kiruna, Piteå

Re: Min niva 1600

Inlägg av Granath »

Job done!
Det var inte så svårt när jag lossade nedre bärarmen istället, känner mig lite dum :)
Nu ska jag höja den bak,.
When you make repayments, I buy Accessories, or beer.
Granath
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 aug 2013 11:04
Ort: Kiruna, Piteå

Re: Min niva 1600

Inlägg av Granath »

Tack Ahlberg, men jag lyckades bara genom att lossa nedre spindel, tog mindre än en timme allt som allt :) Bild
When you make repayments, I buy Accessories, or beer.
Granath
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 aug 2013 11:04
Ort: Kiruna, Piteå

Re: Min niva 1600

Inlägg av Granath »

Höjning bak
Ringarna blir av plast
Bild

Bild

Mäter görs nog bäst såhär, denna skiva hade bra diameter :)

Bild


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Färdig, rostlagning nästa :)
Bild
When you make repayments, I buy Accessories, or beer.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Min niva 1600

Inlägg av ahlberg »

Snyggt jobbat!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Min niva 1600

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Keeep up that good work...

Fortfarande en pärla du har:-)

Ha det!

Jan
Granath
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 aug 2013 11:04
Ort: Kiruna, Piteå

Re: Min niva 1600

Inlägg av Granath »

Tack vazmannen!

Idag har jag lagat lite rost, det blev väl sådär, inte perfekt men det kommer nog bli bättre.. lite bilder!


Bild

Bild


Bild

Bild

Bild

Bild



Bild

Inte perfekt, lite slarvigt tycker jag och hade ingen bra svetshjälm.. men det blir nog bra i slutändan :)
When you make repayments, I buy Accessories, or beer.
Granath
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 aug 2013 11:04
Ort: Kiruna, Piteå

Re: Min niva 1600

Inlägg av Granath »

Jag gjorde om rostlagningen, ids inte ta en bild nu men det ser mycket mer seriöst ut :)

Nu har jag beställt delar från russian4x4 för ca 8000, men jag tror däremot att leveranstiden är lång.. tågtuta ät också beställd och funderar på att beställa isolering till bilen. Funderar på spraybar stomljuddämpning, silent coat vibrokit på det och sedan någon ljuddämpningsmatta. Någon som har erfarenhet av detta får gärna höra av sig :)
When you make repayments, I buy Accessories, or beer.
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

Re: Min niva 1600

Inlägg av urban »

sist jag beställde från russian 4x4 tog det 1.5 v, lite länge, men jag antar att frakten blir dyrare vid snabbare leverans, det är ju oftast tunga prylar. hon hade glömt att lägga med slangarna till bromscylindrarna. jag tror aldrig att jag blivit så bra bemött. hon skickade grejerna snabbt och mailade och kollade så allt va ok efter att paketet kommit fram. jävligt trevlig firma att ha o göra med. bilen gick dessutom igenom besiktningen med dom gamla cylindrarna, i tio minuter drog bromsarna helt rakt. :)

ljudisolering som sprayas och limmas kan väl låsa fukt, beroende på var den sitter naturligtvis. har dåliga minnen av limmade dämpmattor på bilgolv. är det inte roligare att lägga pengarna på en större ljudanläggning :)
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
Granath
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 aug 2013 11:04
Ort: Kiruna, Piteå

Re: Min niva 1600

Inlägg av Granath »

Jo nu har jag beställt och grejerna skickades igår, däremot mailade hon mig och sa att jag får betala dubbel frakt när det var så mycket :p
Och nja, jag är finsmakare vad gäller ljud och ska bygga något som på riktigt låter bra, men det kommer sist av allt.. att få bilen tyst tycker jag är viktigt, även om det innebär att den blir lite tyngre..en kompis sa att det är omöjligt att få en niva tyst, så därför måste jag bevisa motsatsen :)

Beställde lite isolering i måndags och fick det idag, och imorgon kommer min fina vinsch :D
Å i helg ska det inhandlas mer isolering, men då kvantiteter från biltema!

fBild
When you make repayments, I buy Accessories, or beer.
Granath
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 aug 2013 11:04
Ort: Kiruna, Piteå

Re: Min niva 1600

Inlägg av Granath »

Jag funderar på vilka vinterdäck jag ska köpa.. vill ha något riktigt grovt som jag sen kan dubba med rejäla dubbar.. och inte allt för dyrt! Jag har nu bf goodrich all terrain 225/70 r16, men nu efter jag höjt den så borde jag kunna få dit 235/80 r16.. tips på bra däck till rätt pris?
When you make repayments, I buy Accessories, or beer.
Granath
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 aug 2013 11:04
Ort: Kiruna, Piteå

Re: Min niva 1600

Inlägg av Granath »

Påbörjat isoleringsarbete.

först silent coat vibrodamping 2mm ett lager, och 4mm
På kardantunneln. Sedan ett lager silent coat noise isolator 10 på det, men inte färdig än. På det blir det sen en ljudisoleringsmatta till innan den nya mattan ska monteras. Sedan ska allt även upprepas i dörrar. Innertaket är nog säkert inte lätt att lossa. Någon som vet? Denna isolering väger inte mycket, så det bör inte påverka bilens terrängegenskaper nämnvärt. Får däremot hoppas att bilen nu blir lite tystare :)

silent
Bild


Bild

Bild


Bild
When you make repayments, I buy Accessories, or beer.
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Min niva 1600

Inlägg av maggan »

Det ser riktigt proffsigt ut!
Tænkte också gjøra några jlyddæmpande åtgjærder nær/om jag blir færdig med rostlagning, detta ær fin fin inspirasjon :)

Innertaket sitt fæst med clips under gummilisten til bakluckan och i framkant under listen til vindrutan, men har inte kikat på sidorna.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Sjobbe
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 jun 2013 23:16
Ort: Umeå

Re: Min niva 1600

Inlägg av Sjobbe »

oj, nu blir det ett sent svar.
jadu, att byta fjädrar fram är nog bland det mest jävliga jag gjort. Bytte övre fjädersäte på båda sidorna, dämpare, fjädrar och spindelleder så jag har svurit en hel del kan jag lova.
Tror du bara behöver en annan sorts fjäderspännare. Har kört med några som är rätt smala och smidiga. Köpte sen biltemas så jag skulle kunna koppla på spärrskaft eller mutterdragare men gissar att det blir trångt.

Tillvägagångssättet är: tryck ihop fjädern med spännaren. Tryck på underifrån med domkraft. Ta loss spännaren och ta om vid behov. man måste klämma ihop fjädern totalt för att det ska gå, ser helt omöjligt ut från början men det går. Nu monterade jag en höjning iofs så det va nog därför det blev extra svårt för mig.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Min niva 1600

Inlägg av Larsson »

Använder aldrig fjäderspännare när jag tar bort/monterar fjädrarna fram på Nivan......använder pallbock + domkraft + bilens tyngd.

Funkar smidigt och fint.....
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Skriv svar