Min niva 1600

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Sjobbe
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 jun 2013 23:16
Ort: Umeå

Re: Min niva 1600

Inlägg av Sjobbe »

jaha, missade en sida med kommentarer. Jamen då har du ju löst det. Isoleringen ser fan riktigt nice ut! Men är den nödvändig? En niva är väl inget man tar på långtur direkt? Va då inte så bekymrad av oljudet.. men ja, tystare är alltid trevligare. :D
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Min niva 1600

Inlägg av ahlberg »

Sjobbe skrev:oj, nu blir det ett sent svar.
jadu, att byta fjädrar fram är nog bland det mest jävliga jag gjort. Bytte övre fjädersäte på båda sidorna, dämpare, fjädrar och spindelleder så jag har svurit en hel del kan jag lova.
Det behövs ingen fjäderspännare överhuvudtaget, bilens tyngd eller ett litet spännband från IKEA räcker, trots Hoodoo-kilar monterade:

http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=7&t=2341
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Granath
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 aug 2013 11:04
Ort: Kiruna, Piteå

Re: Min niva 1600

Inlägg av Granath »

Det blir inge med nivafixande för min del. Den formgjutna golvmattan passade inte alls, helt kass passform. Sedan passade inte originalgummimattorna heller. Blinkersarna passade inte. Inte heller den svarta plasten runt blinkersarna. Sedan passade inte vindavvisarna, men det var nog för att dom är till dörrarna med en ruta utan den lilla rökrutan längst fram. sedan passade inte dörrsidorna jag beställde.. jag ska skriva dit stolarna och döda bilen i stugan och köpa någon annan rolig bil istället då detta är ett hopplöst fall. Och från russian4x4 törs jag inte beställa mer
When you make repayments, I buy Accessories, or beer.
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Min niva 1600

Inlägg av Vazmannen »

Morrn!

Vad surt...

Hoppas delarna var billiga iaf...

Hur mycket byggde isoleringen? Motsvarade tjockleken originalets asfalt/rockwool historia?

Inte ens blinkersarna? Borde ju vara standard...

Hoppas det löser sig...


Ha det!

Jan
Granath
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 aug 2013 11:04
Ort: Kiruna, Piteå

Re: Min niva 1600

Inlägg av Granath »

Jag var mest bara på dåligt humör när inget gick bra..
Jag har monterat en del av inredningen, isoleringen bygger ca 12mm i hela golvet, men golvmattans skruvhål och former var ändå helt fel. Den hade pressade mönster som inte fanns i golvet och så. Blinkersarna blev bara fel. Jag fick 2 höger plast som ska vara runt glasen och två högerblinkersar tror jag. Ska beställa om det.. när jag körde ut bilen ur garaget märkte jag att den blivit betydligt tystare, hörde knappt växellådan. Däremot vibrerar det från drivlinan fruktansvärt mycket i farter över 30 men det är nog lätt att åtgärda. Kabelhärvan i bilen var inge snygg och nu är blinkersen helt död. Men det ska ordnas. Plasten i bagageutrymmet är inge vidare, jag vet inte vad jag ska göra åt det. Kanske någon som har nåt bra tips? Jag har en idé att man kan punkta fast någon typ av tjockare ståltråd, för att göra en mall/ram och sedan glasfibra över det för att få det snyggt. Någon som har erfarenhet av glasfiber?
When you make repayments, I buy Accessories, or beer.
Granath
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 aug 2013 11:04
Ort: Kiruna, Piteå

Re: Min niva 1600

Inlägg av Granath »

Nu ser det iallafall ut såhär!

Bild


Bild
When you make repayments, I buy Accessories, or beer.
Granath
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 aug 2013 11:04
Ort: Kiruna, Piteå

Re: Min niva 1600

Inlägg av Granath »

Bild

Bild


får hoppas detta håller, det känns som att jag vill fästa vinschbalken bättre än med bultar i kofångarstagen och en bunt i mitten rakt genom kofångaren. Sedan kanske 4 pinnar istället för 2. Pinnarna är jag mest orolig för att dom inte ska hålla..
When you make repayments, I buy Accessories, or beer.
Granath
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 aug 2013 11:04
Ort: Kiruna, Piteå

Re: Min niva 1600

Inlägg av Granath »

Är någon intresserad av å köpa så kom med ett bud! Jag vill intr sälja men måste finansiera skoter
When you make repayments, I buy Accessories, or beer.
albin
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 okt 2013 13:31

Re: Min niva 1600

Inlägg av albin »

Granath skrev:Jag funderar på vilka vinterdäck jag ska köpa.. vill ha något riktigt grovt som jag sen kan dubba med rejäla dubbar.. och inte allt för dyrt! Jag har nu bf goodrich all terrain 225/70 r16, men nu efter jag höjt den så borde jag kunna få dit 235/80 r16.. tips på bra däck till rätt pris?
Ja du själv använder man ju hakkapeliitta r2. det är ju en klassiker :-) Med dem kan inget gå fel tycker jag. Mina beställde ja på http://www.tirendo.se där har de ofta specialerbjudanden och det funkar frätt smidigt. kanske många som beställer nu så då kanske det dröjer längre iofs.
Skriv svar