Min första Niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Sjobbe
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 jun 2013 23:16
Ort: Umeå

Min första Niva

Inlägg av Sjobbe »

Har egentligen inte haft något större begär efter en Lada Niva, men har ju alltid hört talas om dessa enkla, odödliga maskiner från ryssland. Så när det dök upp en äckligt billig Niva på blocket så var jag bara tvungen att hugga. Ringde på morgonen och drog och kikade på den över en lunch. Ville skriva papper och ge gubben pengar i hand direkt för att "seal the deal". Han hittade inte papperna för ägarbytet och ville att jag skulle återkomma efter middagen så han fick tid att leta. Han ville inte ta pengarna än vilket gjorde mig lite orolig då jag visste vilket kap jag skulle göra. Men aja, han verkade riktigt schysst så jag drog iväg och återvände efter middagen, då hade 25 personer till ringt och en av dom hade bjudit det dubbla. Men gubben hade bara svarat att han redan hade lovat bort Nivan :D

Bild

Såhär ser hon ut, kanske inte den skönaste att titta på för vissa. Men banne mig... biljäveln är det bland det hårdaste jag sett. Med tanke på hur billig bilen va så hade säkert många köpare kört sönder den i första grustag eller liknande. Men gillar att renovera prylar. Har renoverat elektronikprylar ett tag och älskar att återställa prylar till sitt ursprungliga skick. Nu är jag ju ingen hejare på att meka, men jag har en jävla vilja och vill lära mig. Nu har jag också många polare som är lackerare, mekaniker, elektriker osv.

1984 så snart skattebefriad och extra kul att den är från mitt födelseår. Weberförgasare. Går fint i motor och låda. Tanken är att få den besiktad och på förra besiktningen så fick den nedslag på detta:
P-broms för dålig
Co-halt för hög
Blinkers paj
Stöldskydd saknas - tändningslåset/rattlås är borta och ersatt av en switch och knapp, vart får jag tag på detta??
Färdbroms bak vänster anliggning
Stomme tvärbalk vänster rostskadad
Tätning spindelled fram vänster övre skadad - Vart hittar jag denna? Vad tusan heter spindelled på engelska?

Avslutningsvis: Verkar inte vara något gjort på nivan på länge så jag ska tex byta alla oljor. Alla dämpare verkar vara från fabrik så det blir nya - ska jag köpa orginal? större? Blir ju att dra iväg en större beställning så har ni något förslag på något annat som jag ska byta när det handlar om en sån gammal bil?
radical_plus
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2013 07:41

Re: Min första Niva

Inlägg av radical_plus »

Det mesta finns på ebay.co.uk eller ebay.de
Spindelled heter ball joint

Kul med en nivaägare till! Grattis! :)
Roman Chvedov, uppsala

Ваз 2121 нива '07
Ваз 2121 нива '12
Fiat 128 coupe '69, 3p '73, panorama '75
Fiat 124 CC sport coupe '73
Alfa Romeo 75 milano 2,5v6 trackday '87
Lancia a112 abarth '85
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Min första Niva

Inlägg av ahlberg »

Lycka till! Glöm inte kameran, alla uppskattar trevliga meckar-blder.

Stötdämpare - jag rekommenderar original. Köp inte längre eftersom i bak är dämparen som begränsar utfjädringen och längre dämpare bak kommer att resultera i att du bryter av nedre bärarmarna vid fullt flex (det blir dessutom trångt att sätta fetare dämpare). Fram kan man sätta hårdare dämpare (eller dubbla orginal) utan att skada något - men jag tror det är mest om man skall köra typ Dakar-rally som det gör nytta. I mitt tycke är Nivans stötdämpare ganska bra dimensionerade i original.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Sjobbe
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 jun 2013 23:16
Ort: Umeå

Re: Min första Niva

Inlägg av Sjobbe »

Har dragit iväg en beställning från Russian 4x4. Tog sen en kväll i garaget och såg över vad som måste göras undertill. Rätt ok faktiskt, glad att det inte var några jobbigare punkter som va åt helvete.

Bild

Bild

Bild

LIte sned :D
Sjobbe
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 jun 2013 23:16
Ort: Umeå

Re: Min första Niva

Inlägg av Sjobbe »

Ska byta dämpare och fjädrar runtom. Här har ni en gamla vs. nya delarbild:
Bild
Glad att inget säte eller fäste bak hade rostat bort. Fram var det dock inte lika bra:
Bild
Fästet för den torpedliknande kudden har rostat av på båda sidor och gummikudden har ramlat ned i fjädern. På ena sidan (bilden) saknas även den övre kudden. Då det är så mycket rost så har jag svårt att se hur många delar det har bestått av en gång i tiden. Vad heter delarna och vart hittar jag dom?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Min första Niva

Inlägg av ahlberg »

Tyska EBay brukar kunna leverera. De flesta har så man kan bläddra sig fram i kategorier, chassie, motor osv.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Sjobbe
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 jun 2013 23:16
Ort: Umeå

Re: Min första Niva

Inlägg av Sjobbe »

Beställde från BLS Motor här i Umeå, skulle tydligen ha delarna på 3 dagar.
Upptäckte senare när jag skulle montera dom nya dämparna att cylindern från dom gamla hade rostat fast på det övre fästet. Har inte lyckats få bort dom trots 2 timmars slit med en rörtång, ska prova eld imorgon. Har också stora problem att få bultarna till dom två inre stagen att gå igenom då hela axeln verkar vara tryckt åt vänster. Dom nya styva fjädrarna gör det inte enkelt för mig, vet inte om jag monterat något i fel ordning.
Granath
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 aug 2013 11:04
Ort: Kiruna, Piteå

Re: Min första Niva

Inlägg av Granath »

Är det dyrt att beställa från bls, om man jämför med ladaworld och russian 4x4?

Det ser ut som att du borde montera isär framvagn och slipa å måla om lite :mrgreen:

Berätta den hur den blev i fjädringen! Höjde du något?
When you make repayments, I buy Accessories, or beer.
Sjobbe
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 jun 2013 23:16
Ort: Umeå

Re: Min första Niva

Inlägg av Sjobbe »

Har bara gjort denna beställning från BLS och ja det blev betydligt mycket dyrare än om jag hade beställt på nätet. Om det nu bara gäller dessa artiklar eller alla det vet jag inte. Men å andra sidan gick det skitfort (3 dagar mot russian 4x4s 2 veckor). Sen kan dom ju bilen ut och in och har gett mig en hel del värdefull info. Otroligt sjyssta är dom iallafall!

Fjädringen inte testad än då det var ett helvete att få dit dom längre fjädrarna och dämparna. Tror att den i slutändan kommer att va någonstans mellan 5-8cm högre än original med längre fjädrar och ringar. Hade jag fått vrida tillbaka klockan så hade jag nog köpt standardlängd eller gjort en mindre höjning. Aja ,det återstår att se hur resultatet blir.
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Min första Niva

Inlägg av swelada »

BLS är ju en återförsäljare åt Lada Sverige, så rimligen tar de sina delar från samma ställe, dvs Nordic Carpart, samt att de nog vill tjäna lite på det också (jämfört med att beställa direkt från Nordic Carpart, som för övrigt är Ladas "officiella" reservdelsbolag i Sverige).

Tyska Ebay är bästa valet om man vill handla billigt.
Sjobbe
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 jun 2013 23:16
Ort: Umeå

Re: Min första Niva

Inlägg av Sjobbe »

Nästan ett år har gått sedan mitt senaste inlägg. Har haft mycket annat att göra så Nivan har fått stå orörd. Nu under semestern så fick jag ett ryck och satte igång med rostlagningen. Det mesta är klart, nu är det bara bakdelen kvar. Har också försökt få bort den fula akrylatfärgen som en tidigare ägare målat den i. En sväng med högtryckstvätten tog bort det mesta men inte allt. Tips på vad jag ska använda?Bild
Sjobbe
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 jun 2013 23:16
Ort: Umeå

Re: Min första Niva

Inlägg av Sjobbe »

4 år sedan förra inlägget. Nivan är fortfarande i min ägo men det har gott sakta framåt. Så här i efterhand så ångrar jag lite mitt köp. Antalet timmar jag lagt ned på Nivan känns som det nått 4-siffrigt. Pengamässigt.. ingen aning. Det började med att jag skulle fixa en grej men börjar jag peta på ett ställe så slutar det med att jag vill fixa allt. Jag hade kunnat köpa en fräschare och sparat en massa tid och pengar. Å andra sidan så har jag fått lära mig svetsa, lacka, el osv. Så lite klokare har man blivit. Nu är det ju inget svets och lackjobb i toppklass men tycker det är det som är så skönt med en skogsbil. Det behöver inte va så jävla noga.

Bild
Högtryckstvätten fick bort mycket av den gamla färgen, här tog jag den för en testkörning i skogen

Musten gick nästan ur mig för 3 år sedan då jag hade fixat bilen i körbart skick, bytt oljor, rostlagat m,m. Då ordinarie plan för en svensexa gick i stöpet så erbjöd jag att låna ut Nivan för lite offroadkörning. En bekant till mig väljer då att köra den på varvstopp i 15min och slår sönder det mesta. När han till slut stannar så är det bara en rykande hög. Elen har brunnit, Slangarna har spruckit, Lyktorna krossade, inredningen har släppt, en fälg är knäckt. Där kunde jag ha kört den på skroten men efter ytterligare ett år så bestämde jag mig för att fortsätta.

Bild
Nya lyktor efter att min (numera f.d vän) förstört bilen.

Målet är att besikta bilen. Senast den va godkänd va 2003. Ingen aning om jag har tänkt köra den på vägar men att lyckas få den igenom besiktning hade känts bra att veta att man tagit något från att vara totalt sönderrostat till körbart - vilken bedrift! :D
Alla hjulhus, hela golvet och framvagnen var i princip helt sönderrostad. Så svetsen har gott varm!
Alla nycklar var borta så nya lås har inköpts. Startknappen har jag tagit bort, nu är det nyckel igen. Nytt emblem. Dämpare, fjädrar, lyktor... listan är lång men allt från smått till stort har bytts.

Bild
Bild
Till slut fick den ny färg - 500krs lackjobb. Lånade en lackpistol vilket gjorde det hela mycket roligare. Tittar man nära så ser man exakt vart jag slipat och svetsat men det struntar jag i. Jag orkade inte jämna till grunden, det är ju skittråkigt och jag behöver ingen topplack på denna skogsmaskin. Den ser fräschare ut iaf.

Bild
Och frontbågen är på plats!

Så vad är kvar nu? För besiktning så behöver jag bara byta några lampor. Sen vill jag montera korg på taket, gärna en snöplog också :D
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Min första Niva

Inlägg av niva-2121 »

Kul att du inte gav upp. 8-)
Nu väntar vi på "arbetsordern" från bilprovningen. :lol:
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Min första Niva

Inlägg av ahlberg »

En riktig snyfthistoria.. Men ser ut att bli lyckligt slut. Eller början? Som sagt.. Den som har en Niva har en historia att berätta..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Min första Niva

Inlägg av Vazmannen »

Bra jobbat...

Har också ett projekt ståendes.

Hrrmm...

Hälsn Jan
Skriv svar