Tog med en ny mittkonsoll i en av beställningarna.
Främsta grunden var väl att få kopphållare
så var den gamla sunkig och med denna så har jag plats att montera några brytare jag har tänk skal in en eller annan plats i bilen.
Stolarna jag har stoppat in i bilen kommer från en smart bil, där allt kommunicerar med canbus.
Det sitter en stor kontrollmodul under sätena som skal kommunicera med resten av bilen men utan "resten av bilen" så skjer ingenting
jag kan reglera positionen på de funksjoner som er elektriskt justerbara när man aktiverar brytarna direkt efter att stolen får ström men efter ca 20-30s slutar alt att fungera. Orsaken till det är att när inte styrmodulen har kontakt med "resten av bilen" så går den i dvala för att inte riskera att ladda ur batteriet.
Stolarna kommunicerar över et protokoll som heter K-CAN. När tändningen slås på så startar bilens system upp och en av huvudenheterna på K-CAN får signal om att tändning er på och att allt er OK, den sender då ut en "wake up" puls över K-CAN och alla enheter på den bussen blir aktiva. Det går sedan en "stay awake" kod ca var 450 -700ms.
Styrmodulen under sätet kontrollerar också stolsvärmen.
Själva stolsvärmen är kopplad till styrmodulen med tre kablar, jordning, +12V och NTC(tempsensor). Nå är det inte så enkelt att det bara går att koppla til en brytare. Nyare sätesvärmare styrs av PWM(Pulse-Width Modulation) över 12V, detta sändes från styrmodulen, men den er i dvala och oansett så måste den få ett K-CAN kommando med riktig kod för respektive värmenivå för att aktivera stolsvärmen. Kan väldigt lite om canbus systemen och signaleringen men har letat runt en massa på interwebben, och ja det skal vara möjligt att konstruera något av en arduino som kan styra enheter över K-CAN men det är lite info att finna om någon som har lyckats bra. det ligger mycket koder och kommando publicerat av folk som har lagt massa tid på att sniffa signaler från sina bilar och använt ännu mera tid till att försöka tolka signalerna och skilja ut vilka kommandon som betyder vad.
Allt detta är ändå långt över min kunskapsnivå så det får vänta till sitter på gammelhemmet.
Det som är möjligt är att koppla stolsvärmen förbi styrmodulen bara man har en enhet med PWM och som tar signal från NTC tempsensor som förhindrar överhettning, så det inte börjar lukta bränt bacon
Hittade dessa smidiga brytare från BMW 5 och 7 serie från mitten av 90-talet
Som en bonus så har de innebygd voltmeter som deaktiverar strömmen till värmen för att förhindra att ladda ur batteriet när de detekterar låg spänning. Men får inte bruk för det då brytarna blir kopplat inn över tändningen.
började att märka ut var det skall sitta och påbörjade ett kablage till brytarna.