Sida 16 av 18

Re: Niva i Norge

Postat: 25 jan 2017 13:54
av Grinolle
Snyggt jobbat!
Det var även snygga skärmbreddare, vart kommer de ifrån? Såna skulle jag kunna tänka mig att ha på min nästa Niva, om jag ska köra med lite större hjul. Har inte riktigt bestämt mig än för vilket stuk jag ska ha på nästa bil, ska ju köpa fabriksny Niva har jag tänkt, men har inte hört nåt från handlaren än om när de kan tänkas ha bilar för leverans.

Anders Olsson

Re: Niva i Norge

Postat: 25 jan 2017 21:03
av maggan
Tack Grinolle :)

Breddarna är köpt från ladapower.com av fabrikatet Lapter https://lapter.ru/product/lada-niva/
Är vanligtvis inte så glad i plastbreddare och hade häldre gjort en breddning i plåt men dissa föll faktiskt i smaken og jag kan leva med dem tils jag får för mycket fritid :roll:

Re: Niva i Norge

Postat: 28 jan 2017 22:59
av maggan
Den gamla grillen var i dålig författning, massa sprickor i plasten och stora hål efter lykttorkare och infästningar. Passade på att beställa en ny tillsammans med de andra delarna jag behövde.
Tog Urban varianten för att de kunde ju kanskje bli tufft och den gamla grillen jan jag få fasong på igjen med lite tid när det är varmare ute, å då har man begge att välja mellan.
Är inte säker på om jag vil har den nye, tykker den gamla passar bättre och har den riktiga Niva stilen :?

Bild

Re: Niva i Norge

Postat: 29 jan 2017 12:05
av Grinolle
Jag tycker den grillen fungerar riktigt bra med färgen och skärmbreddarna. Ifall det är snyggare än med gamla grillen låter jag vara osagt, men nog fungerar det rent stilmässigt.

Anders Olsson

Re: Niva i Norge

Postat: 29 jan 2017 20:54
av ahlberg
Tycker det funkar, du har ju redan gjort ett rejält stilbrott med led:darna - så lika bra att gå all in!

Re: Niva i Norge

Postat: 29 jan 2017 23:03
av maggan
Gott att hör att det inte ser helt hopplöst ut :)
Köpte den för jag tyckte den såg bra ut, tycker inte den är ful på, men det blev inte helt som jag hadde förväntat meg.
Du har rätt Ahlberg, jag skal inte på något vis komma och klaga på att ing inte ser original ut :D Har en liten Frankensteins monster med delar från minst 4 olika bilar och lite annat universal dill-dall.
Ska få monterat Lada logon så ser det nog bättre ut och inte så identitetslöst ;)

Har också fått inn passagerarsätet. Startade med att slipa bort all ytrost på golvet och prövar på en annan lösning än på förarsidan.
Bild

På denna sidan så har jag kvar de originale stolsfästena till främre infästningen. Tog det justerbara underredet från den gamla Scenicen och gjorde det lite smalare för att passa fästena i golvet.
Använde förlängningsmutter till de bakre infästningarna och förstärkte med plåtbitar rundt.
Bild

Bild

Bild

Samma sak igjen på motsatt sida
Bild

Först lite rostskydd
Bild

Bild

Och så har hela golvet fått seg lite färg.
Bild

Bild

Re: Niva i Norge

Postat: 07 feb 2017 22:46
av maggan
Bakluckan var full av rost och hål och hade ett dåligt allmäntillstånd.
Har bara tagit det som var runt bakrutan och de större hålen och rostangreppen mitt på.
De nedersta 5cm behöver bytas ut men det får bli en annan gång, för nu så håller det med att slipa bort de mesta av rosten och gömma det under färg :(

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

När allt detta var färdigt och monterat tillbaka så var det bara att dra til besiktning igjen.
Bild

Äntligen godkänd igjen efter 4 år. :mrgreen:
Nya skyltar hämtat ut och har kört till jobb och dagis varje dag.
Blev en liten utflykt i helgen tillsammans med dottern, med en tursäck, ved och lite korvgrillning i finvädret.

Bild

Re: Niva i Norge

Postat: 08 feb 2017 00:31
av Grinolle
Då ber man att få gratulera!

Anders Olsson

Re: Niva i Norge

Postat: 08 feb 2017 07:23
av ahlberg
Bra jobbat!

Re: Niva i Norge

Postat: 09 feb 2017 08:54
av maggan
Virre skrev:Snyggt jobbat! Den där rutan var tuff, undra vad BP tycker som du sa :D. Berätta gärna vad domen blev sen.
När ska du besiktiga förresten?
Kanskje lite sent svar men först nu jag har något att komma med.
Han kikade godt på rutan å undrade om jag hadde gjort något med den.
Då det inte ligger någon film på, utan det är färgen på glaset och den är e-märkt så var allt OK :D

Re: Niva i Norge

Postat: 16 feb 2017 15:29
av maggan
Tog med en ny mittkonsoll i en av beställningarna.
Främsta grunden var väl att få kopphållare :)
så var den gamla sunkig och med denna så har jag plats att montera några brytare jag har tänk skal in en eller annan plats i bilen.

Bild

Stolarna jag har stoppat in i bilen kommer från en smart bil, där allt kommunicerar med canbus.
Det sitter en stor kontrollmodul under sätena som skal kommunicera med resten av bilen men utan "resten av bilen" så skjer ingenting :(
jag kan reglera positionen på de funksjoner som er elektriskt justerbara när man aktiverar brytarna direkt efter att stolen får ström men efter ca 20-30s slutar alt att fungera. Orsaken till det är att när inte styrmodulen har kontakt med "resten av bilen" så går den i dvala för att inte riskera att ladda ur batteriet.
Stolarna kommunicerar över et protokoll som heter K-CAN. När tändningen slås på så startar bilens system upp och en av huvudenheterna på K-CAN får signal om att tändning er på och att allt er OK, den sender då ut en "wake up" puls över K-CAN och alla enheter på den bussen blir aktiva. Det går sedan en "stay awake" kod ca var 450 -700ms.
Styrmodulen under sätet kontrollerar också stolsvärmen.

Själva stolsvärmen är kopplad till styrmodulen med tre kablar, jordning, +12V och NTC(tempsensor). Nå är det inte så enkelt att det bara går att koppla til en brytare. Nyare sätesvärmare styrs av PWM(Pulse-Width Modulation) över 12V, detta sändes från styrmodulen, men den er i dvala och oansett så måste den få ett K-CAN kommando med riktig kod för respektive värmenivå för att aktivera stolsvärmen. Kan väldigt lite om canbus systemen och signaleringen men har letat runt en massa på interwebben, och ja det skal vara möjligt att konstruera något av en arduino som kan styra enheter över K-CAN men det är lite info att finna om någon som har lyckats bra. det ligger mycket koder och kommando publicerat av folk som har lagt massa tid på att sniffa signaler från sina bilar och använt ännu mera tid till att försöka tolka signalerna och skilja ut vilka kommandon som betyder vad.
Allt detta är ändå långt över min kunskapsnivå så det får vänta till sitter på gammelhemmet.

Det som är möjligt är att koppla stolsvärmen förbi styrmodulen bara man har en enhet med PWM och som tar signal från NTC tempsensor som förhindrar överhettning, så det inte börjar lukta bränt bacon ;)
Hittade dessa smidiga brytare från BMW 5 och 7 serie från mitten av 90-talet
Bild

Som en bonus så har de innebygd voltmeter som deaktiverar strömmen till värmen för att förhindra att ladda ur batteriet när de detekterar låg spänning. Men får inte bruk för det då brytarna blir kopplat inn över tändningen.
började att märka ut var det skall sitta och påbörjade ett kablage till brytarna.
Bild

Bild

Re: Niva i Norge

Postat: 19 feb 2017 23:22
av maggan
Då var kablarna färdiga och brytarna monterade.
Återstår att få på en passande kontakt på kablarna till värmen från stolarna och montera in alt i bilen när jag får tid.

Bild

Bild

Re: Niva i Norge

Postat: 20 jun 2018 20:00
av maggan
Var ute en tur med KNA offroad Bodø och utforskade terrengegenskaperna.
Gick kanskje lite för tufft för seg och avgassystemet fikk seg en tryckare. Knäckte framför första ljuddämparen och trycktes ihop bak.
Alt avlägsnades fältmässigt og fick tilbringa turen hjem i bagaget :)

Var bara att plocka ned från grenrör och rätta ut och svetsa samman, det var den helgen :)
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Niva i Norge

Postat: 20 jun 2018 21:04
av ahlberg
Been there. . :)

Re: Niva i Norge

Postat: 20 jun 2018 21:39
av maggan
... men det var det värt :twisted: