Niva i Norge

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

En liten uppdatering 8-)

Bild

Bild

Bild

Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Har börjat bygga om stolsfästena.
Var inte nöjd med första installasjonen. Blev lite för lite plats til benen mellan säte och ratt, samt att det blev gjort i all hast och justeringen i längsled kärvade.

Tog underredet från den gamla skotade Renaulten. Det var lite för brett till att passa i nivan så efter en liten justering så vart det lite smalare. Kapade bort distanserna och styrpiggarna under för att häller få större anläggsyta mot de nya fästena, så kan jag hanvända distanserna senare om det är behov för det.
Bild

Kapat till några plåtbitar som blir nya fästen i golvet. Vikt inn kanterna og svetsat ihop för at stadga upp plåten. Svetsade fast muttrar på undersidan för att göra det enkelt
Bild

Efter tillpassning så är alla på plats
Bild
Bild

Sen var det över och ut. Nivan måste ut til fördel för pugotten som körs til vardags som behövde få seg ett oljebyte
Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Niva i Norge

Inlägg av Vazmannen »

Vad du är energisk!

Du har verkligen en "egen" niva...

Vilken färg har du tänkt dig som avslutning?

Ha det!

Hälsn Jan
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Klarar man bara att göra något varje vecka så blir det en hel del gjort med tiden... :D

Färg är en svår fråga. Har haft många ideer oppe i tankeklumpen. Helfärgat, två färgat, plastidip, fortsätta med mattsvart...?
Om någon har något inspirerande att komma med så är jag öppen för förslag. :)

Annars är nog planen att vänta med det tills allt annat är färdig så får man se hur det känns då
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Tänkte hör om någon har ett bra tips :?:

Skal snart ta mig av bakluckan, både rostlagning och fixa låset. Låset som sitter på där idag har mist låssylindern så det går inte att låsa med nyckel och jag har prövat att ersätta denna en gång men den höll i hela 2 dagar.
Tänkte denna gången transplantera lås från den gamla Renaulten och samtidigt koppla det til sentrallåset.

låset är av denna typen. En låsmekanism som är elektroniskt kontrollerad med en tryckbrytare placerad på utsidan av luckan.
Bild

Så länge det är ström till brytaren och låsmekanismen så kan man öppna bakluckan och när den låses så bryter man bara strömmen.
Då är frågan, hur kan man enkelt slå på och bryta strömmen med med hjälp av de ström impulser som sentrallåssystemet ger från sig när man låser och låser upp?
Finns det en enkel billig komponent som fixar det eller några andra bra ideer?

Har sett på vad jag har som kan användas och har täkt så här.
En låsaktuator som hör till sentrallåssytemet kan gå mot en mikrobrytare för att bryta och sluta strömmen.
BildBild

Men finns det något enklare mindre "klumpigt" sätt.
Systemet sänder en positiv respektive negativ puls för att låsa upp eller låsa, annars är ikke systemet strämmsatt så ett vanligt relä fungerar inte.
Förslag... :D
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: Niva i Norge

Inlägg av majsfält »

Vet inte om det är mindre klumpigt men du bör ju kunna lösa det med antingen ett bistabilt relä(två fasta lägen) eller bygga en hållkrets av två vanliga relän.

Annars vore det kanske coolt(men kanske inte så praktiskt) med ett kodlås på bakluckan eller montera en hallsensor i luckan och ha en magnet på nyckelringen eller en webkamera med ansiktsigenkänning genom bakrutan eller en fingeravtrycksläsare eller alltihop! :D
Förlåt jag spårade ur... :oops:
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Niva i Norge

Inlägg av rid54 »

Borde gå att fixa med ett par dioder, ett motstånd/liten lampa och ett vanligt bilrelä. Om man antar att man kan få + signal från centrallåset i två olika trådar (låsning och upplåsning) kan man dra reläet vid upplåsning och det får då ta självhållning på "egen kontakt", vilken även matar det strömberoende bakluckelåset. Matningen går genom en diod, så att det inte kan gå "plusmatning baklänges" till centrallåssystemet. Reläet håller sig draget sedan av sig självt, tills man ger en + signal från låsningstråden. Det förutsätter att man har reläets spole i serie med ett motstånd (helst en liten 12 V lampa) på minussidan och låter "låssignalen" gå till lampan (via en diod). Då får reläet + på båda anslutningarna och faller, varvid bakluckan låser. Arrangemanget kräver att det finns fast 12 V tillgängligt där reläet sitter.

Det blev ju hemst råddigt när man ska beskriva det i ord... men jag kan försöka rita upp ett schema om intresset finns.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva i Norge

Inlägg av niva-2121 »

maggan skrev:Klarar man bara att göra något varje vecka så blir det en hel del gjort med tiden... :D

Färg är en svår fråga. Har haft många ideer oppe i tankeklumpen. Helfärgat, två färgat, plastidip, fortsätta med mattsvart...?
Om någon har något inspirerande att komma med så är jag öppen för förslag. :)

Annars är nog planen att vänta med det tills allt annat är färdig så får man se hur det känns då
Om jag skulle få välja färg fritt till Ludmilla, och någon gratis folierar/lackar, så skulle jag välja Kaki/matt sandfärgad. ;)
Forumsponsor
Mr_Anderson
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 mar 2016 13:12
Ort: Gnosjö

Re: Niva i Norge

Inlägg av Mr_Anderson »

Kul att följa din tråd!
”En pessimist är en person som gör sina möjligheter till svårigheter och en optimist är en person som gör sina svårigheter till möjligheter.”
– Harry Truman
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Takk Majsfält och rid54.

bra tips som hjälpte mig finna det jag söker. Hadde tidigare sökt efter impulsrele men allt jag hittade kostade 7-800 :o
men bistabilt rele finner man på ebay for 12V til en 30kroning. Då får man en komponet som er liten i storlek och bara att koppla inn så kan jag bruka tiden på alla andra 1000 ting som skal fixas :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

niva-2121 skrev:
maggan skrev:Klarar man bara att göra något varje vecka så blir det en hel del gjort med tiden... :D

Färg är en svår fråga. Har haft många ideer oppe i tankeklumpen. Helfärgat, två färgat, plastidip, fortsätta med mattsvart...?
Om någon har något inspirerande att komma med så är jag öppen för förslag. :)

Annars är nog planen att vänta med det tills allt annat är färdig så får man se hur det känns då
Om jag skulle få välja färg fritt till Ludmilla, och någon gratis folierar/lackar, så skulle jag välja Kaki/matt sandfärgad. ;)
tänker vi lika om jag tror du menar den färgen man använder till militär fordon i öken miljö?
Isf så är det definitivt ett alternativ, det är en klädlig färg till en niva
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Mr_Anderson skrev:Kul att följa din tråd!
Tnx, Mr_Anderson
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Kom på att jag helt har glømt bort att uppdatera utvecklingen här.
Förarstolen har nu kommit på plats efter att ha varit in och ut 70-11 gånger. Mycket gör om gör rätt!
Solen har varit modifierad en gång tidigare och är inte symmetrisk under så man har inga goda referanspunkter att mäta mot. Blev att pröva seg fram och justera tills man blev nöjd.
Nu sitter den på plats och går att justera i längsled och jag sitter bra :)

Fick en god ide när jag skulle börja med passagerarsätet. Har haft planer på att göra om lite på instrumentbrädan og det kan vara bra att ta nu, dels så har man en stol att sitta och jobba i och dels så sitter det inte någon stol i vägen på passagerarsidan, så man kommer bättre åt.
Sagt å gjort, det var bara att börja riva i skiten, igjen...
Bild

ljuddämpningen som satt under front rutan blev hivd ut, då den har varit fuktskadad en gång i tiden och säkert suttet där sedan 19-pil och båge. Satt bara fast på vissa platser och såg inte utt agg göra så mycket nytta.
Ut med kupefläkten och friskluftsintaget. Bytte reglagekabeln till triskluftsintaget för ca 2 år sedan men ting blev aldrig bättre för det. hela intagsluckan med mekanism hadde totalt rostat ihop.
fullt med skräp och natur... och rost
Bild

Nu är alt monterat tillbaka in och funkar fint. :D

Slipade ner och lade på några lag med Quick bengalack och smörjde upp
Bild

Hittade några förkastade överdrag til prydnadskuddar. De hadde vaddering med lagom tjock skummgummi som fort fick en nyfunnen mening med eksistensen sin.
Bild

Bild

Bild

svedberg skrev:God fortsättning! Ska bli väldigt intressant med dubbelDIN i nivan :) Har själv varit inne och spånat på något liknande.
Börja bygg på den så jag kan kopiera dig :)
Stay tuned... :mrgreen:
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

För att få bilstereon där jag vill har den, lite högre upp än det er uttag för orginalt och att det inte är plats till en 2din enhet någonstans, så måste man kapa bjälken som rattstammen sitter fäst i.
Har gjort en ram som passar til 2din stereo och måttar ut var det kan passa att montera :)
Bild

Bjälken kapad och instrumentbrädan sågad sönder, så nu är det ingen återvändo.
Bild

Det blir i alla fall riktigt stabilt, lite trångt bakom men allt får plats.
Bild

Bild

Det blev lite ny ljuddämpningsmatta á la Biltema til att ersätta den gamla murkna som försökte att hålla seg på plats där tidigare.
Skal komplettera med mera på torpedväggen längre fram och hoppas att det hjälper lite :)
Bild

Då startat försöket med att bygga upp en ny instrumentbräda. Notera FÖRSÖKET, för jag har aldrig gjort någon sånt här tidigare.
Fick frågan av en kollega om jag kann detta och vart jag har lärt mig det?
Det kan jag inte och jag har inte lärt meg ännu, meg jag är inte rädd för att försöka. och blir det fel får man bara pröva igjen och lära av sina misstag, eller andras :lol:

Slipade ner instrumentbrädan till metallen för att kunna fästa den blivande delen. Det blev skumgummi öööverallt :cry:
Tog sen en metallplatta och började böja til den...
Bild
Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Niva i Norge

Inlägg av Vazmannen »

Fränt, gillar stt du tänker på säkerhet, bra att du förstärker ramen och inte bara kapar friskt med vinkelharry...:-)

Beige sandmatt är frän färg...

Min Niva är ju beige fast med lite mossa och algavlagringar,.,,

Kämpa på...

Hälsn Jan
Skriv svar