Niva i Norge

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Shit skrev:Jag måste säga att jag är imponerad över hur högt du lägger ribban och faktiskt också genomför det du åtagit dig. Tanken har slagit även mig just vad det gäller dieselmotorn från Peugeot/Citroën, fast då i en äldre Niva. Försök redan innan få tag på en extra dieselpump som du renoverar vid sidan av då en ny är ohemult dyr. Att glödstiften fastnar i sätet är heller inte ovanligt, men till trots så tar Citroëndieseln dig till världens ände och tillbaka! Jag har haft "nöjet" att arbeta med Citroën i många år.
Lycka till!
Tack Shit!
Kul att det någon som delar mina ideer angående motorbyte. Ser ut som jag har en sprängkåpa på gång från en slaktad dieselniva, de är annars svåra att få tag på och då slipper jag göra en adapterplatta mellan motor och växellåda.
Har sett dieselpumpar till salu några gånger från 500-1000 på nätet, kanske får slå till om det dyker upp en billig en.

Det är an lång lista med ting som måste fixas innan jag kan prova att besikta. Så det är bara att hänga i om man vil bli färdig innan året är över.
Dragkroken behövde lite omsorg. Fästet till kontakten hadde gett vika till rosten för länge sedan, likaså kabeln. Gjorde en ny släpvangnskontakt med en kontakt för att kunna ta bort allt om man önskar, för ca ett år sedan. På tiden att den får ett fäste att sitta i :)

fick gå i skrothögen och hittade en brakett frå den gamla renaulten som kunde tilpassas.
Bild

och så blev det när allt var på plats, ny kabel dragen och ny kontakt installerad i karossen
Bild

Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
martin.ivarsson
Inlägg: 145
Blev medlem: 06 nov 2013 22:33
Ort: Hishult

Re: Niva i Norge

Inlägg av martin.ivarsson »

Riktigt snyggt jobbat!

Hade varit kul å följa en diesel konvertering!
Jag är oxå sugen även om det ligger år iväg.
Lada niva -82 (Igor , bilen från igår)
Ford major -60 (majsan)
Kawasaki kx 250
Hulkovius
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 okt 2016 22:16
Ort: Lesjöfors

Re: Niva i Norge

Inlägg av Hulkovius »

Vill bara inflika att jag är djupt imponerad av det jobb du lagt ner :)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Takk och Takk :)

Först är det besiktning på tapeten så får finish och konvertering komma efter men det hadde varit kul:)

Det är full aktivitet i garaget om kvällarna, blir som regel ett pass mellan från halv nio, till bort mot halv elva. Dessverre känns det mest som två steg fram och ett bak.
Får minnen från lumpen med vapen lära, isär - ihop, isär-ihop. Papphatt! gör om , gör rätt :x isär - ihop, spring två varv rundt kasern...
Det man monterar en dagen blir monterat bort nästa dag för det dyker upp något annan som måste fixas.

Har kommit ett till paket. Stort och hårt - precis som man har önskat till jul sen man var liten :)
Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Niva i Norge

Inlägg av Vazmannen »

Jaha, en Cello... ;-)


Misstänkte det...

God Jul förresten...
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Kunde gott ha varit det.
Bra gissat inte så långt ifrån :P

God jul själv :)

Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Hulkovius
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 okt 2016 22:16
Ort: Lesjöfors

Re: Niva i Norge

Inlägg av Hulkovius »

Nästan som en liten julgran i siluett :)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Tja, nu när julestressen är över är det väl på tiden att komma i kapp med uppdateringarna :)

Isär och ihop får bli mitt nya slagord...
När nu ny varvräknare har kommit, själva mekanismen flyttad över till det gamla mätarhuset som tidigare har modifierats med ur flippad belysning för att matcha hastighetsmätaren (där den ursprungliga plasten som skal sprida ljuset hade smält), så funkar inte kupefläkten :evil:
Det kommer bara ett svagt bzzz ljud från bestens indre.

Ut me instrumenten, instrumentbrädan och hela ski#@%
Den tidigare astmastiska fläkten som bråkat och stått i har i alla fall fungerat senan dag en, och sen första gången jag rev isär allt och kopplat in resistor som är så genialt placerad (inne i fläkthuset, årets patent :)) så har jag till och med haft två hastigheter att välja på istället för två avslaget lägen. Kan vara käckt om man vill vara riktigt säker på att det inte blir för varmt så kan man slå av fläkten ett hack till :lol:

När jag stod med fläkten i handen så klarade jag dra den runt men det var tungt. öppna upp motorn och se där."The grease has joined the dark side" eller på skandinavisk, fettet har gått från att vara medgörligt til att riktigt sätta seg på tvären å har konverterat til klister :(
Makan till dåligt uppförande!

Bort med det gamla och in med nytt sätt ihop och det går så lätt runt. Allt oljud är borta och det ger bra blås. Nu är allt satt ihop och är på plats igen og det fungerar fortfarande.
Et steg bak och två fram, men nu har jag lärt mig hur fläktmotorn är konstruerad och hur den servas.

Fortsättning följer...
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Besiktning :o


Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Bild

Var inte så illa som väntat :)
Justera ljusbilden, byta en glödlampa, ny olja och filter och byta parallelstag i styrningen så är vi klar til ny kontroll...
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Ska vi se om vi kan få uppsummerat det som har blivit gjort.
Har varit lite problem med att lägga inn bilderna från google så jag ligger lite efter.

Har monterat en skylthållare med backkamera.
Bild

Som vanligt så har det praktiserats lite "isär ihop", har dragit signalkabel till kabel fram till stereon.
Passade samtidig på att lägga upp kabel till eventuellt framtida högtalare bak. Drog också strömkablar till elektronisk låsmekanism till bakluckan som jag har planer om att ersätta den befintliga med när jag får tid
Bild

Så blev resultatet
Bild

Backspeglarna sjöng på sista på sista versen. De var bokstavligt talt holdt samman av färgen, var bara rost och stora partier där det bara var färg igjen.
Fick borra ut skruvarna på bägge sider och satte dit mutternitar
Bild

Skruvarna hadde också rostat fast och gick av när jag skulle demontere, fick bättra på färgen lite å dit med de nya. Blev en klar förbättring :)
Bild

Bild

Bild

Fått sig två nya öron
Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva i Norge

Inlägg av ahlberg »

Sköna mek-bilder.. alltid trevligt att veta att det är aktivitet i garagen där ute.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Tack, ja här er det aktivitet :D

Startade lite försiktigt att bredda ena framskärmen för ett år sendan men det stoppade upp. behovet är fortfarande där då hjulen stikker utanför skärmkanterna och tar i skärmarna i bakre hjulhusen vid flex. :(
Ville helst tilpassa skärmarna och göra en plåtbreddning men med begränsat med tid så får det bli en annan gång. Gör det enkelt för meg och tar genvägen med plastbreddare.
Här kommer det en bildebomb på hur det löstes på de bakre hjulhusen

för smal bil med för stor spårvidd
Bild

Pasienten förberedd för kirurgiskt ingrepp, här legges första snittet.
Bild

Bild

Som vanligt så finner vi lite Norskt krom på de vanligt utsatta platserna, var tvungen att leta gott för det var mer spackel en plåt :(
Bild

Fram med konservöppnaren och öppna upp, göra rent och lappa samman.
Bild

Bild

Bild

Första hjulhuset lappat samman och grundat
Bild

Samma procedur på andra sidan :evil:
Bild

Bild

tvättade ur på insidan så blev det först rostskyddsfärg sen två lag med bengalack
Bild

Här sitter till slut breddaren fast.
Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Niva i Norge

Inlägg av Vazmannen »

Hej! Fint plåtjobb...

Hur får du tid ? :-)

ha det!

Jan
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Vazmannen skrev:Hej! Fint plåtjobb...

Hur får du tid ? :-)

ha det!

Jan
Tack :)

Det är så enkelt och brutalt som att jag måste ta mig tid. Man - tors ca 21.15-23.00. Fredag och lördagkväll är satt av till sambo och tv-soffan. Lördag och söndag prioriteras familjen, möjligt det blir en liten tur i garagen om ungarna ska til mormor och morfar eller en tur med mamma på stan eller liknande.
Söndagkväll kommer an på humöret och energinivå :)

Fortsatte med framskärmarna.
Inspektionsluckorna saknades helt då jag hadde plast innerskärmarna som höll väder og natur ute. Innerskärmarna passar inte längre när skärmkanterna kapas bort :(
Bild

Bild

Bild

Bild

Färdig lappar, tatt upp hål til mutternitar och grundat.
Palstbreddarna är av god kvalitet og har bra passform (passar inte helt på min bil med skylls på at min bil har ändrat from med åren), men de fästerna som blev levererat med är en vits, en plastplugg, tänk plugg till at fästa skruv i mur, och ett rakt plaststift med tallrik i änden til huvud. Ungefär lika enkelt att fästa och pålitligt som att tro att man skal klara av att hålla fast en fis i stiv kuling.
Detta kastades och ersätts med mutternitar och M6 insektsskruv.
Bild

Bild

Andra sida blev lite mera bonn-meck. Ta en stor plåtbil fäst på ena sida och slå och banka til den får riktig formoch passar på platsen.
Bild

Bild

Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Skriv svar