Niva i Norge

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Då har vi fått pakka upp!
Det är en ny ljuddämpare :o
Bild

Skämt å sido så var det det runda paketet en...
Bild

En stor uppgraderign på 41cm jämfört med den ratt som satt monterad, som bara var 32cm. Ganska litet även på en bil med servo. Valet stog mellan en ny(begagnad) ratt eller ett medlemsskap och träningsprogram för armmuskulatur på ett lokalt gym.
Efter att hållt utkik på ebay var plötsligt rätt objekt där och som enda budgivare blev det ett också ett pris som ger utrymme till medlemskap på gym, om jag ändå hade haft tid(ork/motivasjon) till sånt.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Sjobbe
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 jun 2013 23:16
Ort: Umeå

Re: Niva i Norge

Inlägg av Sjobbe »

Kul läsning! Blir spännande att följa din renovering. Tog själv ur inredningen idag för att upptäcka blöta mattor och flertalet rosthål... :( :( :( aja.
Kul lösning med den nyckelfria låsningen. Har själv startknapp men ska byta ut det mot nyckel nu då bilprovningen inte alls tyckte om det.
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Ojoj! Får dålig samvete när jag såg datum på senaste uppdatering :oops:
Man vet man jobbar för långsamt när man får hyresgäster i bilen.
Bild

Har bara så smått påbörjat rostlagning. Får komma med några bilder imorgon så det ser ut som jag i alla fall prövar :)

God kväll
/Christian
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Liten bildoppdatering

Ränsad innvändigt
Bild

Gamla torra läckande lister borta
Bild

Bortskrapad fuktig bitumenmatta. Skitjobb! :(
Bild
Bild


blästringsinstallation a la biltema. Sand överalt men det tar effektivt rosten.
Bild

utgångsläge
Bild

blästrat golv med första biten tillpassad
Bild

Lite svetsning och slipning senare...
Bild

Næsta bit på gång
Bild
Senast redigerad av maggan den 22 dec 2014 11:59, redigerad totalt 1 gånger.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva i Norge

Inlägg av ahlberg »

Alltid trevligt att följa räddingsaktioner som din. Keep it up!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Då fortsätter med lite flere bilder från det som hänt sista tiden.

Så här kan man inte köra runt
Bild

Ena delen, nya bussnignar hade inte skadat men det får bli en senare uppgift
Bild

Rost bortslipad och ihopsvetsat. Nå sitter den tilbaka på bilen
Bild

Rosten slår till igjen...
Bild

Sån står den idag och vänta på mera kärlek
Bild

Det var det, då är det bara resten kvar at fixa :)

God kväll
Maggan
Senast redigerad av maggan den 07 okt 2014 12:15, redigerad totalt 1 gånger.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Hej.

Tänkte se om någon här har några råd att komma med när det gjäller byten till andra motorer.
Det är en i närheten som säljer en Fiat 130TC Abarth motor med delmotor till en rimlig peng. Inget fel på den som sitter i bilen förutom at det er en skräckis-gasare.
Dock så upplevde jag den som undermotoriserad när man skall över de norska fjällen och klarar hålla en max marshfart på 50 i flera kilometer med 8% stigning

Har läst flera trådar om sånna motorbyten men blir inte klok för det. Vissa menar det er ett enkelt byte, nästan bara ut och in. Medans andra har beskrivit det som mycket mer jobb än de kunde föreställa sig. Mycket som måste modifiseras och komponenter som måste omplaseras och tilvärkas?
Är det någon som har testat nåt likande eller har en teori om svårighetsgrad på en sån operasjon?

Målet är först och främst att få bukt på rosten för att äntligen kunna få kjöra igjen. Men det finns en önskan om att pröva få lite mera kraft i framtiden om jag har tid.
Har inte sett så många sånna motorer till salu och har plats i garaget...

Tips, råd och tankar kring detta mottages med tacksamhet :)

/Maggan
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Niva i Norge

Inlägg av rid54 »

En "tanke" om motorstyrkan...
Jag är inte expert på något sätt, men det är ju ändå troligt att modifiering av originalmotorn (om den inte är dramatiskt utsliten) blir billigare och enklare än att ta i med ett byte av motortyp. Jag bytte motor i en LandRover vid ett tillfälle. Det var till en annan LR-motor, men bensin i stället för diesel. Bara detta med reglage och bränsleledningar etc var tillräckligt mycket "intressant arbete" för att känna att man nog inte ville komplicera det hela ytterligare. Se om du kan hitta någon intressant möjlighet att skrämma fram lite mer kraft i befintlig motor... Finns ju ställbara kammar exvis. Blir lite osäker på vad för bränslesystem din bil har, men om den har förgasare finns väl lite att göra där också.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva i Norge

Inlägg av ahlberg »

Jag hade ju en skräckis som första bil och bytte motor i den till en 1.7 TBI. Skillnad som natt och dag. Bottendraget är helt annorlunda med tbi. Ingen jätteskillnad på landsvägen, men något bättre där med. Framför allt har ju tbi en helt annan tillförlitlighet. När du väl fått den att funka och CE-lampan slocknat så bara går den.. Enkelt att felsöka även när det är fel på givare eftersom du kan blinka fram felkoder, utan läsare.

Läs om min konvertering här: viewtopic.php?f=8&t=454&sid=9a27e42ed99 ... 30e0#p2842

FIAT-konvertering kan man göra om man tycker det är kul och har mycket tid över, annars är det enklare att skrämma upp VAZ-knotan. Motorbyten till andra motorer förekommer, men det är få av de bilarna som blir särskilt långlivade, av nån anledning.

Lite typiskt Niva - du kan modda försiktigt, men om du tar i för mycket tappar du balansen i bilen och saker börjar gå sönder.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Dere har säker rätt i att det går att skrämma upp VAZ maskinen, men blir det så mycket billigare?
Ny kam, ställbara kamdrev, plana toppen, byta til weber-gasare....
Har sett lite efter weberförgasare men begangnade är veldigt risiga eller väldigt dyra :(
Det blir fort tusenlappar för delar och berabetning av topp då jag inte har maskiner till att göra sånt. Alternativet är den andra motorn+ delmotor till 5000, men det finns säkert prutmån :)
There is no replacement for displacement, og at få 50hk extra ut av 1,6L ladamotor tror jag kostar mycket mer og blir mer jobb än att pröva på motorbyte.
Läste hele tråden din om motorbyte för 1,5 år sedan Ahlberg och det var mycket triks för att få det till. Vil inte ta meg vatten över huvudet och stå fast med en ett halvfärdigt prosjekt. Tid är en bristvara, men vad f.. man lär seg inget om man inte prövar och det hadde vart kul att gjöra det och ha en Niva som skiljer seg ut lite.

Tänker som så att om man över tid samlar på seg delar som behövs och blir rikare på erfarenhet och rådför meg här så så får man ta det när man är redo. Det är förgasare på den andra motorn också så man slipper undan mycket av elektronikmodifikasjoner.

Här er en insirasjon som också avskräcker. Han värkar vara en duktig och driven karl, men menar det var en hel del utfodringar og modifiseringar på vägen. Han har i alla fall klart at skapa en speciell Niva
http://www.offroad.no/forum/topic/117076-lada-niva/
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Ja ja, då är motorn sold till nån annan.
Dags att sluta dagdrömma, få tummen ut ... och komma seg ut i garaget och få fart på liket.

Tack för tankar och råd.
Drömmen lever kvar så jag kanskje kommer tilbaka med samma dumma fårgor i framtiden :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Efter några månader i vila fortsätter rostlagningen. När man kjöpt hus så man har plats att ha bilprosjekt men inte tid för huset skal renoveras :cry:
Sånn i efterhand så kanskje det hadde gått snabbare at kapa bort hela golvet och svetsat inn stora plåtar. Det var några större hål och rost, men märker nu att golvet är papperstunt på flera platser där det inte har rostat gjenom.

Fick inte tatt så många bilder...
Bild
Fått knacka til en plåtbilbit

Bild
Punktad på plats.

Den och en til bit är nu helsvetsade og slipade. Nå är det två mindre bitar kvar så är sen golvet på förarplatsen färdigt.
Började med förarplatsen då den var i sämst skick så sen blir det förhoppningsvis mindre krävande på de andra platserna.
Gott att vara tilbaka i garaget igjen.
Detta var inte så spännande men måste visa at det faktiskt händer något ;)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Då blev det två timmar till i garaget.
Har funnit en till grund till att det blev simbassäng i bilen vid rengnväder, förutom dålig list runt vindrutan.
När någon har lekt ljudtekniker og kapat hål framför dörren för att få plats med hötalare och sen fyllt tomrumet runt med fogskum, så leder det dreneringsvattnet rett inn i kupen :x
Det blit helt tätt så vattnet kommer inte ut nån stans förutom in i bilen.
Pröver å få lagt in bilder imorgon
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva i Norge

Inlägg av ahlberg »

Jo, det där med swimmingpool känns igen. Dock brukar en tub butyltätning runt fönstret fixa det mesta. Bara att kämpa vidare! :)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Tack för tipset!

Hade ett minne av at du gjorde nåt sånt på grödlan och hade tänkt fråga.
Detta forum är så bra att här får du svar innan du hinner fråga Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Skriv svar