Niva i Norge

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Johza
Inlägg: 46
Blev medlem: 29 okt 2012 00:23
Ort: Tumleberg

Re: Niva i Norge

Inlägg av Johza »

Vilket tempo du har :shock:

Du kan få fortsätta med mina 2 när du är klar.. :D
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Har man legat i dvala hela vintern Bild så måste man pröva att komma i kapp lite. Bild

OM du tar turen upp til Bodø med bilen/bilarna så kan vi se i vilket humør jag är. kommer du till hösten kan jag iaf hjälpa till att byta till vinterdäck Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Har plötsligt fått sommarväder med över 20 grader till sent på dagen, det har gjort att man dragit seg för att stänga in seg i ett kalt mörkt garage som luktar allt annat än vårblommor :)

Men lite allt möjligt pussel hat det blivit i alla fall.
Har fått lappa det andra hjulhuset också
Bild
Bild

Men allt arbeta behöver inte utföras i garaget 8-)
Efter att ha stått i garagent och sprulackerat hela kjöksinredningen förra sommaren har många delar trots omfattande maskering fått ett fint lager med färgdam. Har ochså fyllt hela garaget med sågdamm när huset har renoverats. Att putsa på ting gjörs med fördel ute i solen.
kommit hallvägs
Bild
Lite dålig efterbild
Bild
Passade samtidigt på att byta alle lapor. Vissa av mätarna var så svagt upplysta i mörker att man måste vara synsk för att lista ut vad som visades bland annat hastighetsmätaren:(
Kjöpte för ett år sen en ask men 20 ledlampor på ebay til en bilig peng. De passade nänstan. Den vita plast kragen var i största laget men en liten smekning med en fil så smet alla så fint in. Återstår fortsatt att se om det funkar när det kopplas inn :?
Bild

Har tagit inn en stol för att påbörja rengjöring
Bild
Senast redigerad av maggan den 22 dec 2014 12:04, redigerad totalt 2 gång.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Matar väl på med bilder från gårdagen tills någon säger stopp.

Blir en liknande lagning som på andra sidan. Kapat bort och pänslat på med rostätare
Bild
Tillpassning
Bild
Fastbränt
Bild

Fortsatte med golvet bak på vä sida. slipat plåtrent
Bild
Ett litet kirurgiskt ingrepp
Bild
Balken under se inte bra ut, men får åtgärdas vid senare anledning
Bild
på plats
Bild

Har bearbetat batteriboxen med rostätare under en längre tid. Här har jag efter färdig behandlig gått över med stålborste igjen.
Bild
på men lite rostskydd
Bild

Ny bit til hjulhus vä bak.
Bild
Slipa ner svetsogen för bättre tillpassnign och grunda
Bild
På men nya biten och rostskyddsgrunda på nytt
Bild

Har tidigare lagt ett lager färg på stora delar av golvet men hittade medsans jag målade ting jag ville utbättra förts. Det visade seg vara rost förklädd till plåt så det blev stora lappar att få på plats.
Efter att ha skrapat bort asfaltsmatta förra sommaren var det inte spesiellt fint.
Gick på men en utsliten stålborste, tar efektivt resterna av asfaltsmattan men är snäll mot lacken
Bild
Tvätta med aceton så blir det rent och fint
Bild
Slipa rostade ytor plåtrena
Bild
Och måla med...
Bild
Skal läggas i två strykningar och fick igår på andra strykning förutom på de lappade områdena.
Har ingen erfaring av den från tidigare men tänkte testa. var nöjd med första lagret. var tjock, täcker bra och flyter ut fint. upplevde det första laget som slitstarkt då jag har farit runt med verktyg och dammsugit på ytan i en veckas tid utan at kunna se något stort slitage

En omgång med rostätare då det var svårt att komma åt allt med stålborste.
Bild
på med färg
Bild
Bild
Bild

Nu går det i alla fall åt rätt håll. Nivan har så smått bärjat lägga på seg vikt efter en lång och hård bantningskur.
Hoppas ni har överseende med alla bilder :) Postar efter eget tycke och smak, och har som nybörjare på rostlagning och bilfiksande lärt meg massor från andra trådar och hopps på att kunna inspirera och dela med meg av tips, fula lagningar och mästrande. Nå tar jag sats till helgen Bild
Senast redigerad av maggan den 22 dec 2014 12:10, redigerad totalt 3 gång.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Niva i Norge

Inlägg av Vazmannen »

Uj vilket arbete du gör,,,

Kämpa på...

, rev bort de blöta isolermattorna på min niva¨men golvet var iaf friskt...

Ha det!

Hälsn Jan
m-boströn
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 feb 2014 17:49

Re: Niva i Norge

Inlägg av m-boströn »

Snyggt :) blir inspirerad att ta tag i mina bilar.
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Vazmannen skrev:Uj vilket arbete du gör,,,

Kämpa på...

, rev bort de blöta isolermattorna på min niva¨men golvet var iaf friskt...

Ha det!

Hälsn Jan
Får beklaga med blöta mattor men gratulera med torrt och helt golv :D

Alltid trevligt att kunna inspirera.
Kör på vidare med det som blev gjort i helgen.

Stolen mår nu lite bättre men skulle behöva en uppfräschning men lite färg på utsatta områden
planerar att få rensa den andra under veckan. Måste också få tag på skenor till stolsunderredet som kommer från en golf 4.
Bild

Blev färdig med det andra hjulhuset. knackade till förstärkningsplåt att sätta över fjädertornet.
Bild
Här på plats och senare rostskyddat och lagt på underställsmassa i bägge hjulhus och under golvet där det har blitt lappat
Bild

Lagt igjen sista hålet i tröskeln och blaskat på lite färg så nu är den också klar :)
Bild

Har monterat tillbaka avgassystemet och nya ljuddämparen
saknade fäste för att motera ljuddämparen (satt en brun klum som såg ut till att en gång vart en del av upphängningen) så hade köpt två biltema universalfästen http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreserv ... eng-79500/ för att fästa runt röret men av en slump så passade det in i det befintliga fästet på ljuddämpare.
Bild
Bild

La bitumenmatta under tanken och i bagaget
Bild
Fått in tanken och ting börjar komma på plats
Bild
Baksätet hade samma vita färgdamm som allt annat,suck :(
Bild
Färgen satt som berget.
Det som hjälpte var en tvätt med lacknafta och skrubba med rotborste
Bild
Sätet hade samma färg som panelena, men de blir ett senare prosjekt
Bild

Avslutade lite tidigare på söndagen med att starta upp efter 8 månader helt stillastående och köra ut i friska luften. Fick köra lite på starten så bensin kom fram i systemet men sen så hoppade den igång så plikttroget på första försök. :D :D :D
Bild
Senast redigerad av maggan den 07 maj 2014 09:40, redigerad totalt 1 gånger.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva i Norge

Inlägg av ahlberg »

Ser fint ut!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Tack :)

Fick två timmar till nivan ikäll.
Fick också ett paket igår med några delar från lada power i ukraina. Första beställningen därifrån men jag är väldigt nöjd och kommer beställa mer.
Bild


Har länge irriterat mig över att det ena baklyktsglaset varit sprucket. Har suttit fast med silvertejp.
Har planer på att pimpa bilen med lite fräsigare baklyktor nr den är körbar och tid finns. Har ingen lust att köpa nytt glas till bare en körtur :(
Köpte med biltemas plastsvets (en typ tvåkomponentslim)när jag var på shoppingtur sist. Ser ut till att funka helt utmärkt
Bild

Det var lister till en dör, huven och bakluckan.
Monterade dit dem tillbaka med bakluckan och det nylimmade lyktglaset (det högra)
Bild
Bakluckan måste få lite kärlek innan det blir för illa.

Tillslut åkte det på nya sidoblinkers
Trodde det satt klarglasblinkers på sedan tidigare, men det ena hade trillat bort, men det visade seg att plasten vskrossad och solblekt. Därav det vita utseendet. Blir nog bra tillslut.
Före
Bild

Efter
Bild

Nu har jag en viktig date med kudden
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Sista nytt från garaget.

Tröttnade lite på att bara göra nödvändiga tråkiga lagningar. Passade på att ta en kortdag till att stilla lek och "gadyet" behovet. Hög tid att få installerat centrallåset jag har haft liggandes på hyllan i ett år.

Bild
Bild
Bild
Bild

Funksjonstestat innan det skal döljas
http://youtu.be/5F8o0YwJOPA

Sist jag körde bilen en långtur så var det varmt och gott i kupén även om gradstocken visade under -20, enda problemet med värmen är att den är konstant. i tillägg så läckte det från värmekranen. tid för ny.

Ut med värmepaketet och städa bort naturen.
Bild
Gör rent med nylonborste
Bild
Bling bling :)
Bild
Tilbaka på plats med ny kran. Köpte också nya reglagwirar som kommer monteras när instrumentbrädan skal tilbaka
Bild

När huven ändå är av så är det lika bra att göra en liten uppfrächning av de rostangripna platserna,
typiskt att det inte syns på bilderna bara :)
Bild
Här tog det stopp. hade inte tid med mera :(
Bild//lh6
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: Niva i Norge

Inlägg av majsfält »

Trevligt centrallås! Ska nog skaffa nått liknande, man är ju så bortskämd med att bara kunna blippa upp och igen bilen när det är 10 grader kallt och spöregn...

Har du funderat på nått "scoop" för att hålla naturen borta från värmepaketet? Jag funderar på att bara svetsa dit ett litet skärmtak, har inte hittat nått bra "scoop" som inte ser så flådigt ut, passar liksom inte.
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Ja man har blivit lat och bekväm med åren :oops:
Det är en så länge bara sentrallåsfunksjon utan blipp blipp, det kommer senare. Har liggande ett sett med fjärrkontroller med också med den funktionaliteten at den låser upp automatisk när man kommer i närheten om man har nyckel med sig. Blir så bortskämt att jag inte ens behöver att blippa :)

Scoop står på listan men har inte hittat något jag tycker om. De flesta till Niva ser så plastiga ut och har inte former som jag gillar. Har sneglat lite på scoop från subaru, då inte de mostervarianterna på impeza wrx och sti, men på vanlig impreza eller forrester. man får de till bra pris på ebay, men måste se om det kan passa först.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Har varit alt för lite tid till nivan i det sista. Jobb, resa och ensam hemma med ettåringen, gräset är långt. Har massa bra ursäkter :)
Det är helt enkelt för få timmar på dygnet ibland.

Har städat lite i elsystemet. Nu har fläkten fått 2 hastigheter, strömmen slås av när man slår av tändnignen, halvjusautomatik som faktiskt fungerar, kopplat in centrallås ordentligt, snyggat till generellt gjort om en del suspekta kopplingar, nya jordningar och rensat ut kablar som inte används som resultat.

Bild

Bestillte en ny vindruta med gummilist plus massa andra smådelar från ukraina. Det stod i beskrivningen " tinted windshield", tänkte det var en tonad kant överst för det såg ut så på bilden.
Det var det, men det var också resten av rutan :? Ser ju ballt ut men frågan är om bil provningen tycker det är lika ballt?
Den har e-märkning så det är bara att testa. den var billig och jag var tvungen att han en.
Den kom också med lite dekaltrim 4x4 club står det i toppen :)
Bild
Bild

Huven har fått lite färg sedan sist, efter attacken med stålborste.
Nu börjar det se ut som en bil igen :)

Bild
Bild
Senast redigerad av maggan den 31 maj 2014 19:44, redigerad totalt 1 gånger.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Niva i Norge

Inlägg av Virre »

Snyggt jobbat! Den där rutan var tuff, undra vad BP tycker som du sa :D. Berätta gärna vad domen blev sen.
När ska du besiktiga förresten?
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Tack! Ja, jag är väldigt nöjd med rutan :D
Har ingen hast med besiktning, bilen är avställd och jag har massa ting som skal fixas. Drar det ut på tiden så väntar jag nog till efter nyår med att ställa på. I norge är det halv årsavgift vid registrering efter 1 juli, men det blir ändå 1500 bagis som kan läggas på delar istället
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Skriv svar