Niva i Norge

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
maggan
Inlägg: 498
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Har länge tänkt å dra igång en tråd om det som står och tar upp plats i garaget, men det har hamnat på dygnets 25:e timme i kalendern og har av märklig gund inte blivit av.
En lustig sak är at när jag verkligen beslutade meg för att på alvar se meg om efter en Niva, så var denna bilen den första annonsen ja såg på och sparade på datorn för 1,5 år sedan. Bilen har under tiden haft en annan ägare innan den blev min.
Det var nog ödet som spelade in... :)

Verkar som det har blitt gjort en del reprasjoner, detta var vad som stog i första annonsen:

den er montert på nye mudd terrain dekk.nye 1000m i fronten (ikke avbildet)ekstra el vifte i front.nye kuler\ledd i forstilling.vindusviskermotor.bremser forran og bak.nye hjulagre forran og bak.bremse slanger.calippere forran.coil\tenningsdeler+forgasser vindusviskermotor\tankmåler pluss masse mer..malt den matt svart.ser helt greit ut,bulk ved høyre hjulbue bak.
nye oljer\filtre hele linjen.denne bilen er brukt som vinterbil å litt kjøring i skog. å jeg tror ikke at man finner noen biler som har en slik fremkommelighet som denne. helt sinnykt.bilen er helt nylig eu ok. bilen er sandblåst+sveist\tectylert for en mnd siden å er helt rustfri under.utført proffesjonellt.

Bilder från annonsen:
Bild
Bild

en del har hänt sedan dess och nu behöver min lille vän lite kärlek innan den kommer ut på vägen igjen
Mer om det kommer fortlöpande
Senast redigerad av maggan den 10 jun 2013 13:14, redigerad totalt 2 gång.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 498
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Får ta meg i kragen nu och fortsätta med uppdateringar.
Att skruva är för meg rekreasjon så länge jag kan ta det när jag har lust. Så ting får ta den tid det tar. har heller inte nån vidare erfarenhet av at skruva bilar så det blir lite fela och lära:)

Då låssylindern til bakluckan sknades så var det första jag tog mig an, att beställa en låssats från ebay, två till dörrarna och en till baklukka.
Gammla och nya låset
Bild

Tog dörlåsen först. Gjorde rent och smorde upp allt og det lirade så fint. Skruvade dit låset bak, låste bilen och tog kvällen.
Nästa kväll när jag skulle låsa upp så hörde jag ett klick och stog med låssylindern i handen: :shock:
Bild
Made in not Germany, by lowest bidder

Skal reklamera på den. Men även om jag får nytt så måste jag byta låsen i dörrarna igjen. Vägrar ha massa olika nyklar til bilen. Ingen stor sak men det är pill att komma åt att skruva tilbaka handtagen och tar tid som jag heldre kan bruka på andra saker. Men men...
Senast redigerad av maggan den 06 nov 2019 12:19, redigerad totalt 1 gånger.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 498
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Vad som komma skal...

När jag kjöpte bilen var det i tro att tändningslåset var trasit och inte gick att vrida runt efter ett inbrott i bilen. Hade en plan om att bryta upp rattlåset och köra bilen hem, för att senare byta ut låset. När jag väl hämtade bilen så visade det seg bara vara rattlåset som stog i spänn.
Under tiden hade jag som den ebay-junkie jag är redan hittat och beställt en alternativ till tändningdlåset.

Jag ville ha startknapp. Hittade nåt som var startknapp PLUS lite annat spännande. :D
Bild

Detta är PKE - Passive Keyless Entry.
Fjernkontrollen kan brukes som vanligt till att låsa och låsa upp, men innehåller också et RFID chip som gjör at när den kommer innom 1-2m fra bilen så låser den automatiskt upp och motsatta när man går från bilen. Startknappen styr funksjonenrna ACC-ON-START och OFF på tändningen. Det är också larm och möjlighet att starta från fjärrkontroll.

Definitivt overkill att ha på bilen min :oops:
Men en kul grej och det kommer säkert reta många med BMW och liknande :mrgreen:
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Niva i Norge

Inlägg av Nivanörden »

Blir en grym feature på Nivan!!! :D

Kämpa på! :)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
maggan
Inlägg: 498
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Nivanörden skrev:Blir en grym feature på Nivan!!! :D

Kämpa på! :)
Tack tack, kul at fler delar min vision :)

Det vill inte fungera av sig själv. Utrusningen är anpassad för lite mer funksjonsrika bilar med avanserade system som sentrallås. Har man inte det så får man ordna det.
Tack igjen ebay, 15£ inklusive frakt!
Bild

Gick för en lösning med 4 aktuatorer. Man vet aldrig vad man får behov för. Tänkte att så småningom plocka bort ratt/tändninglåset när jag får startknapp. Här i norge så har de valgt at följa eu-reglerna så det är krav vid besiktning at man i tillägg til fungerande dörrlås har en annan låsfunksjon som hindrar framförande av fordonet. På vanligt språk rattlås eller möjligen låsning av växellåda som eksempel Saab med nykkel på golvet, der man måste lägga i backen för att ta ur nyckeln. Då kan jag ta de oanvända kablarna til evt elektriskt rattlås eller ett lås på växellåda.

Rörig och trassligt. Tänkte snygga til det lite för en enklare installasjon
Bild

Stoppa in i kabelstrumpa och lödde om alla förgrenignar, Buntade ihop de två ikke använda kabelparen för evt senare bruk.
Bild
Bild

Nu skal det bara stoppas inn i bilen:D
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 498
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

En sak jag kunde konstatera när jag körde hem bilen var att det var hål i avgassystemet. Jag viste bara inte hur stort.
50 mil på skumpiga vägar gjorde saken ändå värre :)
Bild
efter demontering
Bild

Det var bara bakdämparen som var i dåligt skick resten såg fint ut.
Undersökte bilen under och det såg vid första anblick väldigt bra ut. Var lite orolig då det var lite blött i skuffen efter at det har rengnat kraftigt. Någon har lagat lite rost tidigare och underställsbehandlat bilen.Men det var en liten plats det var mer järnoksid än järn.
Bild

In i bilen och börja riva i mattor. Entusiasmen sjönk ganska raskt.
En gång i tiden har en ägare lagt ner tid på att rostskydda bilen under och gjort tiltag för att få ner ljudet i kupen. Dessvärre har det inte lagts någon energi på at säkra att bilen inte tar inn vatten.
Hittade en inomhussimhall under förarstolen och i skuffen.
Bild
Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva i Norge

Inlägg av ahlberg »

Tack för bilder, det är alltid uppskattat med dokumentation från garagen.

Skall nog kolla lite på PKE-satser med.. verkar vara ett trevligt tillbehör (overkill ÄR kul!)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Martin.A
Inlägg: 44
Blev medlem: 20 mar 2013 10:06
Ort: Öckerö

Re: Niva i Norge

Inlägg av Martin.A »

Hej maggan,

Det ser ut som att du har ordentliga planer för din Niva, hoppas att du får det att fungera på ett bra sätt.
Jag är lite nyfiken på vad det är för däckdimensioner du har och även vad det är för bredd och offset på fälgarna?
Har du hunnit märka om däcken tar i, i skärmarna om det flexar mycket?

Kör hårt, det skall bli kul att följa ditt projekt! :)

//Martin
maggan
Inlägg: 498
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Ahlberg:

Här är den produkten jag kjöpte:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 1211075417
lade inn bud och förhandlade priset til 150$ Det mest imponerande var frakten för 10$. Den kom på dörren 5 dagar efter beställning med DHL, från Kina. Imponerande, att skicka samma paket til grannbyn i norge, med posten, kostar det dubbla og går på en dag mindre :lol:

Martin.A:

Har inte haft nöjet att ta några ordentliga turer ut i terränglådan ännu så jag har inte fått testa fullt ut om det tar i.
Har haft den högt upp i snöhögarna på gårdsplatsen när jag måste flytta den för at skotta, och det gick oproblematiskt men var heller inte fult flex, bilen er heller inte höjd ännu...
Gissar på at det er suzukifälgar, ska kolla nogrannare och återkomma med dimensjoner.
Dock stikker däcken utanför skjermkanterna så det blir til å få på någon form för skärmbreddare framöver.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 498
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Hei

Däcken är Bf Goodridge MT, 215/70-15, på det jag tror är suzukifälg.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 498
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Bilderna säger det mesta:)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
passagerarsidan var inte alls så illa :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Förarsidan behöver lite påfyll med färsk metall

Bild
Halv Niva på säck ges bort till intresserad :D
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 498
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Har utökat verktygsarsenalen med denna.
Hål i spargrisen skal råda bot på hål i golvet :P

Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva i Norge

Inlägg av ahlberg »

..fina grejor.. med en sådan borde till och med rostlagning bli roligt!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
maggan
Inlägg: 498
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

av ahlberg » 10 jun 2013 21:20
..fina grejor.. med en sådan borde till och med rostlagning bli roligt!
Hoppas också det. Ser fram emot att få sätta igång!
Har inte svetsat på 10-15 år men planerat att gjöra det mycke framöver så då är det flott med utrustning som ger ett bra resultat även om svetsaren är kass ;)

Hittade en svensktilverkad halvljus automatik.
Bild
Ser ut til att det har vart lite varmt...
Bild

Mycket eltejp och många tvivelaktiga hemmakopplingar. Blir till att ta en gjenomgång på elsystemet och snygga upp lite... när man får tid...
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 498
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Jag har fått paket :D
Vad kan det vara?
Bild

God fredag...
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Skriv svar