Niva i Norge

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Vazmannen skrev:Fränt, gillar stt du tänker på säkerhet, bra att du förstärker ramen och inte bara kapar friskt med vinkelharry...:-)

Beige sandmatt är frän färg...

Min Niva är ju beige fast med lite mossa och algavlagringar,.,,

Kämpa på...

Hälsn Jan
Tack Jan.
Tänkte säkerhet först och ville inte att det skulle bli vekare än original, men tro nu inte det har stor funksjon annat än att ratt stammen och instrumentbrädan är fast i den.
Det blev faktist mer stabilt än det var innan :)

Det blev en del måttande för att få riktig vinkle för att stereon skulle passa mot ramen med riktig vinkel.
Bild

Mera kapning för att få på plats värmereglagen och stereon. Lite pilligt att hitta riktig position, da man ikke kom åt på baksidan och inte fick några bra riktmärken.
Värmereglagen blir flyttade på och blir placerade vertikalt.
Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva i Norge

Inlägg av ahlberg »

Trevligt att följa ditt arbete.. mycket handarbete och många friska idéer.. tummen upp!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

ahlberg skrev:Trevligt att följa ditt arbete.. mycket handarbete och många friska idéer.. tummen upp!
Tack, detta här var riktigt roligt arbete, att få knepa å knåpa lite :)

Nästa ting att pyssla med var att göra ett nytt fäste till värmereglaget.
Nuvarande fästöron på plasten var i vägen så de fick kapas bort. Tog en plåt lite bredare än reglaget bockade in 3mm från över och undersida. Både för stabilitet och för att jag svetsade dit 2 muttrar som är 3mm höga. då vilar reglaget mot muttrarna de uppböjda kanterna. Satte två skruvar rätt genom reglaget, sitter som gjutet.
kapade ur en profil likt tvärbjälken och fäste dit.

Bild
Bild

Så klart passar inte reglagewirena, den ena för kort och den andra för lång.
Den långa var bara att kapa höljet på och böja till ståltråden til önskad längd och kapa.
Den korta måste bytas ut mot en längre. Det löstes med en bromswiresats till cykel och ståltråd i passande tjocklek från biltema, inte många kronor och har massa över til framtida behov.
Tog en mejsel med rätt diameter för att linda en ögla till värmekranen. Så var det att montera den änden för att se an vart andra änden skulle böjas till.
Bild
färdigt resultat :)
Bild

Kapade, filade måttade och svetsade i lite. Brukte en hålborr till de runda reglagen och la igen lite med svetsen på sidorna då mätarna var lite avfrästa på sidorna för att ge stöd och inte kunna snurra runt på sin plats.
Bild

en till provmontering.
Bild

Allt på riktig plats nu och reglagen funkar prima :D
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Niva i Norge

Inlägg av Vazmannen »

Verkligen imponerad...

Blir det flockad instrumentpanel sen? :-)

Din feeling för modifikationer är enorm... Gillar dem trots att jag annars själv är vurmare för originalstuk...

Blir en bra helhet...

Ha det!
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Tack Jan :D

Flocking är en möjlighet. Köpte något flockingkit billigt på ebay för att teste att flocka några smådetaljer, men har inte testat det än.
Har tänkt tanken på att modifiera det för att kanskje kunna använda på större objekt.

Andra alternativ är att klä det i vinyl med läderimitation så det får samma struktur som orginalt. Jag vet att sån typ vinal är veldig elastisk men är lite skeptisk till hur det vil fungera på så komplexa former och skarpa kanter.

Tredje alternativet är att lacka hela instrumentbrädan. Då med något so ger lite tekstur, typ bedliner som man använder på bl.a pickup flak eller liknande.

Först så skal jag bli färdig med underarbetet så får vi se.
Har lagt på massa fogskum nu för att få till riktiga former och fylla ut tomrum.

Med första lagret blev det flera stora luftbubblor. Skar tilt det lite grovt för att ta bort onödigt material å kunna se om det var några hålrumm under.
satte några kartongbitar på plats för att begränsa kladdet.
Bild
Bild

Har nu yxat til det grov och lagt på en ny omgång där det behövdes.
sitter på flyget til Budapest nu så det får stå och godgöra seg til över helgen så ser vi hur det blir :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: Niva i Norge

Inlägg av majsfält »

Aargh, hur kan du åka iväg vid ett sånt här tillfälle? Vilken "cliffhanger"...
Jag är så nyfiken så jag skulle kunna åka hem till dig och börja karva till det bara för att få se hur det blir. :D
Mycket roligt att följa, lite som att kolla på wheeler dealer eler monster garage. Du har inte funderat på att producera nånting åt nrk? ;)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva i Norge

Inlägg av ahlberg »

Spännande, som vanligt. Gissar du tänker limma på något töjbart vinylaktigt sen? Blir det omklädsel av "gamla panelen" med? Det skulle passa bra i Modifieringar/Mektips här på forumet. Har googlat en del på klädsel och DIY, men inte riktigt haft modet att genomföra projektet.. http://www.topntrim.nu/vinyl/specialvinyl.php

Har funderat många gånger på att bygga en "högre" panel.. http://bigcitydriver.com/wp-content/upl ... age012.jpg. Men, nu ord och bild tillbaka till Norge!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: Niva i Norge

Inlägg av majsfält »

Kanske vattentransfer vore kul?

Få nått liknande resultat:
Bild

Finns ju andra mönster också:
http://lapplandimporten.se/vattentransf ... ographics/

Det finns även kits för att skapa din egna om du har en bläckstråleskrivare. ;)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

majsfält skrev:Aargh, hur kan du åka iväg vid ett sånt här tillfälle? Vilken "cliffhanger"...
Jag är så nyfiken så jag skulle kunna åka hem till dig och börja karva till det bara för att få se hur det blir. :D
Mycket roligt att följa, lite som att kolla på wheeler dealer eler monster garage. Du har inte funderat på att producera nånting åt nrk? ;)
Du är varmt välkommen, jag kan stå för kost och logi :D

Har inte varit så mycket hemma pga jobb, så det har inte hänt speciellt mycket i garaget Bara varit ute som hastigast och skurit lite i fogskummet och lagt i mera där det har varit behov för det.
Senast redigerad av maggan den 12 maj 2016 07:43, redigerad totalt 1 gånger.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

ahlberg skrev:Spännande, som vanligt. Gissar du tänker limma på något töjbart vinylaktigt sen? Blir det omklädsel av "gamla panelen" med? Det skulle passa bra i Modifieringar/Mektips här på forumet. Har googlat en del på klädsel och DIY, men inte riktigt haft modet att genomföra projektet.. http://www.topntrim.nu/vinyl/specialvinyl.php

Har funderat många gånger på att bygga en "högre" panel.. http://bigcitydriver.com/wp-content/upl ... age012.jpg. Men, nu ord och bild tillbaka till Norge!

Ja tanken är att klä hela instrumäntbrädan. Vill att det skal likna på originalet mest möjligt. Har kikat på sån vinyl men skulle helst prövat att känna på den å se hur mycket stretch det är i den om det kan gå att få til det på en yta med så mycket kanter å former som jag har?
Alternativet är att flocka eller förbehandla så det blir liknande struktur som på vinylen och lacka över allt.

Kanske bara att beställa lite vinyl och pröva :)

Gillade ideen med hög panel. Gör det enklare att få plats med det man vill ha!


Vattentransfer utgår denna gängen då hela instrumentbrädan är en enda stor del och det är inte någon fast och slät yta. Men det komme andra delar dör det kanske kan funka :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Bild

Bild

Bild

Fick en timme i garaget ikväll. Efter att tidigare har format till fogskummet med kniv å lagt på mer där det har varit behov, så gikk jag nu på med sandpapper och försöker få riktig form :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: Niva i Norge

Inlägg av majsfält »

Det ser ut att bli väldigt bra, diskret och snyggt!
Konstläder kanske vore nått, eller det var kanske det ni menade med vinyl...
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Takk skal du ha :)

Vinylen har samma struktur som läder men är mycket mer elastisk.

Konstläder, många typer av vinyl eller vanligt läder måste man klippa till i bitar och sy samman så att de följer kurvor på det som ska kläs in.
Med riktig typ av vinyl som är mycket stretch i, så kan töja ut det och limma fast så att följer kurvor och konturer.

Ahlberg lade in en länk i en tidigare post, der ser man läderstrukturen i vinylen.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Väldigt lite nytt att rapportera från garaget.
Den nya blivande co-drivern blev hämtad hem från BB för en månad sen så har allt av fritid blivit satt på paus :)

Har gjort några småryck med instrumentbrädan men inte kommit så lång, får rapportera om det en annan dag när jag har lite mer tid.

Dagens nyhet är att jag har fått beviljat min ansökan om motorbyte :D
sende en gång i vinter in en ansökan om att byta motor till en Citroen/Peugeot 1,9 turbodiesel.
En PSA motor med motorkod XUD9TA. 90stk hästar och mera vrid.
Samma motor som diesel Niva leverades med en kort period mitt på nittitalet fast med turbo på :)
Fram til mitten av nittitalet så levererades dessa motorer med manuell dieselpump, altså ingen onödig elektronik eller ECU. Det er en sån som kan vara av intresse.

Finner jag det rätta objektet så får man väl slå till och hoppas på att fritiden kommer tillbaka någon gång.
Inga planer om motorbyte med det första men det har alltid legat i tankarna och nu vet jag att jag inte får trubbel med besiktningen heller :D
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Efter att ha varit hemma i Karlstad en vecka så bestämde jag mig för att jag måste få något gjort innan semestern är över, så efter några kvällar efter barna lagt seg och en hel dag igår så har närmar det seg färdigt resultat. :)

Det har varit lite pröva och fela och pröva på nytt. Detta har hänt sen sist...
Efter att jag hadde fått till formen riktig så var jeg tvungen att göra något med sprickorna som var i intrumäntbrädan.

Bild
Bild
Bild

Slipade ur alla sprickor och tog bort löst belägg. Har tidigare läst lite på nätet om repration av instrumentbrädor og många menar det fungerar bra att fylla igjen sprickor med plaststavar som er ment för att reparera plast som stötfångare eller liknande. Stavarna smälts med typ lödkolv och den smälta plasten bredes ut över skadan.
Nåt sånt fikk jag inte tag på här och att beställa för dyra pengar blev inte av.
Har också läst att över den smälta plasten så funkar det bäst med ett polyurethan baserat spackel som är lite elastiskt. Finns ett företag i Norge som selger detta och det kostar heroin plus frakt. tror det skulle komma på över 800,- för en halv liter men i USA så är prisen ca 140,- för samma produkt.
Vägrade köpa det på ren trots på grund av att det var så mycket dyrare här i Norge.

Tog en titt i hyllorna i garaget efter något klet som kan fungere och hittade en halv patron med biltemas vindrutetätning, som faktiskt också är polyurethan baserat. Sagt och gjort fram med sprutan och klämde ut det. Tog lite olja på fingern och smetade ut det.
Bild

Resultatet var inte alls så illa och dagen efter när det hadde härdat så var det en elastisk repration som fästet bra till underlaget.
Då var nästa fråga hur man får en användbar yta och finish över fogskummet?
Ytan var full med luftbubblor, hål och hadde lossnat lite eller knäckts på några kanter.
Varför inte testa samma metod här med biltemas vindrutetätning. Kapade av toppen på patronen och klämde ut massan för att applicera med en plastspackelspade.
Testade lite lengst ner först för att se hur det funkar.

Bild

Blev inte på nått sätt perfekt men fungerar att jobba vidare på. Köpte en till patron och täckte resten. När allt hadde härdat så hadde det sjukt lite på några platser och blåst upp bubblor på andra. Skylls nog på gasutveckling under härdningsprosessen, speciellt där lagret var väldigt tunt. Absolut inget stort problem. Stakk hål på bubblorna slipade lite försiktigt med 120 papper og la på ett till lager.
Blev mycket bättre, en elastisk, robust yta med några ojämnheter med jag var nöjd.

Ytan inna slipning:
Bild
Bild

Ytan efter slipning:
Bild
Bild

Det gikk överraskande fint att slipa men det är fortsatt ojämnt och porer i ytan.
Forskade runt lite efter olika typer elastiska spackel till ett förnuftigt pris. Kom över detta http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=2 ... ID=PROD156
Är en grosist till bygghandel, industri och verksteder som för detta produktet. Säljs inte i butik endast till professionellt bruk, men de kan sälja til privatpersoner som man ringer dem.
var en trevlig prat och några dagar senare kom det ett paket med posten.
Ett fantastiskt bra produkt, det var lätt att arbeta med och enkelt att slipa men lämnade en yta som var hård och slät men med enn elasticitet som lite hårdare gummi.

Bild

Här är det lagt på första laget. Slipade ner la ett fullt lag till och ett tredje bara där det var behov. Har inte några flera bilder då mobilkameran gick sönder, klarade inte att justera fokus, kunde bara ta närbilder. Fått ny mobil men har då glömt ta med ut i garaget eller varit tom på ström, men har vel inte varit så mycket att dokumentera heller för den delen.

Tänkte jag skulle få lite struktur på allt samman och köpte Biltema tröskelskyddsmassa, men denna var ingen stryktur på alls. Det gjorde faktisk ingen ting, för jag kunde legga den över hela instrumentbrädan och den fungerade lite som en filler/sprutspackel. Tog bort en del av vinylstrukturen på instumentbrädan så allt fick en lite med slät yta och dolde en del skavanker och misstag.
Här är det lite lätt slipad då det blev några små fel när sprutmunstycket blev litte satt igjen och det spottade.

Bild

Drog och köpte en lite mer högkvalitativ variant som skulle ge struktur. Hem å pröva och det fungerade bättre men inte helt som önskat. Det blev struktur, men väldigt finkornig. Prövade att förstora hålet i munstycket till det dubbla och då såg det plötsligt bättre ut.

Bild

Bild

Nu får detta stå och torka. Det som återstår är att försiktigt slipa med fint sandpapper för att ta ner topparna och sen lackera med topplack. Blir mattsvart lack till vinyl.
Skal bli kul att få montera tillbaka snart :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Skriv svar