Niva i Norge

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

svedberg skrev:God fortsättning! Ska bli väldigt intressant med dubbelDIN i nivan :) Har själv varit inne och spånat på något liknande.
Börja bygg på den så jag kan kopiera dig :)
God Fortsättning :)
Har en ide om hur det skal göras. Vill ha den så högt upp som möjligt, så det blir till att flytta på värme reglagen och knapparna under. Värmereglagen tänkte jag vända på och sätta lodrätt. Knapparna placeras där det finns plats längre ner eller på sidan. Bakom värmereglagen går det en tvärbalk som kommer i vägen för en 2din. Tänkte kapa den och svetsa in en fyrkant att montera stereon i. Sen skal ytan fikas så det ser fint ut. Kanske blir någon form för fleecetyg med epoxy och glasfiber...men det får vi ta när vi kommer så långt.
Du kanske hinner börja innan mig så då får vi spåna på en lösning tillsammans :)

Jens.H skrev:För det första så måste du ju se till att skaffa dig en dieselvärmare eller något annat som gör att du kan jobba fritt utan att frysa ihjäl varje gång man får lite tid över i garaget ;) Blir fort varmt och drar inte mycket diesel alls!Sen börjar jag tycka att du förtjänar lite framgång nu istället för att bara hitta mera och mera rost...men iofs,när du väl är klar med ditt grundliga arbete så kommer du nog aldrig att vilja göra dig av med henne....Mycket stiligt arbete iallafall 8-)
Dieselvärmare hade varit guld, men i mitt lilla garage är det lika mycket plats till övriga ting som i Putins statsbudget á 2015. :(
Har sett på youtube där ryssarna står ute i snön i minus 20 med pälsluva och bara händer och skruvar Niva. så jag prövar att få den autentiska känslan :)
Skämt å sido så går det fint med mig, har varma kläder, problemet är bara när det skal användas färg som inte klarar mindre än +5 grader

Det ser dock ut som ett ryss meck i garaget med massa ting stuvat in och jag som sitter på golvet och prövar få till något
Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Tog och slipade rent den sista lykthållaren idag och startade med målning. Nu har vädret slagit om och det är 6-7 grader och skal vara det i en vecka framöver.
Alla delarna blev penslade med Owatrol olja och får hänga några dagar så det tränger in i rostporena där inte stålborste kommer åt. Skulle gärna ha blästrat men har bara 10A säkring i garaget och kompressorn behöver 16A :( Saknar mina luftvärktyg, men det finns alltid lösningar.
Så här henger det nu, när det har torkat blir det svart bengalack på.
Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Var ute i garaget i morse och fick en bra start på nya året :)
Skal på en till strykning imorgon
Gott nytt!

Bild

Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Skulle pröva att vara lite mer nyttig och tog en vända ut i garaget i eftermiddag.
Måste svetsa dit en plåt i hålet för blink och positionslys på vänstersidan också. Började att skära ut och passa in en plåtbit men när det ar tid för svets så tog gasen slut så kom inte längre en detta.
Bild

Gick in och fortsatte med lite inne arbete :)
Kablarna till frontlyktorna var inte så vackra och ena kontakten var sprucken och trasig. Kablarna var dragna inne en vit plaststrumpa som var stenhård och äcklig. Tog ut de och de fick en omgång med YES efter disken var färdig, var fulla med fett, olja tectyl och annan skit.
Ny diskade :)
Bild
Med ny kontakt och kabelstrumpa
Bild
Bild

Släpvagnskontakten såg tidigare ut så här
Bild

Ett nytt fäste skal svetsas dit när jag fått ordnatt mig mera gas och lite metall. Det har tidigare var en eller flera som har kopplat dit kontakt. Det går två kablar ut och bägge ser helt illa ut och själva kontakten har sett sina bästa dagar den med.
Har haft en tanke om att göra det enkelt att plocka bort draget när den inte behövs. Sticker ut onödigt i skogen och är allmänt ful. Har svetsat skruvarna i karossen innifrån så den sitter med 4 muttrar. Skulle kunna montera kontakten i karossen men det kan bli lite långt och så hade jag redan kjöpt inn en koppling til just detta.
Så här blev resultatet.
Bild

Köpte universalsats på biltema men ångrade mig när jag packade upp. Kabeln som var fäst i kontakten var 7 tunna lösa kablar i en plastslang som inte ingav förtroende, kändes som den skulle knäcka vid första minusgrad. Köpte en 7tråds kabel på biltema samma utförande som vanlig utomhus 230V kabel klädd i svart gummi.
Tips är att köpa lös kontakt och 2m 7tråds kabel blir faktiskt billigare också.
här är de två varianterna
Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Tog ikäll och fixade till kablarn till blink och possitionslys fram. De skal få nya kontakter till att koppla ihop med de nya led ljusen. Fick en rengjöring av kontakter ock blev påklädda en strumpa.
Bild
Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Tja...
Händer inte så mycket bland projekttrådarna, så jag kan väl bidra med några bilder :)
Lekte lite med elektroska grejer i nyårshelgen.

Starskärmen på nya stereon
Bild

Hemskärmen
Bild

Färdigt lykthus
Bild

Min telefon är så snäll att den kommer med filmklipp när man har varit lite ivrig på att ta bilder.
Smakprov :)
http://youtu.be/jsFMfPWeLas

Testat de nye lysen. Svårt att få det bra på bild dock.
Båda med vitt ljus
Bild
En vit och en gul
Bild
Bara blinkljus
Bild

Ha det :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: Niva i Norge

Inlägg av majsfält »

Det blir nog en liten disconiva innan det är klart. :D

Fin film, kul med leksaker! Det ska bli mycket intressant att se denna bil när den blir klar...
Om den nånsin blir "klar" dvs. ;)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Haha, gläder meg också till att se hur det blir när allt blir färdigt :)

...nää, blir nog aldrig klar, bara bättre å bättre... :mrgreen:
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Nu börjar vi ... :)
Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Från detta
Bild

Till...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Det er i alla fall en början :)
Senast redigerad av maggan den 21 mar 2015 12:24, redigerad totalt 1 gånger.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Loranga
Inlägg: 115
Blev medlem: 26 sep 2014 06:10
Ort: Katrineholm

Re: Niva i Norge

Inlägg av Loranga »

Kul att se att det e liv i luckan! Ser lovande ut...
Hoppas det blir bra, då vet jag en som kommer kasta sina plastskärmar :D
Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle.

Niva -05 Kaj såld 2008
Niva -04 Niva-Loranga Under construction
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Jo då. Lite liv är det fortsatt.
Har mycket halvfärdiga småprojekt på Nivan just nu. Väntar på delar eller på mer svetsgas för att få färdigställt ting och har istället gått på nästa projekt.
Delar är beställt och jag får pröva komma meg lite tidigare från jobbet en dag så jag hinner ordna gas.

Jag är inte så glad i plastskärmar så då blir det till att prova och fela tills man blir nöjd :)
Har en bra magkänsla på att det kan bli bra utan allt för mycket arbete :D

Blir det bra så är det bara att kopiera och jag kan bistå med bilder, skal pröva att dokumentera så mycket som möjligt
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Loranga
Inlägg: 115
Blev medlem: 26 sep 2014 06:10
Ort: Katrineholm

Re: Niva i Norge

Inlägg av Loranga »

Hur tjock är plåten i skärmkanterna förresten?
Lika bak o fram?
Vad är planen för slutresultatet, ska det likna org skärmkant med nervik eller blir det som det blir? :)
Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle.

Niva -05 Kaj såld 2008
Niva -04 Niva-Loranga Under construction
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Planen är att det INTE bara ska bli som det blir :)
Satsar inte på någon form av nybilsskick, men vill inte häller inte att det skal se ut som en ren skogstraktor.

Har inte kikat på skärmarna bak men fram är plåten en knapp mm
Blir inte nervik på skärmkanterna. Har väldigt begränsade plåtslagarkunskaper så prövar att hålla meg borta från skarpa linjer. enklare att dölja fel med lite rundare former.

Hämtar lite inspirasjon från en variant av Dakar Nivorna
Niva Poch Dakar
Bild
Bild

Nyare modell rally Niva
Bild
Bild

annan inspirasjon
Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva i Norge

Inlägg av maggan »

Gott att få börja skruva tillbaka delar igjen :)

Bild

Efter att ha bytt alla kylarslangar då det var en spricka i en av de så läckte det forfarande kylväska. Denna gång från vattenpumpen.
Med allt krims krams borta i fronten var det bara att lyfta ut kylaren så var det en enkel prosess.

Var ganska mycket metallspån på vattenpumpen så den fick sig en ordentlig rengjöring först
Bild
Bild

Ny modell på konstuktionen, ska väl ge lite bättre kapasitet :)
Bild
Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Skriv svar