Snövit

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Snövit

Inlägg av rid54 »

Min '06 har färgbeteckningen "Snow white", så då fick det bli bilens namn. Egentligen ska det vara "Sniegbaltīte" tycker min fru, men det är bara samma sak på utrikiska.

Var inne med denna "pysselbil" till bilprovningen. Det enda felet man hittade var ett förarfel :shock: då det visade sig att han inte skaffat en varningstriangel... Jag behöver inte visa upp mig igen, tackochlov :D
MvH
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
radical_plus
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2013 07:41

Re: Snövit

Inlägg av radical_plus »

Skönt med enkla fel ;)
Roman Chvedov, uppsala

Ваз 2121 нива '07
Ваз 2121 нива '12
Fiat 128 coupe '69, 3p '73, panorama '75
Fiat 124 CC sport coupe '73
Alfa Romeo 75 milano 2,5v6 trackday '87
Lancia a112 abarth '85
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Snövit

Inlägg av rid54 »

Jahaja. Time flies, som de skulle sagt i engelskspråkiga länder. Vet inte vad det kan heta på ryska. Hursomhelst var det dags för besiktning igen av min '06. Inga problem, inte ens ägarberoende, denna gång; blankt protokoll!

Bilen har i och för sig inte orsakat oro för att man skulle hitta nåt problem heller. Noterar att man avstod från att köra på bromsrullarna och jag insisterade inte (eftersom jag inte har anledning att misstänka nåt fel). Man behövde lite tips från mig om var man skulle koppla upp sin OBD-läsare, men inte ens där hittade man några problem. Besiktningsmannen noterade att man dagen innan haft en annan Niva, med Zebraränder och det är ju lite kul i en liten ort som Vallentuna. Tror jag sett den ett par gånger i trafik här omkring.

Bilen har nu en splitter ny växellåda (köpt i Rīga och monterad i Bredsjö), men det är en historia som kommer på annan plats, en annan gång.

I förskott passar jag på att önska God Jul till er alla! (har en av familjen ogillad tendens att glömma sånt)
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
brt666
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 jul 2018 12:00

Re: Snövit

Inlägg av brt666 »

Ja då får jag presentera mig själv då eftersom jag precis köpt Snövit av rid54 :D

Jag bor i Uppsala, jobbar som maskiningenjör och tänker modifiera bilen lätt med mindre höjning, vinsch samt grövre/större däck och använda den för övningskörning i skogen med min sambo och mina söner.

Bilen togs på dolly med min GMC Suburban som är modifierad på alla tänkbara vis.
Bild

Hemresan började med att jag missat att låsa rattlåset så att bilen åkte av och så började det ösregna... men med god hjälp av Rickard så var vi snart på väg igen.
Ett av 4 spännband gick av då, nummer två gick av halvvägs och det sista Biltema spännbandet gick av på uppfarten så jag fick bogsera sista metrarna.
Kan det vara så att Snövit och Burban inte riktigt är överens? jag hoppas det går över men för säkerhets skull så parkerade jag dem ett par meter ifrån varandra så de hinner att komma över chocken :shock:

Bild
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Snövit

Inlägg av ahlberg »

Välkommen! Det var ju en spännande inledning på ert förhållande.. Hoppas ni blir lyckliga tillsammans.. Allihopa. Subban med.. :)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar