Ljungskileniva
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 12 okt 2012 19:50
- Ort: Ljungskile
Ljungskileniva
Lite om mitt arbete med Lada Nivan:
Senast redigerad av TREATALADA den 16 apr 2013 18:58, redigerad totalt 4 gång.
LADA NIVA 1.6M 1988 Pågående projekt......
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 12 okt 2012 19:50
- Ort: Ljungskile
Re: Ljungskileniva
2012-08-28 Nya bilder från dagens arbete:
Bilen uppställd på Biltemas serviceramper.Det var -2 grader....men sol i alla fall .
Vad kan gömma sig här innanför.....???
Mmmmmm....Marabou chockolad.....inte!
Bilen uppställd på Biltemas serviceramper.Det var -2 grader....men sol i alla fall .
Vad kan gömma sig här innanför.....???
Mmmmmm....Marabou chockolad.....inte!
Senast redigerad av TREATALADA den 16 apr 2013 19:01, redigerad totalt 1 gånger.
LADA NIVA 1.6M 1988 Pågående projekt......
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
Re: Ljungskileniva
Blir ju fint! 2,5 mm elektroder?
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 12 okt 2012 19:50
- Ort: Ljungskile
Re: Ljungskileniva
Hela rostiga tröskeln borta
Senast redigerad av TREATALADA den 16 apr 2013 19:03, redigerad totalt 1 gånger.
LADA NIVA 1.6M 1988 Pågående projekt......
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 12 okt 2012 19:50
- Ort: Ljungskile
Re: Ljungskileniva
2012-11-03
Hade ju tänkt att malla in den nya profiltröskeln idag. Istället regn, regn och mera regn.......
Har ju ett garage men det är för trångt att få nåt gjort där.
Å slip och svetsarbetena vill jag ändå helst göra utomhus med tanke på brandrisken så det
fick bli nåt annat idag.
Helljuset på höger sida har ju gett upp så det vore ju nåt å ta i.
Började med att demontera extraljusen, demontera grillen och sargarna runt strålkastarglasen.
Fann att vänster strålkastarsarg sett sina bästa dagar.... det är en Bosch så det borde gå att få tag på en....
nån som har en sån liggandes? I övrigt var det fint......
Mätte glödlampan som visade sig hel, däremot fanns det bara 0.6 volt på stiftet för helljuset i kontaktdonet.
Öppnade motorhuven och tog bort reservhjulet för att komma åt kablaget i motorrummet.
Minsann var det förvånansvärt fritt från rost vilket förvånde och gladde mig mycket
Måste ha bott en ekorre här för det var fullt av skal efter ekollon i hela motorrummet
Kanske han som jagat bort rosten?
Fullt med påsplicade "tjuvar" för extraljusreläet. Bort..bort...borrrrt!!!
Passade på att ta bort ALLT extraljuskablage då det såg väldigt tattit ut.
Nåväl, Kabeln från lampan går in i ett tvåpoligt kotaktdon (med GN/BK och GY kabel) som kommer ut från Nivans original panelkablage.
Det var dåligt med spänning även där så jag antar att felet är inne i panelen någonstans.
Då jag inte hade schemat med mig och dåligt med plats att öppna dörren beslöt jag mig för
att låta saken bero till annat tillfälle.
Åkte istället hem och tillbringade resten av dagen med familjen istället.
Får se om det blir bättre väder imorgon.
Hade ju tänkt att malla in den nya profiltröskeln idag. Istället regn, regn och mera regn.......
Har ju ett garage men det är för trångt att få nåt gjort där.
Å slip och svetsarbetena vill jag ändå helst göra utomhus med tanke på brandrisken så det
fick bli nåt annat idag.
Helljuset på höger sida har ju gett upp så det vore ju nåt å ta i.
Började med att demontera extraljusen, demontera grillen och sargarna runt strålkastarglasen.
Fann att vänster strålkastarsarg sett sina bästa dagar.... det är en Bosch så det borde gå att få tag på en....
nån som har en sån liggandes? I övrigt var det fint......
Mätte glödlampan som visade sig hel, däremot fanns det bara 0.6 volt på stiftet för helljuset i kontaktdonet.
Öppnade motorhuven och tog bort reservhjulet för att komma åt kablaget i motorrummet.
Minsann var det förvånansvärt fritt från rost vilket förvånde och gladde mig mycket
Måste ha bott en ekorre här för det var fullt av skal efter ekollon i hela motorrummet
Kanske han som jagat bort rosten?
Fullt med påsplicade "tjuvar" för extraljusreläet. Bort..bort...borrrrt!!!
Passade på att ta bort ALLT extraljuskablage då det såg väldigt tattit ut.
Nåväl, Kabeln från lampan går in i ett tvåpoligt kotaktdon (med GN/BK och GY kabel) som kommer ut från Nivans original panelkablage.
Det var dåligt med spänning även där så jag antar att felet är inne i panelen någonstans.
Då jag inte hade schemat med mig och dåligt med plats att öppna dörren beslöt jag mig för
att låta saken bero till annat tillfälle.
Åkte istället hem och tillbringade resten av dagen med familjen istället.
Får se om det blir bättre väder imorgon.
LADA NIVA 1.6M 1988 Pågående projekt......
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
Re: Ljungskileniva
Kollat säkringen? Brukar vara där man har mest spänningsfall på Nivorna...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 12 okt 2012 19:50
- Ort: Ljungskile
Re: Ljungskileniva
2012-10-04
Regnet hängde i luften när jag begav mig till garaget imorse. Kändes sådär med
tanke på gårdagen och att man nu hade lite lust att komma vidare med tröskeljobbet.
Nåväl jag hade ju vänster helljus att ta itu med.
Läge att kolla in Nivamickes tips om säkringarna vid sidan om huvöppningsspaken.
Enl. kopplingsschemat skulle det röra sig om säkring tre eller fyra vilket visade sig stämma bra.
Säkring 3:s metall hade omvandlats till ett vitt pulver i var ände av säkringen.
Byte av båda säkringarna + rengöring + lite 5-56 så var helljuset fixat. Tack för tipset Nivamicke!
Så började molnen och dimman att gradvis lätta. Bestämde mig för att ta itu med tröskeljobbet ändå.
Tillpassning av 100x40x2 profil.
Skall svetsas mot längsgående balkarna under bilen. Magnetklammorna är bra hjälpmedel att fixera det man vill nästa ihop.
Då va de dags. Den röda klumpen på 3-faskabeln omvandlar till ett 16A enfasuttag till svetsen.
Den var ett måste för att få denna lilla invertersvetsen att fungera som avsett. Med det vanliga 230V uttaget, bränner pinnarna bara fast
i plåten. Höjer man då strömmen på invertern för att få pinnarna att tända bränner man ofelbart hål i plåten de gånger pinnen
faktist tänder.
Vänstersida trökel sammansvetsad. Nu återstår montering på bil.
Det får jag ta en annan dag. Tiden går alldeles för fort när man har roligt.......
Passade på att fixa avgassystemet medans svetsningen fick "kallna".....
På återhörande, Leif
Regnet hängde i luften när jag begav mig till garaget imorse. Kändes sådär med
tanke på gårdagen och att man nu hade lite lust att komma vidare med tröskeljobbet.
Nåväl jag hade ju vänster helljus att ta itu med.
Läge att kolla in Nivamickes tips om säkringarna vid sidan om huvöppningsspaken.
Enl. kopplingsschemat skulle det röra sig om säkring tre eller fyra vilket visade sig stämma bra.
Säkring 3:s metall hade omvandlats till ett vitt pulver i var ände av säkringen.
Byte av båda säkringarna + rengöring + lite 5-56 så var helljuset fixat. Tack för tipset Nivamicke!
Så började molnen och dimman att gradvis lätta. Bestämde mig för att ta itu med tröskeljobbet ändå.
Tillpassning av 100x40x2 profil.
Skall svetsas mot längsgående balkarna under bilen. Magnetklammorna är bra hjälpmedel att fixera det man vill nästa ihop.
Då va de dags. Den röda klumpen på 3-faskabeln omvandlar till ett 16A enfasuttag till svetsen.
Den var ett måste för att få denna lilla invertersvetsen att fungera som avsett. Med det vanliga 230V uttaget, bränner pinnarna bara fast
i plåten. Höjer man då strömmen på invertern för att få pinnarna att tända bränner man ofelbart hål i plåten de gånger pinnen
faktist tänder.
Vänstersida trökel sammansvetsad. Nu återstår montering på bil.
Det får jag ta en annan dag. Tiden går alldeles för fort när man har roligt.......
Passade på att fixa avgassystemet medans svetsningen fick "kallna".....
På återhörande, Leif
Senast redigerad av TREATALADA den 16 apr 2013 19:07, redigerad totalt 1 gånger.
LADA NIVA 1.6M 1988 Pågående projekt......
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 28 dec 2010 00:52
- Ort: Grästorp
Re: Ljungskileniva
Tjenare!
Angåenda reflektorn så har dom den på biltema, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ats-76000/
Var själv på biltema i Uddevalla och köpte till min här om dagen.. Rund 7" Passar bra efter liite justering av klackarna son ligger an mot pottan..
//Henrik
Angåenda reflektorn så har dom den på biltema, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ats-76000/
Var själv på biltema i Uddevalla och köpte till min här om dagen.. Rund 7" Passar bra efter liite justering av klackarna son ligger an mot pottan..
//Henrik
// Niva -05
// Volvo 945 -97
// Ford Custom 300 -57
// Volvo 945 -97
// Ford Custom 300 -57
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 12 okt 2012 19:50
- Ort: Ljungskile
Re: Ljungskileniva
Det är ju lysande Henrik! De ser precis ut som de jag har!
Tack för tipset! Följer de kromade låsringarna med?
Mvh Leif
Tack för tipset! Följer de kromade låsringarna med?
Mvh Leif
LADA NIVA 1.6M 1988 Pågående projekt......
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 12 okt 2012 19:50
- Ort: Ljungskile
Re: Ljungskileniva
2012-11-05
Slutade lite tidigare från jobbet idag. Hämtade Lilleman från dagis och åkte till garaget en stund.
När Lilleman tröttnat på att "styra" Nivan fick det bli en stund hos farmor, medans jag fick svetsat ihop
en spegelvänd kopia av vänstertröskeln för höger sida.
Kom på en ide för hur det hela skall fixeras på ett bra sätt till golvet med hjälp av överskottet av
profilen (köpte 6 meter 100x40x2 för en femhundring, kapad å klar)....får klura lite på det tills nästa
svetstillfälle. Inga bilder idag....kameran glömd hemma......
Slutade lite tidigare från jobbet idag. Hämtade Lilleman från dagis och åkte till garaget en stund.
När Lilleman tröttnat på att "styra" Nivan fick det bli en stund hos farmor, medans jag fick svetsat ihop
en spegelvänd kopia av vänstertröskeln för höger sida.
Kom på en ide för hur det hela skall fixeras på ett bra sätt till golvet med hjälp av överskottet av
profilen (köpte 6 meter 100x40x2 för en femhundring, kapad å klar)....får klura lite på det tills nästa
svetstillfälle. Inga bilder idag....kameran glömd hemma......
LADA NIVA 1.6M 1988 Pågående projekt......
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 28 dec 2010 00:52
- Ort: Grästorp
Re: Ljungskileniva
Hehe, "lysande" var ordet
Nej tyvärr följer dom inte med´, men jag kan tänka mig att det kan passa från volvo pv/duett/amazon.
Annars har jag för mig att det stog en niva på ängebacken-skroten för några år sedan. Kanske står kvar?
//Henrik
Nej tyvärr följer dom inte med´, men jag kan tänka mig att det kan passa från volvo pv/duett/amazon.
Annars har jag för mig att det stog en niva på ängebacken-skroten för några år sedan. Kanske står kvar?
//Henrik
// Niva -05
// Volvo 945 -97
// Ford Custom 300 -57
// Volvo 945 -97
// Ford Custom 300 -57
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 12 okt 2012 19:50
- Ort: Ljungskile
Re: Ljungskileniva
2012-11-07
En kompledig dag från jobbet innebär inte att man måste ligga på latsidan.....åtminstone inte med en Niva i garaget.........
Tog en sväng om plåtis imorse och beställde några plåtar bockade i 45* vinkel till trösklarna som skall bli insida och utsida mot golv resp
yttertröskel. Kunde tyvärr inte få dem på stört så jag
bestämde mig för att ta itu med högertröskeln istället som ännu satt kvar på bilen.
Gött när man gjort ena sidan och vet var kapsnitten skall läggas, det underlättar.
Jag brukar täcka asfalten med ihopvikta transportkartonger och har en hoprullad trasmatta under huvudet.
Det isolerar bra och trasmattan kan formas så man ligger bra med huvudet när man jobbar under-upp.
Embryon till båda trösklarna tillverkade i förrgår.
Gjorde 4,5 mm hål för att använda tillfälliga skruvar för inmallning och under svetsning.
Främre tvärbalk tillfälligt fixerad med 4,2 mm skruv i rambalk.
Bakre dito tvärbalk.
Sett från bakaxeln och framåt.
Då jag inte hade resterande delar för svetsarbetet tog jag istället itu med höger tröskel.
När trösken var helt borttagen gick bilen tillbaks in i garaget igen, dags att hämta Lilleman och
fira dagens arbete med en mumsig kebab!
På återhörande......Leif
En kompledig dag från jobbet innebär inte att man måste ligga på latsidan.....åtminstone inte med en Niva i garaget.........
Tog en sväng om plåtis imorse och beställde några plåtar bockade i 45* vinkel till trösklarna som skall bli insida och utsida mot golv resp
yttertröskel. Kunde tyvärr inte få dem på stört så jag
bestämde mig för att ta itu med högertröskeln istället som ännu satt kvar på bilen.
Gött när man gjort ena sidan och vet var kapsnitten skall läggas, det underlättar.
Jag brukar täcka asfalten med ihopvikta transportkartonger och har en hoprullad trasmatta under huvudet.
Det isolerar bra och trasmattan kan formas så man ligger bra med huvudet när man jobbar under-upp.
Embryon till båda trösklarna tillverkade i förrgår.
Gjorde 4,5 mm hål för att använda tillfälliga skruvar för inmallning och under svetsning.
Främre tvärbalk tillfälligt fixerad med 4,2 mm skruv i rambalk.
Bakre dito tvärbalk.
Sett från bakaxeln och framåt.
Då jag inte hade resterande delar för svetsarbetet tog jag istället itu med höger tröskel.
När trösken var helt borttagen gick bilen tillbaks in i garaget igen, dags att hämta Lilleman och
fira dagens arbete med en mumsig kebab!
På återhörande......Leif
Senast redigerad av TREATALADA den 16 apr 2013 19:09, redigerad totalt 1 gånger.
LADA NIVA 1.6M 1988 Pågående projekt......
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 12 okt 2012 19:50
- Ort: Ljungskile
Re: Ljungskileniva
2012-11-10 Äntligen Lördag
Hämtat vinkelplåtarna från Jernbergs plåt i Uddevalla.
De är 20mm+vinkel 45*+30mm+vinkel 45*+20mm samt 20mm+vinkel 70*+100mm av 1.5 mm plåt.
Lätta att kapa i lämpliga längder. Ett tips kan va att ha dessa på löpmeter i lager då de är grymt mångsidiga till allt möjligt.
Kapade upp mina i passande bitar mot tröskelprofilen.
Borrat hål i vinkelplåt och punktsvetsat.
Sett uppifrån.
Fixeringen blir mot golvet där gamla tröskeln var punktad. Funderar på att använda genomgående 8mm
bult istället. Tror att det blir starkare mot golvet om jag har superbricka på insidan än vad punktsvetsar blir
då golvet är förhållandevis tunn plåt.
Dito bakom bakre tvärbalk.
Tillpassning utsida tröskel. Passar in den "raka" biten. Bockad plåt får komma senare.
Punktning av den "figurkapade" plåten mot tröskelprofil.
Förborrar hål för bättre genombränning/ punktning.
Avslutat med kallgalv på ytor man inte kommer åt när allt sitter fast.
Blir nog en omgång med biltemas linoljevax på det innan montering.
Vid nästa tillfälle e de dags att ta ut golvmattan och bulta vinkelplåten samt svetsa fast tvärbalkarna mot rambalkarna.
Sist skall utsidan lappas ihop. Det skall vara superrobust men det blir inget skönhetsoperation på något sätt.
Funktion före utseende
De va allt för idag, mvh Leif
Hämtat vinkelplåtarna från Jernbergs plåt i Uddevalla.
De är 20mm+vinkel 45*+30mm+vinkel 45*+20mm samt 20mm+vinkel 70*+100mm av 1.5 mm plåt.
Lätta att kapa i lämpliga längder. Ett tips kan va att ha dessa på löpmeter i lager då de är grymt mångsidiga till allt möjligt.
Kapade upp mina i passande bitar mot tröskelprofilen.
Borrat hål i vinkelplåt och punktsvetsat.
Sett uppifrån.
Fixeringen blir mot golvet där gamla tröskeln var punktad. Funderar på att använda genomgående 8mm
bult istället. Tror att det blir starkare mot golvet om jag har superbricka på insidan än vad punktsvetsar blir
då golvet är förhållandevis tunn plåt.
Dito bakom bakre tvärbalk.
Tillpassning utsida tröskel. Passar in den "raka" biten. Bockad plåt får komma senare.
Punktning av den "figurkapade" plåten mot tröskelprofil.
Förborrar hål för bättre genombränning/ punktning.
Avslutat med kallgalv på ytor man inte kommer åt när allt sitter fast.
Blir nog en omgång med biltemas linoljevax på det innan montering.
Vid nästa tillfälle e de dags att ta ut golvmattan och bulta vinkelplåten samt svetsa fast tvärbalkarna mot rambalkarna.
Sist skall utsidan lappas ihop. Det skall vara superrobust men det blir inget skönhetsoperation på något sätt.
Funktion före utseende
De va allt för idag, mvh Leif
Senast redigerad av TREATALADA den 16 apr 2013 19:11, redigerad totalt 1 gånger.
LADA NIVA 1.6M 1988 Pågående projekt......
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 12 okt 2012 19:50
- Ort: Ljungskile
Re: Ljungskileniva
2012-11-17 Åter Lördag. Väderprognosen utlovar mulen förmiddag och uppsprickande.....
sol på eftermiddagen och 5 till 8 grader plus.
Fixerat nya tröskeln och borrat 8mm hål i golvet för bultarna.
Bultarna sedda inifrån. Lätt att komma åt alla utom en.
Sprayat med Biltemas Zink-kallgalv.
Tvärt emot prognosen blev det bara mer och mer mulet tills regnet var ett faktum........
Grejorna plockades in i all hast och hemfärd till lägenheten som min sambo julstädat
fantastiskt fin......humöret på topp igen
Fortsättning följer.....mvh Leif
sol på eftermiddagen och 5 till 8 grader plus.
Fixerat nya tröskeln och borrat 8mm hål i golvet för bultarna.
Bultarna sedda inifrån. Lätt att komma åt alla utom en.
Sprayat med Biltemas Zink-kallgalv.
Tvärt emot prognosen blev det bara mer och mer mulet tills regnet var ett faktum........
Grejorna plockades in i all hast och hemfärd till lägenheten som min sambo julstädat
fantastiskt fin......humöret på topp igen
Fortsättning följer.....mvh Leif
Senast redigerad av TREATALADA den 16 apr 2013 19:15, redigerad totalt 3 gång.
LADA NIVA 1.6M 1988 Pågående projekt......
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 12 okt 2012 19:50
- Ort: Ljungskile
Re: Ljungskileniva
2012-11-24 Regn. Niva restauration nada.
2012-11-25 Uppehåll, men regn och kulingvarning från kl 17:00.
Fortsatte idag med höger tröskel.
Demonterat handskfack, golvmatta.
Kapat bort all sjuk plåt. Lappat några småhål där punktsvetsarna för tvärbalken satt.
Mallat in högertröskeln och rengjort svetsytorna. Klart för svetsning kl 14:00.......då kom först
blåsten sedan kort därpå drivregnet!
Min svets.....nästan 100 kg trefas MAG.
Inget mer svetsande idag....man vill ju inte få fukt och rost i trådspolen i onödan.
Packade istället ihop och åkte hem lagom till pepparkaksbaket.
2012-11-25 Uppehåll, men regn och kulingvarning från kl 17:00.
Fortsatte idag med höger tröskel.
Demonterat handskfack, golvmatta.
Kapat bort all sjuk plåt. Lappat några småhål där punktsvetsarna för tvärbalken satt.
Mallat in högertröskeln och rengjort svetsytorna. Klart för svetsning kl 14:00.......då kom först
blåsten sedan kort därpå drivregnet!
Min svets.....nästan 100 kg trefas MAG.
Inget mer svetsande idag....man vill ju inte få fukt och rost i trådspolen i onödan.
Packade istället ihop och åkte hem lagom till pepparkaksbaket.
Senast redigerad av TREATALADA den 16 apr 2013 19:17, redigerad totalt 1 gånger.
LADA NIVA 1.6M 1988 Pågående projekt......
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.