Ljungskileniva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Ljungskileniva

Inlägg av ahlberg »

Hur går det för dig? Har julpaniken slagit ner i Ljungskile?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
TREATALADA
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 okt 2012 19:50
Ort: Ljungskile

Re: Ljungskileniva

Inlägg av TREATALADA »

Snön har lagt sig som ett täcke över min verkstad "blå hallen" och hindrar effektivt
vidare svetsarbete.

Då kan man fråga sig vad familjen Svensson roat sig med istället?
Jo, vi tog bl.a en sväng till Tossene Terrängbana nära Hunnebostrand och tittade på en Willys-Valp,
(jeepkaross på volvo valpchassi) ,som tog sig runt den i mitt tycke helt omöjliga banan på ett otroligt sätt.
Det var meningen fler bilar skulle kommit från Norge men de uteblev, kanske på grund av den bitande kylan
på morgonen. -13*.
Väldigt trevliga åskådare och deltagare som dessutom bjöd på en oförglömlig tur på banan.

Bild
Leo och Karin tar en närmare titt på willys-valpen.

Om det inte blir tö snart funderar jag på att röja det befintliga smala garaget kliniskt rent på brännbart material och svetsa
återstoden av tröskeln inne i garaget. Men då vill jag ha brandvakt och köra ut bilen efter svetsningen.
Sen återstår förstås växellådan men de får bli en senare övning......

Funderar ev. på att hyra garage i Uddevalla eller Ljungskile för en kraftinsats, så bilen åtminstone blir
besiktigad och körbar på allmän väg.
Senast redigerad av TREATALADA den 16 apr 2013 19:18, redigerad totalt 2 gång.
LADA NIVA 1.6M 1988 Pågående projekt......
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Ljungskileniva

Inlägg av ahlberg »

Tack för lägesrapporten! Migga ute med skyddsgas kräver nästan att det är vindstilla för att skyddsgasen inte skall blåsa bort. Men, de flesta miggar kan ju köra flusstråd med, om man vill. Min taktik vid svetsning av tunn plåt med en riktigt mig brukar vara att köra med mycket trådmatning för att kyla ner smältan så mycket det går. Det funkar förståss inget vidare med flusstråd som är full med lätt flusspulver. Jaja..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
TREATALADA
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 okt 2012 19:50
Ort: Ljungskile

Re: Ljungskileniva

Inlägg av TREATALADA »

Fortfarande inte de bästa förutsättningarna att färdigställa projekt Ljungskileniva.
Saknar bra ställe att jobba på.

Har funderingar på att sälja Ljungskilenivan till någon som är sugen på att överta projektet.
Nu är så gott som all rost borttagen och då höger tröskel är på plats kommer den säkerligen klara
besiktningen galant.
Har dessutom en extra fyrväxlad låda ifall om inte den femväxlade blir bra efter muttern
på utgående axeln dragits.
Däcken är nästan nya hakkapelitta vinterdäck som inte rullat 100 mil än.
Bilen har gått 5996 mil.
Allt fungerar vad jag vet. Enda anmärkningen i senaste besiktningen var rosten i trösklarna.
Eftersom tiden för ombesiktning gått ut, är den nu belagd med körförbud. Den är dock skattad,
försäkrad och påställd.....bara ombesiktning saknas.
Pris som den står nu 6000kr (inkl all plåt som behövs för att färdigställa)
Med tröskel färdigsvetsad 7000kr
Med växellåda fixad 8000kr
Besiktigad utan anmärkning 9000kr

Priser är till medlemmar på forumet.
Besiktigad bil kommer att annonseras ut på blocket för 11000 kr.
Senast redigerad av TREATALADA den 16 apr 2013 19:20, redigerad totalt 1 gånger.
LADA NIVA 1.6M 1988 Pågående projekt......
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

Re: Ljungskileniva

Inlägg av urban »

ahlberg skrev:Tack för lägesrapporten! Migga ute med skyddsgas kräver nästan att det är vindstilla för att skyddsgasen inte skall blåsa bort. Men, de flesta miggar kan ju köra flusstråd med, om man vill. Min taktik vid svetsning av tunn plåt med en riktigt mig brukar vara att köra med mycket trådmatning för att kyla ner smältan så mycket det går. Det funkar förståss inget vidare med flusstråd som är full med lätt flusspulver. Jaja..
man kan skruva upp "ut" trycket på gasen så att den står emot drag lite bättre. för länge sedan jobbade jag som svetsare på ga metall i s-vall, det var i och för sig grövre tråd och jäkligt grova grejer men man kunde öka trycket tills smältan började blåsa bort.
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
TREATALADA
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 okt 2012 19:50
Ort: Ljungskile

Re: Ljungskileniva

Inlägg av TREATALADA »

Sådärja, lungt väder och tillräckligt varmt för att dra ut Tjernobyl II (svetsen) och Ljungskilenivan i
solskenet och göra färdigt svetsjobbet på trösklarna. Mycket nöjd med LUNA-Migatronic svetsen (3 fas med mison)
och trösklarna, även om det ju säkerligen hade varit lättare att jobba med färdigformad
ekonomiplåt a la volvo 140. Rostskyddsgrund och grön militärlack på utsidan får jag fixa nån kväll i veckan.
Bild
Bild
Då jag nu har en Terrängbil 11 också är Ljungskilenivan fortfarande till salu, för den som vill köra NIVA i sommar :P .
För att köra på allmän väg återstår endast besiktning och åtdragande av muttern på utgående axeln som jag tänkte fixa nästa helg.
Utan besiktning kan man ha den som offroadbil/gårdsbil/plogbil/traktor/jaktbil mm.
5996 mil. Å.m. 1988 u.kat.

Mvh Leif
Senast redigerad av TREATALADA den 07 apr 2013 19:58, redigerad totalt 1 gånger.
LADA NIVA 1.6M 1988 Pågående projekt......
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
TREATALADA
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 okt 2012 19:50
Ort: Ljungskile

Re: Ljungskileniva

Inlägg av TREATALADA »

Då kommer snart Ljungskilenivan att få ett nytt hem i Karlskoga någonstans.....
Önskar nya ägaren lycks till (som är tidigare Nivaägare) och jag skall uppmuntra honom att starta en ny tråd här på forumet om bilens framtida äventyr.......
Tack för alla goda råd, tips och expertis här på detta mycket välskötta forum.

Ha en riktigt skön sommar :P
LADA NIVA 1.6M 1988 Pågående projekt......
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
Skriv svar