Stillsamt projekt

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Stillsamt projekt

Inlägg av rid54 »

Idag kom två meterlånga paket från Danmark. Det är inledningen på mitt kommande projekt som går ut på att få Nivan så "stillsam" som möjligt. Rätt varor kom i leveransen och det var en främre och en bakre kardanaxel med CV-knutar. Totalt 4826:20, om någon är intresserad av den sidan av saken.

Tanken är att få min 2011 lite tystare och få bort så mycket vibrationer som möjligt, utan att dräpa till med nå't som sabbar nybilsgarantin helt o hållet. Detta är kanske lite av att slåss mot bilens natur och projektet får ju inte gå ut över körbarheten, men om någon åtgärd är verkningsfull finns kanske andra som kan dra nytta av info.

Några huvudspår:
1. Växellådsljuden är påtagliga. Isolering av mittkonsolens insida (består av enbart tunn ryssplast...) har visat sig ge resultat. Några olika isolermaterial ska testas. Dessutom kommer en hel del ljud genom fördelningslådans spakar (fråga mig inte hur :shock: ) , jag ska se vad man kan göra där.

2. Vibrationer kommer säkert från alla "kardanaxlar". Fram o bak ska bytas (se inledningen) och sedan återstår att försöka begripa varför hardyskivan + CV-knuten inte kan vara lite mer diskreta. "Provkörning" med F-lådan i friläge visar att just den lilla axeln står för mycket skak i den här bilen, trots mycket enträgna försök att sätta F-lådan rätt.

Diffarna låter inte alls (ännu) och motorn är ju svår att vara utan. Just den ska man inte gnälla på faktiskt, den går fint, men låter lite "rått" (som en gammal 140-Volvo) när man tar ut mer effekt. Inte mycket att göra där, tror jag.

Når jag fixat till min kunskap om bildhantering kommer sådana också efterhand att finnas med.

Hälsnngar
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Liffride
Inlägg: 193
Blev medlem: 18 nov 2008 17:21
Ort: Visby

Re: Stillsamt projekt

Inlägg av Liffride »

Ska bli spännande att höra hur mycket bättre det blir, har tittat på de där axlarna några gånger själv faktiskt!

Mvh
/Liffride

Lada Niva -95 TBI
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Stillsamt projekt

Inlägg av rid54 »

Lite uppföljning:

Kardanaxlarna har inte kommit på plats ännu. Det är något med förvärvsarbete som stör projekten lite. Däremot har jag testat en metod för isolering av mittkonsolen, som inte var svår och blev rätt bra. Tyvärr är jag bildanalfabet, men ungefär så här:

Tag loss mittkonsollen. Lägg den uppochned. I de områden som är djupast när den ligger så, klistras anpassade bitar av bitumenmatta (eller vad den kallas; känns som "beck", mjuknar i värme och har klister på ena sidan). Kan klippas med en rejäl sax, bättre klippning om det är lite varmt så det inte spricker alltför mycket. Ovanpå detta satte jag ljuddämpningsmatta av skumplast, självhäftande och med aluminiumfolie på andra sidan. En billig Biltema-produkt, 10-12 mm tjock. Man kan ju ta så tjock som får plats när tingesten ska på plats igen. Jag mätte med ögonen och hade inga besvär med att skruva fast den igen, men det kan kanske ha varit plats för lite mer dämpmaterial. Sedan vände jag på konsollen och klippte till och fäste en gummimatta (Mekonomen, räfflad 2-4 mm tjock, metervara) på ovansidan. Hål för spakarna rekommenderas, även för den lilla "skålen" kanske det är bra. Jag fäste den med ett otal små plåtskruvar i plasten, men det ser lite mysko ut :? , det kan nog bli snyggare om man limmar. En hel del dämpning av "ylandet" från växellådorna tyckte jag att man kunde notera. Nu hör man radion...

Rörande hardyskivan har jag gjort lite iakttagelser och en åtgärd:
Med en CV-knut förväntar man sig inte samma sorts vibrationer som med en vanlig polhemsknut, just eftersom det är en CV-knut.... Ändå finns en tydlig vibration, som kommer just från den lilla mellanaxeln. Jag tycker att "min" vibration är tydlig från mycket låg hastighet, fast den då är mer som en gungning. Vid ökande hastighet passerar man ett antal olika resonansfrekvenser då alla växelspakar skakar på olika sätt. Ligger man under bilen med ettan i (och friläge i F-lådan....) ser man tydligt hur lådorna gör en tydlig (men ganska liten) "vevande" rörelse, precis som om CV-knuten hade fastnat eller hardyskivan vore skev. Grejerna är bytta och kollade, så det är inte där felet ligger. Jag började nästan fundera på om växellådans medbringare skulle kunna vara "skev", men det skulle vara rätt långsökt. Jag provade dock att "shimsa ut" hardyskivan från växellådans medbringare, med en bricka på 1,5 mm vid ett av de tre "öronen". Det hjälpte! Inte perfekt, men bättre :shock: . Hoppas kunna hitta en förklaring någon dag...

Ska bli intressant att komma till skott med kardanaxlarna, återkommer då.

Cheers!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Stillsamt projekt

Inlägg av rid54 »

Uppdatering:

Har just bytt den bakre kardanaxeln. Skillnaden är väsentlig! Mycket buller har försvunnit och en hel del av de kännbara vibrationerna också. Hardyskivan skapar fortfarande lite darr, men det har blivit betydligt lugnare överlag. Ska ta den främre så småningom, men först en veckas semester i Rīga. Det kanske finns nå't kul Nivarelaterat att shoppa där också.

Dessa axlar (LadaWorld) kommer med pinnbultar att sätta i drivknutarnas fläns. Jag bytte de konstigt mjuka originalmuttrarna, som verkar vara halvtum (?) mot "vanliga" 13 mm nyloc från K-Rauta; de känns lite mer tåliga. Möjligen kan man använda M8 skruv i stället, med låsbrickor, men nyloc känns OK. Dessutom kan det kanske vara svårt att få in skruvar den vägen överhuvudtaget... :? .

Kul när det blir skillnad efter en insats... :D
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
pi_fransson
Inlägg: 31
Blev medlem: 05 okt 2012 12:39
Ort: Nora

Re: Stillsamt projekt

Inlägg av pi_fransson »

Vibrationsdämpning med bättre kardan axlar låter intressant.
För att dämpa ljudet har limmat en 30mm motorrumsmatta under mittkonsollen och lagt in en rund bit av samma isolering i gummi damaskerna för spakarna. Följden av detta blev att det tjutande ljudet från lådorna har dämpats och nu kommer framifrån i stället för underifrån. Jag funderar på om det kan komma in genom värmepaketet? Jag har dessutom monterat bitumen mattor i dörrarna och extra skumgummimatta på baksidan av dörrarnas insidor. För att minska övrigt buller har jag limmat bitumenmatta på baksidan av plast inredningen fram och även under hyllan under handskfacket.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Stillsamt projekt

Inlägg av rid54 »

Kul med lite fler idéer, finns alltså mer att göra ser jag.

Vad gäller kardanerna (jag har ännu bara bytt den bakre) vet jag inte om de är "bättre", men den till bakaxeln har en hopplös situation för vanliga knutkors. Vinklarna ska normalt "ta ut" varandra för att det ska funka, men på Nivan är det en stor vinkel i knuten vid fördelningslådan och en mycket liten vinkel vid bakdiffen. Följaktligen blir det någon sorts "torsionsvibrationer" (som skapar ett bakgrundsoljud) pga den varierande vinkelhastigheten i de två knutarna. LadaWorld har en bra diagram som förklarar det hela och det finns lite på Wikipedia också. Troligen funkar originalaxlarna utmärkt om de är monterade i ett "normalt" läge. Ska se om det blir ytterligare skillnad med en ny främre kardan... Tror knappt det, där är vinklarna mer lika varandra i kardanaxelns ändar och dessutom sitter ju framdiffen still. Mitt nuvarande problem är egentligen axeln mellan växellåda och fördelningslåda. Den ger fortfarande vibrationer från 1 rpm och uppåt... :?

Mvh
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Stillsamt projekt

Inlägg av rid54 »

I det vintergråa kan det vara skönt att tänka tillbaks på andra årstider. "Grodan", som midsommarbil.

Bild
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Stillsamt projekt

Inlägg av ahlberg »

Tack! Rätt tänkt..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Stillsamt projekt

Inlägg av Markus Almroth »

Jag har fått bort över 90% av oljudet...
Använde Peltor.

/M
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Stillsamt projekt

Inlägg av rid54 »

:D
Finns de med radio inbyggt? Kanske vore nåt....
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
radical_plus
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2013 07:41

Re: Stillsamt projekt

Inlägg av radical_plus »

Enligt va ryssarna säger ang oljud i kupen så får man bort ca 40% genom att byta bakre kardan sen försvinner ca 40% genom att byta mellanaxel mellan vxllådan och fördelarlådan. Sen ca 10% framkardan och resterande 10% får främre diff och fördelarlådelager dela på..

Bytte precis bakre till en sån där "red edition" som de kallas.. ska va starkare och lättare än de svarta. Även dyrare.
Tycker det är stor skillnad på min '12a iaf när man kommer upp i 90 och uppåt
Roman Chvedov, uppsala

Ваз 2121 нива '07
Ваз 2121 нива '12
Fiat 128 coupe '69, 3p '73, panorama '75
Fiat 124 CC sport coupe '73
Alfa Romeo 75 milano 2,5v6 trackday '87
Lancia a112 abarth '85
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Stillsamt projekt

Inlägg av maggan »

Så om man byter de delarna så førsvinner 100% av oljudet?
Då låter nivan som en prius sen... :mrgreen:
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
radical_plus
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2013 07:41

Re: Stillsamt projekt

Inlägg av radical_plus »

Oljud=vibrationer=ledsen niva in case ngt va oklart
Roman Chvedov, uppsala

Ваз 2121 нива '07
Ваз 2121 нива '12
Fiat 128 coupe '69, 3p '73, panorama '75
Fiat 124 CC sport coupe '73
Alfa Romeo 75 milano 2,5v6 trackday '87
Lancia a112 abarth '85
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Stillsamt projekt

Inlägg av rid54 »

...som en Prius...och man måste ha en liten högtalare med syntetiskt motorljud? Hehe! Priusen är inte lika imponerande inuti när man kommer över 40, även om den är rätt tyst. Slår inte en Volvo 960 i 100+ i alla fall!

Frågan är värd lite tankeverksamhet. Jag har som synes i tråden upplevt att en bakre kardan med CV-knutar tar bort en hel del vibrationer och oljud. Mycket annat finns att göra, hur mycket beror ju på vars och ens intresse, krav och hur mycket man använder sin Niva. Jag har ju mitt onda öga riktat mot "mellanaxeln" (hardyskiva + CV-knut), eftersom den helt enkelt inte är "straight". Den uppför sig som om växellådans medbringare inte sitter rakt och det ger skak och vibrationer i hela drivlinan och hela den delen ska gås igenom när det blir tjänlig väderlek (eller jag vinner ett garage). Motorljud och kugghjuls-tjut är ju sådant som kan endera ignoreras, eller dämpas på olika sätt.
Cheers!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Stillsamt projekt

Inlägg av Markus Almroth »

90 och . öh.. UPPÅT !?
Skriv svar