Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Larsson »

Har skaffat fram en originalmotor som jag skall renovera och sätta i min egen bil, det är en 91:as 2106 motor (1600cc) som skall borras till 1700cc + lite andra modifikationer

Bild

Bild

Bild
Ekorrarna skulle nog trivas i den....

Bild

Bild
Isärtagning pågår...

Bild
Inga brända ventiler eller nått sånt....

Bild
Och inga hål i kolvarna.....
Vet inte så mycket om denna motor, bara att den är från en 91:as Niva.

Bild
Släpskon för kamkedjan var ju lite sliten.

Bild
Lite "Guacamole" på silen till oljepumpen.

Bild
Allt ser helt och fint ut...

Bild
Enda felet jag hittat är det klassiska att "Chaindamper" gått av och trilla ner i motorn.
Kan det vara enda anledningen till motorbytet...?!?

I övrigt ser alla lagerytor på vevaxeln jättefina ut, så det verkar inte vara nått större fel på den.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Larsson »

Var med "Ekorrboet" till en kompis jobb i går och körde den i tvätten som de har där.....blev rent och fint.

Bild
Innan tvätt.

Bild
Efter tvätt.

Bild
Har börjat titta på toppen....och insug/avgas kanalerna.

Bild
Avgas kanalerna stämmer så här.......bra.......med packningarna.

Bild
Insug ser bättre ut, men inte helt perfekt.

Bild
Har skaffat mig en sån här liten leksak..........

Bild
...och efter en stunds jobb ser det ut så här istället.

Bild
Här ser ni den vänstra avgasporten som är orörd.....och den högra som jag justerat så den är lika stor som hålet i packningen.
Avgasportarna blir ca 3mm större och insug blir 1-2mm större.
Skall anpassa hålen insugningsrör och grenrör sen oxå.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Larsson »

Bild
Här har jag fått tillbaks blocket från borrning och håller på att tvätta upp det....

Bild
Samma här.....

Bild
Och så här blev det efter målning........slutar nog kalla den "Ekorrboet" från och med nu ;)

Bild
Och så har jag byggt en liten "Vagga" att ha kolvarna i när jag pressar ur kolvbultarna.....med min nybyggda hydraulpress.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Larsson »

Bild
Här håller jag på att "balansera" vevstakarna. Har vägt upp allihopa för att se hur mycket som skiljer. De vägde 716,720,720,721gram så det finns lite att justera.

Bild
Använder den lättaste som "mall" och tar bort lite material på de andra stakarna.......

Bild
Så ser det ut på närmare håll.

Bild
Tre av fyra är klara och väger 716gram allihopa.

Bild
Svänghjulet från motorn jag bygger på så jättefint ut.......tills jag putsat av det ordentligt. Då hittade jag en spricka i det :cry:

Bild
Hade ett annat svänghjul........men det såg inte riktigt lika bra ut. Och när jag putsat rent det så ser man att det finns "rost gropar" efter kopplings lamellen (motorn har stått x antal år) :roll:

Bild
På nära håll......lämnade dock in det till en mekfirma som svarvade till en ny fin yta så nu är det som nytt igen!!
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Larsson »

Fick ett paket av min vän "ERnsT" förra veckan med nå konstiga saker.....

Bild
Nån slags fläkt.........

Bild
....och en kylare?

Han måste ha fått för sig att jag har värmeproblem i Nivan.........hmm......
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Calle
Inlägg: 69
Blev medlem: 09 dec 2008 11:11

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Calle »

Hamna aldrig motorn i någon bil?
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Larsson »

HeHe....det är så det känns för mig oxå. :mrgreen:

Har faktiskt fått tag på verktyget för att montera kolvbultarna nu......och har tänkt börja montera ihop motorn i veckan.

Bilder kommer när jag kör i gång.....
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Markus Almroth »

Jag insåg just att det ju finns nivamotorer med elektronisk tändning. En sådan fördelare _borde_ kunna funka med opelsprutet. Har du ngn sådan i en låda?

/Markus
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Larsson »

Har ett "Splonkans nytt" brytarlöst tändsystem liggandes till denna motor...... ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Markus Almroth »

Har du ett oscilloskåp, så kan du kolla hur tändpulsen ser ut, men jag tror att det kan funka även om det skiljer en del. Beroende på hur P4.an triggar.

"original-signalen" ser ut som en 360graders sinuspuls 2 ggr per varv.

/M
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Larsson »

Oj..nu blev det "överkurs" hör jag....... :oops:
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Reed »

Garrett TB0321?

Hur ska du kompsänka sen, och hur har du tänkt att lösa det med bränslet?
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Larsson »

Garrett T25 från en SAAB 9-3

Lösningarna är inte färdigfunderade.....vi tar de sen. ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Larsson »

På allmänhetens begäran har jag nu gjort ett litet ryck i detta projekt.........

Bild
I verkstadssatsen jag fått tag på ingick specialverktyget för att montera kolvbultarna...som jag saknat. Så här ser det ut (kolvbulten är den blanka delen)

Bild
För att kunna montera kolvbulten måste vevstaken värmas upp........frun såg lite skeptisk ut när jag bar ut spisen i garaget. :mrgreen:

Bild
15 minuter i 240 grader stod det i receptet.

Bild
Ut med vevstaken ur ugnen, fast i städet och tjoff!.....in med kolvbulten. Detta var mycket lättare än jag trodde.... :?

Bild
Efter upprepning av proceduren tre ggr till så var alla kolvar monterade........härligt!
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Andreas
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 dec 2008 00:03
Ort: Sollefteå

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Andreas »

Alla sätt är bra utom dom dåliga :? :roll:
Skriv svar