Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Har skaffat fram en originalmotor som jag skall renovera och sätta i min egen bil, det är en 91:as 2106 motor (1600cc) som skall borras till 1700cc + lite andra modifikationer
Ekorrarna skulle nog trivas i den....
Isärtagning pågår...
Inga brända ventiler eller nått sånt....
Och inga hål i kolvarna.....
Vet inte så mycket om denna motor, bara att den är från en 91:as Niva.
Släpskon för kamkedjan var ju lite sliten.
Lite "Guacamole" på silen till oljepumpen.
Allt ser helt och fint ut...
Enda felet jag hittat är det klassiska att "Chaindamper" gått av och trilla ner i motorn.
Kan det vara enda anledningen till motorbytet...?!?
I övrigt ser alla lagerytor på vevaxeln jättefina ut, så det verkar inte vara nått större fel på den.
Ekorrarna skulle nog trivas i den....
Isärtagning pågår...
Inga brända ventiler eller nått sånt....
Och inga hål i kolvarna.....
Vet inte så mycket om denna motor, bara att den är från en 91:as Niva.
Släpskon för kamkedjan var ju lite sliten.
Lite "Guacamole" på silen till oljepumpen.
Allt ser helt och fint ut...
Enda felet jag hittat är det klassiska att "Chaindamper" gått av och trilla ner i motorn.
Kan det vara enda anledningen till motorbytet...?!?
I övrigt ser alla lagerytor på vevaxeln jättefina ut, så det verkar inte vara nått större fel på den.
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Var med "Ekorrboet" till en kompis jobb i går och körde den i tvätten som de har där.....blev rent och fint.
Innan tvätt.
Efter tvätt.
Har börjat titta på toppen....och insug/avgas kanalerna.
Avgas kanalerna stämmer så här.......bra.......med packningarna.
Insug ser bättre ut, men inte helt perfekt.
Har skaffat mig en sån här liten leksak..........
...och efter en stunds jobb ser det ut så här istället.
Här ser ni den vänstra avgasporten som är orörd.....och den högra som jag justerat så den är lika stor som hålet i packningen.
Avgasportarna blir ca 3mm större och insug blir 1-2mm större.
Skall anpassa hålen insugningsrör och grenrör sen oxå.
Innan tvätt.
Efter tvätt.
Har börjat titta på toppen....och insug/avgas kanalerna.
Avgas kanalerna stämmer så här.......bra.......med packningarna.
Insug ser bättre ut, men inte helt perfekt.
Har skaffat mig en sån här liten leksak..........
...och efter en stunds jobb ser det ut så här istället.
Här ser ni den vänstra avgasporten som är orörd.....och den högra som jag justerat så den är lika stor som hålet i packningen.
Avgasportarna blir ca 3mm större och insug blir 1-2mm större.
Skall anpassa hålen insugningsrör och grenrör sen oxå.
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Här har jag fått tillbaks blocket från borrning och håller på att tvätta upp det....
Samma här.....
Och så här blev det efter målning........slutar nog kalla den "Ekorrboet" från och med nu
Och så har jag byggt en liten "Vagga" att ha kolvarna i när jag pressar ur kolvbultarna.....med min nybyggda hydraulpress.
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Här håller jag på att "balansera" vevstakarna. Har vägt upp allihopa för att se hur mycket som skiljer. De vägde 716,720,720,721gram så det finns lite att justera.
Använder den lättaste som "mall" och tar bort lite material på de andra stakarna.......
Så ser det ut på närmare håll.
Tre av fyra är klara och väger 716gram allihopa.
Svänghjulet från motorn jag bygger på så jättefint ut.......tills jag putsat av det ordentligt. Då hittade jag en spricka i det
Hade ett annat svänghjul........men det såg inte riktigt lika bra ut. Och när jag putsat rent det så ser man att det finns "rost gropar" efter kopplings lamellen (motorn har stått x antal år)
På nära håll......lämnade dock in det till en mekfirma som svarvade till en ny fin yta så nu är det som nytt igen!!
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Fick ett paket av min vän "ERnsT" förra veckan med nå konstiga saker.....
Nån slags fläkt.........
....och en kylare?
Han måste ha fått för sig att jag har värmeproblem i Nivan.........hmm......
Nån slags fläkt.........
....och en kylare?
Han måste ha fått för sig att jag har värmeproblem i Nivan.........hmm......
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Hamna aldrig motorn i någon bil?
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
HeHe....det är så det känns för mig oxå.
Har faktiskt fått tag på verktyget för att montera kolvbultarna nu......och har tänkt börja montera ihop motorn i veckan.
Bilder kommer när jag kör i gång.....
Har faktiskt fått tag på verktyget för att montera kolvbultarna nu......och har tänkt börja montera ihop motorn i veckan.
Bilder kommer när jag kör i gång.....
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Jag insåg just att det ju finns nivamotorer med elektronisk tändning. En sådan fördelare _borde_ kunna funka med opelsprutet. Har du ngn sådan i en låda?
/Markus
/Markus
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Har ett "Splonkans nytt" brytarlöst tändsystem liggandes till denna motor......
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Har du ett oscilloskåp, så kan du kolla hur tändpulsen ser ut, men jag tror att det kan funka även om det skiljer en del. Beroende på hur P4.an triggar.
"original-signalen" ser ut som en 360graders sinuspuls 2 ggr per varv.
/M
"original-signalen" ser ut som en 360graders sinuspuls 2 ggr per varv.
/M
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Oj..nu blev det "överkurs" hör jag.......
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Garrett TB0321?
Hur ska du kompsänka sen, och hur har du tänkt att lösa det med bränslet?
Hur ska du kompsänka sen, och hur har du tänkt att lösa det med bränslet?
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Garrett T25 från en SAAB 9-3
Lösningarna är inte färdigfunderade.....vi tar de sen.
Lösningarna är inte färdigfunderade.....vi tar de sen.
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
På allmänhetens begäran har jag nu gjort ett litet ryck i detta projekt.........
I verkstadssatsen jag fått tag på ingick specialverktyget för att montera kolvbultarna...som jag saknat. Så här ser det ut (kolvbulten är den blanka delen)
För att kunna montera kolvbulten måste vevstaken värmas upp........frun såg lite skeptisk ut när jag bar ut spisen i garaget.
15 minuter i 240 grader stod det i receptet.
Ut med vevstaken ur ugnen, fast i städet och tjoff!.....in med kolvbulten. Detta var mycket lättare än jag trodde....
Efter upprepning av proceduren tre ggr till så var alla kolvar monterade........härligt!
I verkstadssatsen jag fått tag på ingick specialverktyget för att montera kolvbultarna...som jag saknat. Så här ser det ut (kolvbulten är den blanka delen)
För att kunna montera kolvbulten måste vevstaken värmas upp........frun såg lite skeptisk ut när jag bar ut spisen i garaget.
15 minuter i 240 grader stod det i receptet.
Ut med vevstaken ur ugnen, fast i städet och tjoff!.....in med kolvbulten. Detta var mycket lättare än jag trodde....
Efter upprepning av proceduren tre ggr till så var alla kolvar monterade........härligt!
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Alla sätt är bra utom dom dåliga