Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Har faktiskt tänkt på att flytta generatorn över till vänster sida och högre upp.
För att göra lite plats för "stressfläkt" och slangar.........om/när det nu blir av.....
För att göra lite plats för "stressfläkt" och slangar.........om/när det nu blir av.....
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Har monterat dit ytterligare lite saker........
Oljetråget på plats.....
ALU kåpan på framsidan är oxå på plats nu.
Oljetråget på plats.....
ALU kåpan på framsidan är oxå på plats nu.
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
några snabba frågor bara då jag tänkte göra samma med en motor som jag kommer komma över,
Hur löser du det med kopplingen? kommer inte orginalkopplingen vara för klen och flyga åt pipsvängen? Och kommer du köra förgasare eller sprut?
Hur löser du det med kopplingen? kommer inte orginalkopplingen vara för klen och flyga åt pipsvängen? Och kommer du köra förgasare eller sprut?
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Det är inte tänkt att försöka plocka ut så mycket hästar som det bara går ur denna motor så jag tror inte jag behöver bekymra mig över kopplingen än i allafall.........och till en början kommer jag att köra den med vanlig förgasare, sen blir det ev TBI....och sist ev. Turbo.
När den väl har turbo så är jag nöjd om jag får ut typ 130-140hk eller nått sånt, behövs inte mer.
Har faktiskt jobbat med toppen några kvällar och hämtade den från planing/ventilsätes fräsning + ventil slipning i dag.....så nu kan ja montera ihop den och sätta den i bilen.
Så håll i er....innan 2011 borde den vara i bilen och startad.....
När den väl har turbo så är jag nöjd om jag får ut typ 130-140hk eller nått sånt, behövs inte mer.
Har faktiskt jobbat med toppen några kvällar och hämtade den från planing/ventilsätes fräsning + ventil slipning i dag.....så nu kan ja montera ihop den och sätta den i bilen.
Så håll i er....innan 2011 borde den vara i bilen och startad.....
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Toppen är färdigplanad och ventiler+säten fixade.
Bilder kommer...har bara inte hunnit än.
Bilder kommer...har bara inte hunnit än.
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Sådär..nu har jag laddat upp lite bilder från motorbygget....
Toppen håller på att karvas färdigt.....är lite jobb med detta..puh!
Fixade "Somender Singh" skårorna innan jag lämnar toppen på planing.
Toppen tillbaks från planing + slipning av säten & ventiler.
Ventiler monterade och alla skarpa kanter i förbränningsrummet avrundade.
Toppen på plats på blocket.
Nya kedjeskor monterade.....(lite skillnad)
Så här ser kedjesträckaren ut.....(för er som inte vet)
Den nya kammen + kam "huset" insmorslat med fett och redo för montering.
Det börjar likna en motor igen......tillslut!
Toppen håller på att karvas färdigt.....är lite jobb med detta..puh!
Fixade "Somender Singh" skårorna innan jag lämnar toppen på planing.
Toppen tillbaks från planing + slipning av säten & ventiler.
Ventiler monterade och alla skarpa kanter i förbränningsrummet avrundade.
Toppen på plats på blocket.
Nya kedjeskor monterade.....(lite skillnad)
Så här ser kedjesträckaren ut.....(för er som inte vet)
Den nya kammen + kam "huset" insmorslat med fett och redo för montering.
Det börjar likna en motor igen......tillslut!
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Snyggt!
Tänk att Ryskt gjutjärn kan bli så fint....
Tänk att Ryskt gjutjärn kan bli så fint....
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Singh !? !?
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Du vill inte veta... fråga inte... det är samma upphovsman som till Shanti-mattorna..Markus Almroth skrev:Singh !? !?
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Eh. Humbug?
/M
/M
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Nej, inte helt... men lite kul att bråka med Larsson om magiska oljor och magnetisering av bränsle och att fila brottanvisningar i topplock....
Det finns de som upplever stora förbättringar av motorns egenskaper.
Det finns de som upplever stora förbättringar av motorns egenskaper.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Ålderstigna motorer med "klämspalt" (squisharea) tjänar onekligen på Somender Singh's ideer. Men en modärn motor med sfäriska förbärnningsrum är förstås i grunden bättre. Men man tager vad man haver...
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Motorn är klar och håller på att monteras i bilen...........motorbytet kan ni följa i denna tråd (se länk nedan)
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=15&t=741
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=15&t=741
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Jag försökte imitera Larssons Somender Singh-skåror i min topp när jag plockade tillbaka den för några veckor sedan. Någon jag tydligt märkt är att motorn kommer upp i arbetstemperatur märkbart snabbare jämfört med tidigare. Den är också mycket mer lättkörd innan den blir varm. Jag kör på E85 och något som varit ett problem är hur lång tid det tagit för motorn att komma upp i arbetstemperatur jämfört med på bensin. Den har också varit "tjurigare" innan den blivit ordentligt varm, man fick chokea länge osv. Nu är all de problemen som bortblåsta. Jag har inte bytt termostat eller nåt sånt, allt är i stort sett lika utom toppen. Förr brukade jag princip alltid använda motorvärmare, även på sommaren för att slippa tjurig motor i början av körningen. Det behöver jag inte längre
Så Somender Singh-skåror rekommenderas varmt om man råkar ha plockat av toppen av nån anledning. Det är en enkel och billig mod som ger märkbara resultat.
Så Somender Singh-skåror rekommenderas varmt om man råkar ha plockat av toppen av nån anledning. Det är en enkel och billig mod som ger märkbara resultat.
Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)
Kul att höra......det kanske inte bara är Hokus Pokus....
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.