Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Larsson »

Har faktiskt tänkt på att flytta generatorn över till vänster sida och högre upp.
För att göra lite plats för "stressfläkt" och slangar.........om/när det nu blir av.....
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Larsson »

Har monterat dit ytterligare lite saker........


Bild
Oljetråget på plats.....

Bild
ALU kåpan på framsidan är oxå på plats nu.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Morehk
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 maj 2009 23:48
Ort: Sörberge

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Morehk »

några snabba frågor bara då jag tänkte göra samma med en motor som jag kommer komma över,

Hur löser du det med kopplingen? kommer inte orginalkopplingen vara för klen och flyga åt pipsvängen? Och kommer du köra förgasare eller sprut?
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Larsson »

Det är inte tänkt att försöka plocka ut så mycket hästar som det bara går ur denna motor så jag tror inte jag behöver bekymra mig över kopplingen än i allafall.........och till en början kommer jag att köra den med vanlig förgasare, sen blir det ev TBI....och sist ev. Turbo.

När den väl har turbo så är jag nöjd om jag får ut typ 130-140hk eller nått sånt, behövs inte mer.

Har faktiskt jobbat med toppen några kvällar och hämtade den från planing/ventilsätes fräsning + ventil slipning i dag.....så nu kan ja montera ihop den och sätta den i bilen.

Så håll i er....innan 2011 borde den vara i bilen och startad..... :mrgreen:
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Larsson »

Toppen är färdigplanad och ventiler+säten fixade.

Bilder kommer...har bara inte hunnit än. :?
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Larsson »

Sådär..nu har jag laddat upp lite bilder från motorbygget....

Bild
Bild
Toppen håller på att karvas färdigt.....är lite jobb med detta..puh!

Bild
Bild
Bild
Bild
Fixade "Somender Singh" skårorna innan jag lämnar toppen på planing.

Bild
Toppen tillbaks från planing + slipning av säten & ventiler.

Bild
Ventiler monterade och alla skarpa kanter i förbränningsrummet avrundade.

Bild
Toppen på plats på blocket.

Bild
Nya kedjeskor monterade.....(lite skillnad)

Bild
Bild
Bild
Så här ser kedjesträckaren ut.....(för er som inte vet)

Bild
Den nya kammen + kam "huset" insmorslat med fett och redo för montering.

Bild
Bild
Det börjar likna en motor igen......tillslut!
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
popnit
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 nov 2008 20:18
Ort: Markaryd

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av popnit »

Snyggt!
Tänk att Ryskt gjutjärn kan bli så fint....
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Markus Almroth »

Singh !? !?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av ahlberg »

Markus Almroth skrev:Singh !? !?
Du vill inte veta... fråga inte... det är samma upphovsman som till Shanti-mattorna..

:mrgreen:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Markus Almroth »

Eh. Humbug?

:-D

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av ahlberg »

Nej, inte helt... men lite kul att bråka med Larsson om magiska oljor och magnetisering av bränsle och att fila brottanvisningar i topplock....

Det finns de som upplever stora förbättringar av motorns egenskaper.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Widmark
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 dec 2008 21:07

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Widmark »

Ålderstigna motorer med "klämspalt" (squisharea) tjänar onekligen på Somender Singh's ideer. Men en modärn motor med sfäriska förbärnningsrum är förstås i grunden bättre. Men man tager vad man haver...
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Larsson »

Motorn är klar och håller på att monteras i bilen...........motorbytet kan ni följa i denna tråd (se länk nedan)

http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=15&t=741
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Widmark
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 dec 2008 21:07

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Widmark »

Jag försökte imitera Larssons Somender Singh-skåror i min topp när jag plockade tillbaka den för några veckor sedan. Någon jag tydligt märkt är att motorn kommer upp i arbetstemperatur märkbart snabbare jämfört med tidigare. Den är också mycket mer lättkörd innan den blir varm. Jag kör på E85 och något som varit ett problem är hur lång tid det tagit för motorn att komma upp i arbetstemperatur jämfört med på bensin. Den har också varit "tjurigare" innan den blivit ordentligt varm, man fick chokea länge osv. Nu är all de problemen som bortblåsta. Jag har inte bytt termostat eller nåt sånt, allt är i stort sett lika utom toppen. Förr brukade jag princip alltid använda motorvärmare, även på sommaren för att slippa tjurig motor i början av körningen. Det behöver jag inte längre :D

Så Somender Singh-skåror rekommenderas varmt om man råkar ha plockat av toppen av nån anledning. Det är en enkel och billig mod som ger märkbara resultat.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Projekt:Motorbygge (1600cc -> 1700cc)

Inlägg av Larsson »

Kul att höra......det kanske inte bara är Hokus Pokus.... ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Skriv svar