Niva Nadja

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
pakka
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 jan 2011 11:22
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Niva Nadja

Inlägg av pakka »

varför krånga å byta när orginal är så billiga??

http://viewitem.eim.ebay.se/2-Stck-Sche ... 97782/item
"If it has tits or wheels it will give you problems"

/ Jörgen
keyzex
Inlägg: 44
Blev medlem: 02 apr 2012 14:12
Ort: Tranås/Aneby

Re: Niva Nadja

Inlägg av keyzex »

pakka skrev:varför krånga å byta när orginal är så billiga??

http://viewitem.eim.ebay.se/2-Stck-Sche ... 97782/item
Ja varför gå över ån efter vatten ?

Tackar för tipset, detta blir mitt första inköp via Ebay, och för det priset kan jag inte låta bli att prova, så beställning görs inom det närmaste.

Är det någon som kan ge mig en prisbild på bilen i nuvarande skick ?
pakka
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 jan 2011 11:22
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Niva Nadja

Inlägg av pakka »

keyzex skrev:
pakka skrev:varför krånga å byta när orginal är så billiga??

http://viewitem.eim.ebay.se/2-Stck-Sche ... 97782/item
Ja varför gå över ån efter vatten ?

Tackar för tipset, detta blir mitt första inköp via Ebay, och för det priset kan jag inte låta bli att prova, så beställning görs inom det närmaste.
jag köper nästan allt till min bil av dom funkar toppen å snabba leveranser, beställde styrleder på torsdag morron å fick dom på tisdag veckan efter
"If it has tits or wheels it will give you problems"

/ Jörgen
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva Nadja

Inlägg av ahlberg »

Skulle gissa 20 tusen för en -95, nybesiktigad, ingen rost, inga skogsskador och fräsh inredning. Det som kan dra ner är skärmbreddarna, för de köpare som vill inte vill ha en monster-Niva med fetdäck.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
keyzex
Inlägg: 44
Blev medlem: 02 apr 2012 14:12
Ort: Tranås/Aneby

Re: Niva Nadja

Inlägg av keyzex »

Ja där fick Hon som Bestämmer, så hon trillade ned på arslet.

Och tack till pakka för tipset om Ebay.

Nu har jag blivit modern och gjort min första beställning på Ebay, synd bara att man inte kan Tyska för jag letade efter gummislangen till kopplingen antar att det inte är + frakt per artikel om man beställer fler saker än 1st.

Dom där fälgarna och breddarna har jag delade känslor för, men det lutar åt att dom byts ut.
pakka
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 jan 2011 11:22
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Niva Nadja

Inlägg av pakka »

bara en frakt än hur mycket man beställer, hade en beställning på 28kg från dom i vintras å frakt på typ 145:- fram till dörren =) . Man bara köper det man vill ha å sen vänta med betalningen tills man får ett mail från dom med total summan.

Kan säga att google translate är mycket bra att ha :D
"If it has tits or wheels it will give you problems"

/ Jörgen
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Niva Nadja

Inlägg av NivaMicke »

keyzex skrev: synd bara att man inte kan Tyska för jag letade efter gummislangen till kopplingen

http://www.ladaworld.com/product_info.p ... cts_id=100

22,50 i Danska pengar... Dessutom kvalitetsdelar från Tyskland och inget Ryskt skit...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
keyzex
Inlägg: 44
Blev medlem: 02 apr 2012 14:12
Ort: Tranås/Aneby

Re: Niva Nadja

Inlägg av keyzex »

Nu har jag monterat nya lyktor inhandlade på Ebay, besiktningen är godkänd.

Nu till saken, jag gillar utseendet med dom här däcken, men den är inte rolig att köra.

Så jag tänker börja i den här ordningen, byta fjädring och stötdämpare runt om och om den då blir behagligare så avstår jag hoodoo, markfrigång finns ju.

Om den inte blir till belåtenhet efter detta så kastar jag däcken och sätter på något närmare original och genomför hoodoo.

Synpunkter på detta tack, tänker jag fel eller missar jag något ?

Jo då jag lärde mig handla på Ebay men kan inte få till det så att allt jag vill handla hamnar i varukorgen hmmmm.
http://viewitem.eim.ebay.se/2-Stck-Sche ... 97782/item

Dom där stora backspeglarna hittade jag på en King Cab på skroten i Tranås för 25 kr st en jädra skillnad i sikt.
Bild
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Niva Nadja

Inlägg av Larsson »

Du beskriver inte vad du menar när du skriver "inte rolig att köra".........tänk på att Nivan är en terrängbil och har lite "inte roligt" inbyggt i sig. ;)

Tror inte att fjädrar och dämpare påverkar komforten märkbart, om nu inte de som sitter i bilen är helt slut och hela bilen svajar som ett skepp i storm?
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
keyzex
Inlägg: 44
Blev medlem: 02 apr 2012 14:12
Ort: Tranås/Aneby

Re: Niva Nadja

Inlägg av keyzex »

Larsson skrev:Du beskriver inte vad du menar när du skriver "inte rolig att köra".........tänk på att Nivan är en terrängbil och har lite "inte roligt" inbyggt i sig. ;)

Tror inte att fjädrar och dämpare påverkar komforten märkbart, om nu inte de som sitter i bilen är helt slut och hela bilen svajar som ett skepp i storm?
Okey.

Jag skall vara tydligare.

När jag kör på grusvägarna här hemma så händer det rätt ofta även i låg hastighet, att hon gör ett rejält kast med bakdelen så pass kraftigt så att skulle jag ha en bil jämte mig skulle det kunna bli en mindre olycka av det.

Nej den är absolut inte svajig eller vinglig på något sätt, snarare stum.

I övrigt ser jag alla andra köregenskaper som charmiga, för bekväma färder har jag en annan bil, men utan charm.

Är det däcken som orsakar detta kastande ?

Jag hade 33:or på min Opel frontera och den gjorde liknande kast, men inte Cherokeen.

Eftersom Ladan är en ny erfarenhet så behöver jag lite tips på vad jag skall börja med.

Om jag nu byter all fjädring, är det då bortkastat om jag sedan vill göra hoodoo eller skall jag slå på stort och göra allt på en gång?

Va orkade ni läsa allt detta :roll:
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Niva Nadja

Inlägg av Homegrown »

Om du för plötsliga kasst på bakvagnen tyder det på att dämparne inte gör sitt jobb.
Jag matar på ganska ordentligt på grusväg med min Niva och uppträdandet är ganska konsekvent understyrt, kommer att jobba för att få den mer överstyrd.
I bak sitter det långa (fräscha) KYB Gasdämpare.Fram ok men ej bra, troligen orginal.
Hoodoo höjd och 205 Cooper discoverer på 16" fälg.Vid bus åkning på asfalt o grus ca 3bar i däcken för att dom inte skall röra sig så mkt, helt annat än om man luffar i skogen.
Är faktiskt förundrad över hur bra väghållning det är i bilen :shock:

Kolla bakdämpare och lufttryck vis landsvägsåka 8-)
keyzex
Inlägg: 44
Blev medlem: 02 apr 2012 14:12
Ort: Tranås/Aneby

Re: Niva Nadja

Inlägg av keyzex »

Bra att Du bekräftar min outtalade tanke på att det kan bero på dämparna bak.

Stötdämparna är på väg hem från Tyskland, däcken har 3 bar i tryck.

Dom här däcken är de vanliga på Nivan, vad är för och nackdelarna med dom ?

Jag är så kluven till dom.

Faktum är att just nu känns det här projektet mest som att det går ut på att hitta köpedelar till rätt pris på nätet.

Jag har fixat grundfelen, + lite el-fel men just nu bygger vi på vår relation jag och Nadja när vi är ute och kör.
Tack för tipset.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Niva Nadja

Inlägg av Larsson »

Jag har oxå märkt att bakändan kan fara ut ibland på min bil, men det är om man hamnar på sk. "tvättbräda" på grusväg detta kan inträffa.

Har bra dämpare på min bil (gas dämpare)

Om du har 3bar luft i däcken så gör nog det oxå sitt, prova släpp ut lite luft så kanske de studsar lite mindre.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
keyzex
Inlägg: 44
Blev medlem: 02 apr 2012 14:12
Ort: Tranås/Aneby

Re: Niva Nadja

Inlägg av keyzex »

Så nu har det blivit lite gjort på Nadja.

Nya stötdämpare gjorde ju susen, i skall vi kalla det väg komfort ?

Nä men nu stutsar jag inte av grusvägarna när jag far fram, det är en betydande skillnad.

Sedan har jag införskaffat en Warn M8000 winch, men jag är mycket tveksam till hur jag skall montera den, rätt på det som har ersatt original kofångaren förefaller inte vara någon bra ide.

Frågan är om det är till räckligt starkt för att hålla även om jag köper en winch platta och monterar den på ?

Så monterings tips är välkommet.

Hittar jag ingen bra lösning säljer jag den.

Bild

Warn M8000
Bild

Skulle vara kul och komma in till bilprovningen med dold kamera och filma reaktionen på dom med den monterad så :roll:
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva Nadja

Inlägg av ahlberg »

Tycker detta bygget är bland de mest smakfulla:

http://lada.co.uk/forum/viewtopic.php?t ... fe57687652
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar