Niva Nadja
Niva Nadja
Niva Nadja
Så nu är det dags för en ny tråd.
Historiken på bilen finns i denna länken, Nadja har haft lite motor bekymmer.
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f ... 0&start=30
Nu går hon riktigt bra i maskineriet, ett oljebyte var nödvändigt på grund av all oförbränd bensin som spätt ut oljan, den rann som vatten på oljestickan.
Angående problemet med tändningen så var det en av modulerna på Coil-packen som var defekt, jag hittade en Chrysler Voyager med GM system på skroten som blev donator till en kostnad av 50 kronor.
Så jag har 2 st fungerade över om någon av er behöver för felsökning/byte.
Målet nu är höjning, se till att alla väsentliga delar är i gott skick, sedan blir det besiktning och om det går bra så blir nästa mål att montera winch.
Jo jag kommer ta bilder på allt som jag tror är av nytta för andra.
Nu kommer en bild på underredet som verkar vara relativt rostfritt tectylat tror jag.
Chryslers Coilpack.
Är detta är oljetrågs skydd original ?
Har ni några förslag på var i drivlinan jag bör börja för att säkerställa driftsäkerheten ?
Slutmålet är att jag skall ha riktigt roligt i midsommar på Ränneslätt.
Så nu är det dags för en ny tråd.
Historiken på bilen finns i denna länken, Nadja har haft lite motor bekymmer.
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f ... 0&start=30
Nu går hon riktigt bra i maskineriet, ett oljebyte var nödvändigt på grund av all oförbränd bensin som spätt ut oljan, den rann som vatten på oljestickan.
Angående problemet med tändningen så var det en av modulerna på Coil-packen som var defekt, jag hittade en Chrysler Voyager med GM system på skroten som blev donator till en kostnad av 50 kronor.
Så jag har 2 st fungerade över om någon av er behöver för felsökning/byte.
Målet nu är höjning, se till att alla väsentliga delar är i gott skick, sedan blir det besiktning och om det går bra så blir nästa mål att montera winch.
Jo jag kommer ta bilder på allt som jag tror är av nytta för andra.
Nu kommer en bild på underredet som verkar vara relativt rostfritt tectylat tror jag.
Chryslers Coilpack.
Är detta är oljetrågs skydd original ?
Har ni några förslag på var i drivlinan jag bör börja för att säkerställa driftsäkerheten ?
Slutmålet är att jag skall ha riktigt roligt i midsommar på Ränneslätt.
Re: Niva Nadja
Ett rejält skydd för framdiffen, hade jag börjat med. Den plåten som skyddar oljesumpen är original, och helt ok. Ta även bort kränghämmaren för att få framvagnen lite mjukare. Vill du slippa problem med coilpacken framöver - flytta den till innerskärmen.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Niva Nadja
Du har prickat in en av delarna av framtiden, coil-packen skall flyttas till innerskärm.ahlberg skrev:Ett rejält skydd för framdiffen, hade jag börjat med. Den plåten som skyddar oljesumpen är original, och helt ok. Ta även bort kränghämmaren för att få framvagnen lite mjukare. Vill du slippa problem med coilpacken framöver - flytta den till innerskärmen.
Hur reagerar slump provningen om jag kommer utan krängningshämmare till dom ?
Finns det någon bra ritning eller annat att använda som förebild för skydd av framdiffen ?
Jo en sak till som står på listan är att byta ut original säkringshållarna till de modernare hållarna, och det bör ju inte vara allt för avancerat eller ?
Angående drivlinan så undrar jag lite över var är den svagaste punkten ?
Re: Niva Nadja
Bilprovningen besiktigar inte sånt som saknas. Svagaste länken? Drivaxlar. Men, det skall mycket gasfot till för att knäcka dem.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Niva Nadja
Skall bli kul att följa utvecklingen.
Bilen ser väldigt fin ut för att vara en Niva.
Bilen ser väldigt fin ut för att vara en Niva.
Re: Niva Nadja
Om jag får lägga mig i när det gäller svagaste punkten i drivlinan , så skulle jag säga växellådan. Inte för att den är direkt klen men av olika orsaker så blir den ofta fort nersliten...
1. Kolla att muttern på utgående axel inte har lossnat. Vanligt fel som kräver helrenovering om den körs så en tid.
2. Byt olja ofta och häll i en halvliter extra.
3. Om nån växel hoppar ur eller nått annat konstigt sker , vänta inte med att reparera , blir bara värre och dyrare.
Framdiffens upphängning tar oxå stryk , speciellt om man har stora hjul och kör i svårare terräng.
Kolla att muttrarna inte lossnat , 2st upp i motorn och en bult på högersidan i det motorfästet.
Drivaxlarna ryker som Ahlberg skrev , inte helt ovanligt vid körning med stora hjul och tung gasfot.
Vanligaste sättet att knäcka en drivaxel är att "hoppa" när man kör uppför en brant backe. Ett spinnande hjul som landar hårt kan knäcka en axel.
Ett bra sätt att undvika detta är att montera en "roligare" diff...
Diffarna tar oxå en del stryk , när de blir slitna ökar glappet och kuggkontakten minskar , bryts en kugge av så är det ras inom nån sekund...
Går att förebygga till viss del med täta oljebyten och försiktig körning. Glappet går att shimsa bort men kräver att man demonterar hela diffen.
"Roliga" diffar har inte detta problem , både lamelldiffen och spärrdiffen har 4 diffdrev mot originalets 2.
Byt gärna olja en gång extra om du kört i djupt vatten eller högtryckstvättat. Vatten kan förstöra mycket...
1. Kolla att muttern på utgående axel inte har lossnat. Vanligt fel som kräver helrenovering om den körs så en tid.
2. Byt olja ofta och häll i en halvliter extra.
3. Om nån växel hoppar ur eller nått annat konstigt sker , vänta inte med att reparera , blir bara värre och dyrare.
Framdiffens upphängning tar oxå stryk , speciellt om man har stora hjul och kör i svårare terräng.
Kolla att muttrarna inte lossnat , 2st upp i motorn och en bult på högersidan i det motorfästet.
Drivaxlarna ryker som Ahlberg skrev , inte helt ovanligt vid körning med stora hjul och tung gasfot.
Vanligaste sättet att knäcka en drivaxel är att "hoppa" när man kör uppför en brant backe. Ett spinnande hjul som landar hårt kan knäcka en axel.
Ett bra sätt att undvika detta är att montera en "roligare" diff...
Diffarna tar oxå en del stryk , när de blir slitna ökar glappet och kuggkontakten minskar , bryts en kugge av så är det ras inom nån sekund...
Går att förebygga till viss del med täta oljebyten och försiktig körning. Glappet går att shimsa bort men kräver att man demonterar hela diffen.
"Roliga" diffar har inte detta problem , både lamelldiffen och spärrdiffen har 4 diffdrev mot originalets 2.
Byt gärna olja en gång extra om du kört i djupt vatten eller högtryckstvättat. Vatten kan förstöra mycket...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Re: Niva Nadja
Kloka ord, slitage kan förbyggas med lite regelbunden kärlek och omtanke...
Sen håller jag inte med 100% att roligare diffar förebygger brustna drivaxlar. De ökar bilens framkomlighet, dvs man kan klara svårigheter med mindre gaspådrag, men ökar även risken för axelbrott om man inte är försiktig eftersom de lägger kraften på det hjul som har bäst fäste.
Sen håller jag inte med 100% att roligare diffar förebygger brustna drivaxlar. De ökar bilens framkomlighet, dvs man kan klara svårigheter med mindre gaspådrag, men ökar även risken för axelbrott om man inte är försiktig eftersom de lägger kraften på det hjul som har bäst fäste.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Niva Nadja
Helt rätt! Men det som jag tänkte på var just spinnande hjul som landar brutalt och slår av axeln...ahlberg skrev:
Sen håller jag inte med 100% att roligare diffar förebygger brustna drivaxlar. De ökar bilens framkomlighet, dvs man kan klara svårigheter med mindre gaspådrag, men ökar även risken för axelbrott om man inte är försiktig eftersom de lägger kraften på det hjul som har bäst fäste.
Jag vill tro (och hoppas) att fler axlar går av på detta vis jämfört med att dra sönder dem "långsamt" på låg hastighet och bra grepp.
(ska snart testa nya däck på min med riktigt bra grepp , då får vi kanske svaret)
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Re: Niva Nadja
Nu har jag lekt av mig lite, motorn och bilen går kanon.
Men under körningen in till verkstan i stan inför ombyggnad så la jag för första gången i femte växeln, då blir det ett oljud som låter som ett gnisslande gummiljud strax under lådan.
Nu behöver jag tips, är det den berömda muttern på utgående axel, om ni tror på det så beskriv för mig som om jag vore tio år hur jag åtgärdar/felsöker det.
Jag har sökt på nätet men hittar inget som jag begriper, jag är för mycket bild människa när jag skall förstå saker och ting.
Jag såg en snutt på youtube där man plockat loss kåpan över spakarna och bände på lådan, men jag blev inte så mycket klokare av det ( min engelska är sådär ).
Nej inga växlar hoppar ur utan allt fungerar.
Går det med hjälp av denna bild leda mig åt rätt håll ?
Tanken slog mig när jag förhandsgranskade, är det någon sliten upphängning tro ?
Måste ut och kollas efter mitt nattpass, i morgon bitti..
Men under körningen in till verkstan i stan inför ombyggnad så la jag för första gången i femte växeln, då blir det ett oljud som låter som ett gnisslande gummiljud strax under lådan.
Nu behöver jag tips, är det den berömda muttern på utgående axel, om ni tror på det så beskriv för mig som om jag vore tio år hur jag åtgärdar/felsöker det.
Jag har sökt på nätet men hittar inget som jag begriper, jag är för mycket bild människa när jag skall förstå saker och ting.
Jag såg en snutt på youtube där man plockat loss kåpan över spakarna och bände på lådan, men jag blev inte så mycket klokare av det ( min engelska är sådär ).
Nej inga växlar hoppar ur utan allt fungerar.
Går det med hjälp av denna bild leda mig åt rätt håll ?
Tanken slog mig när jag förhandsgranskade, är det någon sliten upphängning tro ?
Måste ut och kollas efter mitt nattpass, i morgon bitti..
Re: Niva Nadja
Det är lättast att kolla den lösa muttern uppifrån.. du kan till och med peta på den för att bli alldeles säker. Ta bort kåporna och glo lite på prylarna så ramlar nog polleten ner..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Niva Nadja
Polleten har trillat ned, men rullat vidare.
Så nu har Jag rivit, och är det muttern markerad med gul pil ni menar ?
I så fall sitter den som den skall, men vad är det jag har markerat med röd pil ?
Det ser ut som en del av en trasig fjäder.
Jag la upp ett klipp när jag kör på femmans växel, lyssna och bedöm, jag tycker det låter gummi gnissel, men det är så svårt att felsöka när man är själv.
Nä hon som bestämmer är på hundutställning (skönt) så jag har ingen hjälp.
Vad blir den samlade expertisens diagnos på oljudet ?
Länk till klippet:
http://www.youtube.com/watch?v=1R9F5AlE ... e=youtu.be
Så nu har Jag rivit, och är det muttern markerad med gul pil ni menar ?
I så fall sitter den som den skall, men vad är det jag har markerat med röd pil ?
Det ser ut som en del av en trasig fjäder.
Jag la upp ett klipp när jag kör på femmans växel, lyssna och bedöm, jag tycker det låter gummi gnissel, men det är så svårt att felsöka när man är själv.
Nä hon som bestämmer är på hundutställning (skönt) så jag har ingen hjälp.
Vad blir den samlade expertisens diagnos på oljudet ?
Länk till klippet:
http://www.youtube.com/watch?v=1R9F5AlE ... e=youtu.be
Re: Niva Nadja
Fjädern skall hålla en gummidamask på plats, så att fettet runt styrningen för hardyskivan blir kvar.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Niva Nadja
Jag tycker att ljudet du pratar om låter som ett lager som snurrar i "lagerläget" (i kåpan som det sitter i alltså)
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Niva Nadja
HejLarsson skrev:Jag tycker att ljudet du pratar om låter som ett lager som snurrar i "lagerläget" (i kåpan som det sitter i alltså)
Kan du utveckla den teorin lite ?
Frågan är också om det är akut att åtgärda, eller är det bara att undvika att använda femman ?
Jag har under dagen letat efter lösa muttrar och annat löst, men allt sitter som det skall, så det verkar nog som att Du är på rätt spår.
Något fel inne i lådan, vad tror ni andra ?
Re: Niva Nadja
Så var besiktningen klar, angående sättet och bälte så lät jag bli att montera det för jag har fått för mig att jag läst att man inte behöver ha det i.
Någon som vet vilka bilmodeller som kan donera strålkastare ?
När han knackade rost på ramen i fram for det rost flaggor i ögonen på honom, men han sa glatt svetsa det där till nästa år.
Annars tyckte han den var riktig bra, roliga bilar det här sa han.
Sist men inte minst vad betingar en sådan här i värde när den är besiktigad och i detta skick ?
Jo jag skall banka det i huvudet på sambon som bara gnäller över alla skrotbilar jag släpar hem.
Den där kan Du aldrig besiktiga sa hon
Angående oljudet från femmans växel så är det väl ett lager så jag kör bara upp till fyrans växel.
Någon som vet vilka bilmodeller som kan donera strålkastare ?
När han knackade rost på ramen i fram for det rost flaggor i ögonen på honom, men han sa glatt svetsa det där till nästa år.
Annars tyckte han den var riktig bra, roliga bilar det här sa han.
Sist men inte minst vad betingar en sådan här i värde när den är besiktigad och i detta skick ?
Jo jag skall banka det i huvudet på sambon som bara gnäller över alla skrotbilar jag släpar hem.
Den där kan Du aldrig besiktiga sa hon
Angående oljudet från femmans växel så är det väl ett lager så jag kör bara upp till fyrans växel.